Kdy má zaměstnanec povinnost podat daňové přiznání?

Vydáno: 40 minut čtení

Původní znění zákona č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů, mělo 28 stran, dnes, po 166 novelách má 185 stran. A to jde, prosím pěkně, o základní daň, před kterou není úniku, každý člověk je jejím poplatníkem, takže by dle občanského zákoníku měla být srozumitelná „svéprávné osobě mající rozum průměrného člověka“. Což není, jinak by nevycházel tento ani další odborné časopisy vysvětlující, jak správně příjmy zdaňovat. Dnes se zaměříme na zaměstnance, které obvykle daně ani nemusí zajímat, jenže... Půjde nám právě o ty případy – nijak výjimečné – kdy i zaměstnanec musí podat přiznání k dani z příjmů. Přičemž nejčastějšími důvody jsou: vedle zaměstnání také podniká jako OSVČ nebo má příjmy z nájmu, souběh více zaměstnavatelů, příjmy ze zahraničí.

Kdy má zaměstnanec povinnost podat daňové přiznání?
Ing.
Martin
Děrgel
 
Zaměstnanec svou daň z příjmů obvykle nemusí řešit
Asi nikomu nezůstalo utajeno, že příjmy ze závislé činnosti
alias
mzdy zaměstnanci zpravidla neobdrží v celé (hrubé) výši. Vedle pojistného na veřejnoprávní sociální a zdravotní pojištění hrazeného zaměstnanci jim povinnou srážkou přímo ze mzdy ukusuje i daň z příjmů ze závislé činnosti, které se slangově a historicky říká „
daň ze mzdy
“. S výjimkou zaměstnanců pracujících načerno a spíše okrajových typů příjmů nepodléhajících daním a pojištění se proto nikdo nemůže těšit, že si za závislou činnost odnese domů tolik, kolik prací vydělal.
Poplatníkem „daně ze mzdy“ je zaměstnanec, který ekonomicky nese břemeno zdanění, daň totiž přímo sníží jeho příjem (mzdu). Jenže zaměstnanců – ve smyslu zákoníku práce – je 4,5 milionů a obvykle se profesně daněmi ani vzdáleně nezabývají. Finanční správa si správně uvědomila, že požadovat po nich zdanění příjmů standardní cestou sestavením a podáním daňového přiznání není reálné. Nejde jen o administrativu a běžným lidem nesrozumitelný daňový formulář, což by se jistě projevilo značnou absencí jejich podání i chybovostí, což by paralyzovalo berní úřady. Vážnější problém by byl v platební rovině, jak od masy poplatníků – kteří finančně uvažují často jen od výplaty k výplatě – efektivně vybrat jednorázově poměrně vysokou částku daně z příjmů...
Všichni víme, jak byla potíž se zdaněním mezd daní neznalých zaměstnanců efektivně vyřešena, takže se prakticky nemusejí o nic starat. Pro snazší výběr a správu „daně ze mzdy“ byli úkolem jejího výpočtu, sražení a odvodu správci daně „poctěni“ plátci těchto příjmů, tedy zaměstnavatelé v roli plátců daně. A tento svěřený „úřad“ rozhodně nemohou brát na lehkou váhu, protože za něj nesou přímou hmotnou odpovědnost a za porušení uložených povinností finanční úřad potrestá právě je – plátce daně – a nikoli poplatníka, o jehož daň se jedná.
Zdaňovanému zaměstnanci zbyl pouze jeden daňový úkol, který je navíc v jeho prospěch, takže se berní úřad nebude zlobit, když na něj zapomene. Jde o možnost učinit tzv. prohlášení poplatníka k dani z příjmů, díky kterému bude moci jeho zaměstnavatel snižovat vypočtenou „daň ze mzdy“ o nárokované slevy (úlevy) na dani.
Z důvodu průběžného plnění veřejných rozpočtů
jsou mzdy zdaňovány pravidelně každý měsíc
. Přesněji řečeno v okamžiku výplaty mzdy, resp. jejího pravidelného zúčtování, k čemuž v ČR dochází většinou právě 1x za měsíc. Což za ně komfortně, bez starostí, zadarmo a na vlastní odpovědnost zařídí zaměstnavatel.
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“) pro účely daně z příjmů fyzických osob rozděluje všechny jejich příjmy do pěti druhů
tvořících dílčí základy daně
:
1.
příjmy
ze závislé činnosti
(§ 6 ZDP),
2.
příjmy
ze samostatné
alias
podnikatelské činnosti
(§ 7 ZDP),
3.
příjmy
z kapitálového majetku
(§ 8 ZDP),
4.
příjmy
z nájmu
(§ 9 ZDP),
5.
ostatní příjmy
(§ 10 ZDP).
Pravidla výpočtu každého z pěti dílčích základů daně se více či méně liší, obvykle jde o rozdíl příjmů a s nimi souvisejících výdajů. Ovšem zcela výjimečná metodika se týká právě mezd
alias
příjmů ze závislé činnosti, kde již od roku 2008 došlo k zásadní změně. Místo dřívějšího poměrně logického snížení základu daně o pojistné na sociální a zdravotní pojištění hrazené zaměstnancem – tj. v aktuálních sazbách pojistného se jedná o 6,5 a 4,5 % hrubé mzdy – se naopak začal základ pro výpočet „daně ze mzdy“ zvyšovat o povinné pojistné na sociální a zdravotní pojištění hrazené zaměstnavatelem – aktuálně 24,8 % (do června 2019 to bylo 25 %) a 9 % hrubé mzdy. Pro snazší vyjadřování se hovoří o tom, že základem výpočtu daně ze mzdy je „
superhrubá mzda
“ – přesněji úplné mzdové náklady zahrnující
vedle hrubé mzdy i povinné pojistné hrazené zaměstnavatelem
.
Pro zdanění mezd je rozhodující, zda zaměstnanec
u zaměstnavatele
podepsal, případně elektronicky
učinil „Prohlášení poplatníka k dani“ podle § 38k ZDP nebo ne.
Obecně lze říci, že podepsání Prohlášení k dani je pro zaměstnance vždy výhodné a nemůže na něm nikdy prodělat. Pozor ale na to, že na stejné období kalendářního roku – prakticky na jeden kalendářní měsíc – jej
lze učinit nejvýše u jednoho zaměstnavatele
!
V praxi se zjednodušeně hovoří o „
Prohlášení k dani
“ – čehož se přidržíme – ale oficiální název zní: „
Prohlášení poplatníka daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti
“.
