Paušální výdaj na dopravu
Ing.
Jiří
Vychopeň
Podle § 24 odst. 2 písm. zt) zákona č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“), lze v
případě, že nebyl uplatněn výdaj na dopravu silničním motorovým vozidlem podle písm. k) tohoto
odstavce, uplatnit jako výdaj (náklad) na dosažení, zajištění a udržení příjmů
paušální výdaj na
dopravu silničním motorovým vozidlem
(dále jen „paušální výdaj na dopravu“) ve výši 5 000 Kč
na jedno silniční motorové vozidlo za každý celý kalendářní měsíc zdaňovacího období nebo
období, za které se podává daňové přiznání, ve kterém poplatník využíval příslušné silniční motorové
vozidlo k dosažení, zajištění nebo udržení zdanitelných příjmů a současně toto silniční motorové
vozidlo nepřenechal ani po část příslušného kalendářního měsíce k užívání jiné osobě.Paušální výdaj na dopravu lze uplatnit v rámci základu daně z příjmů za předpokladu
splnění podmínek stanovených v § 24 odst. 2 písm. zt)
ZDP a jeho výše je dána pevně stanovenou částkou nezávislou na výši skutečně vzniklých
výdajů. U paušálního výdaje na dopravu nemusí poplatník prokazovat výši tohoto výdaje, je ale
povinen prokázat splnění stanovených podmínek pro jeho uplatnění.
Paušální výdaj na dopravu mohou za stanovených podmínek uplatňovat:
-
poplatníci daně z příjmů právnických osob a
-
poplatníci daně z příjmů fyzických osob v souvislosti s dosahováním příjmů
zahrnovaných do dílčích základů daně podle § 7 až 10
ZDP.
Paušální výdaj na dopravu nemohou uplatňovat veřejně prospěšní poplatníci s výjimkou
poplatníků, kteří jsou veřejnou vysokou školou, veřejnou výzkumnou institucí, poskytovatelem
zdravotních služeb s oprávněním k poskytování zdravotních služeb podle zákona upravujícího zdravotní
služby, obecně prospěšnou společností nebo ústavem.
Paušální výdaj na dopravu může být uplatněn jen u silničního motorového
vozidla.
Podle § 2 odst. 1 zákona č. 168/1999
Sb., o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla a o změně některých
souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), je silničním vozidlem
motorové nebo nemotorové vozidlo, které je vyrobené za účelem provozu na pozemních komunikacích pro
přepravu osob, zvířat nebo věcí.
Podle § 3 odst. 2 zákona o pojištění
odpovědnosti z provozu vozidla se silniční vozidla rozdělují na tyto základní
druhy:
a)
motocykly,
b)
osobní automobily,
c)
autobusy,
d)
nákladní automobily,
e)
speciální vozidla,
f)
přípojná vozidla,
g)
ostatní silniční vozidla.
Paušální výdaj na dopravu nelze uplatnit u zvláštního vozidla.
Podle § 3 odst. 3 zákona o pojištění
odpovědnosti z provozu vozidla jsou zvláštními vozidly např. zemědělské nebo lesnické
traktory a jejich přípojná vozidla, samojízdné a přípojné pracovní stroje, nemotorové pracovní
stroje nebo nemotorová vozidla tažená nebo tlačená pěšky jdoucí osobou. Zvláštním vozidlem se pro
účely uvedeného zákona rozumí i mobilní stroj, průmyslové zařízení schopné přepravy nebo vozidlo bez
karoserie, ve kterých je zabudován spalovací motor.
Paušální výdaj na dopravu může být uplatněn jen u silničního motorového
vozidla.
