Udržování protiprávního jednání

Vydáno: 11 minut čtení

Cílem tohoto článku je poukázat na fakt, že ani soudu už není lhostejné, že správce daně ponechá daňový subjekt v „klidu“ několik let, i když už ví, že jeho podnikání, či úkony, které koná, nejsou slučitelné se zákony České republiky. Nejvyšší správní soud, jeho druhý senát, poukázal na fakt, že je nutné také zkoumat, zda tato latentní „nečinnost“ správce daně není v rozporu se základními zásadami správy daní. Zejména tam, kde se správce daně po několika letech, zpravidla bezprostředně před uplynutím prekluzivní lhůty, rozhodne chování daňového subjektu postihnout.

Udržování protiprávního jednání
Ing.
Ivo
Šulc,
daňový poradce
MOTO (právní věta, chcete-li):
„Úkolem celních orgánů je jednání porušující ustanovení zákona o spotřebních daních
1)
postihovat, jakmile se o něm dozvědí.“
2)
Je zažitou správní praxí, že správce daně3) může činit vše, co uzná za vhodné, ale jen do té doby, než mu jeho činnost soudy posoudí jako nezákonné jednání. Vzhledem k tomu, že je v České republice dovolání se práva během na dlouhou trať, mají správci daně dostatek času zlikvidovat nejednu firmu ještě před tím, než se domůže spravedlnosti u soudu. Není nutné v tomto případě poukazovat např. na řadu řízení kolem zajišťovacích příkazů.
Proto je dobré poukázat na další posouzení (ne)zákonnosti jednání správce daně druhým senátem Nejvyššího správního soudu, které by mohlo do samotné správy daní vnést nový vítr, a změnit tak dosavadní zaběhlou praxi správce daně.
Vztah k následujícím právním normám:
zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů;
zákon č. 17/2012 Sb., o Celní správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů;
zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů.
Vztah k následujícím rozsudkům Nejvyššího správního soudu (zdroj www.nssoud.cz):
rozsudek NSS ze dne 16. 6. 2016, sp. zn. 5 Afs 2/2015-76, ve věci
AIR FUELS SERVICE, spol. s r.o.
rozsudek NSS ze dne 29. 3. 2018, sp. zn. 2 Afs 259/2017-32, ve věci
NELA DRINKS s.r.o.
 
Preambule
Rozhodoval jsem se před psaním tohoto krátkého zamyšlení nad posuzovaným postupem správce daně, zda by nestačilo pouze poukázat na rozsudek druhého senátu Nejvyššího správního soudu ve výčtu zajímavých rozsudků, ale asi by to nebylo ono. Pokud by byl tento rozsudek zveřejněn mezi ostatním krátkými anotacemi ostatních judikátů, asi by jako takový zapadl a jeho význam by nebyl realizován do praxe.
Proto jsem se rozhodl na tento rozsudek poukázat rozsáhleji, a to ve vztahu k jinému rozsudku, tentokrát pátého senátu Nejvyššího správního soudu, který posuzoval stejnou věc, ale nedospěl k závěru, že by měl být dosavadní postup správce daně jakkoliv revidován v rámci odvolacích (žalobních) námitek, zejména pak odvolacím orgánem.
 
I.
Co mají tyto rozsudky společného?
Soudci Nejvyššího správního soudu, kromě jiného, posuzovaly chování správce daně před zahájením konkrétního nalézacího řízení, resp. před zahájením řízení o zajištění vybraných výrobků.
V čem jsou rozsudky rozdílné?
Oba rozsudky mají jiný výrok a liší se i odůvodnění rozsudku ve věci historického chování správce daně.
 