Tiskopis má číslo 24 5457
a bývá pro každý rok vydáván nový vzor, lišící se v návaznosti na změny ZDP a daňového řádu. Aktuálně
pro rok 2019
jde o
vzor s pořadovým
číslem 26
, a stejný platil i pro rok 2018. Je možno jej nejen podepsat ručně, ale obecněji „učinit“ také elektronicky, ale jen pro jedno zdaňovací období (jeden rok), zatímco předchozí vzory bylo možno použít až pro 3 roky (lze je do-využívat i nadále, ale jen v listinné formě, což zaměstnancům nijak nevadí).
Prohlášení k dani zaměstnanci umožňuje, aby již během zdaňovacího období (kalendářního roku) uplatňoval pro snížení svého daňového zatížení „osobní“ slevy na dani podle § 35ba ZDP a daňové zvýhodnění na vyživované děti dle § 35c a 35d ZDP. Samozřejmě za předpokladu, že splňuje stanovené věcné podmínky.
Zaměstnavatel, u něhož zaměstnanec podepíše (učiní) prohlášení k dani, se v praxi označuje jako
hlavní zaměstnavatel
, přičemž jej může v průběhu kalendářního roku změnit. Zaměstnavatel, u kterého zaměstnanec nepodepíše (neučiní) prohlášení k dani, se pro odlišení metodiky zdanění označuje jako
vedlejší zaměstnavatel
.
Konkrétní postup výpočtu „daně ze mzdy“ se může ubírat třemi cestami, přičemž jde o dva rozdílné způsoby zdanění: nejčastěji formou zálohy na daň, a ve dvou spíše okrajových případech tzv. srážková daň.
* Příjmy za dohodu o provedení práce („DPP“), jejichž úhrnná výše u téhož zaměstnavatele nepřesáhne 10 000 Kč za kalendářní měsíc. Nebo jiné příjmy v úhrnné výši nepřesahující u zaměstnavatele za kalendářní měsíc částku rozhodnou pro účast zaměstnanců na nemocenském pojištění, od ledna 2019 se jedná o 3 000 Kč.
** Pokud hrubá mzda přesáhne 4násobek průměrné mzdy –
pro rok 2019 jde o 130 796 Kč
– uplatní se tzv.
solidární zvýšení daně u záloh
na daň o 7 % z části HM přesahující tento limit. Pozor,
něco jiného je
solidární zvýšení daně
dle § 16a ZDP, které je důvodem pro podání daňového přiznání, viz dále. Její výše činí
7 % ze součtu (hrubých) příjmů ze závislé činnosti (zaměstnání) a z dílčího základu daně ze samostatné (podnikatelské) činnosti
převyšujícího 48násobek průměrné mzdy.
Pro rok 2019
jde o částku
1 569 552 Kč
.
Příklad 1
Pro většinu zaměstnanců je daň z příjmů velmi jednoduchá
Pan Novák pracuje pro ABC, s. r. o., v pracovním poměru za 30 000 Kč měsíčně a na rok 2019 podepsal „Prohlášení k dani“, kde uplatňuje pouze základní „osobní“ slevu na dani 2 070 Kč měsíčně. Jiný příjem nemá.
Jak bude zdaněna mzda pana Nováka u jeho (jediného) „hlavního“ zaměstnavatele např. za říjen 2019?
-
Díky prohlášení k dani zaměstnavatel bez ohledu na výši hrubé mzdy („HM“) vypočte zálohu na daň.
-
Záloha na daň z příjmů ze závislé činnosti (záloha na daň ze mzdy):
Základ pro výpočet zálohy na daň = HM + Sociální pojistné zaměstnavatele + Zdravotní pojistné zaměstnavatele = HM + 24,8 % HM + 9 % HM = 30 000 Kč + 7 440 Kč + 2 700 Kč = 40 140 Kč.
Vypočtená záloha na daň = 15 % základu (zakulacen na stovky nahoru) = 0,15 x 40 200 Kč = 6 030 Kč.
Konečná záloha na daň po slevách na dani = Vypočtená záloha na daň – Měsíční „osobní“ sleva na dani (jen základní) = 6 030 Kč – 2 070 Kč = 3 960 Kč. Zálohu na daň zaměstnavatel srazí z jeho mzdy.
-
Čistá mzda k výplatě zaměstnanci:
HM – Sociální pojistné zaměstnance (6,5 % HM) – Zdravotní pojistné zaměstnance (4,5 % HM) – Konečná záloha na daň = 30 000 Kč – 1 950 Kč – 1 350 Kč – 3 960 Kč = 22 740 Kč.
Náš modelový poplatník – pan Novák – představuje v praxi zcela převažující typ zaměstnance. Má jen jednoho (hlavního) zaměstnavatele, u kterého podepsal (učinil) Prohlášení k dani na příslušný rok – a to obvykle jen proto, že ho k tomu vyzvala mzdová účetní zaměstnavatele, která mu prstem ukázala, kde to má podepsat a vše ostatní si raději do tiskopisu napsala sama, co si budeme nalhávat... Nic dalšího se (naštěstí) po poplatníkovi už nechce, ostatně ze své hrubé mzdy poměrně štědře (13,2 %) přispěl do veřejných rozpočtů daní, čímž zastínil naprostou většinu živnostníků. A nemá jiné zdanitelné příjmy ani další důvod pro podání daňového přiznání.
 
Daňové přiznání za zaměstnance obvykle vyřeší zaměstnavatel
Záměrně jsem se vyhnul v praxi poměrně časté hovorové nepřesnosti slýchané od zaměstnanců, že jim daňové přiznání dělá zaměstnavatel, resp. jeho mzdová účetní. Až tak vydatně břemeno úkolů zaměstnavatelů nenarostlo. Ve skutečnosti mají zaměstnanci na mysli alternativní možnost, kterak se doberou maximálních úlev na dani z příjmů, aniž by se museli osobně obtěžovat s daňovým přiznáním. Jde o to, že
při výpočtu měsíčních záloh na „dani ze mzdy“ mohli uplatnit jen některé druhy daňových úlev snižujících jejich daň
, konkrétně:
-
měsíční „osobní“ slevy na dani
podle § 35ba ZDP:
2 070 Kč* základní na poplatníka (nároková částka bez jakýchkoli dalších podmínek),
210 Kč základní na invaliditu prvního nebo druhého stupně,
420 Kč rozšířená na invaliditu třetího stupně,
1 345 Kč na držitele průkazu ZTP/P (zvlášť těžce zdravotně postižený vyžadující průvodce),
335 Kč* na studenta (pokud poplatník studuje a nedovršil věk 26, respektive u doktorandů 28 let);
-
měsíční daňové zvýhodnění na vyživované dítě
podle § 35c a 35d ZDP:
Částka záleží na počtu vyživovaných dětí v domácnosti poplatníka a na jejich „pořadí“ ve smyslu § 35c odst. 1 a 6 ZDP:
1 267 Kč za jedno (prvé) dítě, 1 617 Kč za druhé dítě, 2 017 Kč za třetí a další dítě
.
