Zdaňování společností v Evropské unii, 19. část - Rakousko

Vydáno: 17 minut čtení

Rakousko, oficiálně Republika Rakousko (Republik Österreich), je jednou ze zemí sousedících s Českou republikou. Jedná se o zemi (nejen) rozlohou podobou České republice. Je však podobný i systém zdanění? Rakousko již v roce 1988 představilo model osvobození dividend, který učinil z Rakouska atraktivní zemi pro umísťování holdingových společností.

Zdaňování společností v Evropské unii
Mgr. Ing.
Hana
Skalická,
Ph. D., BA,
advokátka, PETERKA & PARTNERS
Právě režim zdaňování dividend u zahraničních holdingů je v současné době posuzován u Soudního dvora Evropské unie - spojené případy Haribo Lakritzen Hans Riegel a Österreichische Salinen AG. Dne 11. 11. 2010 bylo v tomto případu vydáno stanovisko generální advokátky.
 
Typ daňového systému
Rakousko v roce 1988 zavedlo klasický systém zdaňování společností. To znamená, že zisky společností jsou zdaňovány daní z příjmů právnických osob a dividendy vyplácené společníkům podléhají srážkové dani. U společníků fyzických osob je sražená daň považována za konečné vypořádání jejich daňové povinnosti. V případě společníků právnických osob je tato započtena na jejich celkovou daňovou povinnost, případně na základě žádosti vrácena.
 
Zákonný rámec
Základním předpisem, který upravuje zdaňování společností, je Zákon o dani z příjmů právnických osob
(Körperschafsteuergesetz 1988)
, který obsahuje ustanovení týkající se korporací, zatímco ustanovení ohledně zdaňování fyzických osob jsou upravena v Zákoně o daních z příjmů fyzických osob
(Einkommensteuregesetz 1988)
. Tyto zákony jsou vzájemně provázány. Např. výpočet zdanitelného příjmu je obsažen v zákoně o daních z příjmů fyzických osob. Zákon o daních z příjmů právnických osob na něj odkazuje a upravuje některé speciality zdaňování právnických osob. K oběma výše uvedeným zákonům existují i prováděcí vyhlášky.
Kromě zákonů a vyhlášek jsou velice důležité také pokyny a závazná posouzení správce daně. Vydané pokyny např. vysvětlují ustanovení zákona o daních z příjmů, a přestože tyto pro daňový subjekt ani pro soud nejsou závazné, jsou v praxi široce respektovány. Nelze opomenout ani existenci rozsáhlé judikatury v oblasti daně z příjmů právnických osob.
 
Daňové subjekty
Zákon o daních z příjmů rozlišuje mezi poplatníky s neomezenou daňovou povinností v Rakousku (tj. rezidenti) a poplatníky, jejichž daňová povinnost v Rakousku je omezená pouze na příjmy ze zdrojů v Rakousku (nerezidenti).
Daňovou povinnost z celosvětových příjmů mají v Rakousku tři kategorie daňových subjektů rezidentů:
*
právnické osoby soukromého práva - akciové společnosti (AG), společnosti s ručením omezeným (GmbH), nadace a sdružení s právní subjektivitou,
*
nadace, sdružení a organizace bez právní subjektivity, sdružení majetku za specifickým účelem
(Zweckvermögen)
,
*
obchodní podniky řízené veřejnými entitami.
 
Zdaňovací období
Zdaňovacím obdobím je obvykle kalendářní rok. Společnost zapsaná v obchodním rejstříku, která sestavuje řádnou účetní závěrku k jinému dni než k 31. prosinci, si může pro daňové účely zvolit hospodářský rok. Hospodářský rok může končit kterýmkoli dnem kalendářního roku, ale nesmí být delší než 12 měsíců.
Změna zdaňovacího období z kalendářního roku na hospodářský rok podléhá schválení ze strany správce daně. Správce daně musí změnu povolit v případech, kdy daňový subjekt prokáže, že změnu zdaňovacího období z kalendářního roku na rok hospodářský provádí z pádných ekonomických důvodů (nikoli z důvodu daňové úspory).
 
