Pokuta za opožděné tvrzení daně
JUDr.
Jana
Jarešová,
Ph.D.,
Generální ředitelství cel
Ing.
Martina
Havránková,
Generální finanční ředitelství
Pokuta za opožděné tvrzení daně je institutem poměrně mladým, který nově přinesl zákon
č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „daňový řád“), a přesto byl od své účinnosti dne 1.1.2011 již několikrát
novelizován.
1. Právní úprava a charakter
Pokuta za opožděné tvrzení daně je systematicky zařazena do části čtvrté
daňového řádu (Následky porušení povinností při správě
daní).1) Její úpravě je věnován jediný paragraf, a to
§ 250 daňového řádu.
Pokuta za opožděné tvrzení daně vzniká ze zákona, správce daně nemá správní úvahu, zda ji
udělit či neudělit, a ze zákona je dána i její výše.
Pokuta za opožděné tvrzení daně je odrazem břemene tvrzení, které nese daňový subjekt.
Daňový subjekt je povinen sám daň vyčíslit, uvést předepsané údaje, jakož i další okolnosti rozhodné
pro stanovení daně, a toto své tvrzení předložit správci daně. Neunese-li daňový subjekt břemeno
tvrzení, je následkem pokuta za opožděné tvrzení daně.
Jistě nemůže být sporu, že se jedná o peněžitou sankci neboli trest, který postihuje
daňový subjekt za nesplnění, resp. pozdní splnění nepeněžité povinnosti. V tomto příspěvku se
nebudeme zabývat teoretickým zařazením pokuty za opožděné tvrzení daně mezi správní delikty, neboť
tak již učinili jiní autoři, s jejichž názory se lze ztotožnit.2)
Charakter pokuty je ovšem důležitý z pohledu aplikace přechodných ustanovení v případech,
kdy byl § 250 daňového řádu novelizován v části
týkající se výše ukládané pokuty. Pokud bychom připustili, že pokuta za opožděné tvrzení daně je
správní sankcí a má tedy povahu trestu, stejně jako byla taková povaha shledána usnesením Nejvyššího
správního soudu č. j. 4 Afs 210/2014 - 57 ze dne 24.11.2015 u penále ukládaného dle
§ 251 daňového řádu, bylo by nutné aplikovat
ustanovení čl. 40 odst. 6 Listiny základních práv a
svobod, které stanoví:
„Trestnost činu se posuzuje a trest se ukládá podle zákona účinného
v době, kdy byl čin spáchán. Pozdějšího zákona se použije, jestliže je to pro pachatele
příznivější.“
Obě novely § 250 daňového řádu,
tak jak jsou níže rozvedeny, změnily výši ukládané pokuty, a to příznivější úpravou pro daňový
subjekt. Výše uvedenému pojetí povahy pokuty za opožděné tvrzení daně coby trestu ovšem neodpovídala
přechodná ustanovení k těmto novelám, která bez ohledu na příznivější úpravu ukládala postupovat
podle dosavadní (tedy přísnější) úpravy.3)2. Podmínky pro udělení
pokuty
Podmínky pro vznik pokuty za opožděné tvrzení daně
ex lege
jsou následující:1.
Daňový subjekt měl povinnost podat řádné daňové tvrzení nebo dodatečné daňové
tvrzení.4)
2.
Daňový subjekt řádné nebo dodatečné daňové tvrzení nepodal vůbec, anebo ho podal po
stanovené lhůtě, přičemž zpoždění je delší než 5 pracovních dnů.
Ad 1.
Aby pokuta za opožděné tvrzení daně mohla být udělena, musí nejprve existovat
povinnost řádné nebo dodatečné daňové tvrzení podat. Povinnost podat řádné daňové tvrzení je
upravena v § 135 daňového řádu a svědčí tomu, komu
ji ukládá zákon, nebo tomu, kdo je k tomu správcem daně vyzván.Dodatečné daňové přiznání nebo dodatečné vyúčtování je podle
§ 141 odst. 1 daňového řádu povinen podat ten,
kdo zjistil, že daň má být vyšší než poslední známá daň.5)
Pokutu za opožděné tvrzení daně nelze udělit tomu, kdo sice podá daňové tvrzení pozdě, ale
nesvědčila mu povinnost. Typickým příkladem je dodatečné daňové přiznání a dodatečné vyúčtování na
daň nižší, neboť ve smyslu § 141 odst. 2 daňového
řádu se nejedná o povinnost podat, ale o právo daňového subjektu.
