Předražek v daňovém řádu - ano, či ne?

Vydáno: 38 minut čtení

Dne 9. 10. 2012 podepsal Václav Klaus spolu s Petrem Nečasem a Miroslavou Němcovou novelu zákona č. 99/1963 Sb. , občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „o. s. ř. “), kterou se tak od 1. 1. 2013 do českého právní řádu vrátil po cca 60 letech institut předražku. Na Slovensku je zachován právní status quo ante – absolutní absence předražku. Posledním procesním předpisem, který jej upravoval, byl rakouský exekuční řád , který byl na českém území v účinnosti do 31. 12. 1950. Předražek byl navrácen do českého právního řádu zákonem č. 396/2012 Sb. , tzv. velkou exekuční novelou, s níž přišly mimo jiné i nové právní instituty mající za cíl zvýšit výtěžnost exekucí (dražeb) – sekvestura,1) soupis na místě samém,2) možnost dražit podíl v obchodních společnostech a bytových družstvech aj. Ačkoliv úmyslem racionálního zákonodárce bylo zvýšení výtěžnosti exekucí (dražeb), možnost aplikace předražku se daňové exekuci prodejem nemovitých věcí vyhnula obloukem, a to z důvodu nešťastně formulovaného § 177 odst. 2 věta první zákona č. 280/2009 Sb. , daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále také „daňový řád “ nebo „d. ř. “). Cílem článku je aktivizovat zákonodárce k novelizaci daňového řádu tak, aby byl předražek aplikovatelný v rámci daňového řádu a tím i v rámci zákona č. 500/2004 Sb. , správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád “), neboť cesta (judikatorního) dotváření práva je vždy více či méně spjata s nežádoucím zásahem do právní jistoty adresátů právních norem.

Předražek v daňovém řádu – ano, či ne?
Mgr. Bc.
David
Kyzlink,
Odvolací finanční ředitelství
 
1. Historický exkurz
Předražek český lid poznal již za dob Rakouska-Uherska. Jeho úprava byla rozprostřena v § 195 až 199 zákona č. 79/1896 ř. z., o řízení exekučním a zajišťovacím (exekuční řád).3)
Srovnáme-li právní úpravu historického předražku s nynější, musíme dojít k závěru, že jsou obě právní úpravy v zásadě velmi podobné. Stojí prakticky na stejných principech a sledují tentýž účel (zvýšení výtěžnosti dražeb nemovitých věcí). Nelze tedy českému zákonodárci inspiraci rakouským exekučním řádem upřít. O tomto závěru svědčí zejména § 195 výše uvedeného (říšského) zákona:
„(1) Nedosahuje-li nejmenší podání, z které byl udělen příklep,
tří čtvrtin
odhadní ceny nemovitosti a příslušenství, může dražba předražkem učiněna býti neúčinnou.
(2) K takovému předražku budiž přihlíženo, není-li proti předražiteli žádné překážky, která by ho z podávání při dražebním roku vylučovala, a prohlásí-li předražitel, že jest ochoten zapraviti cenu, která dřívější nejvyšší podání
alespoň o čtvrtý díl převyšuje,
a splniti dražební podmínky pro dřívější dražbu stanovené.“
Výše předrážkového podání činila – stejně jako dnes – alespoň čtvrtinu (25 %) nejvyššího dražebního podání. Rozdíl byl však patrný (co do jeho základních aplikačních podmínek) v přípustnosti předražkového podání. Předražek byl přípustný až tehdy, dosahovalo-li nejvyšší dražební podání alespoň tří čtvrtin (75 %) odhadní ceny. V tomto ohledu je dnešní právní úprava liberálnější, neboť tato podmínka recipována nebyla.
 
2. Krátký vhled do dražby nemovitých věcí
Jelikož předražek není izolovanou fází v rámci dražby nemovité věci, ale předchází mu několik dalších fází, autor si dovoluje uvedené zasadit – pro lepší uchopení – do značně zjednodušeného širšího kontextu. Pakliže je čtenář dražeb znalý, nechť tuto pasáž přeskočí.
Exekuce
je státní mocí posvěcený krajní prostředek
(
ultima ratio
),
který nastupuje až tam, kde nebylo dlužníkem plněno dobrovolně. Na počátku všeho je tedy dluh, který nebyl splněn dobrovolně, jež se v souladu s tou kterou právní úpravou následně stane exekučním titulem. Teprve na základě exekučního titulu může být nařízena
exekuce
, kdy je vydán exekuční příkaz provádějící exekuci přiměřeným způsobem. V daném případě od přiměřenosti odhlédněme a bez dalšího považujme za nejvhodnější způsob provedení
exekuce
prodejem nemovitých věcí. Poté je exekučním orgánem ustanoven znalec, aby ocenil nemovitou věc (znalecký posudek). Na základě znaleckého ocenění stanoví exekuční orgán výslednou cenu nemovité věci. Následně exekuční orgán vydá dražební vyhlášku, jejímž prostřednictvím je nařízeno konání dražby, včetně relevantních informací (zejména výše nejnižšího dražebního podání). Následuje dražba samotná (fyzicky či elektronicky), kdy se jednotliví dražitelé předhánějí (licitace) v tom, kdo učiní nejvyšší dražební podání. Ten z dražitelů, jemuž je z důvodu učinění nejvyššího dražebního podání udělen příklep, se stává vydražitelem.
Nyní se ke slovu dostává možnost předražku,
který lze činit do 15 dnů od jeho uveřejnění na úřední desce. Není-li předražek učiněn, vlastníkem dražené nemovité věci se stává vydražitel. Je-li předražek učiněn, vlastníkem dražené nemovité věci se stane předražitel za předpokladu, že vydražitel jeho podání nedorovná. Poté se vydáním rozhodnutí o předražku automaticky ruší příklep vydražiteli. Dorovná-li vydražitel výši předrážkového příhozu, zůstává mu příklep udělen. Závěrem je výtěžek dražby (po úhradě exekučních nákladů) rozdělen mezi oprávněného a jiné věřitele povinného dle zákonem stanovených pravidel.
