Zálohy stanovené jinak
JUDr. Ing.
Ondřej
Lichnovský
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 13. 12. 2006, čj.
3 Afs 10/2003-109. www.nssoud.cz
K předpisům:
*
§ 67 odst. 5
zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a
poplatků,
*
§ 174 zákona
č. 280/2009 Sb., daňový
řád
„Jak vyplynulo ze správního spisu, žalobce ještě před splatností
zálohy daně z příjmů fyzických osob za II. čtvrtletí roku 1999 požádal o úpravu této zálohy. Tuto
žádost řádně odůvodnil a doložil přehledem peněžního deníku za uplynulou část zdaňovacího období.
Správce daně prvního stupně žádosti nevyhověl, žalovaný odvolací orgán zamítl žalobcovo odvolání s
tím, že zcela logicky a v souladu se zákonem dochází k disproporci mezi výší příjmů dosahovaných v
běžném zdaňovacím období a výší záloh plynoucí podle zákona z hospodářského výsledku minulého
zdaňovacího období. Codal, že zájem žalobce není chráněn právem a je tak zcela na uvážení správce
daně, jak o žádosti rozhodne. K zaplacení daňových povinností v zákonné výši při předem známé lhůtě
splatnosti stačilo odvolateli odložit část osobní spotřeby. S těmito závěry se pak ztotožnil též
městský soud. (...) Městský soud pak pochybil, když neshledal překročení mezí správního uvážení
žalovaným.“
Na tomto místě řešil Nejvyšší správní soud problematiku záloh, potažmo
možnosti daňového subjektu brojit proti stanovené povinnosti dle ustanovení § 67 odst. 5 ZSDP
(zálohy stanovené jinak, než požaduje zákon). Na základě zrušujícího nálezu Ústavního soudu pak bylo
konstatováno, že i rozhodnutí o odvolání proti zálohám stanoveným dle citovaného ustanovení podléhá
soudnímu přezkumu. To však toliko co do zneužití správního uvážení. Tento „omezený“ rozsah soudního
přezkumu je přitom stále častější, a to i u rozhodnutí, ohledně kterých se dosud tvrdilo, že
soudnímu přezkumu vůbec nepodléhají (obdobně viz např. rozhodnutí o prominutí daně). Je tak patrná
tendence Ústavního soudu nechat přezkoumávat i rozhodnutí, která jsou založena výhradně na správním
uvážení, a na která tak není právní nárok. Nutno říci, že tato tendence plně koresponduje s
požadavky právního státu na kontrolu výkonu veřejné moci.