Zastupování v daňovém řízení optikou Nejvyššího správního
soudu
Matěj
Nešleha,
Kodap Jihlava, s. r. o.
Právní vztah u dobrovolného zastoupení vzniká mezi zastoupeným a zástupcem na základě
smlouvy, k jejímuž obsahu patří právo zástupce zastupovat zastoupeného v dohodnutém rozsahu. Plná
moc je jednostranný právní úkon zastoupeného, který je adresován třetím osobám, jimž se dává na
vědomí rozsah zastupování. Právní teorie i praxe rozlišují různé druhy plné moci, resp. obsahu a
rozsahu zástupcova oprávnění. Jde například o všeobecnou (generální) plnou moc, která opravňuje
zmocněnce ke všem právním úkonům, nebo zvláštní (speciální) plnou moc omezující se pouze na některé
právní úkony. Každý druh plné moci může být omezený nebo neomezený. Podle neomezené plné moci může
zmocněnec provést příslušné právní úkony podle svého volného uvážení. V každém případě ale musí být
z plné moci zřejmý rozsah oprávnění zmocněnce.
Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád (dále jen
„DŘ“), upravuje různé formy zastupování v daňovém řízení. Zástupcem může dle
§ 25 DŘ být zákonný zástupce, ustanovený zástupce,
zmocněnec a další osoby. Tento příspěvek se však omezuje pouze na zastupování zmocněncem na základě
plné moci. Zmocnění na základě plné moci upravují §
27-29 DŘ. Cílem příspěvku je především seznámit čtenáře se související judikaturou Nejvyššího
správního soudu (dále jen „NSS“).
Nutná přítomnost zastoupeného u správce daně (čj. 7 Aps
2/2010-51)
„Zastupování zástupcem nevylučuje, aby správce daně v případech, kdy je osobní účast
zastoupeného nezbytná, jednal se zastoupeným přímo, nebo aby ho vyzval k vykonání některých úkonů.
Zastoupený je povinen výzvě správce daně vyhovět. O tomto jednání nebo výzvě správce daně
bezodkladně vyrozumí zástupce“
(§ 25 odst. 2
DŘ). Vymezením případů, kdy je osobní účast zastoupeného nezbytná, se zabýval i NSS ve svém
rozsudku ze dne 25.2.2010.Krajský soud v Českých Budějovicích, který byl soudem první instance, přisvědčil správci
daně, neboť tvrdil, že předvolání finančního úřadu k osobní účasti daňového subjektu při ústním
jednání v daňovém řízení představuje závazný a přímo vynutitelný úkon, na základě kterého je daňový
subjekt povinen něco konat. Předvolání daňového subjektu k jednání s odkazem na citované ustanovení
umožňovalo přímé jednání se zastoupeným daňovým subjektem za situace, že se jednalo o nutný případ.
Pokud správce daně trval na osobní účasti žalobce při ústním jednání, nejednalo se o projev jeho
libovůle, ale o využití možnosti dané v § 10 odst. 4
zákona České národní rady č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků (dále jen „ZSDP“). Znění
§ 10 odst. 4 ZSDP bylo svým významem totožné s
„dnešním“ § 25 odst. 2 DŘ. Podmínka stanovená v
citovaném ustanovení je dle názoru Krajského soudu splněna, neboť správce daně požadoval od daňového
subjektu objasnění otázek souvisejících s provozem jeho provozovny a výrobou výrobků. Jeho osobní
účasti bylo třeba proto, že správci daně nebylo známo, jakým způsobem bude na položené otázky
odpovídat, a z toho důvodu nebylo možné dopředu formulovat další otázky související s výrobou v
provozovně, proto v dané věci nebylo předvolání, resp. požadavek přímého jednání se zastoupeným
daňovým subjektem, dle názoru Krajského soudu, nezákonné. Krajský soud tedy považoval za zákonné, že
správce daně trval na účasti daňového subjektu při ústním jednání, neboť byl veden snahou naplnit
cíle daňového řízení, a neporušil tak jeho základní zásady.
