Stavění lhůt pro vyměření a vymožení
daně
JUDr. Ing.
Ondřej
Lichnovský
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 6. 2011, sp. zn.
1 Afs 30/2011. www.nssoud.cz
K předpisům:
„Žalovaný (a potažmo i krajský soud) nesprávně aplikoval
§ 41 s. ř. s.; ten normuje, že stanoví-li
zvláštní zákon ve věcech přestupků, kárných nebo disciplinárních nebo jiných správních deliktů (dále
jen,správní delikt‘) lhůty pro zánik odpovědnosti, popřípadě pro výkon rozhodnutí, tyto lhůty po
dobu řízení před soudem podle tohoto zákona neběží. To platí obdobně o lhůtách pro zánik práva ve
věcech daní, poplatků, odvodů, záloh na tyto příjmy a odvodů za porušení rozpočtové kázně, které
jsou příjmem státního rozpočtu, státních finančních aktiv nebo rezervních fondů organizačních složek
státu, rozpočtů územních samosprávných celků, nebo státních fondů nebo Národního fondu.
Z předestřeného textu zejména věty druhé je patrné, že ustanovení se
uplatní pouze tehdy, probíhá-li před soudem řízení ve věci, na niž mohou působit lhůty pro zánik
práva. Pro účely daňového řízení by takovou typickou lhůtou, která spojuje s jejím uplynutím zánik
práva, byla lhůta uvedená v § 47 zákona č.
337/1992 Sb. (po novele daňového řádu – zákona
č. 280/2009 Sb. jí je např. lhůta uvedená v
§ 148 anebo nově i lhůta pro placení daní
– § 160). O takový charakter lhůty se však
v případě lhůt stanovených v § 70 zákona č.
337/1992 Sb., nejedná.“
Pokud daňový subjekt podá žalobu proti rozhodnutí správce daně, může mít
takovýto postup účinky stavění lhůt dle daňového řádu. Přitom dle Nejvyššího správního soudu nemůže
tímto způsobem dojít ke stavění promlčecí lhůty pro vymožení daně dle ustanovení
§ 70 ZSDP. Tato lhůta pro vymožení se však
s účinností daňového řádu stala od 1. 1. 2011 lhůtou prekluzivní. Dle názoru Nejvyššího správního
soudu pak je nutno od 1. 1. 2011 i tuto lhůtu v rámci soudního řízení stavět. Nejvyšší správní soud
však při zohlednění této skutečnosti nevzal v úvahu, že daňový řád obsahuje samostatnou právní
úpravu stavění lhůt, tudíž je otázka, zda právní úprava soudního řádu správního jakožto
lex
generalis
se vůbec použije. Navíc není ani seznatelný úmysl zákonodárce od 1. 1. 2011 nově lhůtu pro
placení daně stavět. Závěr Nejvyššího správního soudu ohledně stavění lhůty pro placení daní se tak
může ještě změnit.