Úroky z prodlení placené správci daně - výběr z judikatury

Vydáno: 50 minut čtení

S pozdě uhrazenými daňovými povinnostmi souvisí další nepříjemný následek – úroky z prodlení. Situaci dále komplikuje skutečnost, že naskakují automaticky přímo ze zákona a platební výměr, který na ně správce vystavuje, je pouze deklaratorní a k jeho předání daňovému subjektu dochází často až s velkým časovým odstupem. Zajímavým rozsudkům správních soudů z této oblasti je věnován dnešní výběr z judikatury správních soudů.

Úroky z prodlení placené správci daně – výběr z judikatury
Ing.
Zdeněk
Burda,
daňový poradce, BD Consult, s.r.o.
 
Z judikatury
 
1. Neexistující povinnost vydat před exekucí platební výměr na úroky z prodlení
(podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 5. 2019, čj. 1 Afs 271/2016-77)
 
Komentář k judikátu č. 1
Daňový subjekt podal žádost o posečkání doměřené daně, která mu byla zamítnuta. Proti zamítavému rozhodnutí podal odvolání, které nebylo zatím vyřízeno. Přesto správce daně přistoupil k exekuci nejen dlužné daně, ale i úroku z prodlení. Před zahájením
exekuce
žalobci neposlal ani upozornění na možnou exekuci dle § 153 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád (dále jen „daňový řád“), ani nevystavil platební výměr na úroky z prodlení dle § 252 odst. 6 daňového řádu. Nejvyšší správní soud neshledal na tomto postupu nic závadného a odlišnost od dřívějších rozsudků téhož soudu zdůvodnil jinou formulací odpovídajících ustanovení v zákoně o správě daní a poplatků (zákon č. 337/1992 Sb., dále také „ZSDP“) a jinou v daňovém řádu. Z tohoto rozsudku tedy plyne, že pokud víme o tom, že nám byla daň doměřena, musíme počítat i s možnou exekucí nejen daně, ale i úroků z prodlení ještě před vystavením platebního výměru na tyto úroky. Nejvyšší správní soud konstatuje, že výši našich nedoplatků můžeme zjistit z daňové informační schránky či si podat žádost o sdělení stavu osobního účtu. Jistou úlevou z nesporné tvrdosti tohoto rozsudku může být odkaz na jiné soudní rozhodnutí uvedené v judikátu naznačující nutnost vydání předchozího upozornění správcem daně např. v případech spolupracujících daňových subjektů či bagatelních nedoplatků.
       