Nejvyšší správní soud se však s těmito závěry Krajského soudu v Českých Budějovicích
neztotožnil, k čemuž uvádí následující:
„Výjimka, na základě níž správce daně může podle § 10 odst. 4 d.
ř.
[ZSDP] požadovat po daňovém subjektu osobní
aktivitu, se podle dikce tohoto ustanovení týká ,nutných případů?. Tento pojem je nutno vykládat v
souladu s logikou daňového řízení, zejména s pravidly rozložení důkazního břemene, jak bylo již výše
zmíněno. ,Nutným případem? nemůže být nikdy sama o sobě okolnost, že správce daně chce či považuje
za potřebné, vhodné nebo rozumné, aby mu daňový subjekt sdělil nějaké informace, a že - nahlíženo
hledisky vhodnosti a hospodárnosti - se takový způsob zjištění rozhodných skutkových otázek jeví být
účelný. Tím by totiž bylo daňovému subjektu uloženo sdělovat správci daně informace i proti své
vůli, tj. uložena povinnost ve vlastní věci vypovídat. Něco takového je v právním státě založeném na
autonomii jednotlivce nepředstavitelné. Daňový subjekt musí mít právo informace správci daně
poskytnout, avšak nemůže mít takovou povinnost.“
Nicméně hlediska vhodnosti a hospodárnosti nemohou vést k tomu, aby daňovému subjektu bylo
odňato jeho právo neúčastnit se (až na výjimky) daňového řízení osobně a nechat za sebe jednat
zástupce. Tvrdí-li pak zástupce, že odpovědi na otázky správce daně nezná, neboť je může poskytnout
jen daňový subjekt, je na daňovém subjektu a jeho zástupci, aby si ujednotili procesní strategii,
tj. zda bude daňový subjekt i nadále jednat pouze prostřednictvím zástupce, byť s rizikem, že
správce daně nezíská informace dostatečně podrobné a odborně fundované, což může vést k neunesení
důkazního břemene daňovým subjektem, anebo zda daňový subjekt bude jednat se správcem daně osobně,
čímž se mu může podařit lépe unést důkazní břemeno. Nutno však zdůraznit, že volba procesní
strategie je výlučně na daňovém subjektu a správce daně by se dopustil nezákonnosti, pokud by se
snažil daňový subjekt v jeho rozhodnutí jakkoli ovlivňovat či by podněcoval rozpory mezi daňovým
subjektem a jeho zástupcem.
Právo daňového subjektu neúčastnit se osobně daňového řízení však v žádném případě nemůže
být vykládáno jako možnost řízení zdržovat poukazem na to, že jeho zástupce nemůže správci daně
potřebné informace poskytnout, protože je nezná, a že je tedy třeba zdlouhavé trojstranné komunikace
mezi správcem daně, zástupcem daňového subjektu a daňovým subjektem. I za situace, že se daňový
subjekt jednotlivých úkonů v daňovém řízení osobně neúčastní, má ve smyslu
§ 31 odst. 8 ZSDP důkazní břemeno
(§ 92 DŘ), a závisí jen na něm, jakými prostředky
zajistí, aby je unesl. Správce daně má za této situace pouze povinnost srozumitelně, jednoznačně a
konkrétně, jak to jen skutkové okolnosti umožňují, příp. i za pomoci alternativně či variantně
formulovaných dotazů či výzev k vysvětlení, vyzvat daňový subjekt k objasnění a prokázání sporných
skutečností a sporné momenty těchto skutečností co nejpřesněji popsat a poskytnout daňovému subjektu
přiměřený časový prostor k tomu, aby mohl této výzvě vyhovět. Jakým způsobem pak bude daňový subjekt
na výzvu reagovat, zda osobně nebo prostřednictvím svého zástupce, je již věcí jeho procesní
strategie, kterou samozřejmě může v průběhu řízení podle své úvahy i měnit. Na časových rámcích
plnění důkazní povinnosti to však zásadně nemůže nic změnit. Vyzval-li správce daně výše popsaným
způsobem daňový subjekt ke splnění jeho důkazní povinnosti a poskytl-li mu k tomu přiměřenou lhůtu,
nemůže se daňový subjekt této povinnosti zprostit poukazem na to, že jeho zástupce nemá potřebné
znalosti nebo že nebyl schopen se s rozhodnými informacemi v poskytnuté lhůtě seznámit.