Shora uvedenou posloupnost exekučních kroků lze schematicky znázornit následovně.
Dluh --> exekuční titul --> nařízení
exekuce
(exekuční příkaz) --> ustanovení znalce --> ocenění (znalecký posudek) --> stanovení výsledné ceny --> dražební vyhláška --> konání dražby --> příklep --> PŘEDRAŽEK --> rozvrh (výtěžku dražby).
 
3. Předražek v českém právním řádu
Předražek byl do českého právního řádu opětovně4) zaveden zákonem č. 396/2012 Sb., který s účinností ke dni 1. 1. 2013 novelizoval o. s. ř. o nový § 336ja a jiné zásadní změny. Leitmotivem znovuzavedení předražku byla, jak uvádí i důvodová zpráva k velké exekuční novele, snaha o zvýšení výtěžnosti dražeb. Textace předražku v § 336ja o. s. ř. zůstala následnými novelami o. s. ř. nedotčena. Níže si ji autor dovoluje čtenáři, aby se nemusel obtěžovat listováním v o. s. ř, předestřít.
„(1) Nejde-li o osoby uvedené v § 336h odst. 4, může každý do 15 dnů ode dne zveřejnění usnesení o příklepu soudu písemně navrhnout, že vydraženou nemovitou věc chce nabýt alespoň za částku o čtvrtinu vyšší, než bylo nejvyšší podání (předražek). Návrh musí obsahovat náležitosti podle § 42 a podpis navrhovatele musí být úředně ověřen. Návrhy vede soud odděleně a zařadí je do spisu teprve po uplynutí lhůty podle věty první.
(2) Navrhovatel předražku je povinen ve lhůtě podle odstavce 1 předražek na účet soudu zaplatit. Ustanovení § 336e odst. 2 platí obdobně. Není-li řádně a včas předražek zaplacen, soud k návrhu předražku nepřihlíží.
(3) Po uplynutí lhůty podle odstavce 1 vyzve soud vydražitele, aby do tří dnů oznámil, zda zvyšuje svoje nejvyšší podání na částku nejvyššího předražku. Poté soud vydá usnesení o předražku, ve kterém usnesení o příklepu zruší a rozhodne o tom, kdo je předražitelem a za jakou cenu nemovitou věc nabude.
(4) Je-li učiněno více předražků, nemovitou věc nabude ten, kdo učiní nejvyšší předražek, v případě shodných podání vydražitel, pak ten, kdo podal návrh jako první, poté se rozhoduje při jednání losem.
(5) V usnesení o předražku soud uloží povinnému, aby vydraženou nemovitou věc vyklidil nejpozději do 15 dnů od nabytí právní moci usnesení, umožňuje-li to povaha vydražené nemovité věci. Zvýšil-li vydražitel svoje podání na částku nejvyššího předražku, stanoví se mu stejná lhůta pro doplacení nejvyššího podání, jaká byla určena v usnesení o příklepu. Usnesení soud doručí oprávněnému, tomu, kdo do řízení přistoupil jako další oprávněný, povinnému, vydražiteli a všem, kdo učinili předražek.
(6) Neúspěšným navrhovatelům předražku se zaplacená částka vrátí po právní moci usnesení o předražku.
(7) Za odvolání proti usnesení o předražku se považuje i odvolání podané proti usnesení o příklepu.“
Podle § 336j odst. 1 o. s. ř. soud v usnesení o příklepu poučí účastníky o možnosti postupovat podle § 336ja odst. 1 (tj. o možnosti učinit nabídku předražku) s vyčíslením, jaký je minimální předražek a do kdy musí být učiněn. Podle § 336ja o. s. ř. muže každý, kromě osob, které jsou z účasti na dražbě vyloučeni podle § 336h odst. 4 o. s. ř., do 15 dnů ode dne zveřejnění usnesení o příklepu soudu písemně navrhnout, že vydraženou nemovitou věc chce nabýt alespoň za částku o čtvrtinu vyšší, než bylo nejvyšší podání (předražek). Návrh musí obsahovat náležitosti podle § 42 o. s. ř. a podpis navrhovatele musí být úředně ověřen. Návrhy vede soud odděleně a zařadí je do spisu teprve po uplynutí lhůty k podání návrhu předražku. Navrhovatel předražku je rovněž povinen ve výše uvedené lhůtě 15 dnů ode dne zveřejnění usnesení o příklepu předražek na účet soudu zaplatit. Není-li řádně a včas předrážek zaplacen, soud k návrhu předražku nepřihlíží. Po uplynutí této lhůty vyzve soud vydražitele, aby do tří dnů oznámil, zda zvyšuje svoje nejvyšší podání na částku nejvyššího předražku. Poté soud vydá usnesení o předražku, ve kterém usnesení o příklepu zruší, a rozhodne o tom, kdo je předražitelem a za jakou cenu nemovitou věc nabude. Je-li učiněno více předražků, nemovitou věc nabude ten, kdo učiní nejvyšší předražek, v případě shodných podání vydražitel, pak ten, kdo podal návrh jako první, poté se rozhoduje při jednání losem. V usnesení o předražku soud uloží povinnému, aby vydraženou nemovitou věc vyklidil nejpozději do 15 dnů od nabytí právní moci usnesení, umožnuje-li to povaha vydražené nemovité věci. Jak usnesení o příklepu, tak i usnesení o předražku je exekučním titulem pro vyklizení předmětné nemovité věci. Zvýšil-li vydražitel svoje podání na částku nejvyššího předražku, stanoví se mu stejná lhůta pro doplacení nejvyššího podání, jaká byla určena v usnesení o příklepu. Usnesení soud doručí oprávněnému, tomu, kdo do řízení přistoupil jako další oprávněný, povinnému, vydražiteli a všem, kdo učinili předražek.