II.
V obou posuzovaných případech bylo najisto postaveno, že správce daně, v tomto případě pracovník Celní správy ČR, věděl v dostatečném předstihu o tom, že daňový subjekt, jako žalobkyně, koná něco, co jí bylo až po několika letech vytknuto. V prvém případě byla daňovému subjektu dodatečně stanovena spotřební daň, ve druhém případě zajištěn líh.
Jak k tomu docházelo? Lze mít za to, že vznik tohoto „nezákonného“ jednání správce daně má kořeny v zažitých postupech správce daně. Celní správa ČR má v rámci své činnosti vyčleněno několik pracovníků, kteří provádějí průběžně, pravidelně a opakovaně tzv. „mobilní dohled“ nad činností konkrétních daňových subjektů. Jde zejména o daňové subjekty, které mají více či méně něco do činění s výrobou, pohybem, prodejem nebo skladováním vybraných výrobků. Tento mobilní dohled je vykonáván v rámci jednotlivých postupů při správě daní. Jsou jimi např. vyhledávací činnosti či místní šetření. V rámci manipulace s lihem to může být i dohled za využití kamerového systému. Tito pracovníci Celní správy ČR jsou na svou činnost odborně vyškoleni.4) a proto jsou schopni, resp. měli by být schopni, odborně posoudit chování a postupy jednotlivých daňových subjektů. Názor Generálního ředitelství cel je ale trochu umírněnější. Generální ředitelství cel zastává názor, že daňový subjekt není oprávněn se spoléhat bez dalšího na profesionalitu správce daně a z jeho nečinnosti vyvozovat závěry o tom, že činnost, jíž daňový subjekt takto „vyzkoušel“, je v souladu se zákonem, neboť správce daně vůči němu (zatím) žádné kroky nečiní, a tedy v ní může pokračovat.5) Právní oddělení Generálního ředitelství cel má za to, že pokud se správce daně seznámí s činností daňového subjektu, či s jeho postupy, není daňový subjekt oprávněn spoléhat se na to, že se jimi správce daně bude kvalifikovaně zabývat (byť je to jistě jeho povinnost) a že v případě porušení zákona z takto zjištěných skutečností vyvodí bez zbytečného odkladu vůči odvolateli důsledky. Tento názor Generálního ředitelství cel, neboť byl součástí spisu, potvrdil i pátý senát Nejvyššího správního soudu.
Z odůvodnění rozsudku NSS ze dne 16. 6. 2016, sp. zn. 5 Afs 2/2015-76, ve věci
AIR FUELS SERVICE, spol. s r.o.
lze vyčíst:
Stížní námitku
„…, že během období od roku 2006 do konce roku 2008 provedl celní úřad celkem 7 místních šetření, která měla stejný předmět a cíl, jako má mít daňová kontrola podle zákona o správě daní a poplatků, tedy prověřit skutečnosti, které byly rozhodné pro posouzení, zda povolení k přijímání a užívání vybraných výrobků, tedy minerálních olejů osvobozených od spotřební daně, nebyla porušována a zda bylo s osvobozenými minerálními oleji nakládáno v souladu s těmito povoleními.
Následně pak byla v březnu 2009 zahájena daňová kontrola, jejímž předmětem bylo zjišťování a prověřování daňového základu uvedeného na předložených daňových přiznáních ke spotřební dani z minerálních olejů (za jednotlivá zdaňovací období roku 2006 až 2008). Tato dřívější místní šetření byla provedena vesměs stejnými pracovníky celního úřadu, kteří následně prováděli i daňovou kontrolu. Proto hodlala stěžovatelka dostatečně rozkrýt předmět a cíle jednotlivých místních šetření a poukázat na shodnost jednotlivých postupů při místních šetřeních s pozdější daňovou kontrolou a navrhovala v tomto směru doplnit dokazování o výslechy svědků, kteří se těchto místních šetření účastnili, což jí však nebylo umožněno.“
Posouzení pátým senátem (kasační stížnost zamítnuta)
„… Takové dokazování by nemohlo nijak přispět k posouzení zákonnosti či nezákonnosti postupu celního úřadu, neboť i kdyby byla místní šetření prováděna ve zcela totožném rozsahu jako následná daňová kontrola, vzhledem k jejich odlišné povaze by to z důvodů právě vysvětlených nemohlo založit nezákonnost postupu celního úřadu…“
Přesně opačně se pak vyslovil druhý senát, když dal za pravdu stížní námitce žalobkyně. Z odůvodnění rozsudku NSS ze dne 29. 3. 2018, sp. zn. 2 Afs 259/2017-32, ve věci
NELA DRINKS s.r.o.:
Stížní námitka
„Stěžovatelka stejnou manipulaci s lihem provádí již několik let pod dohledem celních kamer (a nikdy jí to nebylo vytýkáno), …“
Posouzení druhým senátem (Rozsudek KS v Ostravě i odvolacího orgánu zrušen)
„[11] Úkolem celních orgánů je jednání porušující ustanovení zákona o spotřebních daních postihovat, jakmile se o něm dozvědí. K jejich roli náleží i monitorování činnosti daňových subjektů v zájmu prevence porušení celních (daňových) předpisů.…Otázkou, kterou je třeba zodpovědět, proto zůstává, zda to, že správce daně po dlouhou dobu věděl, že stěžovatelka přepravuje líh přes několikametrový úsek nezahrnutý do prostor daňového skladu, má mít vliv na posouzení zákonnosti jeho postupu v této věci.
[12] Pokud celní orgány o způsobu manipulace s lihem věděly delší dobu, tiše jej tolerovaly a nezasáhly, musí pro to existovat nějaké vysvětlení. Ukončení udržování protiprávního stavu kompetentním orgánem je nepochybně legitimní, nicméně není na jeho libovůli, jak a kdy tak učiní. Jednoduše lze říci, že není ospravedlnitelné, pokud celní orgány bez dalšího sankcionují chování stěžovatelky, o němž dlouhodobě vědí a stejnou dobu je tolerují…
[…]
[15] Nejvyšší správní soud uzavírá, že v průběhu správního řízení se celní orgány nedostatečně zabývaly námitkou stěžovatelky týkající se předchozích kontrol a vědomosti o způsobu, jakým běžně s lihem nakládá. Nyní proto nelze posoudit, zda se o lihu mimo daňový sklad celní orgány dozvěděly poprvé při kontrole dne 2. 10. 2013, nebo zda pouze změnily přístup a dříve akceptované nebo tolerované chování stěžovatelky se rozhodly postihnout. Bude proto zapotřebí doplnit skutková zjištění o tyto okolnosti umožňující provést úvahu, zda byl zvolený postup celních orgánů zákonný, nebo jestli zde byly okolnosti, pro něž by bylo v rozporu se základními zásadami správy daní a neúnosně formalistické rozhodnout bez dalšího o propadnutí lihu.“
Druhý senát Nejvyššího správního soudu vyslovil ve svém odůvodnění tohoto rozsudku ještě jednu podstatnou myšlenku:
„Nejvyšší správní soud je přesvědčen, že postulátu „dobré správy“ by za popsané situace odpovídal jedině takový postup, kdy by správní orgán užil svého oprávnění protiprávní jednání stěžovatelky s okamžitou platností zastavit (k tomu slouží institut zajištění, který zabrání zmizení lihu z dosahu celních orgánů), sdělil jí k tomu důvody a poučil ji o tom, že je potřeba zjednat nápravu, nebo dojde k propadnutí zajištěného výrobku. K nápravě (ať již prostřednictvím rozšíření prostoru daňových skladů nebo změnou způsobu manipulace s lihem) jí měl být poskytnut dostatečný časový prostor.“
Tento názor druhého senátu Nejvyššího správního soudu působí jako hojivá náplast na rozervané srdce nejednoho podnikatele, neboť představa, že by dala Celní správa ČR daňovému subjektu čas na zjednání nápravy, pokud objeví nějaké jeho pochybení, je z oblasti science fiction.
Je mi zcela jasné, že pokud se bude posuzovat chování daňového subjektu, který jakkoliv manipuluje s vybranými výrobky, bude nutno zvýšené obezřetnosti. Ale i v tomto případě je nutné rozlišovat mezi daňovým subjektem, který je správci daně znám, má dlouhodobější podnikatelskou činnost, jeho dosavadní činnost nejeví známky podvodného jednání, spolupracuje, platí, předkládá výkazy a přiznání, a daňovým subjektem, jež byl založen (vznikl) před několika měsíci a správce daně s ním nemá žádné zkušenosti.
 