Negativní důsledky neposkytnutí se v jeho právní sféře mohou projevit toliko v rovině
unesení, resp. neunesení, důkazního břemene. Naopak lze ale po daňovém subjektu požadovat, aby
osobně poskytl součinnost zejména ve vztahu k informacím či nosičům informací, tj. věcem, zejména
listinám, ale i jiným materiálním důkazům, které má správce daně právo si opatřit i bez souhlasu
daňového subjektu. Správce daně tak například může po daňovém subjektu požadovat osobní součinnost
například při otevření trezoru, v němž jsou uloženy listiny, které má správce daně právo zajistit
při místním šetření či daňové kontrole, je-li otevření možné jen osobním jednáním daňového subjektu,
například kvůli zabezpečení snímačem otisků prstů či oční rohovky apod. Součinnost v situacích, kdy
není ve výše uvedeném smyslu nezbytně nutné jednání konkrétní fyzické osoby, která je daňovým
subjektem nebo statutárním orgánem či členem statutárního orgánu daňového subjektu, je sice daňový
subjekt povinen poskytnout (například povinnosti podle §
15 odst. 3 věty druhé či odst. 5 ZSDP),
ovšem nikoli osobně, nýbrž jakýmkoli účinným způsobem, tedy i prostřednictvím svého zástupce,
zaměstnance či jiné osoby jednající v zájmu, se svolením či na pokyn daňového subjektu. Lze proto
shrnout, že okruh situací, na něž se vztahuje § 10 odst.
4 ZSDP, je nanejvýš úzký a rozhodně do něj nespadá požadavek, aby se daňový subjekt osobně
účastnil ústního jednání jen proto, že tento způsob komunikace se správci daně jeví být
nejpraktičtější a nejefektivnější s ohledem na povahu podnikatelské činnosti daňového subjektu, z
níž se generují jeho zdanitelné příjmy.
V obecné rovině však platí, že jednají-li v téže věci zmocnitel i zmocněnec, je
rozhodující jednání zmocnitele - § 28 odst. 6
DŘ.
Okamžik uplatnění plné moci u správce daně (čj. 4 Afs
68/2015-35)
„Daňové přiznání u daní vyměřovaných na zdaňovací období, které činí nejméně 12 měsíců,
se podává nejpozději do 3 měsíců po uplynutí zdaňovacího
období“
(§ 136 odst. 1 DŘ).„Jde-li o daňový subjekt, (...) nebo jehož daňové přiznání zpracovává a podává poradce,
podává se daňové přiznání nejpozději do 6 měsíců po uplynutí zdaňovacího období. To platí jen, je-li
příslušná plná moc udělená tomuto poradci uplatněna u správce daně před uplynutím tříměsíční lhůty
podle odstavce 1“
(§ 136 odst. 2 DŘ).
Poradcem je ve smyslu tohoto ustanovení nejen daňový poradce, ale též advokát
(§ 29 odst. 2 DŘ). Lhůta pro podání daňového
přiznání je prodloužena pouze za předpokladu, že byla plná moc podána nejpozději do konce lhůty pro
podání řádného daňového přiznání bez prodloužení. Plná moc uplatněná po tomto termínu lhůtu pro
podání daňového přiznání neprodlužuje.Nejvyšší správní soud se 15.5.2015 zabýval otázkou, zda lze na
§ 136 odst. 2 DŘ aplikovat pravidla pro
zachování lhůt, která stanoví § 35 odst. 1 DŘ.