Paušální výdaj na dopravu může poplatník uplatnit
nejvýše za 3 vlastní silniční
motorová vozidla zahrnutá nebo nezahrnutá do obchodního majetku nebo v nájmu
za zdaňovací
období, za které podává přiznání k dani z příjmů.Pro uplatnění paušálního výdaje na dopravu tedy není podstatné, zda silniční motorové
vozidlo je či není zahrnuto v obchodním majetku poplatníka. Pro daný účel není rovněž podstatné, zda
silniční motorové vozidlo jezdí na naftu, benzín, LPG nebo CNG anebo jde o silniční motorové vozidlo
s elektrickým pohonem.
Paušální výdaj na dopravu nelze uplatnit u silničního motorového vozidla vypůjčeného na
základě smlouvy o výpůjčce. To se týká i případu, kdy poplatník používá silniční motorové vozidlo na
základě smlouvy o výpůjčce uzavřené s věřitelem na dobu zajištění dluhu převodem vlastnického práva
k vozidlu na věřitele (v praxi jde o častý způsob zajištění dluhu při pořizování silničního
motorového vozidla na úvěr).
Příklad 1
Podnikatel používá k pracovním cestám motocykl, který si bezúplatně vypůjčil od svého
bratra, se kterým má uzavřenu smlouvu o výpůjčce podle §
2 000 občanského zákoníku. Jelikož se v tomto případě nejedná o vlastní ani najaté silniční
motorové vozidlo, nemůže podnikatel u motocyklu uplatňovat paušální výdaj na dopravu podle
§ 24 odst. 2 písm. zt) ZDP.
Pokud by ale podnikatel uzavřel s bratrem smlouvu o nájmu motocyklu, pak by mohl za
stanovených podmínek u najatého motocyklu uplatnit paušální výdaj na dopravu.
Od roku 2014 nelze paušální výdaj na dopravu uplatnit u silničního motorového vozidla
pořizovaného formou finančního leasingu. Vyplývá to z ustanovení
§ 21d ZDP, podle kterého se s účinností od
1.1.2014 na finanční leasing nevztahují ustanovení tohoto zákona o nájmu.
Příklad 2
Podnikatel pořizoval od roku 2011 osobní automobil formou finančního leasingu, přičemž k
ukončení doby finančního leasingu a nabytí vlastnických práv k automobilu podnikatelem došlo
29.12.2015. Zatímco ve zdaňovacích obdobích let 2011, 2012 a 2013 mohl podnikatel u tohoto osobního
automobilu uplatňovat za stanovených podmínek paušální výdaj na dopravu (v uvedených zdaňovacích
obdobích se podle ZDP jednalo o najaté vozidlo), ve
zdaňovacích obdobích let 2014 a 2015 u tohoto silničního motorového vozidla nemohl paušální výdaj na
dopravu uplatnit (v uvedených zdaňovacích obdobích se podle
ZDP nejednalo o vozidlo v nájmu). Ve zdaňovacím období
roku 2016 a v následujících zdaňovacích obdobích podnikatel opět může za stanovených podmínek
uplatňovat u uvedeného osobního automobilu paušální výdaj na dopravu, neboť se u něj již jedná o
vlastní vozidlo.
Pro uplatnění paušálního výdaje na dopravu musí být u silničního motorového vozidla
současně splněny tyto podmínky:
- nebyl uplatněn výdaj na dopravu silničním motorovým vozidlem podle
§ 24 odst. 2 písm. k) ZDP,
V § 24 odst. 2 písm. zt) ZDP je
stanoveno, že v průběhu zdaňovacího období nelze měnit způsob uplatnění paušálního výdaje na dopravu
podle tohoto ustanovení na způsob uplatnění výdajů na dopravu silničním motorovým vozidlem v
prokázané výši podle § 24 odst. 2 písm. k) ZDP
a naopak.