Zdanitelný příjem a základ daně
Základní principy pro stanovení zdanitelného příjmu společnosti jsou obsaženy jak v zákoně o dani z příjmů právnických osob, tak v zákoně o dani z příjmů fyzických osob. Ustanovení zákona, která obsahují jednotlivé druhy zdanitelných příjmů, jsou definována velice obecně a zahrnují téměř veškeré příjmy, ať už hlavní či vedlejší, peněžní či penězi ocenitelné.
Zdanitelným příjmem je celkový příjem z jednoho či více zdrojů, snížený o zvláštní výdaje a případné ztráty z těchto zdrojů. Příjmy a kapitálové zisky jsou dány dohromady a zdaňovány stejnou sazbou daně. Výpočet daně se provádí podle pravidel stanovených v zákoně o dani z příjmů fyzických osob, pokud zákon o dani z příjmů právnických osob nestanoví jinak.
Zdanitelný příjem (nebo ztráta) společnosti je stanoven pomocí metody porovnání čisté hodnoty
(Betriebsvermögensvergleich)
. Příjem nebo ztráta je rozdílem mezi čistou hodnotou majetku společnosti na počátku a na konci zdaňovacího období, upraveným o případné zvýšení či snížení kapitálu, dividendy a obdobná rozdělování zisku, jakož i o další položky (např. neuplatněnou daňovou ztrátu z minulých let). Podle této metody se zisk nebo ztráta určí na základě změny v aktivech a pasivech. Z tohoto důvodu zákon obsahuje podrobná pravidla pro oceňování majetku a závazků. Je třeba rozlišovat mezi oceněním pro účely obchodního práva a oceněním pro účely daňové. Oceňování podle daňových předpisů zpravidla vyžaduje kapitalizaci nákladů ve větším rozsahu než předpisy obchodního práva.
Mezi osvobozené příjmy, které jsou vyloučeny ze základu daně, patří zejména:
*
příjem z dividend a jiná rozdělování zisku z rakouských účastí za splnění podmínek participation exemption,
*
příjem z dividend ze zahraničních účastí (minimální podíl 10 %, minimální délka držby podílu 1 rok),
*
zisky s fúzí a reorganizací (za splnění určitých podmínek),
*
příspěvky společníků do kapitálu společností při založení nebo zvyšování kapitálu, bez ohledu na protiplnění (akcie, jiná členská práva, podíl).
 
Daňově uznatelné a neuznatelné náklady
V rakouských daňových zákonech nenajdeme nic podobného jako seznam daňově uznatelných nákladů jako např. v § 24 odst. 2 českého zákona o daních z příjmů. Daňové zákony odkazují na účetní hospodářský výsledek, kterým se rozumí jeho čistá výše po odečtu veškerých nákladů souvisejících s podnikáním
(Betriebsauchsgaben)
. K odečtu nákladů souvisejících s podnikáním tedy dochází již v účetnictví společnosti.
Pravidla pro určování daňově uznatelných nákladů a jejich uplatnění obsahuje zákon o daních z příjmů fyzických osob. Zákon o daních z příjmů právnických osob obsahuje pouze některé odchylky ohledně korporací.
Náklady související s podnikáním jsou velice široce definovány jako náklady, které vzniknou z podnikatelské činnosti. Tudíž náklady na vznik, zajištění a udržení zdanitelných příjmů jsou daňově uznatelné. Poplatník nemá důkazní břemeno vůči správci daně ohledně prokazování toho, že náklady jsou obvyklé, nezbytné a v odůvodnitelné výši. Pouze v případě odečtu nákladů typu osobních automobilů, luxusních jachet, ručně tkaných koberců a starožitností musí být prokazována odůvodnitelnost toho kterého nákladu.
Mezi nejvýznamnější
daňově neuznatelné náklady
patří:
*
dividendy a jiné rozdělování zisku,
*
osobní náklady na automobil, starožitnosti, luxusní zboží, které jsou nepřiměřeně vysoké vůči běžnému standardu a vzhledem k podnikání společnosti,
*
náklady na reprezentaci,
*
úplatky, ledaže jsou zaplaceny v souvislosti s exportem,
*
dary a příspěvky politickým stranám a některé další dary.
 
Uplatnitelnost daňových ztrát
Daňové ztráty, které vznikly po roce 1991, mohou být převáděny do dalších let neomezeně. Ztráty, které vznikly v současném či minulém zdaňovacím období, mohou být započteny pouze proti 75 % příjmu v běžném zdaňovacím období. Toto omezení se nevztahuje na případ reorganizace nebo na zisky prodeje podniku anebo nezávislé jednotky.
 