4. Ne/možnost (subsidiární) aplikace předražku v daňovém řádu
Soudu tak byla v rámci řízení o výkon rozhodnutí prodejem nemovitých věcí zahájených5) od 1. 1. 2013 přiznána zákonem nová oprávnění, kdy soud muže nově poté, co byl udělen příklep vydražiteli v dražbě, udělit po splnění zákonem stanovených podmínek příklep předražiteli a původní usnesení o příklepu zrušit.
Daňový řád však takovýchto změn nedoznal.
V rámci výkonu rozhodnutí dle části šesté o. s. ř. je předražek samozřejmě aplikovatelný. Stejně tak je tomu i v rámci
exekuce
vedené soudním exekutorem dle zákona č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších přepisů (dále jen „exekuční“ řád“), neboť § 52 odst. 1 odkazuje na přiměřenou subsidiární aplikaci o. s. ř., což odst. 2 precizuje tak, že soudní exekutor má stejné pravomoci jako soud, nestanoví-li exekuční řád jinak (exekuční řád nestanovuje jinak). Dalším typem
exekuce
je
exekuce
správní, kdy se v případě
exekuce
na peněžitá plnění, což je i případ prodeje nemovitých věcí, potažmo předražku, správní řád v § 106 odst. 3 plně odkazuje na daňovou exekuci, která je – ze své daňové (fiskální) podstaty – pouze exekucí na peněžitá plnění. Pokud tedy daňová
exekuce
připouští aplikaci předražku, připouští ji i správní
exekuce
na peněžitá plnění a naopak.
Zbývá tedy vyjasnit, jaké je postavení daňové
exekuce
ku o. s. ř.
Z § 177 odst. 1 d. ř. plyne, že v případě absence výslovné právní úpravy v daňovém řádu se postupuje při daňové exekuci subsidiárně dle o. s. ř. Jelikož však v tomto typu
exekuce
působí správce daně v ambivalentním (dvojakém) postavení, kdy splývá v osobě oprávněného i exekučního orgánu, bylo třeba toto jednoznačné pravidlo adaptovat na tyto poměry, kdy subsidiární aplikace o. s. ř. musela rozlišovat, na kolik je účelné plně aplikovat o. s. ř. a kdy je třeba zachovat k jeho aplikaci zdrženlivější přístup.
Dle § 177 odst. 2 věty druhé d. ř. platí, že pakliže vystupuje správce daně coby oprávněný z exekučního titulu, aplikují se obdobně ustanovení o. s. ř. upravující postavení oprávněného, čili aplikace „
se vztahuje na vymezené právní vztahy v plném rozsahu“.
6)
„Správce daně, který zde zastupuje zájmy toho kterého veřejného rozpočtu (v drtivé většině státního), má pro potřeby použití občanského soudního řádu pozici oprávněného, neboť tato pozice (na rozdíl od pozice soudu) nevyjadřuje vrchnostenské postavení správce daně.“
7)
Dle § 177 odst. 2 věty první d. ř. platí, že pakliže vystupuje správce daně coby exekuční orgán, jsou jeho pravomoci upraveny výlučně daňovým řádem, z čehož plyne, že
„pravomoci správce daně jsou komplexním způsobem upraveny v daňovém řádu, tudíž normy, které upravují postup soudu, se nepoužijí. Naopak ustanovení, která na tyto normy odkazují, použít lze, neboť cílem daňového řádu není převyprávět všechny normy, kde je použito slovo ‚
soud
‘“.
8)
Pravomocí je třeba chápat zákonem, zejména daňovým řádem, správci daně svěřené instrumentárium oprávnění a povinností, jež má při své činnosti k dispozici k projednání a následnému rozhodnutí ve věci.9) Pokud tedy daňový řád nesvěřuje správci daně pravomoc k rozhodování o předražku (není v d. ř. ani náznakem reglementován) a ani na o. s. ř. v daném ohledu neodkazuje, nelze institut předražku v rámci daňové
exekuce
prodejem nemovitých věcí použít.
Ze shora uvedeného je zjevné, že nelze užít institutu předražku v rámci daňové
exekuce
prodejem nemovitých věcí. Pokud tedy třetí osoba coby předražitel (!) učiní – hodnoceno optikou o. s. ř. – perfektní předražkové podání (včasnost, výše předražku vč. jeho úhrady a úředně ověřený podpis předražitele), správce daně – vázán zákonem (§ 5 odst. 1 d. ř.) – nemůže jinak, než kvalifikovat takové podání jako zjevně právně nepřípustné dle § 106 odst. 1 písm. b) d. ř., pročež zastaví řízení. Proti rozhodnutí o zastavení řízení správce daně prvního stupně je odvolání přípustné, nicméně odvolací orgán – vázán taktéž zákonem (§ 5 odst. 1 d. ř.) – nemá jinou možnost, než rozhodnout dle § 116 odst. 1 písm. c) d. ř., tj. odvolání zamítnout a napadené rozhodnutí potvrdit.