Uplatní se nejprve formou měsíční slevy na dani až do výše zálohy na daň snížené o „osobní“ slevy na dani (ad výše), a případně dále formou měsíčního daňového bonusu, který lze zaměstnanci vyplatit, jen pokud jeho příjem (mzda) za daný měsíc činí alespoň 6 675 Kč (maximální měsíční
bonus
je 5 025 Kč).
Poznámka: * Pouze tyto dvě „osobní“ slevy na dani – základní a na studenta – mohou prostřednictvím zaměstnavatele uplatnit
daňoví nerezidenti ČR
(§ 2 odst. 3 ZDP). Ostatní úlevy od české daně z příjmů mohou nárokovat jen v daňovém přiznání, za podmínky usazení v EU/EHP a nejméně 90 % zdanitelných příjmů z ČR.
Podstatně širší balík úlev na dani z příjmů
mohou poplatníci – včetně zaměstnanců – uplatnit až po skončení příslušného zdaňovacího období. Ať už v daňovém přiznání nebo – a to pouze zaměstnanci, kteří jej nemusejí podávat ani dobrovolně nepodávají –
formou ročního zúčtování záloh na daň zaměstnavatelem
:
-
Nezdanitelné částky
(§ 15 ZDP):
dary poskytnuté na zákonem vymezené účely (minimálně 1 000 Kč, maximálně 15 % základu daně),
úroky zaplacené bance z úvěru na financování bytové potřeby (nejvýše 300 000 Kč na domácnost),
poplatníkem zaplacené příspěvky na jeho penzijní připojištění nebo na doplňkové penzijní spoření, snížené v obou případech o částky, na které mu náleží již maximální státní příspěvek na podporu těchto penzijních produktů, typicky o 12 000 Kč, a dále případně na penzijní pojištění (celkem až 24 000 Kč),
poplatníkem zaplacené pojistné na jeho soukromé životní pojištění (maximálně 24 000 Kč),
poplatníkem zaplacené členské příspěvky odborům (maximálně 1,5 % úhrnu „mezd“, resp. 3 000 Kč),
poplatníkem zaplacené úhrady za zkoušky ověřující vzdělávání (maximálně 10, 13 nebo 15 tisíc Kč).
-
(Roční) „Osobní“ slevy na dani
(§ 35ba, § 35bb ZDP):
24 840 Kč* na poplatníka (bez jakýchkoli podmínek, krácení a omezení, jde o nezdanitelné minimum),
24 840 Kč na manželku/la s vlastními příjmy do 68 000 Kč za rok (49 680 Kč, má-li průkaz ZTP/P),
2 520 Kč, pobírá-li poplatník invalidní důchod pro invaliditu prvního nebo druhého stupně,
5 040 Kč, pobírá-li poplatník invalidní důchod pro invaliditu třetího stupně,
16 140 Kč, je-li poplatník držitelem průkazu ZTP/P,
4 020 Kč*, pokud se poplatník soustavně připravuje na budoucí povolání studiem do 26, příp. 28 let,
slevu za umístění dítěte ve výši vynaložených výdajů, nejvýše minimální mzda k 1. 1. (13 350 Kč).
-
(Roční) Daňové zvýhodnění
(§ 35c ZDP):
15 204 Kč na jedno, resp. první dítě ve společně hospodařící domácnosti, 19 404 Kč na druhé dítě, 24 204 Kč na třetí a každé další dítě (je-li dítě držitelem průkazu ZTP/P, je za něj částka dvojnásobná), a to:
nejprve jako sleva na dani
až do výše daně snížené o výše uvedené osobní slevy dle § 35ba ZDP,
poté jako daňový
bonus
, kde je podmínkou, aby úhrn příjmů z mezd od všech zaměstnavatelů, z nichž se provádí roční zúčtování, byl alespoň 80 100 Kč (6násobek minimální mzdy k 1. 1. 2019).
Z podstaty věci mohou
ještě podnikající osoby a pronajímatelé uplatnit – jen v daňovém přiznání
:
-
Položky odčitatelné od základu daně
(§ 34 až 34h ZDP):
daňová ztráta
ze samostatné (podnikatelské) činnosti nebo z nájmu (nejpozději do 5 let od vyměření),
odpočet na podporu výzkumu a vývoje (až 110 % takto vynaložených výdajů splňujících podmínky),
odpočet na podporu odborného vzdělávání (sestává z dílčích odpočtů za pořízení majetku a za žáky).
-
Slevy na dani
(§ 35 až 35bc ZDP):
za zaměstnávání zaměstnance se zdravotním postižením
„lehčím“ 18 000 Kč a „těžším“ 60 000 Kč,
z titulu poskytnutí příslibu investiční pobídky podle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách,
sleva na (elektronickou) evidenci tržeb
až 5 000 Kč v roce 1. povinného zaevidování takovéto tržby.
Pokud zaměstnanec nemusí podávat daňové přiznání
k dani z příjmů – k tomu více za chvíli – pak se o zdanění svých příjmů ze závislé činnosti (mezd) prakticky nemusí starat. Což byl, jak již zaznělo, hlavní důvod přenesení těžiště břemene zdanění mezd na zaměstnavatele. Po skončení aktuálního roku 2019
má tři možnosti
:
1.
Nebude dělat nic:
-
Pak je sraženými zálohami na daň, případně srážkovou daní, jeho daňová povinnost za rok 2019 splněna.
-
Pasivita se zde ovšem poplatníkovi obvykle nevyplatí, protože i když měl u zaměstnavatele během celého roku učiněno „Prohlášení k dani“, nemohl uplatnit všechny potenciální daňové úlevy, viz výše.
2.
Podá daňové přiznání do 1. 4. 2020:
-
Není podstatné, že nemá povinnost jej podat, může jej totiž prakticky vždy podat zcela dobrovolně.