Sazba daně
Zisky společností jsou zdaňovány sazbou daně z příjmů právnických osob ve výši 25 % od 1. 1. 2005, do té doby sazba daně činila 34 %.
Na rezidentní společnosti se uplatňuje roční minimální daň ve výši 3 500 EUR pro AG a 1 750 EUR pro GmbH. Minimální daň pro banky a pojišťovací společnosti činí 5 452 EUR. Nově založené společnosti platí za první čtyři čtvrtletí po založení minimální daň ve výši 273 EUR čtvrtletně. Minimální daň je splatná zálohově a je započitatelná na celkovou daňovou povinnost.
 
Skupinové zdanění
V Rakousku je možné skupinové zdanění, které spočívá v tom, že za určitých podmínek je možné převádět zisky a ztráty dceřiné společnosti na mateřskou společnost. Podle rakouských zákonů mohou být členy skupiny i nerezidentní entity.
Od hospodářského roku končícího v roce 2005 byl starý režim skupinového zdanění
(Organschaft)
nahrazen novým režimem skupinového zdanění
(Unternehmensgruppe)
. Tento nový režim je omezen na domácí situace a jeho uplatnění je možné za splnění mnoha podmínek ohledně vztahu mezi konsolidovanými společnostmi. Starý režim (Organschaft) zůstává v platnosti pro DPH účely.
K uplatnění skupinového zdanění musí být splněny tyto podmínky:
*
minimální zdaňovací období pro skupinové zdanění je 3 roky,
*
účast na dceřiných společnostech musí být alespoň 50 %,
*
na společnost, která opustí skupinu dříve než po 3 letech, je nahlíženo jako kdyby do skupiny nikdy nepatřila,
*
rezidentní dceřiná společnost musí mít některou z následujících právních forem: akciová společnost (AG), společnost s ručením omezeným (GmbH), družstvo; nerezidentní společnost může být součástí skupiny, pokud má právní formu obdobnou výše uvedeným právním formám,
*
rezidentní mateřská společnost musí mít právní formu akciové společnosti (AG), společnosti s ručením omezeným (GmbH), družstva, pojišťovací společnosti nebo banky. Nerezidentní společnost může být rovněž mateřskou společností za předpokladu, že má některou z právních forem uvedených v příloze Směrnice o společném systému zdaňování mateřských a dceřiných společností (90/435/EHS) nebo má podobnou právní formu a místo vedení v některém z členských států EHP, a dále její účast ve skupinových pobočkách musí být přičitatelná rakouské organizační složce nerezidentní společnosti registrované u obchodního soudu;
*
partnershipy a sdružení mohou být mateřskými společnostmi, pokud jejich společníci nebo členové jsou kvalifikovanou entitou (podíl na základním kapitálu a hlasovacích právech společníka nebo člena alespoň 40 % a každého dalšího společníka 15 %). S účinností od 1. 7. 2010 partnershipy a sdružení již nemohou být mateřskými společnostmi pro účely skupinového zdanění. Partnershipy a sdružení ve skupinách, které vznikly před 1. 7. 2010, mohou být skupinovou mateřskou společností do 31. 12. 2010 za předpokladu, že zde nejsou žádní noví skupinoví členové nebo noví společníci a jejich účast zůstává nezměněná. S účinností od 1. 7. 2010 společník nebo člen partnershipu nebo sdružení, který je skupinovou mateřskou společností, nesmí být zároveň členem jiné skupiny společností,
*
všechny výše uvedené majetkové účasti musí trvat po celé účetní období skupiny.
Volba skupinového zdanění musí být oznámena správci daně. Skupinové zdanění platí po tak dlouhou dobu, po jakou jsou splněny výše uvedené podmínky. Daňová přiznání však musí kromě mateřské společnosti podávat i dceřiné společnosti, ačkoli v jejich případě nedojde k vyměření daně, neboť jsou veškeré zisky alokovány mateřské společnosti. Veškerý zisk je tedy zdaněn na úrovni mateřské společnosti.
Další zdanění příjmů společností (kromě daně z příjmů)
: V Rakousku nejsou na příjmy společností uvalovány jiné daně.
 