Správní (daňové) orgány jsou vázány zněním zákona, které v daném případě nepřipouští jinou možnost, než že předražek je v podmínkách daňového řádu neaplikovatelný (srov. § 177 odst. 2 věta první d. ř.). Jelikož závazně vykládat právo jsou oprávněny pouze a toliko soudy, mohl by se až místně příslušný krajský soud, příp. Městský soud v Praze, Nejvyšší správní soud [obecné soudy – správní soudnictví] pokusit § 177 odst. 2 věta první d. ř. vyložit pomocí např. teleologické redukce, anebo Ústavní soud [ústavní soudnictví] vyložit uvedené ustanovení ústavně konformním výkladem, neboť neaplikovatelností předražku v rámci daňové
exekuce
prodejem nemovitých věcí dochází k porušení ústavním pořádkem garantovaného práva vlastnit majetek [čl. 11 Usnesení č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky, ve znění (jediné) novely č. 162/1998 Sb. (dále jen „Listina“), čímž dochází i ke vzniku potenciální akcesorické nerovnosti mezi povinnými v rámci daňové a správní
exekuce
a povinnými v rámci
exekuce
vedené dle o. s. ř. a exekučního řádu. Jinými slovy, těm, kteří mají soukromoprávní dluhy, nemůže být potenciálně zasaženo do majetkových práv tolik, jako těm, co mají veřejnoprávní dluhy, neboť u veřejnoprávních dluhů, které jsou vymáhány buď daňovou či správní (nepřímou daňovou) exekucí, nelze předražek aplikovat. Výjimku ovšem tvoří situace, kdy by se správce daně rozhodl zváživ proporcionalitu způsobu vymáhání (§ 175 odst. 2 d. ř.) pro vymáhání nedoplatků prostřednictvím daňového exekutora. Zde by sice byl předražek aplikovatelný, nicméně za cenu exekučních nákladů v intencích
exekuce
vedené soudním exekutorem a nejistého výsledku, neboť to, zdali bude učiněno předražkové podání, není jisté (spíše se tak neděje, než děje), což je dalším z důvodů, proč by měl být předražek aplikovatelný v rámci daňové
exekuce
– nevznikaly by tím zbytečné exekuční náklady spojené s jiným způsobem vymáhání, než je daňová
exekuce
.
5. Přínos aplikace předražku v daňovém řádu
V exekuci (přesněji výkonu rozhodnutí) dle části šesté o. s. ř. vystupují formálně tytéž subjekty jako v exekuci daňové, tj. oprávněný, povinný a exekuční orgán, kde oprávněným je věřitel, povinným jeho dlužník a exekučním orgánem samotný (exekuční) soud. Zatímco v daňové exekuci je věřitelem správce daně reprezentující inkasní zájmy mu svěřených veřejných rozpočtů, dlužníkem (daňový) dlužník a exekučním orgánem správce daně, ale tentokrát již ve vrchnostenském postavení (na rozdíl od oprávněného). Nicméně v případě výkonu rozhodnutí dle části šesté o. s. ř. zde vystupují jak formálně, tak i fakticky tři odlišné subjekty, zatímco v případě daňové
exekuce
sice vystupují formálně taktéž tři subjekty, ale fakticky nikoliv – správce daně je zároveň oprávněným i exekučním orgánem. Z těchto důvodů neponechal zákonodárce plnou subsidiární aplikaci o. s. ř. tam, kde působí správce daně coby exekuční orgán, a raději pregnantně a komplexně upravil pravomoci správce daně v samotném daňovém řádu, obzvláště v případě prodeje movitých a nemovitých věcí (srov. § 194 až 232 d. ř.). Správní (daňové) orgány musí, jednajíc v souladu se zásadou zákonnosti (§ 5 odst. 1 d. ř.), vůli racionálního zákonodárce respektovat, tj. pokud stanovil zjevné aplikační mantinely subsidiární aplikace o. s. ř., správce daně je musí reflektovat, byť tato konstrukce vymezující aplikaci subsidiární aplikace o. s. ř. není v právním řádu České republiky obvyklá.
Přínos aplikace institutu předražku nepochybně spočívá v tom, že je výhodný jak pro správce daně v pozici oprávněného, tak i pro dlužníka v pozici povinného, nicméně důvodem, proč nelze předražek aplikovat, je stále skutečnost, že to daňový řád neumožňuje (viz § 177 odst. 2 věta první d. ř.). Správce daně je vázán zákonem, a proto se nemůže od znění zákona odchýlit, byť by takováto odchylka byla ku prospěchu jak jemu, tak i dlužníkovi. Enumerativnost veřejnoprávních pretenzí, z níž zásada zákonnosti vyvěrá, je ústavním pořádkem garantovaným postulátem (viz zejména čl. 2 odst. 3 zákona č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů, čl. 2 odst. 2 Listiny nebo § 5 odst. 1 d. ř.), který musí správní orgány, tedy i správce daně coby státní orgány, plně respektovat, neboť jsou to z pozice moci výkonné právě ony, kdo uvádí zákony, příp. zákonná opatření Senátu, které vydal zákonodárný sbor, do správní praxe. Jedině soudy mohou zákony vykládat. Pokud by odvolací orgán provedl výklad § 177 odst. 2 věty první d. ř. tak, že předražek je přípustný, zjevně by tím narušil princip dělby moci (zákonodárná, výkonná a soudní), který má chránit před nepřípustnou koncentrací státní moci pomocí systému kontrol a rovnováh
(checks & balances),
neboť by předmětné ustanovení velmi extenzivně vykládal, resp. stanovoval by z něho výjimku, k čemuž není oprávněn, čímž by se
de facto
pasoval do role soudu a nepřímo i do role zákonodárce.
Ze shora uvedeného je tedy zřejmé, že v rámci daňové
exekuce
vlivem nešťastného § 177 odst. 2 věty první d. ř. nejde předražek aplikovat. Je paradoxní, že to nejde, jelikož v případě aplikovatelnosti předražku, tedy navýšení nejvyššího dražebního podání nejméně o 25 %,
získá jak správce daně coby oprávněný z
exekuce
, tak i dlužník, jelikož pohledávka správce daně odpovídající nedoplatku dlužníka bude z větší části, popř. zcela, uhrazena a dlužník bude mít menší nedoplatek, případně nulový nedoplatek – z výtěžku dražby zbyde
(
hyperocha
10)
)
.
Celá situace je o to více
absurdní
, jelikož předestřený závěr o bezpodmínečném potenciálním přínosu plně konvenuje s elementárním cílem správy daní, resp. s jeho zabezpečovací funkcí daňového inkasa (§ 1 odst. 2 d. ř.:
„Správa daně je postup, jehož cílem je správné zjištění a stanovení daní a
zabezpečení
jejich úhrady.“
).