Shrnutí k judikátu
Vůči žalobkyni byly vydány exekuční příkazy na vymožení nedoplatku za DPH, příslušenství, exekučních nákladů a úroku z prodlení. Žalobkyně podala proti nim námitku podle § 159 daňového řádu, v níž žádala jejich zrušení. Namítla, že žalovaný vydal exekuční příkazy bez předchozího upozornění podle § 153 odst. 3 daňového řádu, přestože věděl o odvolání, které žalobkyně podala proti zamítnutí žádosti o posečkání s úhradou daně. Dále namítla, že pro exekuci úroků z prodlení chyběl exekuční titul, neboť jí úroky nebyly sděleny rozhodnutím. Žalobkyně tak byla zkrácena na právu na odvolání, v němž by mohla namítat nesprávnou výši úroku z prodlení. Žalovaný finanční úřad námitku zamítl.
Názor Nejvyššího správního soudu:
A. Vyrozumění podle § 153 odst. 3 daňového řádu
Nejvyšší správní soud se již vyjádřil v rozsudku čj. 7 Afs 37/2018-51 k podmínkám použití § 153 odst. 3 daňového řádu, podle kterého
„[s]právce daně může daňový subjekt vhodným způsobem vyrozumět o výši jeho nedoplatků a upozornit jej na následky spojené s jejich neuhrazením“.
V nyní posuzované věci neshledal důvod se od těchto závěrů odchýlit.
V nyní posuzované věci vyšel krajský soud z obdobných výchozích předpokladů k § 153 odst. 3 daňového řádu jako ve věci čj. 30 Af 26/2014-67 (posuzované následně Nejvyšším správním soudem v rozsudku čj. 7 Afs 37/2018-51) a kladl důraz na to, že k vynechání vyrozumění by mělo dojít pouze výjimečně v případech bezúčelnosti či hrozby nebezpečí z prodlení. V rozsudku čj. 7 Afs 37/2018-51 se Nejvyšší správní soud s tímto přístupem neztotožnil zcela a konstatoval, že
pokud krajský soud uvedl, že o nedoplatku by měl být daňový subjekt vyrozuměn vždy, až na výjimky
vyjmenované krajským soudem,
vychází z (odlišné) úpravy obsažené v dřívější právní úpravě. Ustanovení § 153 odst. 3 daňového řádu je však koncipováno zásadně odlišně.
Již ze samotného znění § 153 odst. 3 daňového řádu a § 73 odst. 1 a 2 zákona o správě daní a poplatků je nad veškerou pochybnost zřejmé, že
se
obě právní normy zásadně liší
. ZSDP správci daně ukládal jednoznačnou povinnost před zahájením
exekuce
dlužníka vyzvat k uhrazení splatného nedoplatku. Uvedená výzva měla být podle zákona vydávána ve formě rozhodnutí a byl proti ní výslovně připuštěn řádný opravný prostředek (odvolání). Výzvu pak bylo nutno vydat před zahájením
exekuce
vždy; jedinou výjimku představovala existence nebezpečí zmaření účelu vymáhání (§ 73 odst. 2 ZSDP).
Naopak vyrozumění o nedoplatku podle daňového řádu není vydáváno v podobě formalizované výzvy (rozhodnutí) doručované daňovému subjektu „klasickými“ formami (poštou, datovou schránkou).
Daňový řád totiž podobu vyrozumění formálně nesvazuje a ponechává ji zcela na uvážení správce daně.
Podle § 153 odst. 3 daňového řádu je vyrozumění prováděno vhodným způsobem, tzn. že může být provedeno i neformálním způsobem – např. telefonicky. Proti vyrozumění o výši nedoplatku se nelze odvolat; lze proti němu uplatnit námitku, kterou se věcně zabývá nikoliv nadřízený správce daně, ale správce daně, který úkon provedl (viz § 159 daňového řádu či rozsudek ze dne 30. 3. 2016, čj. 2 As 325/2015-31). Dále je třeba zmínit to, že daňový řád (na rozdíl od ZSDP) neobsahuje žádnou lhůtu, ve které by měl správce daně po vyrozumění o nedoplatku vyčkat se zahájením
exekuce
. K vyrozumění by mělo dojít před započetím eventuálního vymáhání, není to však nezbytně nutné; pokud k předchozímu vyrozumění nedojde, sehraje stejnou úlohu exekuční příkaz, ze kterého je existence nedoplatků patrná.
Je tedy zřejmé, že
zákonodárce svěřil správci daně ve vztahu k citovanému ustanovení diskreční oprávnění, tj. oprávnění provést správní uvážení o tom, zda je namístě vyrozumění učinit, či nikoliv
.
Správní uvážení finanční správy ohledně aplikace § 153 odst. 3 daňového řádu je poměrně široké, neboť toto ustanovení nejenže výslovně operuje s pojmem „může“, ale nadto neobsahuje žádné podmínky své aplikace (hypotézu).
Zároveň je ovšem třeba dodat, že ani v případě správního uvážení není orgán finanční správy oprávněn postupovat libovolně nebo nahodile.
Daňový řád totiž výslovně stanoví, že
„[o]soby zúčastněné na správě daní mají rovná procesní práva a povinnosti“
(§ 6 odst. 1 daňového řádu), že
„[s]právce daně dbá na to, aby při rozhodování skutkově shodných nebo podobných případů nevznikaly nedůvodné rozdíly“
(§ 8 odst. 2 daňového řádu) a že
„[s]právce daně umožní osobám zúčastněným na správě daní uplatňovat jejich práva a v souvislosti se svým úkonem jim poskytne přiměřené poučení o jejich právech a povinnostech, je-li to vzhledem k povaze úkonu potřebné nebo stanoví-li tak zákon“
(§ 6 odst. 3 daňového řádu).
Limitem pro správní uvážení týkající se § 153 odst. 3 daňového řádu by přitom měla být účelnost vyrozumění o nedoplatku.
V rozsudku čj. 7 Afs 37/2018-51 Nejvyšší správní soud přisvědčil stěžovateli, že
odůvodněnými případy využití institutu vyrozumění jsou např. situace spolupracujícího daňového subjektu nebo bagatelního nedoplatku.
Nejvyšší správní soud souhlasí s krajským soudem, že daňová
exekuce
nebyla zahájena v rozporu se zákonem. S ohledem na skutkové okolnosti popsané krajským soudem nemohla být pro stěžovatelku překvapivá.
Ve vztahu k uvedenému ustanovení stěžovatelka namítla pouze to, že žalovaný vydal exekuční příkazy bez předchozího upozornění, přestože věděl o odvolání, které stěžovatelka podala proti zamítnutí žádosti o posečkání s úhradou daně.
Žalovaný na to reagoval tak, že stěžovatelku před zahájením
exekuce
vyrozuměl o výši nedoplatku při ústním jednání dne 13. 8. 2014, o němž je ve spisu úřední záznam.
Jestliže žalovaný v exekučním příkazu vyšel z toho, že stěžovatelku podle citovaného ustanovení upozornil a uvedl konkrétní příklady, kdy k upozornění mělo dojít, a zároveň stěžovatelka se omezila na prosté tvrzení, že upozorněna nebyla, nebyl žalovaný povinen v rozhodnutí o námitce vysvětlovat správní úvahu, proč k vyrozumění podle § 153 odst. 3 daňového řádu nepřistoupil.
B. Platební výměr na úrok z prodlení podle § 252 odst. 6 daňového řádu
Stěžovatelka připustila, že úroky z prodlení vznikají ze zákona, a proto správce daně není povinen vydat
deklaratorní
rozhodnutí podle § 252 odst. 6 daňového řádu. Vytkla však žalovanému, že nevysvětlil, proč tak v daném případě neučinil.
Žalovaný v rozhodnutí o námitce stěžovatelce vysvětlil, že exekučním titulem byl v daném případě vykonatelný výkaz nedoplatků ze dne 2. 12. 2014, v němž byly uvedeny všechny nedoplatky, včetně úroku z prodlení. Exekuční příkazy na tento exekuční titul odkazovaly.
K námitce, že úroky nebyly sděleny samostatným rozhodnutím, žalovaný odkázal na § 252 odst. 6 daňového řádu, podle kterého správce daně „může“ vyrozumět daňový subjekt o předpisu úroku z prodlení platebním výměrem kdykoliv, vyžaduje-li to stav osobního daňového účtu daňového subjektu.
Toto odůvodnění bylo vyhovující s ohledem na obecnost námitky, kterou stěžovatelka vznesla. Stěžovatelka neuvedla žádné okolnosti ohledně stavu jejího osobního daňového účtu, které by postup podle § 252 odst. 6 daňového řádu vyžadovaly.
Okolnost, která by svědčila o tom, že stav jejího osobního daňového účtu vyžadoval sdělení úroku z prodlení, stěžovatelka netvrdila ani později v řízení před krajským soudem. Nezákonnost postupu žalovaného opírala pouze o argument, že v důsledku nevydání platebního výměru neznala výši úroku a způsob jeho výpočtu, a proto byla zkrácena na právu na opravný prostředek. Ve shodě s krajským soudem Nejvyšší správní soud tuto námitku důvodnou neshledal.
Předně je třeba zdůraznit, že
platební výměr na úroky z prodlení podle § 252 odst. 6 daňového řádu má pouze
deklaratorní
charakter a jeho vydání není podmínkou pro zahájení
exekuce
.
Daňová
exekuce
je podle daňového řádu konstruována odlišně od předchozí právní úpravy.
Úrok z prodlení je nyní vymáhán společně s nedoplatkem na dani.
Z § 178 odst. 3 daňového řádu (podle kterého
„[p]okud se částka, pro kterou je daňová
exekuce
nařizována, zvyšuje po nařízení daňové
exekuce
o úrok z prodlení, správce daně nařídí ve výroku exekučního příkazu i exekuci tohoto úroku a uvede zde rovněž způsob jeho výpočtu“
) a § 252 odst. 2 první věty téhož zákona (podle kterého
„[d]aňovému subjektu vzniká povinnost uhradit úrok z prodlení za každý den prodlení, počínaje pátým pracovním dnem následujícím po dni splatnosti až do dne platby včetně“
) je zřejmé, že
úrok z prodlení narůstá i po nařízení
exekuce
až do dne úhrady vymáhaného nedoplatku. V exekučním příkazu nelze proto určit úrok z prodlení pevnou částkou, ale uvádí se pomocí výpočtu
. Tento výpočet je přitom stanoven přímo zákonem. Tento způsob výpočtu byl uveden i v exekučních příkazech vydaných v nyní posuzované věci a poskytoval dostatečnou možnost, aby stěžovatelka zjistila výši úroku z prodlení, kterou je povinna uhradit.
Krajský soud nepochybil ani poukazem na možnost stěžovatelky
zjistit si výši svých nedoplatků, včetně úroků z prodlení, v daňové informační schránce. Byť nemají údaje v této schránce závazný charakter, dávají daňovému subjektu přinejmenším neformální informaci o tom, jaké nedoplatky a v jaké výši u něj správce daně eviduje
. Kromě toho mohla stěžovatelka také kdykoliv požádat o vystavení potvrzení o stavu svého osobního daňového účtu podle § 151 daňového řádu.
Možnost zjistit výši úroku z prodlení tedy není nezbytně navázána na vydání platebního výměru
(jak se mylně domnívala stěžovatelka), jeho vydání proto není podmínkou pro zachování práva daňového subjektu na opravný prostředek. Již krajský soud poukázal na rozsudek čj. 9 Afs 52/2015-59, v němž Nejvyšší správní soud připustil, že i v exekučním řízení lze výjimečně namítat věcnou nesprávnost výkazu nedoplatků, neboť proti samotnému výkazu nejsou opravné prostředky přípustné.
Usnesení rozšířeného senátu ze dne 22. 3. 2011, čj. 5 Afs 35/2009-265, a rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové čj. 31 Af 35/2015-43 (potvrzený rozsudkem Nejvyššího správního soudu ze dne 11. 10. 2017, čj. 3 Afs 262/2016-34) se vztahují k předchozí právní úpravě podle ZSDP, který v mnoha ohledech konstruoval úrok z prodlení a jeho vymáhání odlišně od daňového řádu. Tato
judikatura
proto není použitelná pro nyní posuzovanou věc a nelze z ní dovozovat prekluzi úroku z prodlení v důsledku nevydání platebního výměru podle § 252 odst. 6 daňového řádu, jak činí stěžovatelka (srov. rozsudek čj. 7 Afs 37/2018-51, bod 43, který aproboval odůvodnění rozsudku krajského soudu v dané věci k otázce
prekluze
a nepoužitelnosti starší judikatury k ZSDP).
 
