Následky konkludentního (ne)vyměření
daně
JUDr. Ing.
Ondřej
Lichnovský
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 5. 2011, č. j.
2 Afs 84/2010-90. www.nssoud.cz
K předpisům:
-
§ 140 odst. 1
DŘ,
-
§ 46 odst. 5
ZSDP.
„Závěr městského soudu, že absence poznámky správce daně o vyměření daně v daňovém přiznání,
nezpůsobuje nicotnost rozhodnutí o vyměření daně, neboť v tomto případě je daň vyměřena posledním
dnem lhůty pro podání daňového přiznání, a v případě opožděně podaného daňového přiznání dnem, kdy
toto přiznání došlo správci daně, tedy není správný. Nejvyšší správní soud, s ohledem na shora
uvedené, v takovém případě dochází k jednoznačnému závěru, že v těchto případech žádná rozhodnutí o
vyměření daně vydána nebyla a přijatá daňová přiznání stěžovatele se mohou jako rozhodnutí tohoto
typu toliko představovat; ve skutečnosti se jedná o rozhodnutí nicotná, fakticky neexistující (srov.
již zmiňovaný rozsudek rozšířeného senátu zdejšího soudu ze dne 22. 7. 2005, č. j.
6 A 76/2001-96). Samotné podání daňového přiznání
ze strany stěžovatele, coby daňového subjektu (plátce, poplatníka), neznamená, že pokud nebyl ze
strany správce daně učiněn úkon k ověření správnosti či úplnosti vykázané daňové povinnosti (úvaha
správce daně), lze automaticky dovozovat, že bylo správcem daně vyměřeno konkludentně. I
konkludentnímu vyměření musí nutně předcházet vyměřovací řízení, které je zahájeno právě podáním
daňového přiznání (viz shora citované rozsudky zdejšího soudu). Poznámka správce daně o předepsání
(fakticky nevyměřené) daně, učiněná na jednotlivých daňových přiznáních, nemůže vyměření daně
nahradit – jde jen o interní úkon správce daně, který má kladnou či zápornou daňovou povinnost
(předtím vyměřenou) promítnout na osobní daňový účet daňového subjektu.“ Otázka konkludentního
vyměření daně byla v minulosti již několikráte řešena Nejvyšším správním soudem. Přitom bylo vždy
konstatováno, že konkludentním vyměření se rozumí stav, kdy správce daně na podaném daňovém přiznání
v příslušné kolonce zaznamená konkludentní vyměření daně.
Také v této věci řešil Nejvyšší správní soud obdobnou otázku. Přitom dospěl k závěru, že
nezaznamenání konkludentního vyměření daně má účinky nicotného rozhodnutí. Důsledky uvedeného jsou
přitom zásadní. Existuje-li totiž nicotné rozhodnutí, pak je zde stav, kdy daň není vůbec vyměřena.
Spojíme-li tuto skutečnost s uplynutím lhůty pro stanovení daně, pak ve výsledku „nevznikl“ nárok
státu na daň, kdy veškeré plnění ze strany daňového subjektu (za účelem zaplacení jeho „nevzniklé“
daňové povinnosti) bude plněním bez právního důvodu (přeplatkem). Procesní opomenutí úřední osoby
tak může mít zcela nedozírné následky. Pro daňové subjekty tak nemusí být od věci si udělat „výlet“
na příslušný finanční úřad a nahlédnout do všech svých historických daňových přiznání. Je totiž
možné, že obdobného pochybení se správce daně dopustil také v jejich věci.