Tímto dochází ke shora zmíněnému zásahu do ústavním pořádkem garantovaného vlastnického práva (daňového) dlužníka (povinného v intencích d. ř.). Navíc povinný v rámci daňové
exekuce
, příp. správní
exekuce
, je nedůvodně znevýhodněn vůči povinnému v rámci
exekuce
dle části šesté o. s. ř. či dle exekučního řádu, čímž vzniká potenciální akcesorická nerovnost. A to prosím čl. 11 odst. 1 věta druhá Listiny výslovně uvádí, že: „
Vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu.
Jelikož daňová
exekuce
prodejem nemovitých věcí není plně koncentrována pouze na nemovité věci, byl by přínos předražku mnohem širší. Jedná se o následující dva případy.
Případ první:
Dle § 211 odst. 5 d. ř. platí, že:
Ohledně movité věci,
se kterou jsou spojena věcná, nájemní nebo pachtovní práva jiných osob, nebo ohledně movité věci, jejíž ocenění provedené znalcem přesahuje částku 500 000 Kč,
se uplatní přiměřeně postup stanovený pro
ocenění a
prodej v dražbě při daňové exekuci prodejem nemovitých věcí
a postup pro rozvrhové řízení.“
Předražek by bylo možné aplikovat i na movité věcí, které by naplňovaly některé z vedených kritérií:
„Důvodem přiměřeného použití ustanovení o ocenění a prodeji nemovitostí i na uvedené movité věci je větší přísnost ustanovení o imobilární exekuci, jež je zřejmě zapotřebí kvůli zpravidla vyšší hodnotě těchto věcí.“
11)
Pokud se zpravidla jedná o movité věci vyšší hodnoty, byla by zde aplikace předražku plně v souladu s jeho účelem zavedení, a sice zvýšení výtěžnosti exekucí (dražeb) – čím hodnotnější věc, tím větší je výtěžnostní potenciál (hodnota) předražku.
Druhý případ:
Daňovou exekuci lze provést způsobem tzv. postižením jiných majetkových práv. Jinými majetkovými právy je bezesporu i
(členský) podíl v bytovém družstvu
12) coby soubor majetkových (penězi ocenitelných) práv, s nímž je nerozlučně spojeno právo na uzavření smlouvy o nájmu družstevního bytu. Dle § 192 odst. 1 d. ř. platí následující:
„(1) Při provádění daňové
exekuce
postižením jiných majetkových práv dlužníka, než podle § 178 odst. 5 písm. a) až c), za podmínky, že nejsou spojena s jeho osobou a jsou
převoditelná na jiného
, se
přiměřeně použije ustanovení o provádění takového způsobu daňové
exekuce
, který odpovídá povaze majetkového práva, které je postiženo exekucí.
Za splnění podmínek stanov pro přijetí za člena bytového družstva, jsou-li stanoveny, lze (členský) podíl v bytovém družstvu – po jeho exekučním postižení – v rámci výsledku dražby nabýt. Jelikož povaha (členského) podílu v bytovém družstvu nejvíce odpovídá způsobu daňové
exekuce
prodejem nemovitých věcí, byl by předražek aplikovatelný i v tomto případě. Družstevní podíl, ač neprávem dříve opomíjený coby výdobytek socialismu, prožívá svou renesanci v souvislosti s extrémními cenami bytů ve velkých městech. Jeho hodnota rovněž není zanedbatelná, nelze totiž opomíjet, že družstevní byt lze po splacení anuity se souhlasem bytového družstva převést do vlastnictví člena družstva, příp. jeho nabyvatel vstupuje do postavení převodce či dlužníka, který anuitu jistojistě z nějaké části již uhradil.
Daňový řád nabyl účinnosti dne 1. 1. 2011, kdy vystřídal svého předchůdce, a to zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZSDP“). Daňová
exekuce
byla ZSDP – kulantně řečeno – upravena velmi kuse, neboť ji upravoval pouze jediný paragraf, a to § 73, příp. § 73a. Důvodem, proč postačovala takto kusá právní úprava daňové
exekuce
, bylo to, že § 73 odst. 7 věta první ZSDP odkazoval plně na exekuci (výkon rozhodnutí) dle části šesté o. s. ř.:
„(7) Pro výkon daňové
exekuce
se použije přiměřeně občanského soudního řádu. Ministerstvo v dohodě s Ministerstvem spravedlnosti České republiky upraví obecně závazným právním předpisem podrobnosti postupu při výkonu daňové
exekuce
, zejména způsoby řešení střetu
exekuce
soudní a daňové.“
Jelikož zde absentoval nešťastně formulovaný § 177 odst. 2 věta první d. ř., byl-li by ZSDP v účinnosti i po novele zavádějící předražek do o. s. ř., byl by předražek – paradoxně – ve starším daňově procesním kodexu aplikovatelný, zatímco v novém (moderním) daňově procesním, jež byl jistojistě příslibem lepších zítřků a reflexí dosavadní judikatury, již nikoliv.
7. Předražek v rámci zákona o veřejných dražbách
Možnosti předražku v mezích zákona č. 26/2000 Sb., o veřejných dražbách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o veřejných dražbách“), se autor blíže nevěnuje, nicméně předesílá, že v rámci tohoto zákona pro absenci zákonné úpravy není možný. Zákon o veřejných dražbách má velmi autonomní úpravu, která nečerpá (ani přiměřeně) z o. s. ř., ani z exekučního řádu. Nicméně odborná dražebnická13) veřejnost (Komora dražebníků14)) volá po tom, aby byl předražek upraven i v zákoně o veřejných dražbách. Komora dražebníků zašla až tak daleko, že vytvořila návrh nového zákona15) o veřejných dražbách, který již s možností předražku počítá.