Správa daní
Daňová přiznání se podávají do 30. dubna následujícího roku. Pokud je daňové přiznání podáno elektronicky, je lhůta pro jeho podání delší, a to do 30. června následujícího roku. Pokud daňové přiznání podává daňový poradce, dochází k automatickému prodloužení těchto lhůt, a to o 1 rok. Z vážných důvodů mohou být tyto lhůty prodlouženy i déle. Pokud není daňové přiznání podáno včas, může být vyměřeno penále (10 % z vyměřené daně, ledaže poplatník prokáže, že pozdní podání daňového přiznání nebylo způsobeno jeho chybou).
Před vydáním platebního výměru správce daně zkontroluje daňové přiznání, finanční výkazy, příp. je oprávněn vyžádat si další informace nutné pro správné vyměření daně. Před vydáním platebního výměru je daňový subjekt upozorněn na významné skutečnosti, na které má finanční úřad jiný názor než daňový subjekt a daňovému subjektu je poskytnuta možnost svůj názor vysvětlit. Následně správce daně vystaví platební výměr. Pokud daňový subjekt nedodá správci daně takové podklady, na jejichž základě je možné stanovit daň, správce daně může vydat platební výměr na základě odhadu daňové povinnosti. Odvolání proti platebnímu výměru je možné podat do jednoho měsíce od obdržení platebního výměru. Toto odvolání však nemá odkladný účinek ohledně platby daňové povinnosti, ledaže by správce daně povolil odklad platby daně (v takovém případě je ale zároveň vyměřen úrok z prodlení ve výši úrokové sazby Rakouské národní banky zvýšený o 2 % anebo o 4,5 %, pokud vyměřená daň přesáhne 750 EUR).
Daň je splatná ve lhůtě 1 měsíce od obdržení platebního výměru. Během zdaňovacího období jsou splatné čtvrtletní zálohy na daň (15. února, 15. května, 15. srpna, 15. listopadu), a to na základě výše předchozí daňové povinnosti zvýšené o 4 % v kalendářním roce bezprostředně následujícím po vyměření daně + 5 % pro každý další rok.
Daň lze vyměřit maximálně do 5 let od konce roku následujícího po kalendářním roce, v němž vznikla daňová povinnost. V případech daňového úniku činí lhůta pro vyměření 7 let. Pokud je zde však zřejmá snaha finančního úřadu o vynucení svého nároku, lhůta se prodlužuje o 1 rok.
V Rakousku je velice rozvinutý a široce používaný systém závazných posouzení. Závazné posouzení musí být vydáno, pokud nejsou splněny podmínky pro jeho odmítnutí (např. v případě, kdy by byly narušeny jiné činnosti správce daně nebo existuje neslučitelný právní zájem uchovat tajemství). Žádost lze podat na místní finanční úřad
(Finanzamt)
, regionální ředitelství
(Finanzlandesdirektion)
nebo na Ministerstvo financí
(Bundesministerium für Finanzen)
. Žádost nepodléhá správnímu poplatku a obvykle je o ní rozhodnuto do 6-8 týdnů. Závazná posouzení se vydávají ohledně
interpretace
daňových smluv či ohledně oblasti převodních cen. Závazná posouzení vydaná Ministerstvem financí či regionálním ředitelstvím ale nejsou nikdy závazná. Závazná posouzení vydaná místním finančním úřadem jsou závazná pro správce daně na základě principu dobré víry, dokud se nevyskytnou právní ustanovení, s kterými by toto závazné posouzení bylo v rozporu. Závazná posouzení však nikdy nejsou závazná pro poplatníka daně nebo pro soud.
 
