Úvěry domácnostem u bank a finančních institucí dosáhly v červenci roku 2011 podle údajů ČNB1 obrovské částky 1 085,15 miliardy Kč. A v této částce nejsou započítány úvěry, které mají občané u nefinančních institucí. Problém domácností s nesplácením dluhů dále narůstá. V polovině roku 2011 měly domácnosti u bank 56,335 miliardy Kč úvěrů, které nesplácely minimálně tři měsíce a déle2. Nesplácené úvěry jsou velkým rizikem nejen makroekonomickým, ale také samotných bank a jiných poskytovatelů úvěrů. A tak začaly vznikat evidence, kterým se zjednodušeně říká registry dlužníků, ač toto označení není úplně přesné. V současné době jich existuje několik, mají různý právní režim, ale hlavně různý právní základ.
Registry dlužníků
JUDr.
Václav
Bartík
JUDr.
Eva
Janečková
Bankovní registr klientských informací
Asi nejznámějším je Bankovní registr klientských informací (dále jen „BRKI“), jehož právním základem je zákon č. 21/1992 Sb., o bankách. Ten v § 38a odst. 1 stanoví, že
"v rámci plnění povinnosti postupovat při výkonu své činnosti obezřetně se banky a pobočky zahraničních bank mohou vzájemně informovat o bankovním spojení, identifikačních údajích o majitelích účtů a o záležitostech, které vypovídají o bonitě a důvěryhodnosti jejich klientů, a to i prostřednictvím právnické osoby, která není bankou. Majetkový podíl na této právnické osobě mohou mít pouze banky, které jsou povinny zajistit, že tato právnická osoba bude zachovávat získané údaje v tajnosti a chránit je před zneužitím. Banka a pobočka zahraniční banky je povinna k získaným údajům o klientech jiné banky a pobočky zahraniční banky přistupovat tak, jako by šlo o údaje o jejích vlastních klientech"
.Tento registr provozuje společnost CBCB - Czech Banking Credit Bureau, a. s., která byla založena účelově, právě pro vedení registru. V souladu se zákonným zmocněním jsou jejími akcionáři banky, konkrétně 5 zakládajících bank, nicméně spolupracujících bank je výrazně více, přesněji 243. Spolupracující banka v tomto případě znamená, že jedna každá z nich, v postavení správce osobních údajů, údaje o svých klientech do BRKI vkládá a také o klientech ostatních bank dostává informace, byť s jedním omezením. Ani banka, pokud se dotáže do registru na konkrétní osobu, nezjistí, které jiné banky je klientem. Toto bezpečnostní opatření bylo zavedeno proto, aby si banky případně nemohly přetahovat klienty.
Registr obsahuje poměrně velké množství osobních klientů bank a i rozsah informací o jednotlivém klientovi je značný. Jedná se např. o identifikační osobní údaje klienta, rodné číslo, osobní údaje, které vypovídají o bonitě, důvěryhodnosti (či platební morálce) klienta a které
klient
sdělil či sdělí bance, nebo které banka získala či získá v souvislosti s plněním, případně neplněním příslušného smluvního vztahu s bankou (více viz www.brki.cz).V případě, že se fyzická osoba stane klientem banky, nebo o to jen usiluje, a součástí poskytovaných služeb je či má být jakýkoliv finanční produkt, který může vyprodukovat pohledávku, např. povolený kontokorent, objeví se informace v rozsahu údajů výše uvedeném v BRKI. K zanesení osobních údajů do BRKI ani není třeba souhlasu. V tomto případě se jedná v souladu s § 5 odst. 2 písm. a) zákona o ochranně osobních údajů (dále jen „ZoOU“) o zpracování, které je nezbytné pro dodržení právní povinnosti správce podle § 38a odst. 1 zákona o bankách. Bankovní registr klientských informací je také registr, který lze označit za univerzální. Obsahuje o klientech bank informace jak pozitivní, tedy např. že
klient
žádné pohledávky nemá, nebo že je v minulosti měl, ale řádně je splatil, tak samozřejmě i informace negativní, tedy zejména, že klient