 
8. Předražek v rámci zákonného opatření Senátu o dani z nabytí nemovitých věcí
Ustanovení § 17 zákonného opatření Senátu o dani z nabytí nemovitých věcí č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí, ve znění zákona č. 254/2016 Sb. (dále jen „zákonné opatření Senátu o dani z nabytí nemovitých věcí“), s předražkem sice kalkuluje, nicméně tato skutečnost nemá žádný vliv na možnost jeho aplikace v daňovém řádu. Totiž skutečnost, zdali lze předražek v rámci daňové
exekuce
prodejem nemovitých věcí použít, nezávisí na tom, zdali jiný právní předpis s touto skutečností počítá, či nikoliv. Zmíněné ustanovení je zde pouze pro určení základu daně z nabytí nemovitých věcí, kdy hodnota předražku = zvláštní cena [§ 11 odst. 1 písm. d)] = nabývací hodnota [§ 10] = základ daně.
Ustanovení § 17 (Zvláštní cena při vydražení a předražku) zákonného opatření Senátu o dani z nabytí nemovitých věcí je následující textace:
„Zvláštní cena je cena dosažená vydražením
nebo
předražek při
a)
výkonu rozhodnutí prodejem nemovité věci podle občanského soudního řádu,
b)
exekuci prodejem nemovité věci podle exekučního řádu,
c)
daňové exekuci prodejem nemovité věci podle daňového řádu, nebo
d)
prodeji nemovité věci ve veřejné dražbě podle zákona upravujícího veřejné dražby.“
V návětí tohoto ustanovení je uvedeno, že
„Zvláštní cena je cena dosažená vydražením
nebo
předražek při…“.
Spojka „nebo“ z pohledu výrokové logiky značí tzv. disjunkci – spojení dvou výroků je pravdivé, pakliže alespoň jeden výrok je pravdivý. Tedy zvláštní cenou je jak cena dosažená vydražením i předražkem v případě písmene a), b), kde je užití předražku přípustné. Co se týče bodů c) a d), tak ani v jednom případě předražek přípustný není. V bodě c) by se jednalo o předražek v rámci daňové
exekuce
, kde jej nelze užít, byť se subsidiárně aplikuje o. s. ř., avšak v aplikačních mantinelech dle § 177 odst. 2 d. ř. V bodě d) by se jednalo o předražek v rámci prodeje nemovité věci v rámci zákona o veřejných dražbách, který ani, na rozdíl od exekučního řádu či daňového řádu, neodkazuje na subsidiární aplikaci o. s. ř. Pokud bychom tedy přijali závěr, že návětí dává možnost předražku písmenům a) – d), znamenalo by to, že by
ad absurdum
předražek byl na základě daňového předpisu aplikovatelný i v právním předpise, který jeho úpravu nezná, či dokonce ani na o. s. ř. vůbec neodkazuje. Pakliže ale bude daňový řád co do možnosti aplikace předražku novelizován a zákon o veřejných dražbách též, příp. bude přijat nový zákon o veřejných dražbách možnost předražku obsahující, nebude již nutné § 17 zákonného opatření Senátu o dani z nabytí nemovitých věcí jakkoliv měnit – toto ustanovení je nadčasové.
9. Jak předražek v rámci daňové
exekuce
aplikovat?
Výše byla analyzována současná právní úprava, z níž rezultuje právní závěr, že předražek není v rámci daňové
exekuce
vlivem nešťastně formulovaného § 177 odst. 2 věta první d. ř. aplikovatelný. Je otázkou, jak tento závadný stav řešit. Závadný proto, že neaplikovatelnost se jeví
prima facie
jako překážka formální, nicméně také legislativně technicky je aplikace předražku složitá.
Řešení, jak předražek v rámci daňové
exekuce
aplikovat, je hned několik. Prvními jsou řešení výkladová, jež by příslušela v případě zužující metody dotváření práva v podobě teleologické redukce obecným soudům působícím ve správním soudnictví, anebo v případě hledání ústavně konformního výkladu až Ústavnímu soudu. Druhým řešením je řešení legislativně technické, tj. cestou přímé novelizace daňového řádu, a to buď vložením ustanovení, které říká, že se omezení pravomocí správce daně neaplikuje stran ust. § 336ja o. s. ř., nebo by jednotlivá ustanovení daňového řádu věnující se dražbě a prodeji nemovitých věcí dostatečně individualizovala, aby právní úprava předražku v daňovém řádu poskytovala dostatečnou míru právní jistoty daňovým dlužníkům a třetím osobám (dražitelům, vydražiteli, předražiteli a jiným v dražbě zainteresovaným právním subjektům)
 
9.1 Výkladová řešení
a) Teleologická redukce
16)
Nyní se tedy nacházíme v situaci, kdy jsme přesvědčeni, že ust. § 177 odst. 2 věta první d. ř. vyložené jazykovým výkladem, resp. že pravomoci správce daně jsou skutečně všechna bez výjimky upravena v daňovém řádu, je vyloženo nesprávně, neboť účel tohoto ustanovení jeho aplikaci redukuje.
Jelikož právo jsou oprávněny vykládat pouze soudy, muselo by v daném případě dojít k podání správní žaloby dle § 65 a násl. zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů. Jelikož rozhodnutí o zastavení řízení nespadá do tzv. kompetenční výluky dle § 70 tohoto zákona, a tudíž není vyloučeno ze soudního přezkumu správního, byla by taková správní žaloba přípustná. Případně by muselo dojít k podání kasační stížnosti.
Zde tedy dochází k příkrému rozporu mezi výkladem jazykovým (gramatickým) a výkladem účelovým (teleologickým). Ustanovení § 177 odst. 2 věta první d. ř. hovoří o tom, že pravomoci správce daně jsou bezvýjimečně upraveny v daňovém řádu. To by ale nebylo (objektivní) právo, aby se nedala výjimka dovodit. Účelem tohoto ustanovení je, aby (daňoví) dlužníci byly chráněni před pravomocemi správce daně, které jim ukládají povinnosti, čili které jsou jim ku neprospěchu. Ale co kdyby prolomení tohoto zákazu dávalo správci výjimečnou pravomoc v daňovém řádu neupravenou, která by byla (daňovému) dlužníkovi ku prospěchu. Domnívám se, že to není totéž. V prvním případě lze bezpodmínečně trvat na dodržení tohoto pravidla, ale ve druhém případě již nikoliv,
nota bene
tehdy, je-li takový výklad pro správce daně též výhodný. V neposlední řadě též souladný s elementárním cílem správy daní, konkrétně s jeho inkasní funkcí.
