Úvod do hybridních nesouladů

Vydáno: 18 minut čtení

Smyslem článku je přinést čtenáři stručný úvod do tématu hybridních nesouladů. Článek nejprve shrnuje základní východiska mezinárodního zdanění, které dávají vzniknout nesouladům v daňových otázkách mezi státy. Poté vymezuje, jaké nesoulady se rozumí pod hybridními nesoulady, dále se zabývá potřebou řešit hybridní nesoulady a na závěr uvádí modelové příklady obvyklých hybridních nesouladů.

Úvod do hybridních nesouladů
Mgr.
Lukáš
Hrdlička
Poznámka:
Autor je interním doktorandem na Katedře finančního práva a finanční vědy Právnické fakulty Univerzity Karlovy. Tento text byl zpracován v rámci projektu studentského vědeckého výzkumu „Finance a informační technologie jako hybatelé právní regulace v zemích Evropské unie a jejich trestněprávní aspekty“ realizovaného v letech 2017–2019 na Právnické fakultě Univerzity Karlovy, SVV 260 360/2017. orcid.org/0000-0002-9864-6947.
 
1. Úvod
Novelou1) zákona o daních z příjmů2) byla do právního řádu transponována směrnice ATAD3), která je součástí balíčku Evropské komise proti vyhýbání se daňovým povinnostem4), který v rámci Evropské unie navazuje na projekt Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj proti erozi daňového základu a přesouvání zisků (v angličtině
base erosion and profit shifting
, dále jen „projekt BEPS“5)). Jedním z opatření identifikovaných v rámci projektu BEPS (akce č. 2) je zamezení hybridním nesouladům. Na hybridní nesoulady reaguje zákon o daních z příjmů systematicky poprvé, proto je vhodné téma hybridních nesouladů přiblížit. Cílem článku je proto přinést stručný úvod do tématu hybridních nesouladů, aby bylo čtenáři zřejmé, co jsou hybridní nesoulady a jak vznikají a na co právní úprava reaguje a čeho se snaží dosáhnout.
 
2. Východiska mezinárodního zdanění příjmů
Státní
suverenita
opravňuje stát k tomu, aby zdaňoval příjmy, které vznikají na jím ovládaném území6), a příjmy, které náleží osobám, které pojí s tímto státem určitý vztah7) (např. pobývají na území státu, jsou občany státu, jsou založeny podle práva tohoto státu). Státní
suverenita
je nicméně běžně omezena suverenitou jiných států. Proto jsou státy při zdanění příjmů vznikajících mimo jejich území závislé na spolupráci ostatních států. Oproti tomu se mohou osoby a jejich příjmy pohybovat relativně nezávisle na hranicích států a přemisťovat tak zdroje svých příjmů a svá daňová rezidenství.8) Státy tak musí reagovat na tento nesoulad mezi pohyblivostí osob a příjmů (kapitálu) a nepohyblivostí států (a jejich právních řádů) ve svém daňovém právu. Státy proto ve vnitrostátním právu vymezují, které příjmy stanovených subjektů podléhají zdanění, a uzavírají mezinárodní smlouvy, které společně s vnitrostátním právem vytvářejí komplikovaný systém mezinárodního zdanění. Mezinárodní smlouvy tvořící tento systém jsou především
bilaterální
smlouvy o zamezení dvojímu zdanění9) a mezinárodní smlouvy týkající se mezinárodní spolupráce při správě daní.10), 11)
Konstrukce daně z příjmů v určitém státě (např. České republice) je projevem jeho daňové politiky12). Daňová politika státu by měla zohledňovat jak vnitrostátní aspekty, tak i aspekty mezinárodní. Toto zohlednění vnitrostátních a mezinárodních aspektů se však liší cíli, které sleduje. Zdanění vnitrostátních příjmů mívá za cíl především zvýšit daňové příjmy veřejných rozpočtů, v menší míře je pak cílem i podpora nějakého chování. Ve zdanění mezinárodních příjmů se kromě toho projevuje snaha přilákat zahraniční investice a zdanit následně příjmy z těchto investic pocházející. V Evropské unii pak do těchto dvou aspektů ještě vstupuje prvek evropský. Ten vychází především z toho, aby členské státy Evropské unie nediskriminovaly příslušníky jiných členských států.
 