má závazky, které nesplácí, resp. je uvedena splátková historie, tedy např. že má ve splátkách i výkyvy atp. Informace do registru zasílají jednotlivé banky v měsíčním rytmu a klientská historie je pak uchovávána v BRKI po dobu 4 let po ukončení smluvního vztahu s bankou. V případě, že fyzická osoba žádala o uzavření smluvního vztahu a k jeho uzavření nakonec nedošlo, jsou osobní údaje žadatele uchovávány v BRKI po dobu jednoho roku ode dne podání žádosti klienta o uzavření příslušné smlouvy. Po uplynutí jednoroční doby budou osobní údaje blokovány, to znamená, že budou uvedeny do takového stavu, při kterém budou nepřístupné a nebude možné je zpracovávat4 a nebudou v žádném případě poskytovány pro účely vzájemného informování bank; po uplynutí doby blokování 5 let budou informace (údaje) automaticky zlikvidovány5.Údaje klienta nemohou být na jeho žádost vymazány. Důvodem je právě zákonný rámec a fakt, že k vedení údajů není třeba souhlasu. Je však možné žádat o opravu údajů, pokud osoba zjistí, že některý údaj není přesný nebo pravdivý, protože i v případě BRKI platí ustanovení § 5 odst. 1 písm. c) ZoOU, který mimo jiné ukládá správcům povinnost zpracovávat pouze přesné osobní údaje, získané v souladu se zákonem. Je-li to nezbytné, osobní údaje musí být aktualizovány. Zjistí-li správce, že jím zpracované osobní údaje nejsou s ohledem na stanovený účel přesné, provede bez zbytečného odkladu přiměřená opatření, zejména zpracování blokuje a osobní údaje opraví nebo doplní, jinak osobní údaje zlikviduje. Zvláštní režim (podle zákona o bankách) pak reálně umožňuje chybné údaje opravovat, a nemusí se tedy likvidovat.
V rámci BRKI funguje tzv. Klientské centrum, na které je možno se obracet s dotazy vyplněním patřičného formuláře dostupného např. na webových stránkách CBCB6 a za mírný poplatek je vyhotoven výpis údajů a informací, které jsou o klientovi v BRKI vedeny. Pokud zjistíte nějakou nepřesnost nebo nesprávnost, je třeba se obrátit na banku, která chybné údaje do BRKI sdělila a žádat o opravu tam, neboť technický správce registru sám od sebe údaje opravovat nemůže. Není totiž správcem osobních údajů ve smyslu ZoOU. Správnost údajů vedených v BRKI nabývá na významu v situaci, kdy někdo žádá o nějaký typ úvěru.
Pro úplnost je třeba zmínit, že na stejném právním základě, jen podle jiného ustanovení zákona o bankách, tedy podle § 38a odst. 2 vzniká ještě jeden registr, a to na základě stejných údajů, které si banky vyměňují mezi sebou podle odst. 1 citovaného ustanovení. O něm více v poznámce na konci textu.
Nebankovní registr klientských informací
Druhým nejvýznamnějším registrem, provozovaným na stejném technickém základě, ale s odlišným právním režimem, je Nebankovní registr klientských informací (dále jen „NRKI“). Tento registr provozuje zájmové sdružení právnických osob LLCB, z.s.p.o., které bylo založeno za účelem zajištění a zprostředkování vzájemného informování věřitelských subjektů (leasingových a úvěrových společností) o údajích vypovídajících o bonitě, důvěryhodnosti a platební morálce jejich klientů - fyzických a právnických osob.
Nebankovní registr klientských informací tak představuje databázi údajů o smluvních vztazích mezi věřitelskými subjekty a jejich klienty. Je vytvořen na základě informací, které věřitelské subjekty, účastníci registru, poskytují LLCB jako zpracovateli. Věřitelskými subjekty jsou pak účastníci registru, kteří se rekrutují z leasingových společností a společností poskytujících spotřebitelské úvěry (nebankovní). V současnosti je jich cca 25 a jejich seznam je veřejně přístupný7.