Je třeba použít metodu tzv. teleologické redukce coby metodu dotváření práva, tj. gramatický výklad dané normy je redukován výkladem teleologickým. V daném případě je redukován zákaz subsidiární aplikace předražku správcem daně coby jedna z jeho pravomocí.
b) Ústavně konformní výklad
Neslyšely-li by správní soudy na shora uvedené, nezbývalo by než podat kasační stížnost a domáhat se po ústavním soudu ústavně konformního výkladu, který má vždy přednost před vydáním derogačního nálezu.17) V situaci dvojího (či vícerého) možného výkladu aplikovaného ustanovení právního předpisu preferuje Ústavní soud požadavek ústavně konformního výkladu právního předpisu před jeho zrušením. Zrušením předmětného ustanovení pro jeho protiústavnost (čl. 11 Listiny + akcesorická nerovnost) by došlo k tomu, že nově vzniklý právní stav by vystavil všechny dlužníky právní nejistotě stran nepředvídatelnosti subsidiární aplikace o. s. ř. správcem daně, což by zajisté byl mnohem více závadnější právní stav, nežli
status quo
. Stěžovatel by navíc musel s ústavní stížností výslovně spojit návrh na zrušení § 177 odst. 2 věta první d. ř. dle § 64 odst. 1 písm. e) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů. Proto je toto řešení nemyslitelné. Co se týká aplikace ústavně konformního výkladu, tak zde by bylo možné pomocí zprostředkované teleologické redukce tohoto stavu dosáhnout.
 
9.2 Legislativně technická řešení
a) Vložení nového ustanovení
Tento způsob by znamenal legislativně technický zásah do daňového řádu, kdy by bylo nejvhodnější přeformulovat § 177 odst. 2 d. ř. vložením věty za středník následovně:
„Pravomoci správce daně, jakožto exekučního orgánu, upravuje výlučně tento zákon;
to neplatí pro použití § 336ja občanského soudního řadu.
Tam, kde vystupuje správce daně coby oprávněný z exekučního titulu, použijí se obdobně ustanovení občanského soudního řádu upravující postavení oprávněného.“
b) Individualizace daňového řádu (novelizace více ustanovení)
S ohledem na skutečnost, že cílem tohoto příspěvku není plně nahradit práci legislativců, nebude autor formulovat jednotlivá ustanovení daňového řádu, jež by bylo třeba pro aplikovatelnost předražku novelizovat. Je potřeba ale říci, jakým způsobem by mělo dojít k novelizaci, resp. co by mělo být zapracováno. Jistojistě by mělo být zapracováno
obligatorní
zveřejnění rozhodnutí o příklepu na úřední desce správce daně, aby objektivně každý mohl učinit předražek, dále do kdy předražek lze učinit, jaká je jeho minimální (procentuální) výše, povinné ověření podpisu na předražkovém podání, do kdy musí být předražek uhrazen, kolizní pravidla pro pluralitu předražků, možnost a lhůta vydražitele reagovat na předražek, vztah odvolání proti rozhodnutí o příklepu, rozhodnutí o předražku aj.
 
10. Zpoplatnění odvolacího řízení stran rozhodnutí o předražku
Na zvážení lze ponechat, zdali nepodmínit přípustnost odvolání proti rozhodnutí o předražku složením vratné jistoty, aby se zamezilo neúměrnému prodlužování exekučního řízení a obstrukcí. Inspirací může být Sazebník poplatků v rámci zákona č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, konkrétně položka č. 22 bod 12:
„Za odvolání dražitele proti usnesení o příklepu a za odvolání navrhovatele předražku proti usnesení o předražku
a) do částky 250 000 Kč
5 000 Kč,
b) v částce vyšší než 250 000 Kč
2 % z této částky; nejvýše 100 000 Kč.“
Tato inspirace by mohla také najít svoji odpovídající podobu v zákoně č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Konečné řešení je však věcí politického, legislativního a ekonomického diskurzu.
 
11. Závěr
Nemožnost (subsidiární) aplikace předražku dle § 336ja o. s. ř. v rámci daňové
exekuce
prodejem nemovitých věcí, příp. i movitých věcí ve smyslu § 211 odst. 5 d. ř., či daňové
exekuce
postižením jiných majetkových práv (podíl v bytovém družstvu) dle § 192 d. ř. přináší oslabení v efektivitě (výtěžnosti) daňové
exekuce
, což má svůj logický přesah i do
exekuce
správní. Nemožnost aplikace předražku v daňové exekuci je nesmyslná, neboť je tím potenciálně zkracován jak dlužník, tak i samotný správce daně, resp. ty které veřejné rozpočty. Toto zkrácení může mít pro dlužníka až ústavní rozměr pro kolizi s ústavním pořádkem garantovaným právem vlastnit majetek, příp. zakládá akcesorickou nerovnost mezi dlužníky mající soukromoprávní dluhy, u nichž je aplikace předražku beze zbytku přípustná (
exekuce
, kdy je exekučním orgánem soud či soudní exekutor), a dlužníky, u nichž je aplikace předražku beze zbytku nepřípustná (daňová a správní
exekuce
na peněžitá plnění, jež se obě řídí právní úpravou obsaženou v daňovém řádu).
Staus quo
není v pořádku, neboť koliduje s inkasní funkcí elementárního cíle správy daní, a proto je třeba právní úpravu daňového řádu, resp. jeho ust. § 177 odst. 2 věta první, překlenout buď výkladem (teleologická redukce či ústavně konformní výklad), nebo legislativně technickým řešením [vložení nového ustanovení či individualizace daňového řádu (novelizace více ustanovení)].
