Likvidace zboží

Vydáno: 3 minuty čtení

S. r. o., vede účetnictví, účtuje zásoby metodou B, plátce DPH, prodej zboží - potravin. V naší firmě dochází průběžně k likvidaci neprodaného zboží, které již nelze konsumovat, tzn. má prošlou dobu spotřeby (např. salámy, sýry, majonézové saláty apod.) a je vyřazeno ze skladové evidence. Na základě vyřazení vznikají tyto otázky - na který účet správně přeúčtovat zboží (MD 58x/D 504), lze uznat toto zaúčtování jako daňový náklad v základu daně z příjmů právnických osob a máme povinnost odvést z ceny pořízení vyřazeného (zlikvidovaného) zboží DPH?

LIKVIDACE ZBOŽÍ
Ing.
Zuzana
Pšeničková,
dotaz 11537/14
ODPOVĚĎ:
Likvidace neprodaného zboží z důvodu prošlé doby spotřeby je třeba řešit odlišně, než jak jsou řešeny škody způsobené např. sesycháním ovoce, úbytků způsobených krájením uzenin a sýrů apod. Škody způsobené vypršením doby spotřeby nelze považovat za technický ani technologický úbytek ani úbytek vyplývající z přirozených vlastností zásob, které je možné uznat jako daňový náklad do normy, kterou si poplatník stanoví ve své interní směrnici Norma přirozených úbytků. Tyto škody jsou způsobeny chybným rozhodnutím, buď nakoupením přílišného množství zboží, nebo neřešení prodeje se slevou před datem spotřeby apod.
Nicméně zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“), umožňuje i v tomto případě likvidované zboží z důvodu prošlé spotřeby uznat jako daňový náklad. Je k tomu ovšem potřeba prokázat jeho fyzickou likvidaci a sestavit likvidační protokol, ve kterém musí být uvedeny důvody likvidace, způsob likvidace, čas a místo skutečné likvidace, specifikace předmětů likvidace (např. seznam likvidovaného zboží), způsob naložení se zlikvidovanými předměty a osoby zodpovědné za provedení likvidace.
Důkazní břemeno skutečné likvidace je na účetní jednotce, takže doporučuji k tomuto likvidačnímu protokolu ještě doložit nějaké potvrzení od skládky, spalovny nebo specializovaného subjektu, který likvidaci provádí, že zboží k likvidaci převzal. Pokud takové zboží pouze vyhazujete do odpadu, pak bych doporučila alespoň k likvidačnímu protokolu přiložit fotodokumentaci tak, aby bylo jasné, že zboží skutečně nebylo prodejné a nebylo po papírové likvidaci „načerno“ prodáno.
Máte-li jistotu, že Vaše důkazy o skutečné likvidaci jsou průkazné, pak můžete směle hodnotu průběžně likvidovaného zboží z důvodu prošlé doby spotřeby ponechat v daňově uznatelných nákladech. Pokud toto důkazní břemeno nejste schopni unést, pak se jedná o škodu, která je daňově uznatelnou pouze do výše náhrady.
Stejně jako daň z příjmů na likvidaci pohlíží i zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů. Pokud jste schopni prokázat, že zboží nebylo použito pro jinou než ekonomickou činnost, bylo zlikvidováno, pak nemusíte upravovat daň na vstupu, resp. se v případě likvidace zboží nejedná o dodání zboží. Pokud nejste schopni prokázat skutečnou likvidaci tohoto zboží, pak je třeba na zboží pohlížet v době jeho likvidace jako na uskutečněné zdanitelné plnění a odvést DPH z jeho běžné prodejní ceny.
Likvidované zboží z důvodu prošlého data spotřeby, u kterého jste schopni prokázat skutečnou likvidaci, ponecháváte zaúčtované v účtové skupině 50 - Spotřebované nákupy, na účtu 504-Náklady na prodané zboží, protože se na tento náklad skutečně tak pohlíží, jedná se o běžný náklad. V případě, že likvidaci nejste schopni prokázat, pak pořizovací cenu zlikvidovaného zboží musíte v době likvidace přeúčtovat z účtu 504 do účtové skupiny 54 - Jiné provozní náklady na účet 549-Manka a škody - daňově neuznatelné. Účtová skupina 58 - Mimořádné náklady se v tomto případě nepoužívá, protože se nejedná o škodu na majetku z příčin pro účetní jednotku zcela mimořádných.