III.
Závěrem lze tedy dodat, že se i v případě vědomé, či nevědomé nečinnosti správce daně blýská na lepší časy. Druhý senát Nejvyššího správního soudu se na rozdíl od pátého senátu zastal daňového subjektu, a přiznal mu tak práva, která mu zaručují základní zásady správy daní. V případech, kdy správce daně bude dlouhodobě a vědomě udržovat protiprávní jednání daňového subjektu, může dojít z jeho strany k nezákonnému jednání, které může mít vliv na samotnou zákonnost rozhodnutí o dani či o jiné povinnosti vůči daňovému subjektu. Samozřejmě ve vazbě na toto nezákonné jednání správce daně. Je tedy pravdou, že by toto nezákonné jednání neměly jen tak přecházet odvolací orgány, a ani soudy, pokud jsou daňovým subjektem namítány.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2018.
1) Zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, v znění pozdějších předpisů.
2) Rozsudek NSS ze dne 29. 3. 2018, sp. zn. 2 Afs 259/2017, (zdroj www.nssoud.cz).
3) Nelze ale házet do jednoho pytle všechny pracovníky Finanční a Celní správy. Je jich mnoho, co se řídí zákony.
4) Celník neprovede služební úkon, jestliže k jeho provedení nebyl odborně vyškolen (§ 24 zákona č. 17/2012 Sb., o Celní správě České republiky).
5) Z rozhodnutí o odvolání ve věci
AIR FUELS SERVICE, spol. s r.o.