Daňové aspekty zákona o
poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů
Ing.
Marek
Štěpán
Dne 4.11.2014 poslanci napotřetí přehlasovali prezidentské
veto
a do právního
řádu České republiky vstoupil zákon č. 247/2014 Sb., o
poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů (dále jen „zákon o
dětské skupině“). Tento zákon upravuje podmínky, za nichž je poskytována služba péče o dítě v dětské
skupině včetně hygienických standardů, dále podmínky získání oprávnění k poskytování této služby a
také výkon veřejné správy.Nedílnou součástí zákona je část pátá, která mění některá ustanovení zákona
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z
příjmů“). Tímto je do zákona o daních z příjmů
implementován daňový mechanismus, který je dílčím nástrojem naplnění definovaných cílů. Tento
mechanismus mění některá práva a povinnosti zaměstnavatele poskytujícího svému zaměstnanci službu
péče o (jeho) vyživované děti předškolního věku v dětské skupině (dále jen „služba péče o dítě v
dětské skupině“). Právě problematika zaměstnavatele a zaměstnance optikou
zákona o daních z příjmů bude předmětem tohoto
článku.
Zaměstnavatel poskytující dětem zaměstnance službu péče o děti předškolního
věku v dětské skupině
Po zavedení zákona o dětské
skupině se zaměstnavateli, který zajišťuje svému zaměstnanci službu péči o dítě v dětské
skupině, nabízí dva legitimní postupy z hlediska daní z příjmů. Není přitom rozhodující, zda je
zaměstnavatel sám poskytovatelem služby péče o dítě v dětské skupině, nebo zda službu zajišťuje
dodavatelským způsobem.
Oba postupy jsou výhodné z hlediska administrativy. Předmětné plnění nemusí
být zachyceno v kolektivní smlouvě, vnitřním předpisu zaměstnavatele ani v pracovní nebo jiné
smlouvě, jak je požadováno u jiných zaměstnaneckých benefitů podle
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 5 zákona o daních z
příjmů.
Daňově uznatelné výdaje (náklady) u zaměstnavatele
Ustanovení § 30 bod 2 zákona o
dětské skupině rozšiřuje výčet výdajů (nákladů) na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných
příjmů obsažených v § 24 odst. 2 zákona o daních z
příjmů o písm. zw). V souladu s rozšířením předmětného ustanovení jsou nově za daňově účinné
výdaje (náklady) považovány výdaje (náklady) vynaložené na provoz vlastního zařízení péče o děti,
stejně jako příspěvky na provoz zařízení péče o děti zajišťovaný jinými subjekty pro děti vlastních
zaměstnanců.
Pokud tedy zaměstnavatel poskytuje službu péče o dítě v dětské skupině, jsou
výdaje (náklady) daňově uznatelné, pokud si tak zvolí, nehledě na to, zda poskytuje službu péče o
dítě v dětské skupině dětem vlastních zaměstnanců nebo jakýmkoliv jiným dětem. Z uvedeného vyplývá,
že daňově účinné jsou například i výdaje (náklady)
korporace
, která poskytuje službu péče o dítě v
dětské skupině dětem zaměstnanců jiných zaměstnavatelů sídlící ve společné administrativní
budově.Pokud zaměstnavatel přispívá na provoz zařízení služby péče o dítě v dětské
skupině zajišťovaný jinými subjekty, pak je tento příspěvek daňově účinný, pouze pokud jsou dětmi v
péči děti zaměstnance. Zaměstnancem je osoba ve smyslu §
6 odst. 2 zákona o daních z příjmů.
Pro úplnost je třeba zmínit, že za daňově účinné výdaje (náklady) nelze
považovat výdaje (náklady) na pořízení nemovitých věcí sloužících pro provoz zařízení poskytující
péči o děti, popřípadě na výdaje (náklady) na úpravu stávajících nemovitých věcí, které mají
charakter technického zhodnocení. Tyto výdaje (náklady) budou uplatňovány postupně ve formě odpisů
hmotného majetku podle § 24 odst. 2 písm. a),
resp. podle § 24 odst. 2 písm. v) zákona o daních z
příjmů.
Uplatnění výdajů (nákladů) podle
§ 24 odst. 2 písm. zw) však nese následek, že
tyto výdaje (náklady) zaměstnavatele budou považovány za příjem zaměstnance. Jako takový je třeba
tento příjem přičíst k ostatním příjmům podle § 6 zákona o
daních z příjmů a ve smyslu § 6 odst. 12
jej zvýšit o částku odpovídající povinnému pojistnému, které je z těchto příjmů povinen platit
zaměstnavatel. Z uvedeného vyplývá, že z poskytnutého výdaje (nákladu) zaměstnavatelem na péči o
dítě musí zaměstnavatel odvést povinné pojistné (34%) a zaměstnanec navíc kromě povinného pojistného
(11%) i daň z příjmů fyzických osob (15%).