Konkrétní podmínky pro podání daňových tvrzení jsou obsaženy v jednotlivých hmotněprávních
předpisech.6)
Podmínka pro udělení pokuty za opožděné tvrzení daně nebude naplněna ani v případě, kdy
podání nemá charakter řádného nebo dodatečného daňového tvrzení. Příkladem je sdělení, že daňovému
subjektu nevznikla ve zdaňovacím období daňová povinnost k dani, ke které je registrován, kde je
sice v § 136 odst. 5 daňového řádu stanovena
lhůta k jeho podání, ale s ohledem na charakter tohoto sdělení nelze ustanovení o pokutě za opožděné
tvrzení daně aplikovat a pozdní podání tohoto sdělení sankcionovat. Toto ustanovení je ovšem možné
aplikovat pouze v případech, kdy hmotný daňový zákon neupravuje povinnost podat daňové tvrzení i v
případě, kdy daňovému subjektu ve zdaňovacím období nevznikla daňová
povinnost.7)
Pokud by byl daňový subjekt vyzván správcem daně k podání daňového přiznání, které by
nebyl povinen podat, a reagoval by na tuto výzvu buď příslušným sdělením podle výše uvedeného
ustanovení § 136 odst. 5 daňového řádu, nebo
dokonce i podáním daňového přiznání, na které se povinnost podat je nevztahovala, pak i v případě
jeho pozdního podání není tento daňový subjekt povinen uhradit pokutu za opožděné tvrzení
daně.
Dalším příkladem podání, které nemá charakter daňového tvrzení, je tzv. souhrnné hlášení.
V § 102 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané
hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o dani z přidané hodnoty“), je plátci a osobě
identifikované k dani stanovena v konkrétních zde uvedených případech povinnost podat souhrnné
hlášení. Byť je v daném případě použit pojem „hlášení“, nejedná se o hlášení ve smyslu
§ 137 daňového řádu, tzn., že na základě tohoto
hlášení není stanovována daň a ani není součástí tohoto hlášení žádná částka daně, přestože jsou
údaje správcem daně využity při stanovení daně. Hlášení má pouze „evidenční charakter“ a jeho
předmětem je „celková hodnota plnění“. Jelikož tedy neexistuje základ pro výpočet pokuty, nelze v
případě pozdního podání souhrnného hlášení aplikovat pokutu za opožděné tvrzení daně podle
§ 250 daňového řádu.
Ad 2.
Další podmínkou pro udělení pokuty je nepodání nebo pozdní podání řádného či
dodatečného daňového tvrzení. V případě nepodání je situace jasná.V případě pozdního podání pokuta za opožděné tvrzení daně vznikne až v případě, kdy
zpoždění je delší než pět pracovních dní. A právě lhůta pěti pracovních dní může být předmětem
sporu. V odborné literatuře se lze setkat s názorem, že jde o lhůtu procesní a je tedy nutné na ni
aplikovat ustanovení § 35 daňového řádu o zachování
lhůty, podle kterého postačí poslední den lhůty učinit úkon, podat zásilku u provozovatele
poštovních služeb či podat datovou zprávu.8)
S tímto názorem se autorky tohoto příspěvku neztotožňují. Určení pěti pracovních dní v
ustanovení § 250 daňového řádu není určením, resp.