3. Nesoulady daňověprávních kvalifikací a hybridní nesoulady
Státy při zdaňování příjmů přistupují k jednotlivým příjmům rozdílným způsobem. Obvyklý přístup je ten, že pokud poplatník daně z příjmů uhradí určitou částku jinému poplatníkovi, jde u prvního poplatníka o výdaj a u druhého poplatníka o příjem. Právní předpis pak stanoví, zda je výdaj daňově uznatelný (sníží základ daně), nebo nikoli. Stejně tak právní předpis stanoví, zda je příjem zdanitelný příjem, nebo je od daně osvobozen (případně není předmětem daně).
Pokud se jedná o platbu mezi poplatníky, kteří jsou daňovými rezidenty (stálými provozovnami) v různých státech, pak se rozlišuje mezi státem plátce (stát, kde má příjem zdroj) a státem příjemce (stát, kde sídlí poskytovatel kapitálu; obvykle se hovoří o investorovi, ačkoli to nemusí nutně být investor, ale může jít o věřitele či poskytovatele duševního vlastnictví). Právo zdanit příjem plynoucí z takové platby má stát zdroje i stát příjemce. Pokud by oba státy uplatnily na tento příjem daň, došlo by ke dvojímu zdanění, kterému se právě má zabránit s pomocí mezinárodních smluv, ale v praxi se tak děje i prostřednictvím vnitrostátních právních předpisů, akorát režim zajištěný mezinárodními smlouvami bývá výhodnější pro poplatníky daní z příjmů.
V průběhu času se etablovaly specifické přístupy k některým typům plateb (příjmů a výdajů) s mezinárodním prvkem. Jedná se především o úroky, licenční poplatky a dividendy.
U platby úroků a licenčních poplatků je standardně výdaj daňově uznatelný a příjem nepodléhá zdanění ve státě zdroje.
U platby dividend je standardně výdaj daňově neuznatelný a příjem je v zásadě osvobozen od daně z příjmů pro právnické osoby. Pro fyzické osoby podléhá srážkové dani.
Před dalším čtením navrhuji se zamyslet nad otázkou, co by se stalo, kdyby si stát zdroje myslel, že jedna a táž platba je splátkou úroku, zatímco stát příjemce by takovou platbu kvalifikoval jako platbu dividendy? Kdo by z takového stavu těžil? Kdo by naopak tímto stavem utrpěl?
Aby poplatník daně z příjmů a správce daně věděli, jak v konkrétním případě správně postupovat, musí právní předpis určit, do které kategorie daný příjem náleží. Je nutné tedy příjem správně kategorizovat. Právní předpisy pro účely kategorizace volí ze tří přístupů. Prvním je využití definice soukromého práva (např. úvěr, zápůjčka, koupě, převod) nebo jiné oblasti veřejného práva (např. banka). Druhým je využití vlastní definice (např. nadměrný výpůjční výdaj). Třetím je kombinace předchozích přístupů. Volba by měla být založena zejména na chtěném výsledku. Pokud jde pouze o snadnou využitelnost, je lepší vyjít ze soukromého práva. Pokud jde o potřebu zabránit zneužití soukromého práva pro daňové účely, pak je potřeba vyjít z vlastní definice v daňověprávním předpisu.13)
Mechanismus vytváření definic pro účely daně z příjmů vede k tomu, že jednotlivé státy tak mohou na jednu platbu pohlížet jako na platbu úrokovou, zatímco jiné státy budou na tuto platbu pohlížet jako na platbu dividendy.
Jak k tomu může dojít? Právo potřebuje uchopit realitu a pomocí právních norem s ní pracovat. Právní normy mají svůj odraz v právním předpise, ve kterém je potřeba popsat jednotlivé charakteristiky právní normy tak, aby tato právní norma mohla reflektovat realitu. Právo (normotvůrce) si však vybírá, které skutečnosti budou právně
relevantní
a které nikoli. Právo však není všude na světě stejné, ale vychází z jiných hodnotových, historických, kulturních a mnoha dalších aspektů.14) Jedna právní skutečnost (např. smlouva) tak může být právními řády z hlediska jejich práva (soukromého či veřejného) posuzována různě. K tomu je pak ještě potřeba připočíst kategorizaci podle daňového práva, které tyto pojmy dále utřiďuje do svých kategorií.
Pro správnou kategorizaci určité skutečnosti je tak nezbytné posoudit daňověprávní pohled, případně také pohled jiného právního odvětví, pokud na něj daňové právo odkazuje. Pokud se jedná o skutečnost s mezinárodním prvkem, pak může dojít k souladu (oba státy posuzují určitou skutečnost obdobně), nebo k nesouladu (oba státy posuzují určitou skutečnost jinak).
Nesoulady v daních z příjmů vyplývající z existence daňového prvku, mohou mít různý charakter. Může jít o nesoulady v hmotněprávní i v procesněprávní oblasti. Nesoulady spočívají typicky v rozdílné kvalifikaci času (různá zdaňovací období), daňovém rezidenství, zdroji příjmů, povaze jednotlivých subjektů apod.
Podmnožinou nesouladů daňověprávních kvalifikací jsou hybridní nesoulady. Za hybridní se tyto nesoulady označují z toho důvodu, že vznikají v důsledku hybridního prvku. Hybridní prvek je element (znak), který způsobuje, že je určitá skutečnost posuzována právními řády pro daňové účely odlišně.
Hlavními příklady nositelů hybridních prvků jsou hybridní entity a hybridní finanční nástroje.
Hybridní entitou se rozumí entita (právnická osoba, nebo jednotka bez právní osobnosti), která je podle jednoho právního řádu daňově transparentní, zatímco podle jiného právního řádu je daňově netransparentní.15) Hybridní entity se dále dělí na hybridní entity a reverzní hybridní entity. Dělení je zavedeno kvůli odlišným způsobům řešení jednotlivých hybridních nesouladů.
Hybridní entita (v užším smyslu) je entita, která je z pohledu státu své daňové rezidence považována za poplatníka daně z příjmů (není daňově transparentní), zatímco z pohledu zahraniční
jurisdikce
není považována za takového poplatníka (je daňově transparentní).
Reverzní hybridní entita je naopak taková entita, která není poplatníkem daně z příjmů (je daňově transparentní) z pohledu svého „domovského“ státu (stát, který by za jiných okolností byl státem, kde je taková entita poplatníkem daně z příjmů; typicky půjde o stát, jehož právním řádem se entita řídí v soukromoprávní oblasti), zatímco z pohledu jiného státu se o daňového poplatníka jedná (je daňově netransparentní).
Hybridním finančním nástrojem se rozumí finanční nástroj (nástroj reprezentující určitý závazek, typicky smlouva nebo cenný papír), který je podle jednoho právního řádu pro účely daní z příjmů nástroj dluhového financování (např. dluhopisem), zatímco podle jiného právního řádu je pro tyto účely považován za nástroj kapitálového financování (např. akcii). Z toho důvodu se pak liší daňové zacházení s platbami týkajícími se těchto hybridních nástrojů (např. daňově uznatelný výdaj v podobě splátky dluhu / osvobozený příjem v podobě podílu na zisku).
 