Registr je do značné míry univerzální alespoň v tom, že jsou v něm zpracovávány údaje nejen o fyzických, ale také i o právnických osobách. LLCB uvádí, že ke každé fyzické či právnické osobě jsou v registrech kromě základních identifikačních údajů, jako jsou jméno, rodné číslo/identifikační číslo a adresa, uvedeny také informace o tom, jaký typ produktu využívá a jak a kolik fyzická či právnická osoba splácí nebo v minulosti splácela. Konkrétně je to údaj týkající se počtu úvěrových smluv, výše částek jednotlivých úvěrů a výše pravidelných splátek. Součástí informací je i historie splácení těchto závazků a informace o jejich zajištění. V registru je tak vedena i tzv. pozitivní úvěrová historie - tj. údaj o tom, že
klient
splácí řádně a včas. Registr dále obsahuje údaje o tom, zda daná osoba právě nežádá o nějaký úvěrový produkt8.Protože se však nejedná o registr, který by byl provozován na základě zákonného zmocnění, mohou být osobní údaje zpracovávány pouze na základě souhlasu subjektu údajů. Plyne tak z věty první § 5 odst. 2 ZoOU9.
Informace (údaje) obsažené NRKI jsou pravidelně měsíčně aktualizovány a jsou uchovávány pro potřebu vzájemného informování věřitelských subjektů po dobu trvání smluvního vztahu mezi věřitelským subjektem a jeho klientem a po dobu dalších 4 let po jeho ukončení. Pokud požadovaná smlouva s klientem nebyla uzavřena, jsou informace (údaje) uchovávány v NRKI po dobu 6 měsíců ode dne podání žádosti klienta o uzavření příslušné smlouvy. Po uplynutí příslušné doby budou takovéto informace blokovány a nebudou v žádném případě poskytovány pro účely vzájemného informování věřitelských subjektů; po uplynutí doby blokování (5 let) budou informace automaticky zlikvidovány. V souladu s příslušnými ustanoveními ZoOU lze osobní údaje klientů - fyzických osob zpracovávat pro účely vzájemného informování věřitelských subjektů pouze s jejich souhlasem. Zpracování (tj. zejména zařazování či aktualizace) informací v NRKI je v případě klientů - fyzických osob podmíněno poskytnutím souhlasu se zpracováním údajů.
Vložení osobních údajů do NRKI jedním z věřitelských subjektů automaticky neznamená, že tyto údaje jsou volně přístupně dalším věřitelským subjektům - další věřitelské subjekty opět potřebují prokazatelný souhlas příslušného klienta, aby se na tyto údaje obsažené v NRKI mohly dotázat; v případě osobních údajů klientů - fyzických osob se tedy v NRKI uplatňuje princip tzv. dvojího souhlasu.
I přestože jsou BRKI a NRKI dva nezávislé registry je možná vzájemná výměna informací. Základním předpokladem takovéto vzájemné výměny informací je však existence souhlasů klientů - fyzických osob. Oba registry mají ostatně řadu styčných prvků. Proto tedy z důvodu výše uvedeného rozdílu, pokud jde o souhlasy klientů pro účely BRKI a NRKI, musí pro možnost vzájemné výměny informací mezi bankami a věřitelskými subjekty existovat zvláštní pravidla. Přesto však existují v případě BRKI a NRKI určité shodné prvky, které činí možnost vzájemné výměny snazší při zachovaní všech bezpečnostních i zákonných pravidel: §Informace jsou do BRKI i NRKI zařazovány a následně zpracovávány v rozsahu, ve kterém mohou sloužit pro posouzení bonity, důvěryhodnosti či platební morálky klienta a ve kterém je
klient
poskytl v souvislosti s jednáním o uzavření smluvního vztahu nebo které mohou vyplynout ze smluvního vztahu za dobu jeho trvání nebo v souvislosti se správou příslušných postoupených pohledávek.*
Obsahem BRKI i NRKI jsou tedy zejména základní identifikační údaje klientů, údaje o závazcích klientů, o včasnosti jejich plnění, o jejich zajištění apod.