2. Úrok z prodlení a výkaz nedoplatků
(podle rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 26. 4. 2019, čj. 45 Af 30/2016-52, zveřejněno ve Sbírce rozhodnutí NSS 7-8/2019 pod č. 3899/2019)
 
Komentář k judikátu č. 2
I další rozsudek je vůči daňovým subjektům přísný – podkladem pro exekuci je výkaz nedoplatků, do kterého lze úrok z prodlení zahrnout v okamžiku jeho předpisu do evidence daní na osobní účet daňového subjektu, aniž by mu bylo předtím nutno doručit platební výměr na úrok z prodlení. Soudy tak bohužel opakovaně v konečném důsledku potvrzují skutečnost, že finanční úřady často s vystavením platebních výměrů na úroky z prodlení otálejí i po dlouhou dobu a v kontextu uvedených rozsudků se pak mohou dle své úvahy rozhodnout úrok spočítat, předepsat do evidence daní, do výkazu nedoplatků a exekvovat, aniž předtím vůbec zašlou platební výměr na úroky. Překvapený daňový subjekt je pak odkázán na skutečnost, že když mu byla doměřena daň či když ji uhradil se zpožděním, měl sám vědět, že jsou s tím spojeny úroky, a nečekat na platební výměr, ve kterém jsou vyměřeny. Může se pouze pokusit o nejistou obranu naznačenou v předcházejícím rozsudku, tedy přesvědčit soud o tom, že platební výměr na úroky z prodlení má být vystaven, když to vyžaduje stav jeho osobního účtu. Úspěšnost této námitky je však nejistá, podle judikatury je zřejmě větší šance, když jde o dříve „vzorného“ poplatníka či když jde o bagatelní částky. V ostatních případech zřejmě může vítězit snaha o „moment překvapení“, tedy pokus „nevystrašit“ daňový subjekt oznámením, ať již formou platebního výměru, či upozorněním před exekucí, neboť by se mohlo stát, že se již později nenajde takový majetek, který by bylo možno exekvovat. V každém případě jde o velmi přísný postup, protože předpokládá, že se bude daňový subjekt aktivně zajímat o výši svého úroku z prodlení, namísto toho, že nejen v daňové oblasti je v obdobných případech obvyklé, že dotčené subjekty spíše předpokládají, že pokud je po nich vyžadována nějaká sankce, je jim napřed sdělena (např. právě platebním výměrem) a je jim ponechán určitý časový prostor na jejich úhradu.
       
