Novela energetického zákona

Vydáno: 7 minut čtení

Dne 18. 8. 2011 nabyla účinnosti novela energetického zákona (zákon č. 211/2011 Sb. ). Hlavním důvodem pro přijetí novely byla zejména povinnost implementovat tzv. třetí energetický balíček, tj. zejména směrnice EU upravující pravidla pro vnitřní trh s plynem a elektrickou energií (2009/72/ES a 2009/73/ES). Lhůta pro implementaci těchto směrnic do národního právního řádu uplynula 3. 3. 2011.

Novela energetického zákona
Mgr.
Pavel
Pravda
advokát, partner Advokátní kancelář bnt - pravda & partner, s.r.o.
1
Hlavním motivem jak třetího energetického balíčku, tak i novely je zejména další posílení liberalizace trhů s plynem a elektrickou energií a odstranění diskriminace. Ke změně základních principů energetického zákona však novelou nedochází. Základní změny, které novela přináší, jsou následující.
 
Další oddělení provozovatelů přepravních soustav
Hlavním předpokladem pro fungování trhu s elektřinou a plynem je nediskriminační přístup k sítím, a to zejména k přepravním sítím. Překážkou pro fungování trhu je, pokud je síť provozována stejnou osobou, která zároveň vykonává činnost výroby nebo obchodu, neboť tato osoba má vůči ostatním soutěžitelům výhodnější postavení. Oddělení (unbundling) provozovatelů sítí od výroby a obchodu je tak jedním z hlavních principů liberalizace trhů s energiemi v Evropské unii. Dosavadní oddělení provozování sítí od činností výroby a dodávek elektřiny a zemního plynu, které spočívalo zejména v oddělení v rovině právní, funkční a účetní (nikoliv vlastnické oddělení), bylo shledáno jako nedostatečné pro fungování trhu. Třetí energetický balíček a novela tak zavádí nové, přísnější požadavky pro oddělení provozovatelů sítí od výroby a obchodu. Tato zásadní změna se týká pouze přepravních soustav. U distribučních soustav zůstává úroveň oddělení (právní, funkční, účetní) zachována. Provozování přepravní soustavy je jak v elektroenergetice, tak v plynárenství pro území České republiky výlučná činnost a povinnosti vyplývající z nové úpravy se tak bezprostředně dotýkají dvou společností (ČEPS, a. s., a Net4Gas, s. r. o.), zprostředkovaně však celého trhu. Základním novým způsobem oddělení provozovatele přepravní soustavy od výroby a obchodu je tzv. vlastnické oddělení, kdy dodavatel či výrobce elektřiny či plynu a provozovatel přepravní soustavy nejsou součástí stejného podnikatelského uskupení. Vlastnické oddělení bude dle novely uplatňováno v oblasti elektroenergetiky a společnosti ČEPS, a. s. (u které je základní podmínka vlastnického oddělení de fakto splněna). V oblasti plynárenství byla společnost Net4Gas, s. r. o., k 3. 9. 2009 součástí tzv. vertikálně integrovaného podnikatele (koncernu RWE Tansgas) a směrnice pro takový případ umožňuje, aby stát namísto vlastnického oddělení zvolil jedno ze dvou směrnicí předvídaných „náhradních“ řešení. Český zákonodárce se rozhodl pro řešení prostřednictvím tzv. nezávislého provozovatele přepravní soustavy (označováno jako ITO model). Podstatou tohoto modelu je, že provozovatel přepravní soustavy a výrobce či dodavatel energie mohou zůstat součástí téhož koncernu, je však zavedena intenzivní regulace vztahů mezi takovými osobami, včetně podstatných zásahů dozorujícího orgánu do obsazování orgánů, tvorby investičních plánů a prověřování nezávislosti provozovatele přepravní soustavy na ostatních osobách z koncernu. Energetický regulační úřad (ERÚ) tak mimo jiné bude schvalovat volbu a odvolání statutárního orgánu a části dozorčí rady, vztahy mezi provozovatelem přepravní soustavy a ostatními společnostmi z koncernu, desetiletý plán rozvoje atd. Zákon dále stanoví řadu podmínek zajišťujících nezávislost provozovatele přepravní soustavy - povinnou dozorčí radu, zvýšené
kompetence
dozorčí rady (včetně volby statutárního orgánu), vyloučení některých osob z výkonu funkce statutárního orgánu, požadavky na samostatné zdroje, povinnost vytvořit program rovného zacházení a ustanovit nezávislého auditora programu. Nezávislost provozovatele (u obou dvou způsobů oddělení -vlastnického i ITO) musí být osvědčena certifikátem nezávislosti, který - po konzultaci s Komisí - vydává ERÚ. Tato pravidla budou aplikována na provozovatele přepravní soustavy nejpozději od 3. 3. 2012.
 