*
V BRKI i NRKI nejsou zpracovávány citlivé osobní údaje klientů -fyzických osob ve smyslu ZoOU (např. údaje o zdravotním stavu apod.).
*
Informace (údaje) obsažené BRKI i NRKI jsou pravidelně měsíčně aktualizovány a jsou uchovávány pro potřebu vzájemného informování po dobu trvání smluvního vztahu mezi bankou či věřitelským subjektem a jeho klientem a po dobu dalších 4 let po jeho ukončení (včetně situace, kdy banka či věřitelský subjekt vykonává správu příslušné postoupené pohledávky). Pokud požadovaná smlouva s klientem nebyla uzavřena, jsou informace uchovávány v BRKI po dobu 1roku a v případě NRKI po dobu 6 měsíců ode dne podání žádosti klienta o uzavření příslušné smlouvy. Po uplynutí příslušné doby budou takovéto informace údaje blokovány a nebudou v žádném případě poskytovány pro účely vzájemné výměny informací; po uplynutí doby blokování 5 let budou informace (údaje) automaticky zlikvidovány10
I pro zpracování osobních údajů v NRKI platí práva subjektu údajů stanovená ZoOU, zejména v ustanoveních § 12 a § 21, zejména tedy právo na přístup k informacím. Pokud subjekt údajů zjistí nebo se domnívá, že některá banka, CBCB, LLCB nebo další subjekty, které se podílejí na zpracování údajů v NRKI (tj. příslušní správci nebo zpracovatelé), provádějí zpracování osobních údajů, které je v rozporu s ochranou soukromého života anebo v rozporu se zákonem, zejména jsou-li osobní údaje nepřesné, může požádat příslušného správce nebo zpracovatele o vysvětlení; požadovat, aby příslušný správce nebo zpracovatel odstranil vzniklý stav, zejména může požadovat provedení opravy nebo doplnění osobních údajů; v případě potřeby bude v návaznosti na žádost provedeno dočasné blokování nebo likvidace těchto údajů. Bude-li žádost shledána oprávněnou, jsou příslušné subjekty povinny neprodleně odstranit závadný stav. Nevyhoví-li příslušný správce nebo zpracovatel žádosti, nebo pokud bude subjekt údajů toho názoru, že zpracování osobních údajů neprobíhá zcela v souladu se zákonem, má právo obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údajů11.
Solus
Jiným na podobném principu pracujícím registrem je tzv. registr „SOLUS“. Solus je zájmové sdružení právnických osob na ochranu leasingu, úvěrů a dalších vybraných služeb poskytovaných spotřebitelům, podnikatelům a právnickým osobám. Posláním tohoto sdružení je spolupráce, vzájemná pomoc a ochrana společných zájmů jeho členů a vytváření společné databáze spotřebitelů a databáze podnikatelů a právnických osob, neplnících své povinnosti ve vztahu k činnosti členů sdružení. Je nutno uvést, že společná databáze spotřebitelů (registr fyzických osob - FO) a databáze podnikatelů a právnických osob (registr IČ), jsou určeny výhradně pro potřebu řádných členů sdružení. Solus svým členům12 nabízí možnost efektivního snížení rizika z poskytovaných služeb klientům z řad nejenom spotřebitelů, ale i fyzických osob podnikatelů a právnických osob. Přínos sdružení Solus pro jednotlivé členy lze rozdělit do dvou skupin: spolupráce při prevenci vzniku rizikových pohledávek z nabízených služeb spotřebitelům a/nebo podnikatelům a/nebo právnickým osobám (existence společné databáze spotřebitelů (registr FO) a podnikatelů a právnických osob (registr IČ) významně přispívá ke snižování objemu rizikových pohledávek členských společností tím, že snižuje riziko poskytnutí rizikových úvěrů; a společná platforma pro výměnu informací a zkušeností členských společností. Členské společnosti sdílejí v Solusu informace o neplatících