Shrnutí k judikátu
Právní věta:
„Úrok z prodlení dle § 252 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, lze zahrnout do výkazu nedoplatků ve smyslu § 176 odst. 1 písm. a) daňového řádu, je-li splatný (splatnost úroku z prodlení je určující pro jeho předpis do evidence daní – na osobní daňový účet daňového subjektu).
Vykonatelnosti výkazu nedoplatků není na újmu, že do výkazu zahrnutý splatný úrok z prodlení nebyl sdělen daňovému subjektu platebním výměrem dle § 252 odst. 6 daňového řádu.
Žalovaný vydal tři platební výměry na daň z příjmů právnických osob. Odvolání proti všem výše uvedeným platebním výměrům byla zamítnuta.
Ke dni 3. 8. 2016 sestavil žalovaný výkaz nedoplatků, podle něhož dosahují daňové nedoplatky celkové výše 996 450,82 Kč. Nedoplatek byl vykázán na základě platebních výměrů a dále jako úrok z prodlení z daňových povinností stanovených platebními výměry (není však uvedeno, za jaké období je úrok z prodlení předepsán).
Platebními výměry na úrok z prodlení ze dne 5. 8. 2016 žalovaný vyrozuměl žalobkyni o předpisu úroku z prodlení úhrady daňových povinností; platební výměry na úrok z prodlení byly žalobkyni doručeny dne 5. 8. 2016. Žalobkyně proti platebním výměrům na úrok z prodlení podala odvolání.
Žalovaný vydal dne 5. 8. 2016 exekuční příkaz na přikázání pohledávky z účtu žalobkyně, a to k vymožení nedoplatku na dani i úroku z prodlení. Vymáhaná částka vycházela z výkazu nedoplatků sestaveného ke dni 3. 8. 2016. Exekuční příkaz byl žalobkyni doručen do datové schránky dne 8. 8. 2016.
Žalobkyně podala proti exekučnímu příkazu námitky, které žalovaný napadeným rozhodnutím zamítl. Nedoplatek na úroku z prodlení byl na osobní daňový účet žalobkyně předepsán ke dni sestavení výkazu nedoplatků v souladu s § 252 daňového řádu. Exekuční příkaz byl tedy vydán zcela oprávněně. Jde-li o úroky z prodlení, ty vznikají ze zákona, správce daně je nevyměřuje, ale pouze sděluje,
platební výměry na úrok z prodlení nemají
konstitutivní
charakter, nařízení
exekuce
proto nebrání, že byly vydány současně s exekučním příkazem.
Pro nařízení
exekuce
nemá význam ani žalobkyní podané odvolání proti rozhodnutím o pozbytí účinnosti rozhodnutí o povolení posečkání, neboť rozhodnutí o povolení posečkání pozbyla účinnosti dne 24. 6. 2016, kdy došlo k porušení podmínek, za kterých bylo posečkání úhrady daně povoleno (§ 157 odst. 5 daňového řádu).
Žalobkyně např. namítala, že jí nebyly do doby vydání exekučního příkazu sděleny, resp. účinně oznámeny, úroky z prodlení, neboť platební výměry na úroky z prodlení byly vydány současně s exekučním příkazem a namísto zástupci žalobkyně byly doručovány přímo žalobkyni.
Krajský soud žalobu proti rozhodnutí žalovaného zamítl.
Z odůvodnění:
Žalobkyně předně namítla nezákonnost exekučního příkazu spočívající v absenci specifikace nedoplatku na dani. Podle § 178 odst. 2 daňového řádu obsahuje výrok exekučního příkazu kromě náležitostí podle § 102 odst. 1 způsob provedení daňové
exekuce
, výši nedoplatku, pro který je
exekuce
nařizována, výši exekučních nákladů podle § 183 odst. 1 a 2 a odkaz na exekuční titul. Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 24. 1. 2018, čj. 4 Afs 224/2017-60, shledal, že smyslem označení exekučního titulu v exekučním příkazu je identifikace nedoplatku, pro který je
exekuce
nařizována. Označení exekučního titulu tedy musí být pro daňový subjekt srozumitelné. V posuzovaném případě byl exekuční titul (výkaz nedoplatků) v exekučním příkazu označen číslem jednacím a datem sestavení (3. 8. 2016). Žalovaný v exekučním příkazu rovněž označil platební výměry, jimiž byla daň stanovena, včetně výše jednotlivých nedoplatků na dani a na úroku z prodlení souvisejícím s příslušnou daní, uvedl, kdy byly platební výměry na daň vydány a kdy se daně staly splatnými. Námitka není důvodná.
Exekučním titulem v posuzované věci byl výkaz nedoplatků podle § 176 odst. 1 písm. a) daňového řádu. Výkaz nedoplatků je ze své povahy specifickým exekučním titulem, není rozhodnutím, ale listinou sestavovanou správcem daně na základě údajů evidence daní. Je vnitřním dokladem správce daně, proti němuž nejsou přípustné opravné prostředky.
Výkaz nedoplatků se nikomu nedoručuje, smyslem jeho existence je sumarizace nedoplatků a jejich předání k vymáhání.
Jde standardně o interní doklad mezi vyměřovacím a vymáhacím oddělením, resp. mezi vyměřovací a vymáhací fází daňového řízení; jedná se o tzv. jiný materiální úkon správce daně, v němž se prolínají znaky organizační, technické a pomocné (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 8. 2008, čj. 2 Ans 6/2007-101). Podle exekuční judikatury Nejvyššího soudu (viz např. usnesení ze dne 28. 3. 2007, sp. zn. 20 Cdo 1204/2006, č. 11/2003 Sb. NS)
je výkaz nedoplatků vykonatelný tehdy, jsou-li vykonatelné všechny položky v něm uvedené
, tzn. jsou-li vykonatelná všechna rozhodnutí, která byla podkladem pro zanesení příslušných částek do evidence daní, a splatné všechny částky, do této evidence zanesené přímo na základě zákona (splatné částky záloh na daň). Žalovaný tedy nepochybil, pokud výkaz nedoplatků žalobkyni nedoručoval.
Soud se dále zabýval námitkou žalobkyně ohledně neoznámení platebních výměrů na úrok z prodlení žalovaným.
Soud přisvědčil tvrzení žalovaného, že úrok z prodlení vzniká ze zákona, neuhradí-li daňový subjekt daň nejpozději ke dni její splatnosti, a že platební výměry, jimiž správce daně daňový subjekt vyrozumívá o úroku z prodlení, jsou toliko deklaratorního charakteru.
Ostatně v tomto ohledu se úrok z prodlení jakožto příslušenství daně nijak neliší od daně samotné, neboť rovněž ta vzniká v okamžiku splnění všech hmotněprávních podmínek pro vznik daně a platební výměr výši daně toliko deklaruje. Úprava institutu deklaratorního platebního výměru vyjadřuje, že ačkoliv je platební povinnost založena přímo zákonem, účinky vůči povinnému nastávají teprve okamžikem řádného oznámení platebního výměru daňovému subjektu (popř. fikcí doručení platebního výměru dle § 140 odst. 1 a 2 daňového řádu).
To platí pro vlastní daňovou povinnost, jinak je tomu u úroku z prodlení, neboť ten se předepisuje do evidence daní přímo
(k tomu viz níže).
Soud k tomu uvádí, že ačkoliv povinnost uhradit úrok z prodlení vzniká přímo ze zákona, nelze bez dalšího přikročit k jejímu přímému vymáhání. Předpokladem nařízení
exekuce
je existence exekučního titulu, který musí splňovat požadavek materiální i formální vykonatelnosti. Takovým exekučním titulem je rozhodnutí, kterým je stanoveno peněžité plnění (platební výměr). Sdělení výše úroku z prodlení daňovému subjektu prostřednictvím platebního výměru dle § 252 odst. 6 daňového řádu je tedy základním předpokladem pro to, aby bylo možné vést k vymožení nedoplatku na úroku z prodlení exekuci. Současně jde o procesní prostředek, jímž se daňovému subjektu otevírá cesta ke zpochybnění výše úroku z prodlení (námitky týkající se délky prodlení, výše nedoplatku, z něhož se úrok počítá, sazby úroku), a to prostřednictvím odvolání proti platebnímu výměru, resp. posléze žaloby. Platební výměr může vydat správce daně kdykoliv, vyžaduje-li to stav osobního daňového účtu daňového subjektu. Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 30. 9. 2008, čj. 8 Afs 38/2008-57, č. 2299/2008 Sb. NSS, konstatoval, že
„[p]osouzení, zda stav účtu daňového dlužníka vyžaduje, aby bylo daňovému dlužníku sděleno penále (§ 63 odst. 4 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků), spadá do sféry správního uvážení správce daně“.
Tento závěr lze aplikovat též na stávající úpravu vyrozumění o předpisu úroku z prodlení,
to znamená, že posouzení, zda stav osobního účtu daňového subjektu vyžaduje, aby byl daňový subjekt vyrozuměn o předpisu úroku z prodlení, je věcí správního uvážení správce daně.
Daňový řád nicméně předpokládá, že vedle vykonatelného rozhodnutí, jímž je stanoveno peněžité plnění, je exekučním titulem i výkaz nedoplatků sestavený z údajů evidence daní. Výkaz nedoplatků je vykonatelný tehdy, jsou-li vykonatelná všechna rozhodnutí, která byla podkladem pro zanesení příslušných částek do evidence daní, a splatné všechny částky do této evidence zanesené přímo na základě zákona. Je tedy zřejmé, že
je třeba rozlišovat dvě skupiny daňových povinností v závislosti na tom, zda se zanáší do evidence daní na základě rozhodnutí (v takovém případě je třeba posuzovat vykonatelnost rozhodnutí), nebo zda se do ní zanáší přímo ze zákona, aniž by musely být podepřeny vykonatelným rozhodnutím (v takovém případě se posuzuje, zda je daňová povinnost splatná)
. Podle § 139 odst. 2 a § 143 odst. 2 daňového řádu se vyměřená (resp. doměřená) daň předepíše do evidence daní na základě rozhodnutí o vyměření (resp. doměření) daně. Úrok z prodlení se podle § 252 odst. 3 daňového řádu předepisuje na osobní daňový účet do desátého dne po skončení měsíce následujícího po měsíci, ve kterém uplynul den jeho splatnosti (dříve se úrok z prodlení předepisuje na osobní daňový účet, je-li předmětem
exekuce
). Úrok z prodlení se přitom stává splatným každým dnem, v němž jsou splněny podmínky stanovené zákonem pro jeho vznik. Z toho plyne, že
úrok z prodlení se předepisuje do evidence daní každý měsíc zpětně za předchozí měsíc, a to přímo na základě zákona, nikoliv na základě rozhodnutí o stanovení výše úroku z prodlení.
Prostřednictvím platebního výměru se daňový subjekt vyrozumívá dle § 252 odst. 6 daňového řádu o úroku z prodlení, který již byl předepsán na osobní daňový účet daňového subjektu.
Funkcí platebního výměru je tedy vyrozumět daňový subjekt o již předepsaném úroku z prodlení, nikoliv být podkladem pro předpis úroku z prodlení na osobní daňový účet.
Výkaz nedoplatků je institut, který umožňuje, aby byla na jeho základě nařízena daňová
exekuce
úroku z prodlení, aniž by existence povinnosti uhradit úrok z prodlení a jeho výše byla osvědčena deklaratorním rozhodnutím správce daně dle § 252 odst. 6 daňového řádu.
Výkaz nedoplatků je vykonatelný tehdy, jestliže je úrok z prodlení předepsaný do evidence daní splatný.
Výše uvedené neznamená, že by byl daňový subjekt zbaven procesní obrany proti existenci a výši úroku z prodlení. Výkaz nedoplatků sice nelze přímo napadnout, ovšem
ve vztahu k nedoplatkům, které nejsou osvědčeny vykonatelným rozhodnutím, lze přezkoumat věcnou správnost výkazu v rámci přezkumu exekučního příkazu, jenž byl vydán na základě výkazu nedoplatků
(viz rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 2. 2016, čj. 9 Afs 52/2015-59, č. 3455/2016 Sb. NSS, a ze dne 15. 11. 2018, čj. 5 Afs 342/2017-40, č. 3825/2019 Sb. NSS).
Soud uzavírá, že
podmínkou vykonatelnosti výkazu nedoplatků, který zahrnuje do evidence daní předepsaný splatný úrok z prodlení, není, aby výše úroku z prodlení byla daňovému subjektu sdělena platebním výměrem dle § 252 odst. 6 daňového řádu
(srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 11. 2018, čj. 7 Afs 37/2018-51, bod 43). Žalovaný tedy nepochybil, jestliže vydal na základě vykonatelného výkazu nedoplatků exekuční příkaz k vymožení mj. úroku z prodlení, jenž byl předepsán na osobní daňový účet žalobkyně a převzat do výkazu nedoplatků, aniž byla žalobkyně vyrozuměna o úroku z prodlení platebním výměrem. Žalobní bod je nedůvodný.
Vzhledem k tomu, že exekučním titulem v dané věci je výkaz nedoplatků, nezabýval se soud žalobním bodem, jímž žalobkyně zpochybnila řádnost doručení platebních výměrů, kterými byla žalobkyni sdělována výše úroků z prodlení a které byly vydány společně s exekučním příkazem.
Zahrnutí úroků z prodlení do výkazu nedoplatků je zcela nezávislé na tom, zda byla žalobkyně vyrozuměna platebním výměrem o výši úroků z prodlení, tím méně pak na tom, zda jí byly platební výměry vydané až po sestavení výkazu nedoplatků řádně doručeny.
Nedůvodná je též námitka, že platební výměry, jimiž byla žalobkyni sdělena výše úroků z prodlení, nebyly s ohledem na podaná odvolání účinné. Soud již výše uvedl, že úroky z prodlení byly zahrnuty do výkazu nedoplatků na základě toho, že byly dle § 252 odst. 3 daňového řádu předepsány na osobní daňový účet žalobkyně (tedy do evidence daní).
Pro posouzení vykonatelnosti výkazu nedoplatků v části týkající se úroků z prodlení je určující toliko to, zda úroky z prodlení zahrnuté do výkazu jsou splatné. Je naopak zcela bez významu, zda byla „účinně“ o jejich výši vyrozuměna žalobkyně prostřednictvím platebního výměru.
Je nerozhodné, že exekuční příkaz byl vydán dříve, než bylo rozhodnuto o odvoláních žalobkyně podaných proti platebním výměrům ve věci úroků z prodlení. Své výhrady vůči existenci úroků z prodlení a jejich výši měla žalobkyně uplatnit v námitce proti exekučnímu příkazu a navazující žalobě proti rozhodnutí o námitce
(to ovšem žalobkyně neučinila), resp. v žalobě proti exekučnímu příkazu.
 