-
Do přiznání musí uvést příjmy ze závislé činnosti (mzdy) zdaněné zálohou na dani. Naproti tomu u příjmů zdaněných tzv. srážkovou daní má na výběr: a) buď je do přiznání nezahrne (takže u nich půjde o definitivní zdanění), nebo b) je do přiznání zahrne, pak sice na straně jedné zvýší základ daně, ale na straně druhé se z nich sražená „srážková daň“ započte na celkovou „roční“ daň z příjmů poplatníka.
-
Odměnou je možnost uplatnit všechny typy daňových úlev, pro které splňuje podmínky. U zaměstnanců jde zejména o nezdanitelné částky a slevu na dani za umístění dítěte v předškolním zařízení. Přičemž oproti slevám na dani během roku při výpočtu záloh na daň nyní může nárokovat plné „roční“ částky úlev na dani, tedy nejen za měsíce roku 2019, kdy byl zaměstnancem. Přeplatek obdrží v květnu 2020.
3.
Požádá zaměstnavatele o roční zúčtování do 17. 2. 2020:
-
Tímto se poplatník vyhne práci s daňovým přiznáním, přičemž ale má zachován nárok na stejné daňové úlevy, jako by jej podával (kromě „podnikatelských“ odčitatelných položek a slev na dani uvedených výše). Vše za něj spočítá zaměstnavatel, který mu přeplatek na dani vyplatí se mzdou za březen 2020.
-
Oproti variantě s daňovým přiznáním navíc nebude muset vracet vyplacené měsíční daňové bonusy z titulu daňového zvýhodnění, ani když za rok 2019 jeho příjem nedosáhne částky 80 100 Kč (viz výše).
-
Při ročním zúčtování případně také lze dodatečně zvrátit původní zdanění příjmů z DPP do 10 000 Kč, resp. úhrnu jiných příjmů do 3 000 Kč od dotyčného zaměstnavatele – z doby, kdy u něj ještě neučinil Prohlášení k dani – ze srážkové daně na zálohové zdanění, která se tak případně může stát přeplatkem.
Příklad 2
Výhoda ročního zúčtování záloh na daň pro zaměstnance
Pan Petr u svého jediného zaměstnavatele pro rok 2019 učinil „Prohlášení k dani“, kde uplatňoval pro celý rok 2019 základní „osobní“ slevu na dani 2 070 Kč a měsíční daňové zvýhodnění na dítě 1 267 Kč. Jeho hrubá mzda je 20 000 Kč. Ovšem od 15. 10. do 15. 12. marodil, takže výdělek byl poloviční. Jinak měl jen od daně osvobozenou náhradu mzdy za prvních 14 dnů dočasné pracovní neschopnosti a nemocenské od OSSZ.
Po skončení roku 2019 včas – do pondělí 17. 2. 2020 – Petr požádal zaměstnavatele o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění. Kde nárokuje jen nezdanitelnou částku 8 000 Kč za dar poskytnutý na ekologii.
Jak zaměstnavatel provede roční zúčtování záloh na daň a daňového zvýhodnění (zjednodušeno):
-
Základ daně = Roční úhrn „superhrubých“ základů výpočtu záloh = 200 000 Kč + 68 000 Kč = 268 000 Kč.
-
Snížený základ daně = Základ daně – Nezdanitelné částky § 15 ZDP = 268 000 Kč – 8 000 Kč = 260 000 Kč.
-
Vypočtená daň z příjmů za rok 2019 = 15 % ze sníženého základu daně = 0,15 x 260 000 Kč = 39 000 Kč.
-
Daň po „osobních“ slevách na dani = 39 000 Kč – 24 840 Kč = 14 160 Kč (sleva se uplatní za celý rok).
-
„Roční“ daňové zvýhodnění na jedno (první) vyživované dítě v domácnosti (celý rok) = 15 204 Kč, z toho:
Sleva na dani (do výše daně po „osobních“ slevách) = 14 160 Kč; daň pana Petra za rok 2019 = 0 Kč!
Daňový
bonus
(zbytek daňového zvýhodnění) = 15 204 Kč – 14 160 Kč = 1 044 Kč.
-
Přeplatek na dani k vyplacení zaměstnavatelem = 6 147 Kč – 1 490 Kč = 4 657 Kč, sestává ze dvou složek:
Přeplatek na dani = Sražené měsíční zálohy na daň – Konečná daň 2019 = 6 147 Kč – 0 Kč = 6 147 Kč.
Přeplatek na daňovém bonusu = „Roční“ daňový
bonus
– Vyplacené měsíční daňové bonusy = 1 044 Kč – 2 534 Kč = –1 490 Kč, o tuto částku se sníží přeplatek na dani (jinak by šlo o duplicitní
bonus
).
Panu Petrovi vyšel z ročního zúčtování bez námahy milý přeplatek 4 657 Kč, který mu zaměstnavatel vyplatí spolu se mzdou za březen 2020. Vznikl ze tří důvodů. Zaprvé snížení základu daně o nezdanitelné částky využitelné až při ročním zúčtování záloh (úspora na dani = 15 % z 8 000 Kč = 1 200 Kč). Za druhé během roku 2019 plně nevyužité měsíční základní slevy na dani „na poplatníka“, a to ani zčásti za listopad bez příjmů (2 070 Kč), a jen částečně kvůli vypočtené záloze na daň z příjmů ze závislé činnosti nižší než tato „osobní“ sleva na dani v měsících říjen a prosinec (2 x 60 Kč = 120 Kč). A konečně za třetí kvůli absenci příjmů během roku 2019 – v listopadu – ani zčásti nevyužité měsíční daňové zvýhodnění formou daňového bonusu (1 267 Kč). To vše v úhrnu našemu poplatníkovi přineslo daňovou úsporu = 1 200 Kč + 2 070 Kč + 120 Kč + 1 267 Kč = 4 657 Kč.