Daňově neuznatelné výdaje (náklady) u zaměstnavatele
Druhým postupem je jednání v souladu s
§ 6 odst. 9 písm. d) bod 2 zákona o daních z
příjmů. Podle tohoto ustanovení poskytování nepeněžitého plnění zaměstnavatelem zaměstnanci z
fondu kulturních a sociálních potřeb, ze sociálního fondu, ze zisku (po jeho zdanění) anebo na vrub
výdajů (nákladů), které nejsou výdaji (náklady) na dosažení, zajištění a udržení příjmů, ve formě
použití zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy podle
školského zákona je od daně z příjmů
osvobozeno. Pokud tedy zaměstnavatel výdaje (náklady) vynaložené na provoz vlastního zařízení služby
péče o dítě v dětské skupině, stejně jako příspěvky na provoz zařízení služby péče o dítě v dětské
skupině zajišťovaný jinými subjekty neuplatní jako výdaje podle
§ 24 odst. 2 písm. zw), je naplněna podmínka
§ 6 odst. 9 písm. d) bod 2 a nepeněžní plnění
zaměstnance ve formě použití takového zařízení je osvobozeno o daně z příjmů. Lze si povšimnout, že
tímto způsobem je možné poskytnout péči o dítě nejen vyživovanému dítěti vlastního zaměstnance, ale
i jeho rodinnému příslušníkovi, aniž by se u zaměstnance jednalo o zdanitelný příjem. Zaměstnanec
tak může umístit do zařízení poskytující péči o dítě předškolního věku např. svého vnuka.
Porovnání obou metod uplatnění výdajů (nákladů) na péči o dítě
Nabízí se srovnání výhodnosti obou přístupů z hlediska zaměstnavatele a
zaměstnance. V příkladech je uvažován čistý efekt nepeněžního plnění zaměstnavatele za použití
zařízení péče o děti v případě, kdy zaměstnavatel jedná v souladu s
§ 6 odst. 9 písm. d) bod 2 zákona o daních z
příjmů a v případě, kdy plnění je u zaměstnavatele daňově účinné podle
§ 24 odst. 2 písm zw). Je uvažováno, že každý
pracovní den nechává zaměstnanec své dítě po dobu 4 hodin v zařízení poskytující péči o děti.
Zaměstnavatel přispívá na provoz zařízení 50 Kč za hodinu péče o dítě. Uvažovaný měsíc má 20
pracovních dní.
Tabulka 1: Finanční výhodnost u zaměstnavatele
I--------------------------------I I Zákon o daních z příjmů I I----------------I---------------I I § 6 odst. 9 I § 24 odst. 2 I I písm. d) bod 2 I písm. zw) I I-------------------------------------------I----------------I---------------I I 1 Příspěvek na provoz školního zařízení I 4 000 I 4 000 I I-------------------------------------------I----------------I---------------I I 2 Pojistné zaměstnavatel I 0 I 1 360 I I-------------------------------------------I----------------I---------------I I 3 Základ daně (daňová ztráta) I 0 I -5 360 I I-------------------------------------------I----------------I---------------I I 4 Daň (úspora na dani) I 0 I -1 018 I I-------------------------------------------I----------------I---------------I I 5 Odvody + daň zaměstnavatele I 0 I 342 I I-------------------------------------------I----------------I---------------I
Na řádku 1 jsou kalkulovány celkové náklady na provoz zařízení péče o dítě
ve výši 4 000 Kč (50 Kč/hod. x 4 hodiny x 20 pracovních dní).
V prvním případě je výdaj (náklad) zaměstnavatele daňově neúčinný a z tohoto
důvodu nemá zaměstnavatel možnost snížit svou daňovou povinnost, nicméně není nucen platit za
zaměstnance povinné pojistné z tohoto nepeněžního plnění.
V druhém případě je výdaj (náklad) daňově účinným. Dále se navýší příjem
zaměstnance o povinné pojistné, které je povinen platit zaměstnavatel. Pojistné na sociální
zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné na veřejné zdravotní pojištění
je podle § 24 odst. 2 písm. f) zákona o daních z
příjmů daňově uznatelným výdajem (nákladem) zaměstnavatele. Zaměstnavatel má v druhém případě
celkové daňové výdaje (náklady) ve výši 5 360 Kč (4 000 Kč + 1 360 Kč).
Tímto druhým způsobem zaměstnavatel ušetří na dani z příjmů právnických osob
1 018 Kč (5 360 Kč x 19%), ale je nucen hradit za zaměstnance povinné pojistné ve výši 1 360 Kč.
Tímto odvede na pojistném více, než uspoří na dani. Z uvedeného vyplývá, že první způsob je pro
zaměstnavatele výhodnější.