Paušální výdaj na dopravu nelze u silničního motorového vozidla v rámci jednoho
zdaňovacího období nebo období, za které se podává daňové přiznání, kombinovat se způsobem
uplatňování skutečně vynaložených výdajů na dopravu. To znamená, že nelze u silničního motorového
vozidla uplatnit paušální výdaj na dopravu jen v některých měsících roku a v ostatních měsících pak
skutečně vynaložené výdaje na dopravu. Buď tedy poplatník u silničního motorového vozidla uplatní ve
zdaňovacím období za všechny měsíce paušální výdaj na dopravu podle
§ 24 odst. 2 písm. zt) ZDP, nebo u silničního
motorového vozidla uplatní za všechny měsíce zdaňovacího období výdaje na dopravu v prokázané výši
podle § 24 odst. 2 písm. k) ZDP.
Podle § 24 odst. 2 písm. k) ZDP lze
jako výdaje (náklady) na dosažení, zajištění a udržení příjmů uplatnit také výdaje (náklady) na
pracovní cesty, včetně výdajů (nákladů) na pracovní cestu spolupracujících osob (§ 13) a společníků
veřejných obchodních společností a komplementářů komanditních společností, a to maximálně ve výši
podle zvláštních předpisů, pokud není dále stanoveno jinak, přitom:
-
na pohonné hmoty spotřebované silničním motorovým vozidlem zahrnutým v obchodním
majetku poplatníka, pořizovaným na finanční leasing nebo v nájmu (s níže uvedenou výjimkou) a na
nezbytné výdaje spojené s pracovní cestou v prokázané výši,
-
na dopravu vlastním silničním motorovým vozidlem nezahrnutým do obchodního majetku
poplatníka ve výši sazby základní náhrady, a to maximálně do výše sazby základní náhrady vymezené
pro zaměstnance v § 6 odst. 7 písm. a), a náhrady výdajů za spotřebované pohonné hmoty. Na dopravu
vlastním silničním motorovým vozidlem, které není zahrnuto do obchodního majetku poplatníka, ale v
obchodním majetku poplatníka zahrnuto bylo, nebo bylo u poplatníka předmětem finančního leasingu a
úplatu u finančního leasingu uplatnil (uplatňuje) jako výdaj na dosažení; zajištění a udržení
příjmů, a u silničního motorového vozidla užívaného na základě smlouvy o výpůjčce nebo smlouvy o
výprose ve výši náhrady výdajů za spotřebované pohonné hmoty. Pro stanovení výdajů za spotřebované
pohonné hmoty lze použít ceny stanovené zvláštním právním předpisem vydaným pro účely poskytování
cestovních náhrad zaměstnancům v pracovním poměru, který je účinný v době konání cesty. Použije-li
poplatník ceny vyšší, je povinen je doložit doklady o jejich nákupu. U nákladních automobilů a
autobusů se použije sazba základní náhrady pro osobní silniční motorová vozidla, a to maximálně do
výše sazby základní náhrady vymezené pro zaměstnance v § 6 odst. 7 písm. a);
-
na dopravu silničním motorovým vozidlem zahrnutým do obchodního majetku poplatníka,
pořizovaným na finanční leasing nebo v nájmu v prokázané výši a ve výši náhrady výdajů za
spotřebované pohonné hmoty u zahraničních pracovních cest, při kterých výdaje (náklady) na pohonné
hmoty nelze prokázat, a to s použitím tuzemských cen pohonných hmot platných v době použití
vozidla.
- poplatník nepřenechal silniční motorové vozidlo ani po část měsíce k užívání jiné
osobě
Paušální výdaj na dopravu nelze uplatnit u vlastního nebo najatého silničního motorového
vozidla, které poplatník přenechal k užívání jiné osobě např. formou nájemní či podnájemní smlouvy,
smlouvy o výpůjčce apod. Rovněž nelze paušální výdaj na dopravu uplatnit u silničního motorového
vozidla, které poplatník poskytuje bezplatně svým zaměstnancům k používání pro služební i soukromé
účely.
Příklad 3
Podnikatel vlastní 3 silniční motorová vozidla, která používají k pracovním cestám jeho
zaměstnanci. U žádného vlastního vozidla podnikatel neumožňuje zaměstnancům použití k soukromým
účelům. U všech tří vozidel může podnikatel za stanovených podmínek uplatňovat paušální výdaj na
dopravu.