 
Kdy musí poplatník podat daňové přiznání
Jak bylo řečeno, roční zúčtování záloh nelze provést poplatníkovi, který podá přiznání k dani z příjmů fyzických osob. Právo tak učinit má vždy, podívejme se proto,
kdy daňové přiznání podat musí (§ 38g ZDP):
-
pokud jeho
roční příjmy
, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob,
přesáhly
v uplynulém zdaňovacím období částku
15 000 Kč
(rozumí se příjmy nesnížené o výdaje), přičemž se neberou v úvahu příjmy osvobozené od daně ani podléhající tzv. srážkové dani dle § 36 ZDP; aby
zaměstnanci
nemuseli houfně podávat přiznání, stanoví § 38g odst. 2 ZDP
výjimky
, kdy jej podávat nemusejí, které
uvádíme dále
,
-
jestliže sice nedosáhl ročních příjmů ve výši 15 000 Kč, ale
vykazuje daňovou ztrátu
, což se může týkat pouze příjmů ze samostatné činnosti
alias
z podnikání podle § 7 ZDP nebo příjmů z nájmu dle § 9 ZDP, ze zbývajících tří druhů příjmů fyzických osob (§ 6, 8 a 10 ZDP) nelze docílit daňové ztráty,
-
pokud se u něj
daň zvyšuje o solidární zvýšení daně
dle § 16a ZDP, tedy když součet příjmů ze závislé činnosti podle § 6 ZDP a dílčího základu daně ze samostatné činnosti podle § 7 ZDP v roce 2019 přesáhl „roční“ limit 1 569 552 Kč, a to i po případném snížení příjmů ze samostatné činnosti o ztrátu ze samostatné činnosti; ovšem již od roku 2014 není daňové přiznání nutné, pokud byly poplatníkovi pouze v některých měsících solidárně zvýšeny zálohy na daň z příjmů ze závislé činnosti dle § 38ha ZDP, když jeho „roční“ daň solidárnímu zvýšení nepodléhá,
-
pokud podle § 38i odst. 5 písm. b) ZDP dlužná částka na dani nebo
neoprávněně vyplacená částka na daňovém bonusu vznikla zaviněním poplatníka coby zaměstnance
, ovšem jen v případě, že poplatník (zaměstnanec) se nedohodl s plátcem daně (zaměstnavatelem) na úhradě tohoto daňového nedoplatku srážkou ze mzdy, načež musel plátce daně oznámit daňový dluh správci daně a předat mu doklady potřebné k vybrání vzniklého rozdílu,
-
jestliže došlo k
porušení podmínek, za kterých byly příspěvky zaměstnavatele na soukromé životní pojištění poplatníka (zaměstnance) osvobozeny od daně
v souladu s § 6 odst. 9 písm. p) bodu 3 ZDP, čímž se z nich staly jednorázově zdanitelné příjmy ze závislé činnosti. Tímto porušením podmínek je: i) výplata pojistného plnění dříve než po 60 měsících, resp. před rokem šedesátin poplatníka, ii) výplata jiného příjmu, který není pojistným plněním a nezakládá zánik pojistné smlouvy, iii) předčasné ukončení pojistné smlouvy. Takto „dodaňovány“ jsou původně od daně osvobozené příspěvky zaměstnavatele na soukromé životní pojištění zaměstnance až za 10 uplynulých let.
Pro úplnost dodejme, že daňové přiznání je nutné, když je k němu
poplatník vyzván správcem daně
podle § 135 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů. U zaměstnance může jít o případ, kdy je registrován k dani z příjmů z titulu svého vedlejšího podnikání a opomene správci daně oznámit, že např. kvůli přerušení činnosti nemusí přiznání podat.
Příklad 3
Zaměstnanec starobní důchodce
versus
daňové přiznání
Pan Řehoř měl v roce 2019 kromě starobního důchodu 12 x 15 000 Kč, což je příjem osvobozený od daně z příjmů podle § 4 odst. 1 písm. h) ZDP (v roce 2019 až do úhrnné výše 480 600 Kč ročně, tedy 40 050 Kč měsíčně), ještě příjmy z příležitostného zaměstnání. Tyto „brigády“ měly kvůli úspoře na pojistném právní formu dohod o provedení práce s odměnou do 10 000 Kč za měsíc, v úhrnu si takto za celý rok 2019 vydělal 100 000 Kč. Protože u žádného ze svých zaměstnavatelů nepodepsal „Prohlášení k dani“, byly tyto jeho příjmy zdaněny v souladu s § 6 odst. 4 ZDP daní vybíranou srážkou zvláštní sazbou daně neboli „srážkovou daní“ ve výši 15 %. Kromě toho měl ještě jednorázový příjem 15 000 Kč z pronájmu vlastní chaty od zprostředkovatelské agentury.
Poplatník sice dosáhl příjmů 295 000 Kč, ale po vyloučení těch osvobozených a zdaněných srážkovou daní zbývá už jen 15 000 Kč z pronájmu chaty. Takže pan Řehoř nemusí podávat daňové přiznání za rok 2019.
Existuje však ještě druhá možnost, která je pro pana Řehoře daňově výhodnější. Může totiž dobrovolně podat daňové přiznání, do něhož zahrne kromě nájemného za chatu také příjmy – ze všech! – dohod o provedení práce. A to přesto, že byly zdaněny „konečnou“ srážkovou daní dle § 36 ZDP. Pro tyto účely si od jednotlivých zaměstnavatelů ale musí vyžádat příslušná potvrzení o sražené dani – jedná se o stručný jednostránkový tiskopis číslo 25 5460/A, vzor č. 6 (pro rok 2019). Tiskopis potřebuje jednak proto, že jde o povinnou přílohu k daňovému přiznání, a jednak z nich totiž musí do přiznání opsat úhrn příjmů a takto sražených daní, z nichž se stává záloha na daň. Jelikož i starobní důchodci mají nárok na základní „osobní“ slevu na dani ve výši 24 840 Kč ročně – prakticky představuje nezdanitelný příjem 165 600 Kč, z něhož sazba daně 15 % odpovídá výši právě slevy – bude konečná daňová povinnost pana Řehoře za rok 2019 nulová. Takže sražená „srážková daň“ 15 % ze 100 000 Kč bude přeplatkem na dani, o jehož vrácení může požádat finanční úřad (jinak by ji započetl na úhradu vypočtené daně).
 
Výjimka z povinných daňových přiznání ušitá pro zaměstnance
Výše uvedené obecné pravidlo povinného podání přiznání – zdanitelné příjmy přes 15 000 Kč za rok – má dle očekávání výjimku napsanou pro zaměstnance. Důvodem je zejména skutečnost, že jejich příjmy (mzdy)
de facto
již byly zdaněny formou měsíčních záloh na daň zaměstnavatelem. A také by to zhatilo již prezentovaný záměr finanční správy zaměstnance daněmi – a to včetně související administrativy – obtěžovat co nejméně. Daňové přiznání
není povinen podat poplatník, který měl ve zdaňovacím období příjmy ze závislé činnosti
:
-
pouze od jednoho plátce daně
(tzv. hlavního zaměstnavatele), nebo
-
postupně od více plátců daně (tedy když nedošlo k souběhu zaměstnavatelů),
-
případně ještě doplatky mezd od těchto plátců daně (tj. zúčtované až po skončení zaměstnání).