prodloužením lhůty pro podání řádného či dodatečného daňového tvrzení. Tuto lhůtu najdeme pro řádné
daňové tvrzení v § 136 daňového řádu, které
upravuje, do kdy je nutné řádné daňové tvrzení podat, případně v
§ 141 odst. 1 daňového řádu, kde je upravena
tzv. subjektivní lhůta pro podání dodatečného daňového přiznání a dodatečného vyúčtování. Speciální
úpravu obsahuje přímo daňový řád pro některé zvláštní
situace,9) nebo mohou být lhůty pro podání daňového tvrzení upraveny odlišně
v hmotných daňových zákonech.10) Na tyto lhůty se plně aplikuje ustanovení
§ 35 daňového řádu a je-li podle tohoto ustanovení
lhůta zachována, nebude pokuta za opožděné tvrzení daně udělena, resp. nevznikne ze zákona, i kdyby
daňové tvrzení doputovalo ke správci daně s mnohem výraznějším zpožděním, než je pět pracovních dní
(např. vinou provozovatele poštovních služeb).
V případě, kdy není dodržena lhůta pro podání daňového tvrzení podle výše uvedeného
odstavce, došlo již k pochybení - porušení povinnosti podat daňové tvrzení v zákonné lhůtě, které
ale nemusí mít za následek uložení pokuty za opožděné tvrzení daně. Teprve ve chvíli, kdy správce
daně obdrží pozdě podané daňové tvrzení po více než pěti pracovních dnech, vzniká pokuta za opožděné
tvrzení daně. Jinak řečeno, pětidenní „lhůta“ je dle autorek tohoto příspěvku součástí, znakem
„skutkové podstaty“ porušení povinnosti podat daňové tvrzení včas, podmínkou pro vznik pokuty za
opožděné tvrzení daně a jako taková má hmotněprávní povahu. Zákonodárce tímto způsobem odlišil
pochybení spočívající v prodlení v řádu několika málo dní, která vykazují nízkou míru škodlivosti a
není nutné je sankcionovat, a pochybení, jejichž škodlivost již dosáhla takové úrovně, že za ně
následuje trest - pokuta.
3. Výše pokuty
Výše pokuty je stanovena přímo zákonem a je odvislá na výši stanovené daně a době
prodlení.
Ve svém původním znění byla ustanovením § 250
odst. 3 daňového řádu dána minimální částka pokuty za opožděné tvrzení daně 500 Kč. S ohledem
na to, že tato úprava byla podrobena ostré kritice veřejnosti, zejména ve vztahu k majetkovým daním,
kde byla výše stanovené daně a pokuta v minimální výši 500 Kč v příkrém nepoměru, týkala se první
novela § 250 daňového řádu účinná od 1.1.2013
právě této úpravy.
Současná úprava naopak upravuje limit 200 Kč, přičemž dosáhne-li pokuta částky menší, než
je tento limit, pokuta za opožděné tvrzení daně se nepředepíše a daňovému subjektu nevzniká
povinnost ji uhradit. Toto ustanovení je ale možné aplikovat pouze pro případy, kdy daňové tvrzení
nakonec podáno bylo, byť pozdě.
V případě, kdy daňové tvrzení není podáno vůbec, byla úprava
§ 250 daňového řádu ve svém původním znění pro
aplikační praxi velmi problematická, protože nebylo možné spočítat dny prodlení. Pokuta za opožděné
tvrzení daně se tak počítala za dny prodlení od stanovené lhůty pro podání s pětidenní liberací do
doby stanovení daně z moci úřední. Výsledná výše pokuty tak byla závislá na rychlosti toho kterého
správce daně. I tento problém byl vyřešen výše zmíněnou novelou.
Podle aktuálního znění není pro výpočet pokuty za opožděné tvrzení daně při jeho nepodání
počet dnů
relevantní
, neboť pokuta se vypočte podle horní hranice stanovené pokuty (např. 5%
stanovené daně), přičemž minimální výše pokuty je 500 Kč.V § 250 odst. 5 daňového řádu je
řešena maximální výše pokuty, která činí 300 000 Kč.