3. Přiměřená lhůta pro úhradu úroku z prodlení
(podle rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 21. 2. 2018, čj. 22 Af 2/2017-41, zveřejněno ve Sbírce rozhodnutí NSS 7/2018 pod č. 3747/2018)
 
Komentář k judikátu č. 3
Předchozí, pro poplatníky poněkud pesimistické rozsudky jsou do určité míry vyváženy dalším rozhodnutím krajského soudu v Ostravě, jež bylo zveřejněno ve Sbírce rozhodnutí NSS, které naopak hovoří o nutnosti poskytnout daňovému subjektu přiměřenou lhůtu k dobrovolné úhradě úroku z prodlení. Krajský soud ji odvozuje od doručení deklaratorního platebního výměru na úrok z prodlení. Je otázkou, do jaké míry je tento rozsudek v linii předcházejících dvou rozsudků, které naopak umožňují exekuci bez doručení platebních výměrů na úrok z prodlení daňovému subjektu. Pokud bychom chtěli najít společné body všech rozsudků, zřejmě bychom došli k závěru, že v souladu se základními zásadami správy daní je před provedením
exekuce
úroků z prodlení vhodné jej předem vyrozumět, resp. zaslat mu platební výměr na tyto úroky a dát mu rozumný prostor na jejich úhradu v případě, že nejde o problematický subjekt či nehrozí oprávněná obava z toho, že by se dotčená osoba mohla začít zbavovat majetku či v případě bagatelní výše úroku. V ostatních případech má razantní postup správce daně větší šanci na obhájení.
       
Shrnutí k judikátu
Právní věta:
V případě úroku z prodlení je třeba
– nejsou-li zde žádné okolnosti, které by nasvědčovaly neochotě či neschopnosti daňového subjektu uhradit úrok z prodlení dobrovolně –
poskytnout daňovému subjektu přiměřenou lhůtu k dobrovolné úhradě, přičemž tato lhůta se odvíjí od doručení deklaratorního platebního výměru na úrok z prodlení
, vydaného dle § 252 odst. 6 zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu.“
Žalovaný vydal dne 18. 10. 2016 několik platebních výměrů, jimiž žalobkyni vyrozuměl o předpisu úroků z prodlení na dani z přidané hodnoty za různá zdaňovací období od dubna 2011 do července 2014. Zásilka s výměry byla doručována poštou, uložena k vyzvednutí byla dne 24. 10. 2016 a skutečně převzata dne 31. 10. 2016.
Žalovaný následně vydal dne 2. 11. 2016 tři exekuční příkazy, jimiž nařídil daňovou exekuci. Dle exekučních příkazů dlužník neuhradil dle vykonatelného nedoplatku úroky z prodlení na daních z přidané hodnoty, jejichž splatnost nastala dne 14. 10. 2016. Daňový nedoplatek byl vymožen dne 8. 11. 2016, a následně byla
exekuce
rozhodnutími z téhož dne zastavena.
Část správcem daně požadované částky byla uhrazena nadměrným odpočtem DPH, zbývající část ve výši 8 975 130 Kč představovala nedoplatek vymáhaný napadenými rozhodnutími. Hlavní činností žalobkyně je výroba a hutní zpracování neželezných kovů (zejména wolframových produktů) a jejich slitin. Žalobkyně zaměstnává 86 osob a její obrat za rok 2015 činil více než 2,5 miliardy Kč. Po doručení shora uvedených platebních výměrů žalobkyně iniciovala kroky k uhrazení dlužné částky, avšak
pouhé dva dny po doručení platebních výměrů vydal žalovaný napadená rozhodnutí.
Zároveň žalovaný zřídil i zástavní právo k nemovitostem žalobkyně. Tato rozhodnutí vydal žalovaný přesto, že žalobkyně s ním plně spolupracovala, na veškeré přípisy žalovaného včas a řádně reagovala a daňové kontroly, v souvislosti s níž byly vydány uvedené platební výměry, se sama velmi aktivně účastnila. Daň, z níž byly žalobkyni vyměřeny předmětné úroky z prodlení, žalobkyně žalovanému dobrovolně řádně a včas uhradila, a to dokonce s předstihem přibližně devíti měsíců. Částka na účtech navíc exekvovanou částku převyšovala, takže žalobkyně potřebnými prostředky na úhradu dluhu žalovanému disponovala. Postupem žalovaného byla žalobkyni zamezena možnost dobrovolné úhrady předmětných úroků z prodlení. Žalobkyně též podotkla, že výpočet výše úroků z prodlení byl zatížen chybou, což sám žalovaný uznal autoremedurním rozhodnutím ze dne 22. 11. 2016, dále že z předmětných účtů hradila mzdy svých zaměstnanců, a též namítala skutečnost, že uplatňuje každoměsíční nárok na odpočet DPH, přičemž i prostřednictvím těchto přeplatků ve formě odpočtů DPH by mohla být předmětná částka během několika měsíců uhrazena (ačkoli žalobkyně neměla v úmyslu zvolit tento způsob řešení).
Krajský soud v Ostravě zrušil rozhodnutí žalovaného a věci mu vrátil k dalšímu řízení.
Z odůvodnění:
Krajský soud rovněž přisvědčuje žalovanému v tom, že platební výměry, jimiž žalobkyni vyrozuměl o předpisu úroků z prodlení, mají toliko
deklaratorní
charakter. To ostatně ani žalobkyně nezpochybňuje. Nicméně krajský soud nespatřuje v této skutečnosti okolnost, která by činila vydání napadených rozhodnutí bez dalšího zákonným.
Úrok z prodlení sice vzniká ze zákona, nicméně zákonodárce tím, že konstruoval institut deklaratorního platebního výměru na tento úrok (§ 252 odst. 6 daňového řádu), vyjádřil, že ačkoliv je uvedená platební povinnost založena přímo zákonem, účinky vůči povinnému se v obvyklé situaci projeví až řádným oznámením tohoto platebního výměru. Jakkoli tedy daňový subjekt může zjistit výši úroku z prodlení i před doručením deklaratorního platebního výměru z osobního daňového účtu, výkon
exekuce
by měl být – nejsou-li zde mimořádné okolnosti – proveden v přiměřené době až poté, co byl daňový subjekt o výši úroku vyrozuměn postupem dle § 252 odst. 6 daňového řádu.
K obdobně konstruovanému institutu vyrozumění o daňových nedoplatcích se vyslovil Krajský soud v Hradci Králové v rozsudku ze dne 25. 4. 2014, čj. 31 Af 4/2013-59, kdy uvedl:
„Situace, kdy k vyrozumění nedojde, může být s přihlédnutím k povaze instrumentu a základním zásadám správy daní ospravedlněna pouze neodkladností situace (nutnost zahájit exekuční kroky co nejdříve), nesoučinností ze strany daňového subjektu (v případě, že je nekontaktní, reaguje neadekvátním způsobem apod.) nebo skutečností, že je z okolností případu zřejmé, že je daňový subjekt s danou situací srozuměn, a vyrozumění by bylo tedy nadbytečné.“
V projednávané věci sice k vyrozumění došlo, nicméně exekuční řízení bylo zahájeno v tak krátké lhůtě po doručení výměrů, že samotná skutečnost jejich doručení nemohla mít efektivní vliv na jednání žalobkyně, která nebyla schopna zareagovat na výměr ve lhůtě prakticky jednoho dne od doručení výměrů. Situace tak z hlediska žalobkyně byla prakticky rovnocenná se situací, jako kdyby k doručení výměrů vůbec nedošlo.
Krajský soud se zcela ztotožňuje se žalobními námitkami stran porušení základních zásad správy daní při stanovení okamžiku provedení
exekuce
a obranu žalovaného pokládá za nedůvodnou z následujících důvodů.
Není pravdou, že by v projednávané věci aplikace speciální normy vylučovala úvahu žalovaného ve světle základních zásad správy daní. Speciální norma nepředepisuje konkrétní den, kdy (či dokdy) musí být zahájeno exekuční řízení vykonatelného daňového nedoplatku. Naopak je právě na úvaze správce daně, aby po vyhodnocení skutkových okolností ve světle základních zásad správy daní přistoupil k exekuci v takovém okamžiku, který na jedné straně neohrožuje úhradu daně, avšak na druhé straně neznemožňuje nebo výrazně neztěžuje daňovému subjektu dobrovolnou úhradu daně.
Jakkoli splatnost úroku z prodlení nastává ze zákona a jakkoli bylo možno výši a splatnost zjistit z daňového účtu žalobkyně, je třeba znovu zdůraznit, že principiálně by se měla úvaha o přiměřenosti doby k dobrovolnému plnění i v takovém případě odvíjet od převzetí platebního výměru – byť deklaratorního.
(Krajský soud zdůrazňuje slovo „principiálně“ – jímž má na mysli situaci, kdy nic nenasvědčuje neochotě či nemožnosti úhrady ze strany daňového subjektu).
V projednávané věci zde nebyly žádné
indicie
, které by mohly nasvědčovat neschopnosti či neochotě žalobkyně úroky z prodlení dobrovolně v obvyklé lhůtě odvíjené od doručení platebních výměrů uhradit
. Tím, že postupem žalovaného nebyl žalobkyni poskytnut efektivní prostor pro dobrovolnou úhradu daňové povinnosti, došlo k porušení zásad zdrženlivosti a přiměřenosti, spolupráce, vstřícnosti a hospodárnosti. Bez zřejmého důvodu, ospravedlnitelného zájmem na řádném výběru daní, byla žalobkyně zatížena omezením dispozičního práva ke svým účtům a zcela nehospodárně došlo jak k aktivitě daňové správy, tak zejména k vytvoření zbytečných nákladů
exekuce
.
Skutečnost, že od okamžiku vykonatelnosti žalovaný formálně mohl přistoupit k exekuci, jej nezbavuje povinnosti realizovat tuto možnost tak, aby daňový subjekt zatížila co nejméně.
Tak se to ovšem v projednávané věci nestalo. Krajský soud znovu opakuje, že v případě úroku z prodlení je třeba – nejsou-li zde žádné okolnosti, které by nasvědčovaly neochotě či neschopnosti daňového subjektu uhradit úrok z prodlení dobrovolně – poskytnout daňovému subjektu přiměřenou lhůtu k dobrovolné úhradě, přičemž tato lhůta se odvíjí od doručení deklaratorního platebního výměru na úrok z prodlení. Jen takový postup je v souladu s § 5 odst. 3 daňového řádu, podle nějž je správce daně povinen použít při vyžadování plnění povinností osob zúčastněných na správě daní jen takové prostředky, které je nejméně zatěžují a ještě umožňují dosáhnout cíle správy daní. Krajský soud plně sdílí náhled žalobkyně, že pro exekuční řízení je přenositelný akcent na proporcionalitu přijatého řešení, jak se zračí v judikatuře správních soudů k zajišťovacím příkazům, neboť podobně i
exekuce
je kvůli svému výraznému zásahu do majetkové sféry daňového subjektu krajním prostředkem, který má správce daně k dispozici a jehož užití musí pečlivě vážit.
 