Zkoumal tedy, zda se lhůta pro podání daňového přiznání prodlouží i za předpokladu, že nebude plná
moc v poslední den základní lhůty pro podání řádného daňového přiznání uplatněna u věcně a místně
příslušného správce daně, ale bude například v poslední den této lhůty odeslána poštou či podána u
jiného věcně, nikoli však místně, příslušného správce daně.
V předmětném soudním sporu bylo Odvolací finanční ředitelství toho názoru, že pravidla pro
zachování lhůt deklarovaná § 35 odst. 1 DŘ nelze
analogicky aplikovat na § 136 odst. 2 DŘ.
Odvolací finanční ředitelství tedy zastávalo názor, že plná moc musí být v poslední den základní
lhůty pro podání řádného daňového přiznání k dispozici věcně a místně příslušnému správci daně.
Odeslání poštou v poslední den základní lhůty či podání u jiného věcně příslušného správce daně
nezakládalo prodloužení základní lhůty pro podání řádného daňového přiznání. V rámci prodlouženého
termínu už může daňové přiznání podat pouze daňový poradce.
Nejvyšší správní soud je ovšem toho názoru, že aplikace
§ 35 DŘ je v tomto případě na místě, dle názoru NSS
tedy například postačí, aby byla v poslední den základní lhůty plná moc odeslána poštou.
„Při uplatnění plných mocí stěžovatelem bylo tedy nutné zohlednit vedle § 136 odst. 1 a
2 též i § 35 daňového řádu. Rovněž bylo nutno
přihlédnout k ustanovení § 33 daňového řádu
upravujících způsob počítání času, konkrétně odstavec 4, podle něhož připadne-li konec lhůty (v
souzené věci jím byla neděle 1.4.2012) na sobotu, neděli nebo svátek, je posledním dnem lhůty
nejblíže následující pracovní den. V případě plné moci odeslané Finančnímu úřadu v Přerově, tj.
věcně a místně příslušnému správci daně, odevzdal stěžovatel zásilku k poštovní přepravě dne
2.4.2012, a proto byla lhůta zachována bez ohledu na to, že pošta toto podání doručila Finančnímu
úřadu v Přerově až 3.4.2012 [§ 35 odst. 1 písm. b)
daňového řádu].“
Forma podání plné moci (čj. 4 As
171/2014)
Na podání plné moci lze bez omezení aplikovat
§ 71 odst. 1 DŘ, který stanoví, jakým způsobem
lze učinit podání vůči správci daně. Lze tedy dovodit, že plnou moc lze podat písemně, ústně do
protokolu nebo datovou zprávou. Podle § 71 odst. 2
DŘ pak platí, že písemná podání a podání ústně do protokolu musí být podepsána osobou, která
podání činí.
Nejvyšší správní soud se 17.10.2014 zabýval otázkou, zda musí být uplatněná plná moc
originálem či zda může být prostou kopií, bez ověřených podpisů. Rozsudek se netýká přímo
daňového řádu, nýbrž řádu správního, lze však
dovozovat, že tyto závěry lze aplikovat i na daňové řízení.
„K prokázání oprávnění zmocněnce zastupovat ve správním řízení účastníka postačí plná
moc (§ 33 odst. 1 správního řádu z roku 2004)
předložená v prosté kopii, pokud správní orgán nemá na základě konkrétních okolností případu
pochybnosti, zda plná moc byla účastníkem řízení skutečně udělena. V takovém případě správní orgán
vyzve zmocněnce, aby plnou moc předložil v originále nebo ověřené kopii.“
Dle názoru NSS tedy postačí, aby byla plná moc kopií prostou, nemusí se tedy nutně jednat
o originál plné moci, ostatně ani ze samotného znění daňového
řádu nelze jednoznačně dovodit, že by plná moc musela být originálem. Nejvyšší správní soud
dále nezpochybňuje ani podání nekonvertované plné moci datovou schránkou zmocněnce. Takové podání
však bude u správce daně vést k výzvě k odstranění vad podání.
Jak bylo již i v úvodu řečeno, plná moc je jednostranným právním úkonem, absence podpisu
zmocněnce tedy není vadou podání, správce daně musí akceptovat i plné moci, které neobsahují podpis
zmocněnce.