Další novela ustanovení o pokutě za opožděné tvrzení daně účinná od 1.1.2014 vložila do
§ 250 daňového řádu nový odst. 7, ve kterém je
řešeno snížení výše pokuty. I k tomuto snížení dochází za splnění podmínek ze zákona a správní
uvážení je vyloučeno. Podmínky pro snížení pokuty na poloviční výši jsou následující:
1.
Zpoždění s podáním řádného či dodatečného daňového tvrzení je maximálně 30
dnů.
2.
V daném kalendářním roce se jednalo o jediné prodlení s podáním řádného či
dodatečného daňového tvrzení.
Obě podmínky musí být splněny současně. U druhé podmínky je důležitý výklad „prodlení s
podáním daňového tvrzení“. Jak je uvedeno výše, není-li dodržena lhůta pro podání řádného či
dodatečného daňového tvrzení, jedná se již o porušení povinnosti, a tedy o prodlení s podáním,
přestože nemusí být uložena pokuta za opožděné tvrzení daně. Podmínka tedy nebude splněna i v
případě, kdy daňový subjekt v kalendářním roce nepodal některé daňové tvrzení včas, z důvodu
pětidenní liberační lhůty mu nevznikla pokuta za opožděné tvrzení daně, případně ji s ohledem na
výši (do 200 Kč) nemusel uhradit. Daným kalendářním rokem je třeba rozumět kalendářní rok, ve kterém
došlo k prodlení při podání daňového tvrzení, tzn. rok, ve kterém uplynula lhůta pro podání daňového
tvrzení, ke kterému se vztahuje předmětná pokuta. Pro posuzování splnění podmínky v
§ 250 odst. 7 písm. b) daňového řádu je tedy
nutno zkoumat jiná prodlení při podání daňových tvrzení, jejichž lhůta pro podání uplynula ve
shodném roce, jako lhůta pro podání předmětného podání, k němuž je vystavována pokuta za opožděné
tvrzení.
Další modifikaci výše pokuty za opožděné tvrzení zavádí
§ 38o zákona o daních z příjmů. Toto ustanovení
bylo s účinností od 1.1.2015 vloženo do zákona o daních z
příjmů zákonem č. 267/2014 Sb. Na základě
předmětného ustanovení dochází k modifikaci výše pokuty za opožděné tvrzení daně v případě, kdy je
část dílčího základu daně z příjmů ze závislé činnosti, ze kterých plátce daně sráží zálohu na daň,
vyšší než 50% celkového základu daně. Je-li naplněna tato podmínka, dochází ke snížení pokuty za
opožděné tvrzení daně u daňového přiznání k dani z příjmů fyzických osob na desetinu.
V souvislosti s výše uvedeným limitem minimální a maximální výše pokuty vyvstává otázka,
jak posuzovat tento limit ve vztahu ke zmíněným modifikacím v
§ 250 odst. 7 daňového řádu a
§ 38o zákona o daních z příjmů. Byť zákonodárce
nezohlednil tyto
modifikace
při definici posuzování minimálního limitu
(§ 250 odst. 3 daňového řádu) a maximálního
limitu (§ 250 odst. 5 daňového řádu) v textu
zákona, neboť ve zmíněných odstavcích § 250 daňového
řádu odkazuje pouze na odst. 1 a 2 téhož ustanovení, je třeba vzít v úvahu logiku celého
ustanovení a záměr zavedení především minimální hranice pokuty a posuzovat tyto limity až v samém
závěru výpočtu pokuty. Nejprve je tedy vypočtena výše pokuty podle
§ 250 odst. 1 nebo
odst. 2 daňového řádu, poté je při splnění
zákonem stanovených podmínek provedena korekce výše pokuty podle
§ 250 odst. 7 daňového řádu a podle
§ 38o zákona o daních z příjmů a následně bude
posouzen minimální a maximální limit pro předpis pokuty.Na tomto místě je vhodné připomenout, že ústavností pokuty za opožděné tvrzení daně se
zejména s ohledem na její výši počítanou v závislosti na stanovené dani zabýval v nedávné době