4. Exekuční příkaz na úrok v prodlení v případě dosud nepravomocné daňové povinnosti, ke které se úrok z prodlení vztahuje
(podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 20. 12. 2018, čj. 6 Afs 398/2017-33)
 
Komentář k judikátu č. 4
Správce daně exekvoval úroky z prodlení k vyměřené dani, u které bylo proti platebnímu výměru podáno odvolání. Daň tedy nebyla v okamžiku vydání exekučních příkazů stanovena pravomocně. Exekvování úroků z prodlení bylo proto nezákonné.
       
Shrnutí k judikátu
Nejvyšší správní soud předně připomíná, že v daném případě jsou předmětem přezkumu exekuční příkazy k vymožení úroku z prodlení, který byl předepsán samostatnými platebními výměry. Stěžovatel přitom poukazuje na skutečnost, že
v době vydání exekučních příkazů nebyly pravomocné dodatečné platební výměry, jimiž byla vyměřena DPH i související penále.
Úrok z prodlení je příslušenstvím daně a nabíhá ze zákona, jakmile jsou splněny zákonem stanovené předpoklady, přičemž k jeho výši dospívá správce daně matematickou operací (určí výši penále či úroku z prodlení k určitému dni), kterou daňovému subjektu sděluje formou platebního výměru, jenž je pouze deklaratorním právním aktem.
Pro úrok z prodlení dle § 252 daňového řádu platí, že jej nelze předepsat, dokud dodatečný platební výměr o vyměření daně samotné nenabyl právní moci
(srov. § 139 odst. 3 daňového řádu).
Úrok z prodlení se sice stává splatným přímo ze zákona (vzniká a je splatný bez ohledu na to, zda správce daně vydá platební výměr), správce daně však nemůže vydat platební výměr na úrok z prodlení, pokud není pravomocně rozhodnuto o tom, že daňový subjekt včas neodvedl daň. Nemůže-li správce daně bez existence pravomocného rozhodnutí o dani předepsat úrok z prodlení, resp. tvrdit, že vznikl, nemůže jej logicky ani vymáhat – otázku splatnosti úroku z prodlení má postavenou najisto – bez ohledu na to, zda byla úhrada daně předtím zajištěna či nikoliv – teprve tehdy, když je pravomocně rozhodnuto o nedoplatku na dani.
Stěžovatelčina stěžejní námitka spočívající v tom, že platební výměry předepisující úroky z prodlení, a potažmo tak i na ně navazující exekuční příkazy, byly vydány předčasně, a tedy nezákonně, je tedy důvodná. Jelikož o odvolání proti dodatečným platebním výměrům bylo rozhodnuto až dne 24. 8. 2017, přičemž následujícího dne nabylo toto rozhodnutí právní moci, nebylo možné o téměř rok dříve, dne 11. 11. 2016, vydat platební výměry na úrok z prodlení a dne 14. 11. 2016 exekuční příkazy k jeho vymožení
.
 
5. Možnost v opravných prostředcích proti úroku z prodlení zpochybnit samotnou doměřenou daň
(podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 5. 2019, čj. 7 Afs 141/2018-28)
 
Komentář k rozsudku č. 5
Někdy se daňové subjekty při napadání příslušenství daně snaží zpochybnit nikoli výši či výpočet penále či úroku z prodlení, ale snaží se napadnout i výši daně, v důsledku které příslušenství vzniklo. Takové žaloby však nebývají úspěšné, neboť soud žalobce upozorní, že zpochybňovat výši daně měl při obraně proti platebnímu výměru na daň samotnou a nikoli proti platebnímu výměru na úrok z prodlení.
       