Za přenechání silničního motorového vozidla k užívání jiné osobě se nepovažuje uskutečnění
pracovní cesty silničním motorovým vozidlem spolupracující osobou nebo zaměstnancem, který silniční
motorové vozidlo nevyužívá i pro soukromé účely.
Příklad 4
Poplatník daně z příjmů fyzických osob používá při své podnikatelské činnosti vlastní
osobní automobil, u kterého uplatňuje paušální výdaj na dopravu. V roce 2016 poplatník provozuje
podnikatelskou činnost za spolupráce ve smyslu § 13
ZDP s manželkou, která v rámci této spolupráce také používá uvedený osobní automobil k
pracovním cestám. Poplatník může ve zdaňovacím období roku 2016 uplatňovat u osobního automobilu
paušální výdaj na dopravu.
Pokud by ale v průběhu uvedeného zdaňovacího období manželka použila osobní automobil mimo
rámec spolupráce s poplatníkem (např. pro svou osobní potřebu nebo pro své vlastní podnikání), pak
by v tomto zdaňovacím období poplatník nemohl paušální výdaj na dopravu u osobního automobilu
uplatnit.
V § 24 odst. 2 písm. zt) ZDP je
stanoveno, že
pro účely tohoto zákona se má za to, že poplatník užívá silniční motorové vozidlo,
u kterého uplatňuje paušální výdaj na dopravu, výlučně k dosažení, zajištění nebo udržení
zdanitelných příjmů, pokud tak prohlásí, není-li prokázáno jinak
. Z této formulace ale není
jasné, kdy a kde a v jaké formě má poplatník takové prohlášení učinit. Z formulace není příliš jasné
ani to, čeho se má v tomto případě týkat prokazování správcem daně jinak, tj. zda to, že poplatník
vozidlo neužívá výlučně k dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů, nebo to, že poplatník
tak neprohlásil, případně obojího.Podle § 92 odst. 5 daňového řádu (zákon
č. 280/2009 Sb.) správce daně prokazuje:
a)
oznámení vlastních písemností,
b)
skutečnosti rozhodné pro užití právní domněnky nebo
právní fikce
,c)
skutečnosti vyvracející věrohodnost, průkaznost, správnost či úplnost povinných
evidencí, účetních záznamů, jakož i jiných záznamů, listin a dalších důkazních prostředků
uplatněných daňovým subjektem,
d)
skutečnosti rozhodné pro posouzení skutečného obsahu právního jednání nebo jiné
skutečnosti,
e)
skutečnosti rozhodné pro uplatnění následku za porušení povinnosti při správě
daní.
Podle § 92 odst. 7 daňového řádu
správce daně po provedeném dokazování určí, které skutečnosti považuje za prokázané a které nikoliv
a na základě kterých důkazních prostředků; o hodnocení důkazů sepíše úřední záznam, pokud se toto
hodnocení neuvádí v jiné písemnosti založené ve spise.
V případě, že silniční motorové vozidlo, které je ve společném jmění manželů nebo ve
spoluvlastnictví, využívá k dosažení, zajištění a udržení příjmů
více poplatníků
, mohou si
podle § 24 odst. 2 písm. zt) ZDP tito
poplatníci v úhrnu uplatnit paušální výdaj na dopravu nejvýše 5 000 Kč. Z tohoto ustanovení je
zřejmé, že stanovená výše paušálního výdaje na dopravu se vztahuje na jedno silniční motorové
vozidlo, nikoliv na jednoho poplatníka.Při uplatňování paušálního výdaje na dopravu u silničního motorového vozidla, které je ve
společném jmění manželů nebo ve spoluvlastnictví, nemohou manželé nebo spoluvlastníci postupovat
tak, že jeden uplatní paušální výdaj na dopravu a druhý (druzí) uplatní výdaje na dopravu ve
skutečně vynaložené výši.