Ústavní soud, který ve svém nálezu č. j. Pl. ÚS 24/14 ze dne 30.6.2015 shledal ustanovení
§ 250 daňového řádu slučitelným s principy
právního státu. Podle Ústavního soudu není porušen princip rovnosti daňových subjektů z důvodu, že
pokuta za opožděné tvrzení daně je navázána na výši daně, která je předmětem tvrzení. Citace z
nálezu:
„Je namístě zdůraznit, že ne každé nerovné zacházení s různými subjekty lze kvalifikovat
jako porušení principu rovnosti, tedy jako protiprávní diskriminaci jedněch subjektů ve srovnání se
subjekty jinými. Aby k porušení došlo, musí být splněno několik podmínek: s různými subjekty, které
se nacházejí ve stejné nebo srovnatelné situaci, se zachází rozdílným způsobem, aniž by existovaly
objektivní a rozumné důvody pro uplatněný rozdílný přístup.“
4. Rozhodnutí o pokutě a splatnost
Jak je výše uvedeno, pokuta za opožděné tvrzení daně vzniká ze zákona, takže platební
výměr, kterým správce daně rozhoduje o povinnosti pokutu zaplatit, má
deklaratorní
povahu.Pokuta je splatná do 30 dnů ode dne oznámení platebního výměru.
Pokuta za opožděné tvrzení daně patří mezi příslušenství daně11) a
sleduje osud daně, tzn. že dojde-li ke změně stanovené daně, musí být odpovídajícím způsobem změněna
i výše pokuty.
5. Pokuty obdobné pokutě za opožděné tvrzení
daně
5.1 Pokuta za neoznámení osvobozeného
příjmu
Jak bylo výše, resp. v poznámce pod čarou č. 6 uvedeno,
zákon o daních z příjmů stanovuje v příslušných
ustanoveních povinnost podat za určitých podmínek daňové tvrzení buď z příjmů právnických osob, nebo
z příjmu fyzických osob. V případě povinnosti podat daňové tvrzení z příjmů fyzických osob, je
povinnost dána v ustanovení § 38g zákona o daních z
příjmů následovně:
„Daňové přiznání je povinen podat každý, jehož roční příjmy, které jsou
předmětem daně z příjmů fyzických osob, přesáhly 15 000 Kč, pokud se nejedná o příjmy od daně
osvobozené nebo o příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně. Daňové přiznání
je povinen podat i ten, jehož roční příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob,
nepřesáhly 15 000 Kč, ale vykazuje daňovou ztrátu.“
Z textu uvedeného ustanovení je patrné, že
poplatník není v případě existence osvobozených příjmů povinen podávat daňové přiznání.V souvislosti s osvobozenými příjmy však zákon stanovuje v určitých případech poplatníkovi
z příjmů fyzických osob jinou povinnost. S účinností od 1.1.2015 bylo implementováno do
zákona o daních z příjmů zákonem č.
267/2014 Sb. nové ustanovení § 38v, podle kterého je
za podmínek zde uvedených poplatník povinen podat oznámení o osvobozených příjmech fyzické osoby.
Porušení této povinnosti není sankcionováno pokutou za opožděné tvrzení daně (nejedná se o „tvrzení
daně“ ve smyslu legislativní zkratky zavedené daňovým
řádem, jak již zde bylo výše uvedeno), ale pokutou za neoznámení osvobozeného příjmu podle
§ 38w zákona o daních z příjmů (toto ustanovení
bylo implementováno společně s ustanovením § 38v).
Výše pokuty, jak je stanoveno v § 38w zákona o
daních z příjmů, se vypočítá procentní sazbou z částky neoznámeného příjmu. Použití konkrétní
procentní sazby se odvíjí od skutečnosti, zda poplatník tuto povinnost splnil sice opožděně, ale
sám, nebo zda tak učinil až na výzvu správce daně, avšak ve stanovené náhradní lhůtě, nebo pokud tak
neučinil ani v náhradní lhůtě.