Podmínkou přitom je, že poplatník:
-
u všech těchto plátců daně (zaměstnavatelů) měl na příslušné zdaňovací období (aktuálně tedy pro právě uplynulý rok 2019) řádně
podepsáno (učiněno) prohlášení k dani
podle § 38k odst. 4 ZDP, tedy na běžný rok do 15. 2. 2019, nebo v průběhu roku po nástupu do zaměstnání do 30 dnů, případně alespoň dodatečně při žádosti o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění do 17. 2. 2020, a
-
kromě těchto příjmů
neměl jiné zdanitelné příjmy
– opět se nezapočítávají příjmy osvobozené od daně ani zdaněné tzv. srážkovou daní (§ 36 ZDP) – podle § 7 až 10 ZDP
v úhrnu vyšší než 6 000 Kč
, tedy z podnikání
alias
samostatné činnosti, z kapitálového majetku, z nájmu nebo jiné tzv. ostatní příjmy.
Příklad 4
Povinné přiznání zaměstnance s jediným zaměstnavatelem
Paní Novotná byla až do srpna 2019 jako nezaměstnaná evidovaná na úřadu práce, od něhož dostávala podporu v nezaměstnanosti, případně byla na rodičovské dovolené nebo dlouhodobě nemocná – ve všech případech přitom měla pouze příjem osvobozený od daně. Od září nastoupila do zaměstnání za sjednanou mzdu 30 000 Kč měsíčně. „Prohlášení k dani“ podle § 38k odst. 4 ZDP u tohoto zaměstnavatele ovšem nepodepsala.
Zaměstnankyně sice v roce 2019 měla příjem ze závislé činnosti zdaněný zálohou na daň pouze od jednoho zaměstnavatele, ale protože u něj neučinila „Prohlášení k dani“, má povinnost podat daňové přiznání. Jestliže však zaměstnavatele do 17. 2. 2020 požádá o roční zúčtování záloh na daň za rok 2019 – což pro ni bude výhodné – a dodatečně u něj učiní „Prohlášení k dani“ za září až prosinec 2019, tak přiznání podávat nemusí.
V obou případech se poplatnice může těšit na vrácení přeplatku na dani, protože i když měla zdanitelné příjmy pouze po malou část roku (od září do prosince), tak může uplatnit – ať už v přiznání nebo při ročním zúčtování záloh – celou roční základní slevu na dani 24 840 Kč, která převýší její vypočtenou roční daň z příjmů.
Příklad 5
Problém s „příležitostným“ příjmem ze sdílení bytu
Slečna Monika pracovala do června 2019 ve firmě ABC, s. r. o., jako účetní. Zlákaly ji totiž vyšší a stále rostoucí platy ve školství a po dvou měsících volna od září nastoupila jako učitelka na střední ekonomické škole. U obou těchto svých postupných zaměstnavatelů ihned při nástupu učinila „Prohlášení k dani na rok 2019“. Dále už měla jen příjem z příležitostného sdílení bytu přes známou internetovou platformu Airbnb v době svého letního cestování ve výši 20 000 Kč, který je ale podle ní coby osvobozený příjem osvobozen od daně z příjmů.
Chyba lávky. Ustanovení § 10 odst. 3 písm. a) ZDP sice skutečně od daně osvobozuje „příležitostné příjmy“, a to dokonce až do ročního úhrnu 30 000 Kč, jenže aby se poplatník dostal k této výhodě, muselo by se jednat o „zbytkové“ ostatní příjmy podle § 10 ZDP. Což se ale v případě příjmů z pronájmu bytu (nemovité věci) rozhodně nepodaří, jelikož přednostně ulpí v kategorii příjmů z nájmu dle § 9 ZDP. A co je podstatné, u příjmu z nájmu neexistuje žádná možnost osvobození od daně do určité výše příjmů. Navíc slečně Monice hrozí ještě daleko horší varianta, že nepůjde o nájem bytu, nýbrž o její ubytovací službu, a tedy o druh podnikání podle živnostenského zákona se vším všudy. Ani u tohoto druhu příjmů ze samostatné činnosti podle § 7 ZDP – které samozřejmě také mají přednost před „ostatními“ příjmy dle § 10 ZDP – neplatí žádný od daně osvobozený limit. A takovéto podnikání by mohlo mít další nemilou úřední a zejména pak sankční dohru na poli DPH a EET...
Ať tak či onak, slečna Monika má tedy kromě příjmů ze závislé činnosti (zaměstnání) ještě zdanitelný příjem z nájmu, nebo ze samostatné činnosti přesahující 6 000 Kč za rok, a proto musí podat daňové přiznání. A tudíž návazně nemůže požádat svého druhého (posledního) zaměstnavatele – školu – o roční zúčtování záloh.
Nicméně oba své zaměstnavatele z roku 2019 bude muset slečna Monika o něco ohledně její daně z příjmů požádat. A to o potvrzení o jejích zdanitelných příjmech ze závislé činnosti a sražených zálohách na daň. Jedná se o stručný jednostránkový tiskopis číslo 25 5460, vzor č. 27 (pro rok 2019). Tiskopisy potřebuje jednak proto, že jde o povinnou přílohu k daňovému přiznání, a jednak z nich totiž musí do daňového přiznání opsat úhrn příjmů ze své závislé činnosti (zaměstnání) a sražených záloh na daň. K tomu navrch pochopitelně navýší základ daně o zmíněný zdanitelný příjem ze sdílení (pronájmu) bytu, u něhož si uplatní daňové výdaje.
Další zaměstnancům nakloněnou výjimkou je, že
nemusejí podat daňové přiznání, když jim
ve zdaňovacím období plynuly
pouze (!) příjmy ze závislé činnosti ze zahraničí, které jsou vyjmuty ze zdanění
v Česku podle § 38f ZDP. V této souvislosti je vhodné připomenout, že v souladu s § 38f odst. 4 ZDP se příjmy ze závislé činnosti vykonávané v tzv. smluvních státech – s nimiž máme smlouvu o zamezení dvojího zdanění – automaticky vyjímají ze zdanění v ČR. A to bez ohledu na metodu stanovenou v příslušné mezinárodní smlouvě (Poznámka: Kromě metody vynětí zahraničního příjmu ze zdanění v Česku existuje i metoda „prostého zápočtu daně“ zaplacené v zahraničí na českou daň.), ledaže by pro poplatníka byl výhodnější postup podle takovéto smlouvy.