Příklad 5
Osobní automobil, který je ve společném jmění manželů, používají oba manželé pro
podnikání. Žádný z manželů nemá vozidlo zařazeno v obchodním majetku. Při splnění podmínek pro
uplatnění paušálního výdaje na dopravu může v daném případě každý z manželů uplatnit u osobního
automobilu příslušnou část paušálního výdaje na dopravu, přičemž za každý kalendářní měsíc
zdaňovacího období, ve kterém oba manželé použijí automobil pro své podnikání, mohou dohromady
uplatnit nejvýše 5 000 Kč (např. manžel, který v kalendářním měsíci použije automobil pro své
podnikání v rozsahu 70%, uplatní 3 500 Kč, a manželka, která v tomto kalendářním měsíci použije
automobil pro své podnikání v rozsahu 30%, pak uplatní 1 500 Kč).
V § 24 odst. 2 písm. zt) ZDP je také
stanoveno, že
v měsíci pořízení nebo vyřazení silničního motorového vozidla může poplatník
uplatnit jen poměrnou část paušálního výdaje na dopravu
. K tomu ale není uvedeno, podle jakého
kritéria má být poměrná část paušálního výdaje na dopravu stanovena (v praxi se obvykle používá
kritérium počtu kalendářních dnů).Příklad 6
Dne 22.9.2016 si poplatník pořídí osobní automobil, který bude od uvedeného data používat
výlučně pro svou podnikatelskou činnost. Pokud se poplatník rozhodne, že bude ve zdaňovacím období
roku 2016 u uvedeného osobního automobilu uplatňovat paušální výdaj na dopravu, může jej za
stanovených podmínek uplatnit v následující výši:
-
za měsíc listopad jen v poměrné výši 1 500 Kč (5 000 x 9 / 30) a
-
za měsíce říjen, listopad a prosinec ve výši 5 000 Kč.
Pokud poplatník používá silniční motorové vozidlo, u něhož uplatňuje paušální výdaj na
dopravu, jen zčásti k dosažení, zajištění a udržení zdanitelného příjmu, lze u takového silničního
motorového vozidla uplatnit
pouze část paušálního výdaje na dopravu ve výši 80% (dále jen
„krácený paušální výdaj na dopravu“)
. Při uplatnění kráceného paušálního výdaje na dopravu se
nepřihlíží k tomu, v jakém poměru je příslušné silniční motorové vozidlo používáno k dosažení,
zajištění a udržení zdanitelného příjmu a k jiným účelům (např. k soukromým účelům).Příklad 7
Podnikatel, který je poplatníkem daně z příjmů fyzických osob, má v obchodním majetku
zařazen vlastní osobní automobil, který používá z 50% pro své podnikání a 50% pro svou osobní
potřebu.
Podnikatel může u tohoto osobního automobilu uplatnit krácený paušální výdaj na dopravu ve
výši 4 000 Kč měsíčně, zatímco ostatní provozní výdaje (např. za opravy, pojištění) včetně odpisů
může uplatnit jen v poloviční výši.
V případě, že poplatník u některého vlastního nebo najatého silničního motorového vozidla
uplatní krácený paušální výdaj na dopravu, potom se pro účely ustanovení
§ 24 odst. 2 písm. zt) ZDP má za to, že
ostatní silniční motorová vozidla, u nichž poplatník v souladu s tímto ustanovením uplatní paušální
výdaj na dopravu, užívá výlučně k dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů.