zákaznících ke své ochraně a k předejití neuváženého zadlužování u svých zákazníků. Společnosti jsou vedeny snahou nepřivádět své klienty do tíživé finanční situace nezodpovědným úvěrováním. K zařazení klienta do registru dojde pouze při opakovaném a dlouhodobějším neplacení faktur. Ojedinělé opomenutí úhrady faktury či malé zpoždění platby neznamená zařazení klienta do registru. Osobní údaje o dlužnících zpracovává Solus po dobu tří let ode dne úplného uhrazení pohledávky. Osobní údaje jsou předány do Solusu pouze v případě, že má
klient
splatný závazek. Stejně jako NRKI pracuje Solus na principu dvojího souhlasu.Pro úplnost je třeba dodat, že sdružení Solus provozuje ještě jeden registr, který nese označení „Pozitivní registr“. V rámci Pozitivního registru jsou zpracovávány, kromě identifikačních údajů (jmen, příjmení, data, místa a státu narození, pohlaví, státní příslušnosti, rodného čísla, IČ, adresy a údajů o dokladech totožnosti), tyto další údaje o klientech:
*
údaje vypovídající o tom, že s klientem nebo žadatelem, pokud jde o ručitele, spolužadatele nebo zákonného zástupce bylo zahájeno jednání o smlouvě a zda mezi klientem nebo žadatelem, pokud jde o ručitele, spolužadatele nebo zákonného zástupce, a členské společnosti došlo k uzavření, případně neuzavření smlouvy, přičemž smlouvou se v případě, že mezi klientem a členskou společností došlo k uzavření více smluv, rozumí všechny tyto smlouvy;
*
údaje vypovídající o finančních závazcích, které vznikly, vzniknou nebo mohou vzniknout klientovi vůči členské společnosti v souvislosti se smlouvou anebo o kterých bylo s klientem jednáno a o plnění těchto závazků z jeho strany;
*
údaje vypovídající o zajištění závazků klienta souvisejících se smlouvou, zejména
*
údaje o typu zajištění a případné další údaje, které vypovídají o bonitě, důvěryhodnosti a platební morálce klienta a které
klient
sdělil či sdělí členské společnosti nebo které členská společnost získala či získá v souvislosti s plněním, případně neplněním smlouvy, statistická vyhodnocení bonity a důvěryhodnosti klienta vypočtená na základě ostatních údajů sdružených v Informačním souboru Pozitivního registru, tj. zejména jeden nebo více číselných údajů v rozmezí nula až jeden tisíc, vyjadřující vzdálenost od zcela nepřijatelného klienta představovaného hodnotou nula (tyto údaje nemusí být vytvářeny po určité období po zřízení Pozitivního registru), údaje vypovídající o tom, zda byly provedeny dotazy poptávající informace o bonitě a důvěryhodnosti klienta ze strany členů Sdružení SOLUS.Souhrn výše uvedených údajů od všech členských společností (resp. od těch členských společností, se kterými
klient
vstoupil do jednání o smlouvě) společně s dalšími veřejně dostupnými osobními údaji o klientovi získanými k odpovídajícím účelům (zejména osobní údaje klienta obsažené v insolvenčním rejstříku, vedeném podle zákona č. 182/2006 Sb., insolvenční zákon) a údaji o statistických vyhodnoceních bonity a důvěryhodnosti klienta tvoří tzv. Informační soubor Pozitivního registru13.Centrální registr dlužníků České republiky
Může se Vám však stát, že se osobní údaje objeví i v jiných registrech nebo evidencích, které se také označují za „registry dlužníků“. Dlužno poznamenat že jich není úplně málo, ale s registry výše uvedenými mají málo společného. Jedná se o databáze, které provozují jak fyzické, tak i právnické osoby, vesměs v internetových aplikacích. Problém je však v tom, že se pohybují se na hraně zákona, někdy i za ní.