Zde občas poplatníci zapomínají na to, že pokud vedle takových příjmů mají také jiné v ČR zdanitelné příjmy – zejména ze závislé činnosti od českého zaměstnavatele (i když u něj mají podepsáno Prohlášení k dani!) nebo z nájmu bytu v ČR, který z důvodu dlouhodobého pobytu v cizině pronajímají – musejí u nás přiznání podat a do něj zahrnout veškeré své (celosvětové) zdanitelné příjmy. Druhým omylem pak bývá přehlédnutí, že toto
vyjmutí ze zdanění v České republice se týká pouze příjmů ze závislé činnosti vykonávané v zahraničí
a nikoli příjmů z podnikání prostřednictvím stálé provozovny, z podílů na zisku ze smluvního státu ani jiných.
Příklad 6
Kdy není třeba přiznávat zahraniční příjem
Zkoumejme tři varianty příjmů paní Lenky zaměstnané jako průvodkyně cestovní kanceláře:
1.
Po celý rok pracovala v zahraničí pro německou cestovní kancelář:
-
Podle Smlouvy o zamezení dvojího zdanění příjmů mezi ČR a Německem příjmy českého rezidenta ze zaměstnání v Německu pro tamního zaměstnavatele mohou být zdaněny v Německu. Čehož jistě německé daňové právo využilo a zaměstnavatel podle tamních předpisů srazil ze mzdy německou daň z příjmů.
-
Pro zamezení dvojího zdanění ve státě rezidence poplatníka – tj. v České republice – u tohoto druhu příjmu Smlouva dále stanoví metodu vynětí příjmů z Německa ze zdanění v Česku s výhradou progrese.
-
Jelikož jde o jediný příjem paní Lenky, nemusí dle § 38g odst. 2 ZDP u nás podávat přiznání. Plynou jí totiž pouze příjmy ze závislé činnosti ze zahraničí, které jsou podle Smlouvy vyjmuty ze zdanění v ČR.
2.
Po celý rok pracovala v zahraničí pro slovenskou cestovní kancelář:
-
Dle Smlouvy o zamezení dvojího zdanění příjmů mezi ČR a Slovenskem příjmy českého rezidenta ze zaměstnání na Slovensku pro tamního zaměstnavatele mohou být zdaněny na Slovensku, a tak se i stalo.
-
Pro zamezení dvojího zdanění ve státě rezidence poplatníka – tj. v České republice – ovšem tentokrát Smlouva stanoví metodu prostého zápočtu daně zaplacené na Slovensku na českou daňovou povinnost.
-
Pokud by ZDP nestanovil jinak, pak by paní Lenka v tomto případě musela podávat daňové přiznání v Česku, protože byť má pouze jeden příjem ze závislé činnosti z ciziny, tento není vyjmut ze zdanění v ČR.
-
Ovšem od roku 2008 lze využít § 38f odst. 4 ZDP, jehož podmínky jsou splněny, díky němuž se i tyto příjmy vyjímají ze zdanění v ČR. Jde tak o obdobu ad 1 – paní Lenka opět nemusí u nás podat přiznání.
3.
Až do května 2019 byla zaměstnána jako průvodkyně české cestovní kanceláře, a od června té německé ad 1:
-
Tentokrát paní Lenka musí v Česku podat daňové přiznání za rok 2019, třebaže neměla souběh dvou zaměstnavatelů a navíc její příjem ze zaměstnání v Německu je podle Smlouvy vyjmut ze zdanění v ČR.
-
Nesplní totiž onu podmínku § 38g odst. 2 ZDP, že jí plyne pouze příjem ze závislé činnosti ze zahraničí vyjmutý ze zdanění v Česku. Kromě tohoto příjmu (z Německa) totiž tentokrát má i příjem z ČR.
-
Jde ale jen o administrativní komplikaci, neboť německé příjmy vyjímané ze zdanění v Česku nezvýší českou daň ze zbylých (nevyjmutých) příjmů z ČR. Daň z příjmů má jednu sazbu daně (15 %) a solidární zvýšení daně se z vyňatých příjmů nepočítá, takže se jen formálně (v superhrubé výši včetně povinného pojistného) zahrnou do základu daně na řádku 36 přiznání a na dalším řádku 36a se z něj zase vyloučí.
Daňové přiznání je ovšem vždy povinen podat:
-
Zaměstnanec, kterému byly vyplaceny
nebo který jiným způsobem obdržel ve zdaňovacím období
příjmy ze závislé činnosti za uplynulá léta
, které se nepovažovaly v souladu s § 5 odst. 4 ZDP za jeho příjmy ve zdaňovacím období, kdy byly zúčtovány plátcem daně (zaměstnavatelem) v jeho prospěch.
Jedná se o situaci, kdy předmětné příjmy ze závislé činnosti sice zaměstnavatel zúčtoval do některého z dřívějších zdaňovacích období (např. jako mzdu za prosinec 2019), ovšem kvůli nedostatku peněz nebyla tato mzda vyplacena ani do konce měsíce ledna následujícího roku (tj. do 31. 1. 2020). Tyto příjmy pak nejsou u poplatníka považovány za příjmy roku 2019, ale až roku, kdy budou vyplaceny.
-
Poplatník s příjmy ze závislé činnosti, který
uplatňuje pro snížení základu daně hodnotu bezúplatného plnění – v praxi zejména peněžitých darů – poskytnutého do zahraničí
za podmínek uvedených v § 15 odst. 1 ZDP; kvůli tuzemským „darům“ daňové přiznání není zapotřebí, uplatní se jednoduše při ročním zúčtování záloh plátcem daně. Důvodem je skutečnost, že s posouzením daňové uznatelnosti zahraničních darů by tuzemští zaměstnavatelé mohli mít problém, proto je břemeno odpovědnosti ponecháno na poplatníkovi (zaměstnanci), který bude muset oprávněnost tohoto odpočtu hodnověrně prokázat přímo správci daně – samozřejmě ovšem až v případě, že k tomu bude vyzván.
-
Daňový nerezident
ČR (např. zahraniční zaměstnanec), pokud uplatňuje následující typy slev a odpočtů, které jsou podmíněné tím, že jeho příjmy ze zdrojů na našem území činí nejméně 90 % všech jeho příjmů:
méně běžné „osobní“ slevy na dani podle § 35ba odst. 1 písm. b) až e) a g) ZDP (tzv. na manželku, na invaliditu, na držitele průkazu ZTP/P, či slevu na dani za umístění dítěte v předškolním zařízení), nebo
daňové zvýhodnění na vyživované děti ve společně hospodařící domácnosti podle § 35c ZDP, anebo
jakoukoli nezdanitelnou část základu daně podle § 15 ZDP (např. za dary, včetně dárcovství krve).