Podle § 25 odst. 1 písm. x) ZDP
platí, že za výdaje (náklady) vynaložené k dosažení, zajištění a udržení příjmů pro daňové účely
nelze uznat
výdaje (náklady) na spotřebované pohonné hmoty a parkovné při pracovní cestě
vynaložené v souvislosti s užíváním silničního motorového vozidla, u kterého poplatník uplatní
paušální výdaj na dopravu, a 20% ostatních výdajů (nákladů) s výjimkou odpisů vynaložených v
souvislosti se silničním motorovým vozidlem, u kterého je poplatník povinen uplatnit krácený
paušální výdaj na dopravu; u silničního motorového vozidla, u kterého poplatník uplatní paušální
výdaj na dopravu, nelze dále uplatnit náhradu výdajů za spotřebované pohonné hmoty a sazbu základní
náhrady.Příklad 8
Poplatník daně z příjmů fyzických osob používá pro své podnikání vlastní osobní automobil,
který nemá zařazený v obchodním majetku pro účely daně z příjmů a užívá toto silniční motorové
vozidlo také pro soukromé účely. Ve zdaňovacím období roku 2015 poplatník uplatňoval u tohoto
automobilu výdaje na dopravu podle § 24 odst. 2 písm.
k) bodu 3. ZDP, tj. při použití automobilu pro podnikání uplatňoval výdaje ve výši sazby
základní náhrady (3,70 Kč za l km) a náhrady výdajů za spotřebované pohonné hmoty (podle údajů v
technickém průkazu vozidla). Za tím účelem poplatník u osobního automobilu vedl evidenci jízd pro
podnikání.
Ve zdaňovacím období roku 2016 poplatník již evidenci jízd u osobního automobilu nevede a
uplatňuje krácený paušální výdaj na dopravu ve výši 4 000 Kč za každý kalendářní měsíc, ve kterém
automobil používá pro podnikání. V tomto zdaňovacím období podnikatel již nemůže uplatňovat náhradu
výdajů za spotřebované pohonné hmoty ani sazbu základní náhrady.
Použití kráceného paušálního výdaje na dopravu může mít v případě silničního motorového
vozidla zahrnutého u poplatníka daně z příjmů fyzických osob do obchodního majetku dopad na
uplatňování odpisů u tohoto hmotného majetku. Důvodem je ustanovení
§ 28 odst. 6 ZDP, podle kterého se při odpisování
hmotného majetku, který je pouze zčásti používán k zajištění zdanitelného příjmu, do výdajů k
zajištění zdanitelného příjmu zahrnuje jen poměrná část odpisů, přičemž ale
při odpisování
silničního motorového vozidla, u kterého je poplatník povinen uplatnit krácený paušální výdaj na
dopravu, se poměrnou částí odpisů rozumí 80% odpisů
. V případě uplatnění kráceného paušálního
výdaje na dopravu se tedy, na rozdíl od případu uplatnění výdajů (nákladů) na dopravu silničním
motorovým vozidlem zahrnutým do obchodního majetku poplatníka v prokázané výši podle
§ 24 odst. 2 písm. k) ZDP, neuplatňuje u
příslušného silničního motorového vozidla poměrná část odpisů podle vhodně zvoleného kritéria (tj.
nepostupuje podle pokynu GFŘ D–22), ale poměrná část odpisů je v tomto případě zákonem přímo
stanovena ve výši 80%.Příklad 9
Podnikatel, který je poplatníkem daně z příjmů fyzických osob, používá v roce 2016 osobní
automobil zahrnutý do obchodního majetku v rozsahu 60% pro podnikání a ve zbývajícím rozsahu používá
automobil pro svou osobní potřebu. Pokud bude v uvedeném zdaňovacím období poplatník u tohoto
silničního motorového vozidla uplatňovat výdaje na pohonné hmoty v prokázané výši, uplatní pouze 60%
daňového odpisu tohoto hmotného majetku za toto zdaňovací období. Jestliže se však podnikatel
rozhodne u osobního automobilu uplatnit krácený paušální výdaj na dopravu, uplatní 80% daňového
odpisu automobilu za toto zdaňovací období.