Oddělení provozovatelů zásobníků plynu
U vertikálně integrovaných provozovatelů zásobníku plynu je zaváděno právní, funkční a účetní (nikoliv vlastnické) oddělení provozovatele od jiných činností netýkajících se přepravy, uskladňování a distribuce, tj. oddělení, které již bylo podle dosavadního znění zákona aplikováno v oblasti přepravy a distribuce.
 
Postavení a pravomoci Energetického regulačního úřadu
Novela dále posiluje nezávislost a pravomoci ERÚ. Nezávislost bude posílena zejména tím, že předsedu ERÚ bude jmenovat prezident republiky na návrh vlády a prezident republiky bude předsedu ERÚ i odvolávat. Zákon výslovně stanoví, že ERÚ nesmí přijímat ani vyžadovat pokyny od prezidenta republiky, Parlamentu ani od jakéhokoliv orgánu výkonné moci. Nezávislost ERÚ má dále podpořit i jeho finanční samostatnost, která bude zajištěna tím, že jeho činnost bude financována zvláštními poplatky placenými účastníky trhu s elektřinou a plynem. K zásadním novým kompetencím bude náležet zejména provádění šetření na trzích s elektřinou nebo plynem za účelem zjištění, zda na těchto trzích existuje účinná hospodářská soutěž a ukládání opatření (kde není dána
kompetence
Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže). V rámci šetření bude mít ERÚ celou řadu oprávnění, mimo jiné vstupovat do obchodních prostor, nahlížet do obchodních záznamů, pečetit obchodní prostory atd. V neposlední řadě bude ERÚ vykonávat dozor nad dodržováním povinností stanovených zákonem o ochraně spotřebitele v oblasti podnikání v elektroenergetice a plynárenství.
 
Posílení postavení zákazníka
Novela zavádí též některá opatření na posílení ochrany zákazníka. Výrobce i obchodník bude povinen uveřejňovat způsobem umožňujícím dálkový přístup podmínky dodávek plynu a elektřiny pro domácnosti a podnikající fyzické osoby (pro zákazníky do určité spotřeby energie). Změny cen nebo jiných podmínek je držitel licence povinen uveřejnit nejpozději 30 dnů před dnem účinnosti. Pro smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání držitele licence budou platit příslušná ustanovení občanského zákoníku a bude možné ve stanovené lhůtě od těchto smluv odstoupit. V případě zvýšení ceny nebo změny smluvních podmínek bude zákazník oprávněn od smlouvy odstoupit, a to do 3 měsíců od data zvýšení ceny či změny podmínek nebo 10 dní před nabytím účinnosti takové změny, pokud mu změna byla oznámena 30 dní předem. Za týchž podmínek bude možné odstoupit i od těch smluv, kde se ke změně podmínek nevyžaduje výslovný projev vůle zákazníka nebo je změna podmínek spojena s marným uplynutím lhůty. Výše zálohových plateb bude muset být stanovena v rozsahu spotřeby za předchozí srovnatelné období, nejvýše však v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby.
1 Advokátní kancelář pro právní a daňové poradenství ve střední a východní Evropě bnt - pravda & partner, s.r.o.; kontakt na autora: +420 222 929 301, Vodičkova 707/37, 110 00 Praha 1, pavel.pravda@bnt.eu, www.bnt.eu.