Tabulka 2: Finanční výhodnost u zaměstnance
I--------------------------------I I Zákon o daních z příjmů I I----------------I---------------I I § 6 odst. 9 I § 24 odst. 2 I I písm. d) bod 2 I písm. zw) I I-------------------------------------------I----------------I---------------I I 1 Příspěvek na provoz školního zařízení I 4 000 I 4 000 I I-------------------------------------------I----------------I---------------I I 2 Pojistné zaměstnanec I 0 I 440 I I-------------------------------------------I----------------I---------------I I 3 Pojistné zaměstnavatel I 0 I 1 360 I I-------------------------------------------I----------------I---------------I I 4 Základ daně zaměstnance I 0 I 5 360 I I-------------------------------------------I----------------I---------------I I 5 Daň zaměstnance I 0 I 804 I I-------------------------------------------I----------------I---------------I I 6 Odvody + daň zaměstnance I 0 I 1 244 I I-------------------------------------------I----------------I---------------I
Z hlediska zaměstnance za splnění podmínek
§ 6 odst. 9 písm. d) bod 2 zákona o daních z
příjmů v prvním případě nedochází k navýšení základu daně z titulu nepeněžního plnění.
Zaměstnanec z částky 4 000 Kč neplatí daň.
Ve druhém případě je zaměstnavatel povinen zúčtovat na vrub zaměstnance
částku odpovídající povinnému pojistnému hrazenému zaměstnancem (4 000 Kč x 11%). Příjem zaměstnance
také navýšen o povinné pojistné, které je z příjmů zaměstnance povinen platit zaměstnavatel (4 000
Kč x 34%). Z navýšeného příjmu je na vrub zaměstnance zaměstnavatelem odvedena daň z příjmů
fyzických osob (5 360 Kč x 15%). Celkové odvody na pojistném a dani u zaměstnance činí v druhém
případě 1 244 Kč.
Z porovnání je zřejmé, že výhodnějším postupem jak pro zaměstnavatele, tak
pro zaměstnance, je postup podle § 6 odst. 9 písm. d)
zákona o daních z příjmů.
Sleva na umístění dítěte
Zákon o dětské skupině zavádí
možnost snížit daňovou povinnost poplatníka daně z příjmů fyzických osob prostřednictvím slevy na
dani za každé vyživované dítě umístěné v zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské
školy.
Sleva za umístění dítěte je nově upravena
§ 35bb zákona o daních z příjmů. Sleva za
umístění dítěte odpovídá výši výdajů poplatníka prokazatelně vynaložených poplatníkem za umístění
vyživovaného dítěte v daném zdaňovacím období v zařízení péče o děti předškolního věku včetně
mateřské školy, pokud tyto výdaje nebyly uplatněny jako výdaj podle
§ 24. Maximální výše slevy na každé vyživované dítě
je stanovena na úrovni minimální mzdy platné k počátku zdaňovacího období. Podle přechodného
ustanovení § 31 zákona o dětské skupině je možné
slevu za umístění dítěte uplatnit již za zdaňovací období, ve kterém
zákon o dětské skupině nabyl účinnosti, tj. za
kalendářní rok 2014. Výše slevy za umístění každého vyživovaného dítěte za zdaňovací období 2014
činí 8 500 Kč a za zdaňovací období 2015 činí 9 200 Kč. Podmínkou uplatnění slevy za umístění dítěte
je, že vyživované dítě musí žít s poplatníkem ve společně hospodařící domácnosti.
Slevu za umístění dítěte lze využít, i pokud je vyživované dítě vnukem nebo
vnukem druhého z manželů, ale to pouze za podmínky, že je vyživované dítě u prarodiče v péči, která
nahrazuje péči rodičů. Vnukem je v tomto ustanovení myšlena i vnučka.
Stejně jako u daňového zvýhodnění pro poplatníky daně z příjmů fyzických
osob upraveného § 35c zákona o daních z příjmů
platí, že slevu za umístění dítěte může uplatnit na totéž dítě pouze jeden z poplatníků společně
vyživujících dítě.
Protože je sleva na umístění dítěte roční slevou na dani, podle
§ 38k odst. 5 zákona o daních z příjmů
zaměstnavatel u zaměstnance přihlédne ke slevě až při ročním zúčtování záloh. Pokud zaměstnanec do
15. 2. podepíše za bezprostředně uplynulé zdaňovací období prohlášení o tom, jako částku vynaložil
za umístění dítěte v zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy, zaměstnavatel při
zúčtování záloh ke slevě na umístění dítěte přihlédne. Zaměstnaný rodič doloží u svého
zaměstnavatele nárok na uplatnění slevy za umístění dítěte v mateřské škole podle
školského zákona nebo v zařízení poskytující péči o
dítě. Náležitostmi uvedenými v potvrzení je jméno vyživovaného dítěte poplatníka a celková částka
výdajů, kterou za něj v příslušném zdaňovacím období poplatník uhradil.
Poplatník podávající daňové přiznání uvede úhrnnou částku vynaloženou za
umístění dítěte v zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy maximálně do výše
minimální mzdy platné na počátku zdaňovacího období do daňového přiznání na řádek 69a.