Shrnutí k judikátu
Stěžovatel kasační stížností brojí proti rozsudku, jímž byla zamítnuta jeho žaloba proti rozhodnutí o odvolání, kterým bylo zamítnuto jeho odvolání proti platebním výměrům na úrok z prodlení.
Nejvyšší správní soud opakovaně vyslovil, že
v řízení týkajícím se úroku z prodlení nelze přezkoumávat zákonnost rozhodnutí, kterým byla stanovena vlastní daňová povinnost
(jejíž neuhrazení vedlo ke vzniku úroku z prodlení).
Již v rozsudku ze dne 11. 5. 2005, čj. 1 Afs 137/2004-62, publikovaném pod č. 1182/2007 Sb. NSS, zdejší soud konstatoval, že přezkoumává-li celní ředitelství rozhodnutí, kterým byl daňovému subjektu sdělen předpis úroku z prodlení (za předchozí právní úpravy označeného jako „penále“), zjišťuje pouze, zda existuje rozhodnutí, kterým mu byla povinnost hradit celní dluh řádně sdělena, zda daňový subjekt svou daňovou povinnost zaplatit vyměřenou daň ve stanovené lhůtě nesplnil a zda se penále počítá v souladu s právní úpravou. Tímto rozsahem přezkumu je při zachování dispoziční zásady vázán rovněž soud. V rozsudku ze dne 29. 5. 2008, čj. 8 Afs 161/2006-93, pak Nejvyšší správní soud uvedl, že nebylo-li pravomocné rozhodnutí ukládající daňovému subjektu zaplatit daň předepsaným způsobem zrušeno, nelze v žalobě proti rozhodnutí o sdělení úroku z prodlení k této dlužné dani úspěšně namítat, že rozhodnutí týkající se úroku je nezákonné proto, že daňová povinnost byla stanovena neoprávněně (srov. i
recentní
rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 4. 10. 2018, čj. 10 Afs 115/2017-37).
Nejvyšší správní soud se proto (stejně jako krajský soud) v nynějším řízení nemohl zabývat kasačními námitkami cílícími do zákonnosti stanovení daně (tj. námitkami, že stěžovatel doložil splnění podmínek pro osvobození od daně při dodání zboží do jiného členského státu v souvislosti s dodáním vozidel do Německa). Jejich věcné vypořádání totiž nepatří do řízení ve věci úroku z prodlení, nýbrž do řízení ve věci vlastní daňové povinnosti
(tj. řízení vedeného zdejším soudem pod sp. zn. 7 Afs 140/2018).
Na řízení týkající se doměření daňové povinnosti je pak stěžovatele nutno odkázat i ve vztahu k jeho kasační námitce, že úrok z prodlení neměl za předmětná zdaňovací období vůbec vzniknout, neboť nevznikla samotná daňová povinnost stěžovatele na DPH. Rozsudkem ze dne 7. 5. 2019, čj. 7 Afs 140/2018-31, Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost stěžovatele napadající rozsudek krajského soudu, kterým byla zamítnuta žaloba stěžovatele proti rozhodnutím, jimiž byla stěžovateli doměřena předmětná DPH. Předmětná daňová povinnost (jejíž pozdní uhrazení vedlo ke vzniku úroku z prodlení) tudíž prošla soudním přezkumem a nadále existuje. Podrobněji odkazuje soud na uvedený rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 7. 5. 2019, čj. 7 Afs 140/2018-31.
Jiné než uvedené námitky stěžovatel v kasační stížnosti neuplatnil. Soud není povinen ani oprávněn domýšlet argumenty za stěžovatele. Takovým postupem by přestal být nestranným rozhodčím sporu, ale přebíral by roli advokáta. S poukazem na shora uvedené důvody Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost jako nedůvodnou.
 
6. Vliv přeplatku za jedno zdaňovací období a nedoplatku za jiné zdaňovací období na úrok z prodlení
(podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 5. 2019, čj. 9 Afs 40/2018-40)
 
Komentář k judikátu č. 6
Díky dodatečným přiznáním na DPH vznikl za červenec 2013 přeplatek na DPH a za srpen 2013 naopak nedoplatek. Žalobkyně měla za to, že předepsaný úrok z prodlení z nedoplatku daně za srpen 2013 byl nezákonný, protože měl být vykompenzován použitím přeplatku za červenec 2013. Žaloba však nebyla úspěšná, neboť finanční správa i soudy došly k závěru, že dodatečně stanovená daň nižší, než byla poslední známá daňová povinnost, se vyměřuje až k poslednímu dni měsíce následujícího po zjištění důvodu pro podání dodatečného daňového přiznání (§ 141 daňového řádu) – tedy v našem případě při dodatečném přiznání za červenec nikoli zpětně k 25. srpnu 2013. Naopak úrok z prodlení z dodatečně vyměřené daně se dle zákona počítá již ode dne původní splatnosti daně (§ 252 daňového řádu). Přestože státní rozpočet skutečně evidentně o žádné peníze nepřišel, soudy po aplikaci doslovného znění zákona vyměření úroku z prodlení akceptovaly jako oprávněné.
       