Asi nejznámějším z nich je systém, který sám sebe označuje za Centrální registr dlužníků České republiky, který má být národním i nadnárodním bankovním a nebankovním informačním systémem, který umožňuje vyhledávat nesplacené závazky osob a ekonomických subjektů v systému CERD, BRKI, NRKI14. Internetový portál Aktuálně. cz o něm uvedl, že
"služba s názvem Centrální registr dlužníků České republiky dokáže zmást i běžného vysokoškoláka. Přesto nemá nic společného se "skutečnými" registry BRKI, NRKI a Solus. Významné finanční společnosti varovaly před Centrálním registrem dlužníků (CERD) už vloni na podzim"
15. Podle vědomostí autorů banky ani jiné seriozní finanční nebo splátkové společnosti s tímto „registrem“ nespolupracují. Jedná se o čistě podnikatelskou aktivitu, která pro tuzemské finanční instituce, resp. nějaké potvrzení, které CEDR za poplatek vystaví, nemá žádný význam. Problém je totiž v tom, že tento „registr“ funguje tak, že údaje o „dlužníkovi“, v rozsahu podstatně libovolném, do něj může vložit prakticky každý a bez jakékoliv garance oprávněnosti, nebo správnosti.Jak uvádí zmíněný internetový portál:
"Aby člověk dostal další půjčku, nesmí mít záznam v,registru dlužníků‘. Nebo musí získat,potvrzení o bezdlužnost
‘. Takto jim to alespoň říkají někteří zprostředkovatelé úvěrů či jejich zaměstnanci. Zájemce si pak na internetu najde,registr dlužníků' - díky dobře vybranému názvu služby a vhodné doméně hned narazí právě na Centrální registr dlužníků. Web působí seriozně a člověk, který není odborníkem přes finance, si zřejmě bez pochybností objedná jeho služby. Online výpis o bezdlužnosti přijde na 200 korun. Lepší volbou je prý výpis zaslaný poštou do vlastních rukou za 300 korun. „Výpis o bezdlužnosti“ je doklad o momentálním stavu závazků, jež jsou zapsané v CERDu. "Závazek může být ovšem vložen věřitelem i zpětně za minulá období a z tohoto důvodu doporučujeme službu Moje závazky, která mimo jiné umožní
nabádá firma na webu. Za předplatné této služby zaplatí zájemce 2000 korun. Pak se může na své zápisy v CERD podívat až několikrát ročně. I v tomto případě jsou však potvrzení o bezdlužnosti prakticky bezcenná. generovat
výpisy o bezdlužnosti zcela zdarma po dobu 5 let,"Klient
je nicméně zatím spokojen. Zaplatil za výpis a získal potvrzení, že v registru dlužníků nemá žádné záznamy. "Potvrzení o bezdlužnosti je písemný doklad prokazující vaši platební bezúhonnost v národních i nadnárodních databázích dlužníků. Pomocí výpisu zjistíte, zda je evidován váš dluh vůči bankám, obchodním společnostem, úvěrovým a leasingovým společnostem nebo státní instituci,"
slibuje provozovatel CERD. Výpis je podle něj navíc "chráněn řádkovým kódem a tak je nemožné jej zfalšovat"
. Kdekoliv je tímto potvrzením zaručena správnost údajů bez možnosti zkreslení, slibuje CEDR. Jenže v praxi je tento výpis pro klienta bezcenný. Banky a větší splátkové či leasingové společnosti jej totiž neuznávají16.Pokud ovšem někdo zjistí, že se v CERD jeho osobní údaje vyskytují, náprava bude problematická. Ukazuje se totiž, že vlastnická struktura společnosti, která údajně registr provozuje, je značně nepřehledná a zřejmě ani nesídlí na území republiky. Podle internetové encyklopedie Wikipedia.org17 stopa míří za oceán.
Na obdobném principu pak funguje i řada dalších internetových aplikací. Jejich provozovatelé se však zaštiťují tím, že oni žádné osobní údaje o dlužnících neshromažďují, že jen poskytují
"internetový prostor pro to, aby kdokoliv mohl na případného dlužníka upozornit"
. Jsou uváděna různá upozornění, např. tedy: Informace v databázi a registru dlužníků XXXXXXX18 jsou poskytovány bez ověření. Jejich použití je pouze na uživateli těchto stránek. Provozovatel webu nenese odpovědnost a následky za uveřejněním těchto informací jelikož není jejich zdrojem. A dále pak následuje informace, že "POKUD JSTE BÝVALÝ DLUŽNÍK a požadujete výmaz vašeho záznamu z registru, kontaktujte věřitele, který vás do registru přidal. Nekontaktujte nás."
Autoři jsou toho názoru, že ani takováto snaha o vyvinění by provozovatele portálu chránit neměla, tedy alespoň před veřejnoprávním dohledem ne. Pokud tedy kdokoli zjistí, že se jeho osobní údaje objevily v podobném registru, měl by upozornit Úřad pro ochranu osobních údajů. O tom, že takové upozornění může skončit i udělením nemalé pokuty svědčí rozhodnutí Úřadu, které bylo zveřejněno na jeho webových stránkách podle zákona o svobodném přístupu k informacím. V něm je uvedeno, že
"je prokázáno, že účastník řízení společnost XXXXXX, nejméně ke dni zahájení tohoto správního řízení zpracovával a zveřejnil po dobu půl roku na internetové adrese http://www.xxxxxx pod nadpisem Vymáhání pohledávek osobní údaje 631 osob v rozsahu jméno, příjmení, adresa, právní titul pohledávky, částka a časové omezení nabídky, čímž porušil povinnost stanovenou v § 5 odst. 2 zákona č. 101/2000 Sb., tedy povinnost zpracovávat osobní údaje se souhlasem subjektů údajů a bez tohoto souhlasu pouze na základě § 5 odst. 2 písm. a) až g) tohoto zákona, a tím spáchal správní delikt podle § 45 odst. 1 písm. e) zákona č. 101/2000 Sb., neboť zpracovával osobní údaje bez souhlasu subjektů údajů mimo případy uvedené v zákoně, za což se mu v souladu s § 45 odst. 3 zákona č. 101/2000 Sb. ukládá pokuta ve výši 100 000 Kč"
19.Registry dlužníků, jak je zřejmé, budou stále hrát důležitou roli v ověřování bonity, důvěryhodnosti a schopnosti dostát závazkům mnoha lidí již i proto, že zadluženost fyzických osob stále roste a stále bude dost těch, kteří svoji ekonomickou situaci budou chtít řešit nějakou půjčkou. Pokud své závazky plnit nebudou, je velmi pravděpodobné, že se dříve či později v nějakém registru objeví. Všichni by si však měli uvědomit, že jen několik málo registrů je důvěryhodných a i u těch se vyplatí kontrolovat, zda údaje v nich vedené jsou správné, přesné a pravdivé a určitě se vyplatí, když se „své“ údaje budou starat.
Poznámka: Česká národní banka vytváří z údajů získaných v rozsahu podle odstavce 1 § 38a zákona o bankách, od bank, poboček zahraničních bank a dalších osob, stanoví-li tak zvláštní zákon, informační databázi. K informacím v registru mají přístup banky, pobočky zahraničních bank, Česká národní banka pro účely dohledu nad finančním trhem a další osoby, stanoví-li tak zvláštní zákon. Poskytnutí údajů do registru a z registru za podmínek stanovených zákonem není porušením bankovního tajemství a povinnosti mlčenlivosti. Banka a pobočka zahraniční banky je však povinna k údajům o klientech získaným z registru přistupovat tak, jako by šlo o údaje o jejích vlastních klientech. Tento registr se nazývá Centrální registr úvěrů (CRÚ) a z hlediska fyzických osob, subjektů údajů má ten význam, že v tomto registru se závazky, resp. úvěry (soukromé) neobjevují. Základním kritériem zařazení do tohoto registru je jiný rozlišovací znak. Není jím primárně rodné číslo ale identifikační číslo osoby (IČO). Základní parametry a pravidla CRÚ jsou upravena jednoduchou vyhláškou20. Z registru pak banky a další oprávněné subjekty získávají výstupní informace, zahrnující
1.
identifikační údaje o dlužníkovi,
2.
souhrnné údaje o pohledávkách všech uživatelů registru za dlužníkem,
3.