5.2 Pokuta za nepodání kontrolního hlášení
Novinkou letošního roku je povinnost plátce daně z přidané hodnoty podat tzv. kontrolní
hlášení, upravené v § 101c a násl. zákona o dani z
přidané hodnoty.
V případě porušení povinnosti podat kontrolní hlášení rovněž není aplikována pokuta za
opožděné daňové tvrzení, opět se nejedná o podání, na základě kterého je stanovována daň, ale bude
taktéž aplikována speciální sankce, a to podle § 101h
zákona o dani z přidané hodnoty. Jako následek za porušení povinnosti související s
kontrolním hlášením je předmětným § 101h zákona o dani z
přidané hodnoty stanovena pokuta, jejíž výše je buď v předem definovaných situacích
týkajících se okamžiku podání kontrolního hlášení dána pevnou částkou
(§ 101h odst. 1 zákona o dani z přidané
hodnoty), nebo maximálním limitem pro uložení pokuty s tím, že konkrétní výše je předmětem
správního uvážení správce daně (§ 101h odst. 2
a 3 zákona o dani z přidané
hodnoty).
6. Promíjení pokut
S účinností od 1.1.2015 byla zákonem č. 267/2014
Sb. přijata do daňového řádu právní úprava
týkající se individuálního promíjení příslušenství daně. Jak je však patrné z textu jednotlivých
ustanovení daňového řádu vztahujících se k
individuálnímu promíjení (§ 259 až 259c daňového
řádu), tato ustanovení se zabývají pouze zde vyjmenovanými typy příslušenství, kterými jsou:
penále, úrok z prodlení a úrok z posečkání. Z uvedeného tudíž vyplývá, že podle těchto ustanovení
nelze v individuálním případě prominout pokutu za opožděné tvrzení daně.
Naproti tomu již výše zmíněnou obdobnou sankci „pokutu za neoznámení osvobozeného příjmu
podle § 38w zákona o daních z příjmů“ prominout
lze, a to právě podle předmětného ustanovení zákona o daních
z příjmů.
S prominutím se počítá i u pokuty za porušení povinnosti související s kontrolním hlášením
(§ 101h odst. 1 zákona o dani z přidané
hodnoty). Návrh na prominutí této sankce je momentálně předmětem navrhované novely
zákona o dani z přidané hodnoty. Tato novela je
součástí vládního návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím celního
zákona, a dne 1.6.2016 byl schválen Poslaneckou sněmovnou ve třetím čtení jako sněmovní tisk č.
717.12)
7. Posečkání pokut
Pokuta za opožděné tvrzení daně je příslušenstvím daně, jak je rozebráno výše.
Příslušenství daně je ustanovením § 2 odst. 4 daňového
řádu zahrnuto do pojmu daň.13) Z uvedeného plyne, že i úhrada pokuty
za opožděné tvrzení daně může být předmětem posečkání nebo rozložení na splátky. Podle
§ 156 daňového řádu může správce daně na žádost
subjektu nebo z moci úřední povolit posečkání úhrady daně, popřípadě rozložení její úhrady na
splátky za splnění podmínek v tomto ustanovení uvedených. Pokud bude pokuta za opožděné tvrzení daně
posečkána, nebo bude povoleno její splátkování, nebude podle
§ 157 odst. 6 daňového řádu vznikat úrok z
posečkané částky.14)
8.
De lege
ferenda
Jak je zmíněno v úvodu tohoto příspěvku, pokuta za opožděné tvrzení daně je institutem
dosud mladým a nad jejím dalším osudem visí v současné době otazníky.
Ministerstvo financí představilo své priority do budoucna, přičemž jednou z nich je
samovyměření daně. Podrobnosti budoucí úpravy zatím nejsou známy, ale dá se předpokládat, že budou
použity stejné principy, které v současné době obsahuje návrh zákona o dani z hazardních her. Jedná
se o vládní návrh zákona, který Poslanecká sněmovna i Senát schválily (sněmovní tisk č. 579, senátní
tisk č. 257), a dne 1.6.2016 byl doručen prezidentovi k podpisu.