Nejjednodušší a nejrychlejší, vzhledem k jasné převaze přínosu zavedení aplikovatelnosti předražku, se jeví varianta druhá – legislativně technické řešení. Správní soudy by se totiž dostaly k vydání rozsudku v horizontu cca dvou let od podání předražkového podání. V případě Nejvyššího správního soudu v horizontu cca až čtyř let od posledně uvedeného okamžiku. Co se týče Ústavního soudu, tak zde musíme přidat rok až dva, jsme tedy někde na pomezí pěti až šesti let. Zatímco zákonodárný proces by se v takto konsenzuálním odborném prostředí mohl vejít do horizontu nejvýše dvou let. Co se týče preference legislativně technického řešení, jsem přesvědčen, že z pohledu právní jistoty a co největší míry srozumitelnosti právní úpravy, jež má
eliminovat
sporné momenty z ní rezultující, je optimální varianta druhá (individualizace daňového řádu) na úkor varianty první (vložení nového ustanovení), neboť pokud budou přizpůsobena přímo jednotlivá předražkem dotčená ustanovení daňového řádu, bude takové řešení pro adresáty této právní normy tím nejlepším. Varianta vložení zastředníkového ustanovení pak s sebou přináší celou řadu otázek, nejasností a aplikačních nesnází, což se jistojistě shodneme, že žádoucím není.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2019.
1) Správa nemovité věci, prostřednictvím níž se postihují užitky (plody), které z nemovité věci plynou, viz § 320b a násl. o. s. ř.
2) Tak zvaný soupis od stolu, viz § 325 a násl. o. s. ř.
3) Platný od 27. 5. 1896, účinný od 1. 1. 1898.
4) Na našem území existoval předražek poprvé a zároveň naposledy od roku 1898 do roku 1950 včetně, kdy byl v účinnosti výše zmíněný zákon č. 76/1896 ř. z., o řízení exekučním a zajišťovacím (exekuční řád), § 195 až 199.
5) Srov. čl. II (Přechodná ustanovení) zákona č. 396/2012 Sb., konkrétně bod 1:
„Řízení zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí podle dosavadních právních předpisů.“
6) Srov. čl. 41 odst. 1 Legislativních pravidel vlády, ve znění pozdějších předpisů.
7) Srov. důvodovou zprávu ze dne 19. 11. 2008 k zákonu č. 280/2009 Sb., daňový řád, § 177 odst. 2.
8) Srov. důvodovou zprávu ze dne 19. 11. 2008 k zákonu č. 280/2009 Sb., daňový řád, § 177 odst. 2.
9) Srov.
per analogiam
WINTEROVÁ, A. a kol.
Civilní právo procesní.
5. vydání. Praha: Linde, 2008. s. 21–22.
10) Část výnosu z prodeje majetku dlužníka v dražbě, která zbyde po uspokojení všech věřitelů a nákladů spojených s dražbou.
11) Srov. LAVICKÝ, P. § 211 (Některá pravidla o dražbě, ocenění a rozvrhu). In: BAXA, J. DRÁB, O., KANIOVÁ, L., LAVICKÝ P., SCHILLEROVÁ, A., ŠIMEK, K. a ŽIŠKOVÁ, M. Daňový řád: Komentář [Systém ASPI]. Wolters Kluwer [cit. 2019-10-1]. ASPI_ID KO280_2009CZ. Dostupné v Systému ASPI. ISSN: 2336-517X.
12) Blíže viz § 727 a násl. zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění pozdějších předpisů.
13) Dražebníkem je osoba, která organizuje dražbu a má k tomu příslušné oprávnění [viz § 2 písm. e) zákona o veřejných dražbách].
14) Komora dražebníků České republiky není zákonem vytvořená organizace v rámci té které profesní samosprávy jako např. Komora daňových poradců České republiky, Česká advokátní komora aj., ale je samovolně utvořeným nejpočetnějším
spolkem
založeným na bázi nepovinného členství dražebníků dle § 214 a násl. zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. Komora dražebníků České republiky je pochopitelně zapsána ve spolkovém rejstříku a jejím zde deklarovaným účelem je: (1) prosazovat institut dražby jako transparentního způsobu zpeněžování majetku, maximálního uspokojení věřitele a oddlužení dlužníka a využívání a rozvoj elektronických dražebních systémů, (2) …
spolupodílet se na tvorbě právních norem
; poskytovat konzultace; pořádat semináře a školení; zastupovat a hájit zájmy svých členů; provádět certifikace a usilovat o vytvoření stavovské organizace profesní samosprávy sdružující dražebníky.
15) Návrh nového zákona o veřejných dražbách byl již sice Komorou dražebníků České republiky zaslán – dle jejího sdělení – Ministerstvu pro místní rozvoj, do jehož
kompetence
patří dohled nad dražebnickou činností, nicméně na jeho oficiálních internetových stránkách (www.mmr.cz) není o tomto počinu či o případné s tím spojené zákonodárné iniciativě ani zmínky. Blíže viz http://www.komoradrazebniku.eu/kdcr-navrhuje-do-noveho-zakonu-predrazek/, kde je zmíněný návrh nového zákona o veřejných dražbách k dispozici.
16) Teleologická redukce přestavuje práva
conta
verba
legis,
blíže viz MELZER, F.
Metodologie nalézání práva. Úvod do právní argumentace.
2. vydání. Praha: C. H. Beck, 2011, s. 252–254.
17) Viz např. nález Ústavního soudu ze dne 17. 10. 2017, sp. zn. IV. ÚS 1378/16:
„V situaci
dvojího (či vícerého) možného výkladu
aplikovaného ustanovení právního předpisu preferuje Ústavní soud požadavek ústavně konformního výkladu právního předpisu před jeho zrušením.“