Srážková daň
Tuzemský investiční příjem
(inländische Kapitalerträge)
a investiční příjem z tuzemských nebo cizích zdrojů získaný v Rakousku z cenných papírů představujících peněžní pohledávky
(Kapitalerträge aus Forderungswertpaperen)
jsou předmětem srážkové daně z investičního příjmu se sazbou 25 %. Tato srážková daň sražená v průběhu roku představuje zálohy na daň z příjmů na konci zdaňovacího období. Náklady související s investičním příjmem nejsou odčitatelné.
Tuzemský investiční příjem
(inländische Kapitalerträge)
je předmětem 25% srážkové daně, pokud společnost, která investiční příjem vyplácí, je rezidentem v Rakousku, a tento příjem má formu:
*
dividend, úroků a jiných příjmů z podílů ve společnostech (AG, GmbH), nezáleží na tom, zdali „otevřených“ či skrytých,
*
podobný příjem ve formě vrácení podílu v družstvech, nebo
*
podobný příjem a zisky z práv účasti
(Genussrechte)
a příjem z účasti na kapitálu
(Partizipationskapital)
.
Srážková daň se neuplatní, pokud jsou dividendy vypláceny rezidentní společnosti, která drží alespoň 25% obchodní podíl na společnosti, která dividendy vyplácí. Dividendy vyplácené soukromým nadacím jsou osvobozeny od srážkové daně bez ohledu na výši drženého podílu.
Srážková daň se neuplatní na licenční poplatky vyplácené rezidentním společnostem.
Mezinárodní participation exemption (
internationales Schachtelprivileg)
, kterou Rakousko představilo v roce 1988, učinilo z Rakouska atraktivní zemi pro umísťování holdingových společností. Výhody tohoto režimu se rozšířily po implementaci Směrnice o společném systému zdaňování mateřských a dceřiných společností (90/435/EHS) s účinností od 1. 1. 1995. Od roku 2004 jsou dividendy osvobozeny od srážkové daně za předpokladu držby alespoň 10 % po dobu alespoň 1 roku.
Právě režim zdaňování dividend u zahraničních holdingů je v současné době posuzován u Soudního dvora Evropské unie - spojené případy Haribo Lakritzen Hans Riegel a Österreichische Salinen AG. Dne 11. 11. 2010 bylo v tomto případu vydáno stanovisko generální advokátky.
 
Systém kalkulace daně
Schéma kalkulace daně je následující: Účetní hospodářský výsledek před zdaněním, který se zjistí jako rozdíl mezi čistou hodnotou majetku konci zdaňovacího období a čistou hodnotou majetku společnosti na začátku zdaňovacího období:
*
+ přičteme daňově neuznatelné náklady,
*
odečteme osvobozený příjem (např. dividendy, u nichž jsou splněny podmínky participation exemption),
*
= zdanitelný příjem,
*
x sazba daně 25 %,
*
= daňová povinnost.
Příklad
Představme si rakouskou rezidentní společnost, která má hospodářský rok shodný s kalendářním rokem. Účetní hospodářský výsledek před zdaněním činil na konci roku 2010 200 000 EUR. Společnost vyplatila odměnu členům dozorčí rady ve výši 12 000 EUR. Dary charitě činily 1 000 EUR. Nedaňové náklady související s osvobozenými dividendami činily 3 000 EUR. Náklady na reprezentaci činily 4 000 EUR.
Společnosti byly vyplaceny dividendy splňující podmínky osvobození ve výši 12 000 EUR. Společnost naopak vyplatila dividendy ve výši 150 000 EUR. Kolik činí daň z příjmů právnických osob za rok 2010?
Účetní hospodářský výsledek před zdaněním
k 31.12. 2010: +200 000.
Dále připočteme:
*
+ odměna členům dozorčí rady (50 % je uznatelných): +6 000,
*
+ dary charitě: +1 000,
*
+ náklady související s osvobozenými dividendami: +3 000,
*
+ náklady na reprezentaci (jen 50 % je uznatelných): +2 000.
Celkem připočteme: = 12 000.
Odečteme:
*
- osvobozené dividendy - participation exemption: -12 000.
Celkem odečteme: = 12 000.
Zdanitelný příjem tedy činí: 200 000 + 12 000 - 12 000 = = 200 000 EUR.
Aplikujeme sazbu daně z příjmů právnických osob ve výši 25 %, tj.: 200 000 x 25 % = 50 000 EUR.
Daň z příjmů společnosti za rok 2010 tedy činí 50 000 EUR.
Z vyplacených dividend je společnost povinna srazit 25% srážkovou daň, tj. 150 000 x 25 % = 37 500 EUR. Čistý příjem společníka by tak činil 150 000 - 37 500 = 112 500 EUR.
Poznámka: tento článek je zpracován k právnímu stavu ke dni 1. září 2010.
Použité prameny:
*
SKALICKÁ, H.:
Harmonizace zdaňování korporací v EU
. Disertační práce. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta podnikatelská, 2008. 236 s. Vedoucí disertační práce Doc. Ing. Zdeněk Sadovský, CSc. Edice PhD Thesis, sv. 509, ISSN 1213-4198. ISBN 978-80-214-3814-9.
*
Databáze International Bureau of Fiscal Documentation, prosinec 2010, dostupné zde: http://www.ibfd.org/ portal/app?bookmarkablePage=home

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů