Novela zákona č. 191/1999 Sb.

Vydáno: 8 minut čtení

Dne 1. 8. 2011 vstoupila v účinnost novela zákona č. 191/1999 Sb. , o opatřeních týkajících se dovozu, vývozu a zpětného vývozu zboží porušujícího některá práva duševního vlastnictví a o změně některých dalších zákonů (dále jen „zákon č. 191/1999 Sb. “).

Novela zákona č. 191/1999 Sb.
Mgr.
Petr
Holý
JUDr.
Iva
Bíliková1
V posledních letech si nelze nevšimnout neustále se zvyšujícího množství výrobků, porušujících některá práva k duševnímu vlastnictví, dovážených do České republiky zejména z asijských zemí.
 +---------------+-------------------------+---------------+------------------------------+ | Rok zajištění |      Země odeslání      | Počet položek | % z celkového počtu položek  | +---------------+-------------------------+---------------+------------------------------+ | 2008          | Čína                    |           226 |  76,09                       | |               | Hongkong                |            34 |  11,45                       | |               | Indie                   |            13 |   4,38                       | |               | Tchaj-wan               |             7 |   2,36                       | |               | Vietnam                 |             5 |   1,68                       | |               | Pákistán                |             3 |   1,01                       | |               | Turecko                 |             3 |   1,01                       | |               | USA                     |             2 |   0,67                       | |               | Spojené arabské emiráty |             1 |   0,34                       | |               | Libye                   |             1 |   0,34                       | |               | Mexiko                  |             1 |   0,34                       | |               | Saúdská Arábie          |             1 |   0,34                       | +---------------+-------------------------+---------------+------------------------------+ | Celkem        |                         |           297 | 100,00                       | +---------------+-------------------------+---------------+------------------------------+ 
Dle statistik Celní správy České republiky lze vyčíst, že navzdory celosvětové ekonomické recesi, poptávka a tomu odpovídající dovoz takového zboží neustále roste.
 +-----------------+------------+-------------------------+------------------------------+ |       Rok       | Počet kusů | Počet kusů na hranicích | Počet kusů na vnitřním trhu  | +-----------------+------------+-------------------------+------------------------------+ | 2004            |   971 436  | -                       | -                            | | 2005            |   107 236  | -                       | -                            | | 2006            | 1 559 581  |   976 043               | 583 538                      | | 2007            | 1 663 507  |   923 475               | 740 032                      | | 2008            | 1 639 910  |   980 672               | 659 238                      | | 2009            | 2 722 336  | 2 072 385               | 649 951                      | | 2010            | 2 414 506  | 1 453 261               | 961 245                      | | 2011 (pouze Q1) |   488 044  |   313 781               | 174 263                      | +-----------------+------------+-------------------------+------------------------------+
(Poznámka: Pro rok 2011 reprezentuje pouze odhad trendu dle statistiky za Q1).
2
S rozšířením pravomocí na úseku ochrany spotřebitele a pravomocí v oblasti správy daní na celní správu se z orgánů celní správy stal zřejmě nejúčinnější prostředek boje proti padělkům.
Kromě klasického celního řízení vedeného v okamžiku vstupu zboží do celního prostoru Evropských společenství nebo výstupu zboží z celního území Evropských společenství je další funkcí celní správy pátrání po zboží uniklém celnímu dohledu. Pravomoci celních orgánů v tomto ohledu upravuje zákon č. 191/1999 Sb.
V případě zajištění zboží podezřelého z porušení práv k duševnímu vlastnictví v rámci celního řízení při vstupu nebo výstupu postupují celní orgány podle nařízení 1383/2003/ES o přijímání opatření celních orgánů proti zboží podezřelému z porušení určitých práv duševního vlastnictví a o opatřeních, která mají být přijata proti zboží, o kterém bylo zjištěno, že tato práva porušilo (dále jen „Nařízení“). V případech, že je zboží podezřelé z porušení práv k duševnímu vlastnictví zajištěno na vnitřním trhu, postupují celní orgány podle předpisů na ochranu spotřebitele.
Mechanismem působení Nařízení je umožnit majiteli práv z duševního vlastnictví v určité fázi řízení vstoupit na základě výzvy celního orgánu do jinak neveřejného celního řízení vedeného celními orgány pouze s deklarantem zboží, získat informace potřebné k posouzení, zda bylo porušeno jeho právo k duševnímu vlastnictví, a poskytnout mu lhůtu k podniknutí případných právních kroků k zabránění propuštění zboží do volného oběhu na trh Společenství a dosažení zničení zboží nebo jiného účelného opatření k ochraně jeho práv z duševního vlastnictví.
Toto Nařízení se vztahuje na:
-
zboží navržené do režimu volného oběhu vývozu nebo zpětného vývozu,