Příklad 7
Zdanění odměny německého jednatele české s. r. o.
Daňoví nerezidenti ČR ovšem u nás daleko častěji podávají daňové přiznání dobrovolně, přičemž často ani nemají nárok na zmíněné méně běžné „osobní“ slevy na dani ani na daňové zvýhodnění. Příklad ukáže proč.
Jednatelem české s. r. o. je občan Německa, který je současně zaměstnancem mateřské společnosti se sídlem v Německu, kde je odváděno pojistné i daň z tamní odměny. Funkci jednatele v české dceřiné společnosti většinou německý jednatel nevykonává na území ČR. Jak daňově a pojistně řešit jeho odměnu od české s. r. o.?
Odměna za výkon funkce jednatele s. r. o. nepředstavuje z hlediska smlouvy o zamezení dvojího zdanění mezi Českem a Německem (Sdělení č. 18/1984 Sb.) příjem ze zaměstnání podle článku 15 této Smlouvy, ale spadá mezi tzv. tantiémy řešené článkem 16 Tantiémy dtto, tudíž nezáleží na místě výkonu předmětné činnosti.
Nicméně pro účely zdanění v ČR spadá odměna jednatele
alias
člena statutárního orgánu české s. r. o. mezi příjem ze závislé činnosti podle § 6 odst. 1 písm. c) bodu 1 ZDP. Jelikož je uveden v § 22 odst. 1 písm. g) bodu 6 ZDP jako příjem mající zdroj na našem území, podléhá české dani z příjmů v souladu s § 2 odst. 3 ZDP.
V návaznosti na uvedené speciální zatřídění nepodléhá tento typ příjmů nerezidenta ze závislé činnosti obvyklé záloze na daň z příjmů ze závislé činnosti podle § 38h ZDP, nýbrž samostatnému zdanění formou české tzv. srážkové daně 15 % dle § 36 odst. 1 písm. a) bodu 1 ZDP. A to ze „superhrubého“ základu daně tvořeného součtem hrubého příjmu (odměny jednatele) a povinného pojistného hrazeného „zaměstnavatelem“ (českým s. r. o.) podle německých pojistných zákonů, pod které spadá – viz § 6 odst. 12 a 14 spolu s § 36 odst. 1 a 3 ZDP.
Srážková daň sice na straně jedné nepodléhá solidárnímu zvýšení daně, ale na straně druhé neumožňuje uplatnit slevy na dani. Ovšem v případě nerezidenta z Německa – resp. jiného státu EU nebo EHP – se rozdíl mezi srážkovou daní a tzv. zálohovou daní z mezd v konečném důsledku stírá, pokud využije možnosti § 36 odst. 8 ZDP a zahrne příjmy zdaněné českou srážkovou daní do daňového přiznání k české dani z příjmů, čímž získá možnost případně uplatnit odpočty a slevy na dani a sraženou „srážkovou daň“ si započte se na úhradu daně.
Příklad 8
Doplatek od dřívějšího zaměstnavatele nebránící ročnímu zúčtování
Jak výše vcelku nenápadně zaznělo, je možno roční zúčtování záloh na daň provést i zaměstnanci, který obdržel doplatek mzdy za část tohoto roku od dřívějšího zaměstnavatele, u něhož učinil „Prohlášení k dani“.
Zaměstnanec s podepsaným Prohlášením k dani byl zaměstnán v roce 2019 u prvního zaměstnavatele A od 1. 1. do 30. 6. U druhého zaměstnavatele B pracoval od 1. 7. do konce roku 2019 a rovněž zde měl podepsáno „Prohlášení k dani“. V září 2019 přitom kromě mzdy od druhého zaměstnavatele B obdržel ještě doplatek mzdy od svého prvního zaměstnavatele A. Jednalo se například o prémie za II. čtvrtletí roku 2019 ve výši 25 000 Kč zdaněné zálohou na daň ve výši 15 %, ale tentokrát již bez snížení o „osobní“ slevy na dani podle § 35ba ZDP.
Doplatek mzdy 25 000 Kč od dřívějšího „hlavního“ zaměstnavatele A zúčtovaný v témže roce nezakládá podle § 38g odst. 2 ZDP povinnost podat daňové přiznání, a lze tak požádat o roční zúčtování záloh za rok 2019 posledního (druhého) zaměstnavatele B. K žádosti zaměstnanec přiloží potvrzení od prvního zaměstnavatele A; který by měl na něm výslovně uvést, že jde o doplatek mzdy podle § 38ch ZDP, a nikoli o mzdu za práci za srpen.
Příklad 9
Doplatek od dřívějšího zaměstnavatele bránící ročnímu zúčtování
Zaměstnanec byl celý rok 2019 zaměstnán pouze u jednoho zaměstnavatele A. V září 2019 ale obdržel od dřívějšího „hlavního“ zaměstnavatele B, u něhož vykonával závislou činnost do června 2018, na základě soudního rozhodnutí náhradu za ztrátu na výdělku z titulu neplatného rozvázání pracovního poměru, a to v úhrnné výši 250 000 Kč. Přičemž z celé částky plátce příjmu B srazil měsíční zálohu na daň bez daňových úlev.
Příjmy od tohoto dřívějšího zaměstnavatele B, u kterého zaměstnanec v roce 2019 již závislou činnost nevykonával a navíc, na které vznikl právní nárok až po ukončení zaměstnání, nelze kvalifikovat jako doplatek mzdy podle § 38ch ZDP. Proto má poplatník povinnost podat daňové přiznání podle § 38g odst. 2 ZDP – pobíral totiž v jednom měsíci 2019 zálohově zdaněné příjmy ze závislé činnosti od více zaměstnavatelů souběžně. A jak známo, povinnost podat daňové přiznání návazně vylučuje možnost požádat zaměstnavatele A o roční zúčtování.
Dodejme, že zcela jinak by to dopadlo, pokud by dřívější zaměstnavatel B vyplatil doplatek mzdy za část roku 2018 nejpozději do konce ledna 2019. V souladu s § 5 odst. 4 ZDP by se jednalo o příjem poplatníka ze závislé činnosti ještě za minulý rok 2018. Proto by samozřejmě již v roce 2019 nešlo znova o zdanitelný příjem.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2019.