Návrh zákona o dani z hazardních her upravuje samovyměření daně v § 11:
(1) Daň tvrzená poplatníkem v daňovém přiznání se považuje za vyměřenou dnem uplynutí
lhůty pro podání daňového přiznání, a to ve výši v něm tvrzené.
(2) V případě, že poplatník nepodá daňové přiznání v zákonem stanovené lhůtě, považuje
se daň za tvrzenou ve výši 0 Kč;
pokuta za opožděné tvrzení daně se neuplatní.
S ohledem na textaci odst. 2 by pokuta za opožděné tvrzení daně nevznikla ani v případě,
kdy by zákon neobsahoval explicitní vyjádření za středníkem, neboť nepodání daňového přiznání má za
následek předpoklad tvrzení daně ve výši 0 Kč, tj. nastupuje
právní fikce
podání daňového tvrzení s
nulovou daní. Není tedy naplněna podmínka nepodání daňového přiznání. Pokud by následně bylo podáno
další daňové tvrzení, jednalo by se již o dodatečné daňové tvrzení (daň byla již vyměřena dnem
uplynutí lhůty pro podání daňového přiznání ve výši 0 Kč), přičemž odst. 4 stejného paragrafu
stanoví, že v dodatečném daňovém přiznání se neuvádí den zjištění rozdílu oproti poslední známé
dani. Daň tvrzená poplatníkem v dodatečném daňovém přiznání se považuje za doměřenou dnem podání
dodatečného daňového přiznání, a to ve výši tvrzeného rozdílu oproti poslední známé dani.1 Mezi další následky porušení povinností při správě daní patří trest za přestupek
porušení povinnosti mlčenlivosti, pořádková pokuta, pokuta za nesplnění povinností nepeněžité
povahy, penále, úrok z prodlení, úrok z neoprávněného jednání správce daně a úrok z daňového
odpočtu.
2 Viz např. JEROUŠEK, D. Pokuta za opožděné tvrzení daně z pohledu vzniku
odpovědnosti a sankce,
Daňový expert
. 2012, č. 4.3 Přechodné ustanovení k zákonu č. 458/2011
Sb., který novelizoval § 250 daňového řádu
s účinností k 1.1.2013: „
Uplynula-li lhůta pro podání řádného daňového tvrzení, nebo dodatečného
daňového tvrzení přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, uplatní se pokuta za opožděné tvrzení
daně podle dosavadních právních předpisů.
“ Přechodné ustanovení k zákonnému
opatření Senátu č. 344/2013 Sb., který novelizoval
§ 250 daňového řádu s účinností k 1.1.2014:
„
Řízení nebo jiné postupy při správě daní, které byly zahájeny přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákonného opatření Senátu, se dokončí podle zákona č.
280/2009 Sb., daňový řád, ve znění účinném přede dnem
nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu.
“4 Pojmy řádné daňové tvrzení a dodatečné daňové tvrzení jsou používány ve smyslu
legislativní zkratky zavedené v § 1 odst. 3 daňového
řádu. Řádným daňovým tvrzením je myšleno daňové přiznání, hlášení nebo vyúčtování, dodatečným
daňovým tvrzením pak dodatečné daňové přiznání, následné hlášení nebo dodatečné
vyúčtování.
5 Poslední známou daní se ve smyslu stejného ustanovení rozumí výsledná daň, jak
byla správcem daně dosud pravomocně stanovena v dosavadním průběhu daňového řízení o této
dani.
6 Např. v zákoně č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“), je stanovena v §
38m odst. 7 poplatníkovi povinnost podat daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob vyjma
případů uvedených v § 38mb tohoto zákona. Naopak povinnost poplatníka podat přiznání k dani z příjmu
fyzických osob je zakotvena v § 38g zákona o daních z
příjmů. Podle tohoto ustanovení není např. povinen podat přiznání ten poplatník, který má
příjmy od daně osvobozené, nebo jde o příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby
daně. Povinnost plátci daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti podat vyúčtování je
stanovena v § 38j zákona o daních z příjmů.
