Od 1.1.2014 došlo u zdaňování jednatelů k zásadní změně, která se týká zdaňování jednatelů, kteří jsou daňovými nerezidenty. Příjmy jednatelů nerezidentů už nejsou zařazeny podle § 22 odst. 1 písm. b) zákona č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP “). Od 1.1.2014 budou jejich příjmy z výkonu funkce patřit do § 22 odst. 1 písm. g) ZDP . Nejedná se tedy o příjem ze závislé činnosti, ale o speciální příjem, který musí být zdaněn srážkovou daní ve výši 15% dle § 36 odst. 1 písm. a) ZDP .
Dopady zdanění jednatelů nerezidentů srážkovou daní
Ing.
Milan
Mareš,
daňový poradce, Rödl & Partner Brno
Dle § 194 odst. 1 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění pozdějších předpisů, je jednatel statutárním orgánem. Určí-li společenská smlouva, že více jednatelů je kolektivním orgánem § 194 odst. 2 tohoto zákona, pak každý z těchto jednatelů se stává členem statutárního orgánu.
Nový občanský zákoník, který vstoupil v účinnost od 1.1.2014, považuje jednatele jako člena statutárního orgánu. Ovšem, když vyjdeme z úvahy obecně uznávaného poměru speciality (
lex specialis
), zvláštní úprava má přednost před normou obecnější, budeme se řídit dle definice jednatele, která je uvedena v zákoně o obchodních společnostech a družstvech.Rozdíl mezi příjmem jednatele ze závislé činnosti a speciálním příjmem
Jak už bylo uvedeno, příjem jednatele nerezidenta podléhá zdanění srážkovou daní. Uvedeme si názorný příklad, jaký rozdíl ve výsledné daňové povinnosti to způsobí. Pro srovnání budeme i vycházet ze situace, že by jednatel byl českým rezidentem a jak se budou výsledné daňové povinnosti lišit v roce 2014.
Příklad
Jednatel společnosti má měsíční příjem z výkonu funkce ve výši 150 000 Kč. Roční příjem je tedy 1 800 000 Kč. Neuplatňuje žádné daňové zvýhodnění na dítě a na území České republiky už nemá žádné jiné příjmy.
Jednatel rezident
Výpočet měsíčních záloh u závislé činnosti v Kč
hrubá měsíční mzda .............. 150 000 Kč
sociální pojištění 25% ......... 37 500 Kč
zdravotní pojištění 9% ......... 13 500 Kč
superhrubá mzda ................. 201 000 Kč
daň 15% ........................ 30 150 Kč
sleva na dani (na poplatníka) ... 2 070 Kč
solidární zvýšení daně 7% ...... 3 252 Kč
daň ............................. 31 332 Kč
sociální pojištění 6,5% ........ 9 750 Kč
zdravotní pojištění 4,5% ....... 6 750 Kč
čistá mzda ...................... 102 168 Kč
I---------------------------------------------------------------------------------------I I Roční výpočet u závislé činnosti I I-------------------------------I-----------------------------------------I-------------I I I Výpočet I Částka v Kč I I-------------------------------I-----------------------------------------I-------------I I hrubá mzda I = 150 000 x 12 I 1 800 000 I I-------------------------------I-----------------------------------------I-------------I I sociální pojištění placené I = 1 245 216 x 6,5% I 80 939 I I zaměstnancem 6,5% I I I I-------------------------------I-----------------------------------------I-------------I I zdravotní pojištění placené I = 1 800 000 x 4,5% I 81 000 I I zaměstnancem 4,5% I I I I-------------------------------I-----------------------------------------I-------------I I sociální pojištění placené I = 1 245 216 x 25% I 311 304 I I zaměstnavatelem 25% I I I I-------------------------------I-----------------------------------------I-------------I I zdravotní pojištění placené I = 1 800 000 x 9% I 162 000 I I zaměstnavatelem 9% I I I I-------------------------------I-----------------------------------------I-------------I I superhrubá mzda (zaokrouhleno I = 1 800 000 + (1 800 000 x 0,09) + I 2 273 300 I I na celá sta dolů) I (1 245 216 x 0,25) I I I-------------------------------I-----------------------------------------I-------------I I daň z příjmu I = 2 273 300 x 15% I 340 995 I I-------------------------------I-----------------------------------------I-------------I I solidární příspěvek I = (1 800 000 - 1 245 216) x 7% I 38 835 I I-------------------------------I-----------------------------------------I-------------I I sleva na dani (na poplatníka) I = 2 070 x 12 I 24 840 I I-------------------------------I-----------------------------------------I-------------I I výsledná daňová povinnost I = (361 800 + 38 835) - 24 840 I 354 990 I I-------------------------------I-----------------------------------------I-------------I I čistá mzda I = 1 800 000 - 80 939 - 81 000 - 375 795 I 1 283 071 I I-------------------------------I-----------------------------------------I-------------I I podíl čisté mzdy na hrubé I = 1 283 071 / 1 800 000 x 100 I 71,28% I I mzdě I I I I-------------------------------------------------------------------------I-------------I
Roční výpočet u závislé činnosti v tabulce zohledňuje tzv. „strop“ neboli maximální vyměřovací základ pro sociální pojištění. Dlužno podotknout, že tento maximální vyměřovací základ byl u zdravotního pojištění zrušen.
Jak znázorňují předešlé tabulky, jednatel, který je daňovým rezidentem České republiky, musí odvézt z hrubé mzdy 6,5% na sociální pojištění a 4,5% na zdravotní pojištění.
Dále mu je sražena daň ve výši 15%, a pokud má měsíční příjem vyšší než 103 768 Kč, musí ještě odvést dalších 7% z příjmu nad tuto stanovenou částku. Jedná se o solidární zvýšení daně, které je stanoveno v § 16a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů.
Rezident si mohl uplatnit základní slevu na poplatníka ve výši 24 840 Kč (2 070 Kč měsíčně) dle § 35ba odst. 1 písm. a) tohoto zákona.
Jednatel nerezident
Výpočet měsíčního příjmu srážkovou daní
Čistý příjem = 150 000 - (150 000 x 0,15) = 127 500 Kč
Výpočet ročního příjmu srážkovou daní
Čistý příjem = (150 000 x 12) - (150 000 x 12x 0,15) = = 1 530 000 Kč
Jak výpočet zobrazuje, příjem jednatele nerezidenta je sražen pouze srážkovou daní ve výši 15%. Další srážky, které byly u příjmu jednatele rezidenta strženy z jeho příjmu, se u jednatele nerezidenta neuplatňují. Ovšem když si jednatel nerezident neplatí sociální a zdravotní pojištění, musí toto pojistné odvádět v zemi, ve které je daňovým rezidentem.
V porovnání zdanění příjmu jednatele rezidenta a se zdaněním příjmu jednatele nerezidenta dopadl lépe daňový nerezident. Jeho roční čistý příjem byl o 267 734 Kč vyšší než u jednatele rezidenta.
Změna, která nastala od ledna letošního roku, má za následek, že u zdanění příjmů jednatele nerezidenta není aplikováno především solidární zvýšení daně podle § 16a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů. Jednatel nerezident má možnost si podat za zdaňovací období daňové přiznání a příjem, na který je použita srážková daň 15%, jak je uvedeno v 36 odst. 2 zákona o daních z příjmů. Pokud této možnosti využije, může si uplatnit základní slevu na poplatníka a další slevy na dani dle § 35ba tohoto zákona, když splní podmínku úhrnu příjmu v České republice minimálně ve výši 90% z celosvětových příjmů.