Okamžik zániku zastoupení (čj. 9 Afs
38/2014-59)
Tentokrát se NSS dne 23.10.2014 zabýval otázkou zániku plné moci, tedy zániku zastoupení
před správcem daně. V předmětném sporu byla daňovým poradcem coby zmocněncem plná moc vypovězena,
tato výpověď byla doručena správci daně, nebyla však již doručena zmocniteli. Zastoupený daňový
subjekt se domáhal neúčinnosti takové výpovědi vůči správci daně.
Soud první instance - Krajský soud v Českých Budějovicích - došel k překvapivému názoru,
že výpověď plné moci u správce daně je neúčinná, neboť plná moc jako taková zaniká až okamžikem, kdy
se o výpovědi plné moci dozví zmocnitel.
„Krajský soud v Českých Budějovicích spatřuje zásadní pochybení správce daně v tom, že
písemnosti nebyly od 4.11.2010, kdy mu bylo doručeno dosavadní zástupkyní žalobce, (dále jen „daňový
poradce“), zrušení plné moci, doručovány tomuto daňovému poradci, ačkoli nenastala žádná právní
skutečnost, na jejímž základě by zmocnění k zastupování zaniklo. Dohoda o plné moci je totiž
primárně vztahem mezi zástupcem a zastoupeným, takže projev vůle jedné ze stran musí směřovat proti
druhé straně, nikoli pouze vůči správci daně. Oznámení o zrušení plné moci tak nemělo na zastupování
zmocněným daňovým poradcem žádný vliv. Správce daně ho měl vyzvat k odstranění vad podání
spočívající v prokázání předchozího ukončení zastupování a neměl s ním hned přerušit veškerou
komunikaci.“
Nejvyšší správní soud s tímto závěrem nesouhlasí a je toho názoru, že je nutné v daném
případě vyjít z analogie, neboť příslušné předpisy zánik zastoupení před správcem daně neupravují.
Nejvyšší správní soud tedy při své argumentaci vychází ze zákona č.
99/1963, občanský soudní řád (dále jen „OSŘ“). Podle
§ 28 odst. 2 OSŘ zaniká:
„Odvolání plné moci
účastníkem nebo její výpověď zástupcem jsou vůči soudu účinné, jakmile mu byly účastníkem nebo
zástupcem oznámeny; vůči jiným účastníkům řízení jsou účinné, jakmile jim byly oznámeny
soudem.“
Na ukončení zastupování v daňovém řízení nelze aplikovat
§ 35 DŘ, v těchto případech je zánik zastupování
platný až ode dne, kdy se správce daně o zániku zastoupení dozví.
Pro zánik plné moci platí další speciální úprava
daňového řádu, a to, že zvolí-li si zmocnitel nového
zmocněnce, platí, že okamžikem uplatnění nové plné moci u správce daně vypověděl plnou moc
dosavadnímu zmocněnci v rozsahu, ve kterém byla udělena plná moc novému zmocněnci -
§ 28 odst. 4 DŘ.