údaj o počtu uživatelů registru, kterým vznikla za dlužníkem pohledávka,
4.
časové určení období, ke kterému se informace z registru vztahuje.
Obdobně jako výše zmíněné BRKI obsahuje registr jak pozitivní, tak negativní informace a k zařazení do registru pak není třeba ani souhlasu, neboť v případě fyzických osob se jedná o údaje, které se soukromím nesouvisí, což by byl jeden ze základních předpokladů podle ZoOU nehledě na to, že i kdyby se o soukromí jednalo, nebylo by tak jak tak souhlasu třeba, neboť obdobně jako BRKI je CRÚ provozován na základě zákonného zmocnění k plnění právních povinností, v tomto případě České národní banky, a tak by se aplikoval § 5 odst. 2 písm. a) ZoOU.
1 http://www.cnb.cz/cs/statistika/menova_bankovni_stat/narodni_stat _data/mp.htm.
2 http://byznys.ihned.cz/osobni-finance/c1-52618390-cnb-domacnosti- uz-nesplaci-56-3-miliardy-korun-a-bude-hur.
3 http://www.cbcb.cz/cz/cbcb-czech-banking-credit-bureau-a-s-14040 41448.html.
4 § 4 písm. h) ZoOU: blokováním osobních údajů vytvoření takového stavu, při kterém je osobní údaj určitou dobu nepřístupný a nelze jej jinak zpracovávat.
5 Informační
memorandum
BRKI (http://www.cbcb.cz/cz/ke-stazeni-1404041405.html).6 http://www.cbcb.cz/cz/sluzby-klientskeho-centra-1404041426.html.
7 http://www.llcb.cz/sqlcache/20111001-c-informacni-
memorandum
-nrki.pdf.8 http://www.llcb.cz/cz/otazky-a-odpovedi-1404041403.html.
9 Správce může zpracovávat osobní údaje pouze se souhlasem subjektu údajů.
10 Informační
memorandum
Bankovního registru klientských informací a Nebankovního registru klientských informací (pro klienty bank); http://www.cbcb.cz/cz/ke-stazeni-1404041405.html.11 Bartík, V. - Janečková, E. Ochrana osobních údajů v aplikační praxi. 2. vydání Praha: LINDE, 2009, str. 28.
12 Členy jsou jak nebankovní úvěrové instituce, tak distributoři energií nebo mobilní operátoři, ale také banky nebo stavební spořitelny a mnohé další. V současné době je členy cca 30 společností. Aktuální seznam je veřejně přístupný na https://www.solus.cz/clenove/.
13 Z Poučení o registrech sdružení Solus, dostupné na https://www.solus.cz/files/POUCENI%20O%20REGISTRECH%20SDRUZENI%20SOLUS.pdf, Upraveno autory.
14 http://www.firmy.cz/detail/2316342-centralni-registr-dluzniku-ceske-republiky-praha-stare-mesto.html?source=fhint.
15 http://aktualne.centrum.cz/finance/penize/clanek.phtml?id=673018.
16 Tamtéž.
17 http://cs.wikipedia.org/wiki/Centr%C3%A1ln%C3%AD_registr_dlu%C5%BEn%C3%ADk%C5%AF.
18 Převzato k konkrétního webového portálu, jen jeho označení autoři anonymizovali.
19 Přístupné na http://www.uoou.cz/files/noindex/SR10-3551.pdf; anonymizováno autory.
20 Vyhláška České národní banky č. 164/2002 Sb., o podmínkách přístupu k informacím v informační databázi České národní banky -Centrální registr úvěrů.