V zákoně č. 16/1993 Sb., o dani silniční,
ve znění pozdějších předpisů, je povinnost podat daňové přiznání zakotvena v § 15, přičemž zároveň v
odst. 3 tohoto ustanovení je stanoveno, kdy poplatník není povinen daňové přiznání
podat.
V zákoně č. zákona č. 338/1992 Sb., o
dani z nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o dani z nemovitých věcí“), je
povinnost podat daňové přiznání stanovena v § 13a. Podle tohoto ustanovení má poplatník kromě jiného
povinnost podat daňové přiznání vždy, dojde-li ve srovnání s předchozím zdaňovacím obdobím ke změně
okolností rozhodných pro stanovení daně. Z uvedeného vyplývá, že i v případě, kdy dochází ke snížení
daně, je poplatník povinen podat daňové přiznání, tudíž zde nejde o oprávnění, jak bylo uvedeno
výše, ale o povinnost. Z důvodu zmírnění dopadů nesplnění této povinnosti při aplikaci pokuty za
opožděné daňové tvrzení, bylo zákonem č. 23/2015 Sb.
implementováno s účinností od 5.2.2015 ustanovení 15a
zákona o dani z nemovitých věcí, které upravuje právě výjimku při aplikaci
§ 250 daňového řádu v případě podání daňového
přiznání nebo dodatečného daňového přiznání na daň nižší.
V Zákonném opatření Senátu č. 340/2013
Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, je povinnost podat daňové přiznání upravena v
ustanovení § 32 a 33, přičemž zároveň v § 40 téhož zákona je zakotvena výjimka z povinnosti podat
daňové přiznání.
7 V zákoně o dani z přidané hodnoty
je v § 101 odst. 3 stanoveno, že plátce je povinen podat daňové přiznání i v případě, že mu
nevznikla povinnost přiznat daň.
8 ROZEHNAL, T. Lhůta pro podání daňového tvrzení a její nedodržení. Brno:
Masarykova univerzita, 2012. s. 340-350, 10 s.
9 Např. dojde-li k prodloužení lhůty pro podání řádného daňového tvrzení podle
§ 36 odst. 4 daňového řádu;
§ 239b,
239c,
240a,
240c,
240d daňového řádu - plnění daňové povinnosti při
přechodu daňové povinnosti; § 244 daňového řádu -
podávání daňových tvrzení v insolvenčním řízení; § 245
daňového řádu - sjednocení lhůt v případě povinnosti podat daňová tvrzení podle výše
uvedených ustanovení týkajících se přechodu daňové povinnosti a insolvenčního řízení.
10 Např. § 38j odst. 5 zákona o
daních z příjmů: „
Plátce daně je povinen podat správci daně vyúčtování daně z příjmů ze
závislé činnosti do dvou měsíců po uplynutí kalendářního roku; pokud plátce daně podá toto
vyúčtování elektronicky, je lhůta pro podání do 20. března.
“11 Viz § 2 odst. 5 daňového
řádu:
„Příslušenstvím daně se rozumějí úroky, penále, pokuty a náklady řízení, jsou-li
ukládány nebo vznikají-li podle daňového zákona...“
12 Novela zákona o dani z přidané
hodnoty je obsažena v 33. části uvedeného návrhu zákona, kde je navržen nový § 101k s
rubrikou „Prominutí pokuty za nepodání kontrolního hlášení“.
13 Znění § 2 odst. 4 daňového
řádu: „
Daň podle odstavce 3 zahrnuje rovněž daňový odpočet, daňovou ztrátu nebo jiný
způsob zdanění a příslušenství daně
.“14 V případě, kdy posečkání či splátkování nebude povoleno a daňový subjekt bude
v prodlení s úhradou pokuty za opožděné tvrzení daně, nebude vznikat ani úrok z prodlení - viz
§ 253 odst. 3 daňového řádu: „
U nedoplatků na
příslušenství daně a na peněžitém plnění placeném v rámci dělené správy úrok z prodlení
nevzniká.
“