POP bez zbytečných průtahů správce daně (čj. 22 Afs
105/2012-36)
Má-li správce daně pochybnosti o přijaté plné moci, jež svojí závažností činí takovou
plnou moc neúčinnou, musí správce daně vyzvat daňový subjekt k jejich odstranění, a to bez
zbytečných průtahů, tj. okamžitě po té, co takové závady zjistí, nikoli až téměř po šesti měsících,
jak učinil například Finanční úřad v Ostravě. A tím spíše musí jednat bez zbytečných průtahů, pokud
má tato doba vliv na výši pokuty za opožděné tvrzení daně, jejíž výše se odráží právě od doby
prodlení. Správce daně v tomto případě téměř po šesti měsících „zjistil“, že plná moc udělená
daňovému poradci (a v základní tříměsíční lhůtě uplatněná u správce daně) je neúčinná, a tím pádem
byl daňový subjekt v prodlení s podáním přiznání k dani z příjmů a s placením daně z příjmů, neboť
daňový subjekt podával toto přiznání až v prodlouženém termínu. Nejvyšší správní soud se k tomuto
pochybení správce daně vyjádřil následovně:
„Nelze však přehlédnout skutečnost, že na počtu dnů představujících prodlevu, se dle
obsahu správního spisu nezanedbatelným způsobem podílel právě správce daně, a to jednak zmatečnou
výzvou ze dne 24.5.2011 a jednak průtahy v řízení, kdy, ačkoliv plná moc pro daňovou poradkyni mu
byla předložena dne 30.3.2011, teprve dne 7.9.2011 sdělil žalobci, že tato plná moc je vůči němu
neúčinná. Jestliže totiž správce daně svůj názor o neúčinnosti plné moci opíral o
§ 29 odst. 2 daňového řádu, byla tato vada
neodstranitelná, takže mohl neúčinnost předložené plné moci vyslovit prakticky ihned po jejím
obdržení. Žalobci lze přisvědčit v tom názoru, že pokud by správce daně postupoval v souladu s
daňovým řádem, nelze vyloučit, že by prodlení s
podáním daňového přiznání bylo minimální a tomu by odpovídala také výše pokuty. Na základě uvedeného
se lze ztotožnit také s názorem žalobce, že postupem správce daně byly porušeny základní zásady
správy daní vymezené § 5 odst. 1 a
3, § 6
odst. 3 a § 7 odst. 1 a
2 věty prvé daňového řádu.“
Rozsah plné moci (čj. 7 Afs
56/2004-114)
Na konci roku 2007 se NSS zabýval otázkou rozsahu plné moci. Ten zastává názor, že v
případě nejasností správce daně ohledně vymezení rozsahu zmocnění je vždy nutné zdůraznit vůli
zastoupeného a zástupce, jestliže tedy jejich jednání v daňovém řízení obsah udělené moci zpřesňuje,
dát mu přednost, neboť plná moc je pouhým průkazem zastoupení, nikoli aktem zastoupení
konstituujícím.
V případech, kdy bude tedy správci daně doručena plná moc pro zastupování zastoupeného ve
věcech daně z příjmů, ale nebude zcela jednoznačné, zda je zmocněnec zplnomocněn i k podání daňového
přiznání, avšak daňový subjekt zaplatí správci daně daň, kterou deklaruje zmocněnec v právě podaném
daňovém přiznání, lze dovodit, že bylo vůlí obou stran umožnit zmocněnci učinit i toto podání, neboť
ji zmocnitel svým chováním podporuje.
Zmocněnec je v souladu s § 28 odst. 1
DŘ povinen vymezit rozsah zmocnění tak, aby bylo zřejmé, k jakým úkonům, řízením nebo jiným
postupům se plná moc vztahuje. Dále platí, že není-li rozsah zmocnění vymezen nebo není-li vymezen
přesně, vyzve správce daně zmocnitele k úpravě plné moci. Správce daně o nedostatcích při vymezení
rozsahu plné moci vyrozumí rovněž zmocněnce - § 28 odst.
2 DŘ. V takových případech se § 74 DŘ o
vadách podání použije obdobně, budou-li proto vady podání odstraněny ve stanovené lhůtě, hledí se na
podání, jako by bylo učiněno řádně a včas.
I proto tedy vadná plná moc, udělená poradci a uplatněná u správce daně v základní
tříměsíční lhůtě pro podání přiznání k dani z příjmů, jejíž vady budou odstraněny až v polovině
dubna, prodlužuje lhůtu pro podání řádného daňového přiznání.
Namísto závěru
Ačkoli bylo úpravě zastupování na základě plné moci v
daňovém řádu věnováno poměrně málo místa, rozhodně se
nejedná o jednoznačnou záležitost, jak ostatně vyplývá i z poměrně bohaté judikatury NSS. Ostatním
specifikům zastupování v daňovém řízení formou plných mocí se budeme věnovat případně v dalších
příspěvcích.