Shrnutí k judikátu
Stěžovatelka namítá, že předepsání úroku z prodlení je nelogické, neboť v projednávané věci státní rozpočet nebyl zkrácen. Stěžovatelka vykázala za zdaňovací období červenec 2013 přeplatek a za zdaňovací období srpen 2013 (tedy pozdější období) nedoplatek. Stát proto v daném období disponoval větším množstvím peněžních prostředků, než kolik mu byla stěžovatelka povinna zaplatit.
Taková úvaha je mylná.
Stěžovatelka nerozlišuje mezi okamžikem dodatečného vyměření daně a okamžikem její původní splatnosti.
Je-li dodatečně stanovená daň nižší, než byla poslední známá daňová povinnost, je vyměřena k poslednímu dni měsíce následujícího po zjištění důvodu pro podání dodatečného daňového přiznání (§ 141 daňového řádu).
Jinými slovy, rozhodující není zdaňovací období, za které je přeplatek vyměřován, ale okamžik, ke kterému je přeplatek vyměřen, tj. státem
aprobován
.
Zatímco daňový úrok z dodatečně vyměřené daně se dle zákona počítá již ode dne původní splatnosti daně (§ 252 daňového řádu).
Nejvyšší správní soud se ztotožňuje s názorem městského soudu i žalovaného ohledně rozdílného režimu příslušenství daně v případech, kdy vznikl daňový nedoplatek či přeplatek.
Pokud byla dle dodatečného daňového přiznání doměřena daň vyšší, je daňový subjekt v prodlení v rozsahu neuhrazeného doměrku již ode dne původní splatnosti.
Zatímco
v případě, kdy je dle dodatečného daňového přiznání doměřená daň nižší, vznikne přeplatek až jejím vyměřením, tj. v případě dodatečných daňových přiznání je třeba mít za to, že daň je vyměřena k poslednímu dni lhůty pro podání dodatečného daňového přiznání
a bylo-li podáno opožděně, den, kdy došlo správci daně. Z tohoto důvodu je zřejmé, že případný vznik přeplatku na dani za jedno zdaňovací období nemusí mít vždy vliv na úrok za nezaplacenou daň v jiném zdaňovacím období (srov. rozsudek NSS sp. zn. 2 Afs 150/2006).
V daném případě nevznikl přeplatek k původnímu datu splatnosti daně (červenec 2013), tak by tomu např. bylo, pokud by stěžovatelka přiznanou daň k původnímu datu splatnosti skutečně přeplatila, ale až k datu dodatečného vyměření nižší daňové povinnosti, tj. ke dni 30. 9. 2014. Nedoplatek za srpen byl naopak vyměřen již k původnímu dni splatnosti, ke kterému žádný přeplatek na osobním zdaňovacím účtu stěžovatelky evidován nebyl. Stěžovatelčina úvaha, že úrok z prodlení vznikl v době, kdy státní rozpočet disponoval větším množstvím peněžních prostředků, než měla reálně zaplatit, je tedy nesprávná.
Jestliže daňový subjekt vykáže v řádném daňovém přiznání daň nesprávně nižší, nelze úročení nesplnění zákonné povinnosti (úrok z prodlení počítaný ode dne následujícího po dni splatnosti) považovat za neadekvátní zásah do jeho základních práv; obdobně neexistuje důvod, pro který by měl být přeplatek na dani vzniklý z důvodu pochybení vzniklého na straně daňového subjektu, které správce daně nezpůsobil, natož aby je zavinil, v tomto období jakkoli úročen.
Nejvyšší správní soud se již dříve zabýval tím, zda popsaný rozdílný režim příslušenství daně v případech, kdy vznikl daňový nedoplatek či přeplatek, není v rozporu s čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod a dospěl k závěru, že není. Vycházel při tom ze skutečnosti, že daňový nedoplatek vzniklý z titulu nesprávně přiznané daňové povinnosti je důsledkem porušení základní povinnosti daňového subjektu daň si sám vypočítat. Uložení takové zákonné povinnosti, není-li její obsah pro daňový subjekt nepřiměřeně komplikovaný či jinak, např. ve vztahu ke lhůtám, náročný, je legitimním opatřením státu k tomu, aby zajistil potřebné prostředky pro plnění svých funkcí. Bezchybné splnění této povinnosti lze nepochybně po daňových subjektech oprávněně požadovat (množství podávaných daňových přiznání či hlášení objektivně vylučuje možnost přenést tuto činnost na správce daně).
Dle důvodové zprávy k § 252 daňového řádu je úrok z prodlení stanoven jako ekonomická náhrada za nedoplatky peněžních prostředků na daních, které musí veřejné rozpočty získávat z jiných zdrojů, tj. jedná se v podstatě o cenu finančních prostředků v čase, která je dána úrokovou mírou. Poplatník je úroky stižen za to, že nepřiznal a neuhradil svoji daňovou povinnost řádně v době, kdy byla splatná, tzn. určitým způsobem porušil zákonem stanovenou povinnost řádně daň vypočítat a přiznat. Poplatník se tak v důsledku nesprávně přiznané daně ocitá v prodlení s úhradou daňové povinnosti již ode dne původní splatnosti daně, kterou nesprávně uvedl (či neuvedl vůbec) v řádném daňovém přiznání, neboť již od tohoto okamžiku měl daňový výnos připadnout státnímu rozpočtu. Takový postup je zcela souladný s § 1 daňového řádu. Pro předepsání úroků z prodlení tedy existuje legitimní cíl a je zde naplněna i zásada proporcionality (viz
judikát
NSS sp. zn. 1 Afs 71/2010).
K namítanému porušení uvedené zásady je mimo výše uvedeného vhodné připomenout, že zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, rozlišuje okamžik vzniku nároku na odpočet daně, okamžik jeho uplatnění a okamžik, od kterého se odvíjí nárok na jeho vrácení. Hmotněprávní nárok na odpočet daně vzniká okamžikem, kdy nastaly skutečnosti zakládající povinnost tuto dan přiznat (§ 72 odst. 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty), plátce daně jej však může uplatnit kdykoliv ve lhůtě tří let (§ 73 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty), přičemž nárok na jeho vrácení vznikne až vyměřením uplatněného nároku za období, ve kterém byl uplatněn (§ 105 zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty). Jinými slovy, ani vznik vratitelného přeplatku na DPH není automaticky spojen s obdobím, za které je uplatněn, a už vůbec ne s obdobím, ve kterém hmotněprávní nárok vznikl. Městský soud aplikoval citovanou judikaturu správně. Na okamžiku vzniku přeplatku a nedoplatku (§ 153 a § 154 daňového řádu) se v porovnání s předcházející úpravou nic nezměnilo.
Stěžovatelka se mýlí, tvrdí-li, že městský soud se řídil příliš formálně gramatickým výkladem § 252 daňového řádu, aniž by se zabýval jeho smyslem a účelem. Odkazy na judikaturu Ústavního soudu a NSS vztahující se obecně k objasnění jazykového výkladu nijak nerozporují závěry učiněné městským soudem.
 
7. Možnost zásahové žaloby proti úrokům z prodlení
(podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 8. 2016, čj. 9 Afs 73/2016-35)
 
Komentář k judikátu č. 7
Žalobkyně se pokusila napadnout úroky z prodlení prostřednictvím zásahové žaloby. (Žaloby proti nezákonnému zásahu státního orgánu mají při projednávání přednost před žalobami napadající rozhodnutí, proto je někdy patrná snaha žalobce pokusit se využít tento druh žaloby ve snaze získat rozsudek rychleji.) Žaloba však nebyla úspěšná, bylo konstatováno, že mělo být využito odvolání proti platebnímu výměru na úroky a poté případně žaloba proti zamítavému rozhodnutí o odvolání. Zásahová žaloba připuštěna nebyla.
       
Shrnutí k judikátu
Žalobkyni byla odmítnuta její žaloba ve věci ochrany před nezákonným zásahem žalovaného. Tento zásah měl spočívat v tom, že žalovaný předepsal nadměrné odpočty do evidence daní až ke dni vyměření daňové povinnosti, tedy ke dni 20. 3. 2014, a nikoliv ke dnům, kdy měla být podána řádná daňová tvrzení.
Názor Nejvyššího správního soudu:
Stěžovatelka v podané žalobě tvrdila zásah do jejích práv pouze v tom rozsahu, že v důsledku nesprávně vedené evidence daní, resp. nesprávného času zaevidování daně do evidence daní, jí byl nezákonně vypočítán úrok z prodlení platebními výměry ze dne 20. 7. 2015. Proti těmto platebním výměrům podala odvolání.
Nelze souhlasit s názorem stěžovatelky, že námitka nesprávného času zaevidování daně do evidence daní nemůže být předmětem odvolání proti platebním výměrům ze dne 20. 7. 2015.
Nejvyšší správní soud odkázal na dřívější rozsudek ze dne 28. 5. 2008, čj. 9 Afs 112/2007-72, ze kterého plyne, že v rámci vydání platebního výměru na penále je správce daně povinen zohlednit existenci přeplatků na jiných daních a rozsah časového období, za které penále předepisuje, včetně stanovení jeho počátku a konce. V případě rozporování těchto úvah v odvolání pak nutně také musí být podrobeny přezkoumání odvolacím orgánem.
Nejvyššímu správnímu soudu nepřísluší předjímat, jak nadřízený správce daně rozhodne o podaném odvolání.
Soud souhlasí se stěžovatelkou, že evidence daní je jediným podkladem výkazu nedoplatků, který je exekučním titulem, proti kterému nelze podat odvolání a namítat jeho nesprávnost. Toto tvrzení je však nepodstatné, jelikož, jak již soud výše dovodil,
stěžovatelka má možnost se proti jí tvrzenému chybnému zápisu do evidence daní bránit v odvolacím řízení proti vydaným platebním výměrům.
Pokud by takovou možnost neměla, popř. tvrdila jiný zásah do jejích práv, proti kterému se nelze bránit jiným způsobem, nelze vyloučit, že by byla zásahová žaloba přípustná. K tomu lze dále poukázat na to, že daňový řád sice neumožňuje se bránit proti samotnému výkazu nedoplatků, ale umožňuje obranu dlužníka ve fázi nařízení daňové
exekuce
dle § 177 a násl. daňového řádu.
Jak již soud uvedl, stěžovatelka má možnost domáhat se ochrany jinými právními prostředky, proto se Nejvyšší správní soud ztotožňuje se závěry krajského soudu o nepřípustnosti podané žaloby. Kasační stížnost není důvodná.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2019.