-
zboží odhalené při kontrole zboží vstupujícího na celní území Evropské unie,
-
zboží odhalené při opouštění celního území Evropské unie,
-
zboží umístěné do režimu s podmíněným osvobozením od cla či svobodného celního skladu či pásma,
-
zboží zpětně vyváženého, které podléhá oznamovací povinnosti,
-
zboží umístěné do svobodného pásma nebo celního skladu.
Nařízení se naopak nevztahuje na:
-
zboží, které bylo se souhlasem vlastníka průmyslového práva tímto právem označeno, ale bez jeho souhlasu se dostalo do situace, kdy by podléhalo Nařízení,
-
zboží, které bylo vyrobeno za jiných podmínek, než jaké byly dohodnuty s majitelem práva,
-
osobní zavazadlo cestujícího obsahujícího zboží neobchodní povahy až do výše bezcelního limitu, pokud neexistuje podezření, že by zboží bylo součástí obchodní přepravy.
Podmínkou pro uplatnění opatření podle Nařízení je podání žádosti k příslušnému úřadu stanovenému prováděcím předpisem k Nařízení, přičemž žádost lze podat vždy v souvislosti s konkrétní zajištěnou zásilkou podezřelou z porušení práv k duševnímu vlastnictví, nebo preventivně pro určité časové období, bez určení zásilky.
Zjistí-li tedy celní úřad v rámci provádění standardní celní kontroly zboží nacházejícího se v jedné ze situací předvídaných Nařízením, že se v kontrolované zásilce nachází zboží podezřelé z porušení práv k duševnímu vlastnictví, pozastaví propuštění zboží do požadovaného celního režimu a vyrozumí o tom majitele práva k duševnímu vlastnictví, jež by mohlo být porušováno. Součástí toho sdělení je taktéž informace o skutečném nebo odhadovaném množství zboží a informace o povaze zboží.
K provedení Nařízení bylo vydáno nařízení 1891/2004/ES stanovící technické požadavky na podávání žádostí o přijetí opatření včetně potřebných formulářů a kontaktních údajů.
Česká republika dále přijala k provedení Nařízení zákon č. 191/1999 Sb., který jednak provádí Nařízení a jednak sjednocuje tuto činnost s kontrolami prováděnými celní správou podle zákona o ochraně spotřebitele. Obsahem zákona je zejména stanovit konkrétní podmínky a postup, jak celní orgány provádějí činnost dle Nařízení a zejména stanovit náklady tohoto postupu.
Jak uvedeno výše, dne 1. 8. 2011 byl tento zákon novelizován. Jak uvádí celní správa na svých internetových stránkách v článku Řízení, které následuje po kontrole zboží, je od začátku srpna jednodušší3:
"tento zákon nyní zpřehledňuje, kterými kompetencemi celní orgány disponují při kontrolách zboží v rámci provádění celního dohledu a při provádění dozoru podle zákona o ochraně spotřebitele na vnitřním trhu. Definuje, jaké nakládání se zbožím porušujícím práva duševního vlastnictví je zakázáno. Samotné zadržení zboží se od uvedeného data nerealizuje na základě rozhodnutí celního úřadu, ale je sepsán protokol o vydání nebo odnětí věci. Zatímco proti rozhodnutí o zadržení zboží, které mělo povahu předběžného opatření, bylo možné podat do 15 dnů odvolání, proti protokolu se podávají námitky, a to do tří dnů. O odvolání rozhodoval orgán nadřízený celnímu úřadu, který zboží zadržel, o námitkách však bude rozhodovat ředitel celního úřadu."
Celní ředitelství Hradec Králové4 je toho názoru, že na základě výše uvedeného lze očekávat menší administrativní náročnost v počátku řízení navazujícího na kontrolu zboží.
O tom, zda zboží porušuje práva duševního vlastnictví, bude při dovozu a vývozu nadále rozhodovat soud, resp. při dozoru na vnitřním trhu to bude celní úřad v rámci správního řízení. I nadále bude moci být zboží zničeno, aniž by se zjišťovalo, zda porušuje práva duševního vlastnictví, pokud to navrhne vlastník dotčeného práva duševního vlastnictví a deklarant, vlastník nebo držitel zboží se zničením zboží bude souhlasit.
Je však třeba zdůraznit, že za souhlas se považuje i to, když se deklarant, vlastník nebo držitel zboží k záměru zničit zboží, resp. žádosti vlastníka dotčeného práva duševního vlastnictví o zničení zboží, nevyjádří.
Jakkoliv se majitelé duševního vlastnictví i státní orgány snaží bojovat proti porušování práv k duševnímu vlastnictví ve všech podobách, základním faktorem, který je hnacím motorem produkce a distribuce zboží či služeb porušující průmyslová práva je vždy existence poptávky po takovém zboží. Zdá se tedy, že porušování práv k duševnímu vlastnictví zde bude zřejmě nejméně tak dlouho, dokud po něm bude mezi spotřebiteli poptávka.
Nařízení a zákon č. 191/1999 Sb. jsou tedy krokem správným směrem, neboť s postupnou globalizací a vyšším stupněm organizovanosti struktur, jež se na porušování práv k duševnímu vlastnictví podílí, jedině cílená spolupráce jednotlivých orgánů státní správy a majitelů práv k duševnímu vlastnictví může vést k prosazování takových opatření, která povedou, když už ne k úplnému potlačení takové závadné činnosti, alespoň k maximálnímu možnému omezení tohoto protiprávního jednání a maximální možné ochraně jak spotřebitelů, tak i vnitřního trhu Evropské unie.
2 Viz http://www.cs.mfcr.cz.
3 Por. Ing. Fajstavrová, J. Řízení, které následuje po kontrole zboží, je od začátku srpna jednodušší, Celní ředitelství Hradec Králové (http://www.celnisprava.cz).
4 Celní ředitelství Hradec Králové je dle Nařízení odpovědné za provádění příslušných opatření v České republice.