U silničního motorového vozidla, u kterého je uplatňován paušální výdaj na dopravu podle
§ 24 odst. 2 písm. zt) ZDP, nemusí poplatník
pro tento daňový účel vést záznamy o jízdách nebo evidenci jízd, která by prokazovala jeho výdaje v
souvislosti s provozem tohoto silničního motorového vozidla.
V mnoha případech ale i poplatníci, kteří u silničního motorového vozidla uplatňují
paušální výdaj na dopravu nebo krácený paušální výdaj na dopravu, vedou u tohoto silničního
motorového vozidla záznamy o jízdách nebo evidenci jízd, a to zejména pro účely prokazování nároku
na odpočet daně u plátců DPH (např. u nakupovaných pohonných hmot, u kterých si plátce může běžným
způsobem uplatnit nárok na odpočet daně bez ohledu na skutečnost, že pro účely daně z příjmů jsou u
něj výdaje na nákup pohonných hmot daňově neúčinné z toho důvodu, že u silničního motorového vozidla
uplatňuje paušální výdaj na dopravu).
Uplatnění paušálního výdaje na dopravu pro účely daně z příjmů automaticky neznamená, že
je tím pro účely uplatnění nároku na odpočet DPH prokázáno použití silničního motorového vozidla pro
ekonomickou činnost
.
Podle § 72 odst. 1 zákona o dani z přidané
hodnoty (zákon č. 235/2004 Sb.) je plátce
oprávněn k odpočtu daně na vstupu u přijatého zdanitelného plnění, které v rámci svých ekonomických
činností použije pro účely uskutečňování:
a)
zdanitelných plnění dodání zboží nebo poskytnutí služby s místem plnění v
tuzemsku,
b)
plnění osvobozených od daně s nárokem na odpočet daně s místem plnění v
tuzemsku,
c)
plnění s místem plnění mimo tuzemsko, pokud by měl nárok na odpočet daně, jestliže by
se uskutečnila s místem plnění v tuzemsku,
d)
plnění uvedených v § 54 odst. 1 písm. a) až j), l) až u) a y) a v § 55 s místem
plnění ve třetí zemi, nebo pokud jsou taková plnění přímo spojena s vývozem zboží,
nebo
e)
plnění uvedených v § 13 odst. 8 písm. a), b), d) a e) a v § 14 odst.
5.
Poplatníci, kteří uplatňují u silničního motorového vozidla paušální výdaj na dopravu nebo
krácený paušální výdaj na dopravu, mohou mít i jiné důvody pro vedení záznamů o jízdách nebo
evidenci jízd, např.:
-
při souběhu více druhů příjmů slouží evidence jízd pro stanovení poměru využívání
vozidla pro zajištění příjmů podle § 7 ZDP a podle
§ 9 ZDP, přičemž pouze u příjmů podle
§ 7 ZDP má uplatnění paušálního výdaje na dopravu
bezprostřední dopad i na vyměřovací základy pro pojistné na sociální zabezpečení a státní politiku
zaměstnanosti a pojistné na veřejné zdravotní pojištění, zatímco u příjmů podle
§ 9 ZDP má uplatnění paušálního výdaje na dopravu
vliv jenom na daň z příjmů;
-
poplatníkovi vyplývám povinnost vést záznamy o provozu vozidla ze zvláštního právního
předpisu (viz např. zákon č. 111/2004 Sb., o silniční
dopravě, ve znění pozdějších předpisů, nařízení vlády č.
168/2002 Sb., kterým se stanoví způsob organizace
práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit při provozování dopravy
dopravními prostředky);
-
poplatníkovi byly záznamy o jednotlivých jízdách u silničního motorového vozidla
uloženy rozhodnutím správcem daně o uložení záznamní povinnosti podle
§ 97 daňového řádu (uvedené ustanovení umožňuje
správcům daně ukládat daňovým subjektům, aby kromě evidence stanovené právním předpisem vedli
zvláštní záznamy potřebné pro správné zjištění a stanovení daně).