4. Proč je potřeba hybridní nesoulady řešit?
Hybridní nesoulady mohou vést k nesouladným výsledkům, které jsou obecně s ohledem na mezinárodní daňovou politiku nechtěné. Těmito nechtěnými nesouladnými výsledky jsou to, že vlivem rozdílné právní kvalifikace právních skutečností dvěma nebo více právními řády v důsledku hybridního prvku dojde k tomu, že (i) určitý příjem není zdaněn, ačkoli by zdaněn být měl, nebo (ii) je zdaněn vícekrát, ačkoli by měl být zdaněn pouze jednou.
První situace je využívána zejm. ze strany nadnárodních podniků (MNEs), které při strukturování své činnosti mohou zvolit takovou variantu, která povede k hybridnímu nesouladu, a tak ke snížení celkové daňové povinnosti, která takovému podniku vznikne. Ačkoli existují modelové příklady takových transakcí (viz níže), často je provedení transakce individualizováno pro potřeby konkrétního podniku. Tím dochází k erozi základu daně. Hybridní nesoulady byly proto zařazeny do
anti
-BEPS projektu OECD jako akce 2, jejímž výsledkem jsou publikace
Neutralising the Effects of Hybrid Mismatch Arrangements, Action 2 – 2015 Final Report a Neutralising the Effects of Branch Mismatch Arrangements, Action 2
(2017) a zařazení pravidel proti hybridním nesouladům do směrnice ATAD.
Druhá situace může postihnout poplatníka daně z příjmů, pokud při strukturování své transakce nevezme v úvahu rozdílnou právní kvalifikaci některých skutečností.
 
5. Jak je možné hybridní nesoulady řešit?
Navrhované možnosti řešení hybridních nesouladů jsou v současnosti dvě. Prvním řešením je koordinovat právní kvalifikaci nositelů hybridních prvků tak, aby zúčastněné
jurisdikce
kvalifikovaly pro účely daní z příjmů danou právní skutečnost stejně, resp. akceptovaly zahraniční daňové zacházení.
Druhým řešením je zavedení pravidel pro odepření a uznávání položek snižujících základ daně vzniklých v důsledku hybridních nesouladů. To znamená, že harmonizující právní úprava stanoví, která
jurisdikce
(obvykle dělená na jurisdikci plátce a jurisdikci investora / příjemce) má primárně snížení základu daně zabránit. Pokud taková
jurisdikce
snížení základu daně nezabrání, aplikuje se sekundární (obranné) pravidlo, které říká další jurisdikci, jak má postupovat.
Směrnice ATAD a v návaznosti na ni i novela vychází z druhého řešení.
 
6. Modelové příklady hybridních nesouladů
Dva základní modelové příklady nesouladných výsledků způsobených hybridními nesoulady jsou dvojí započtení (
double deduction
) a zápočet bez zahrnutí (
deduction without inclusion
).
Příklad 1
Modelovým příkladem dvojího započtení je situace (viz obrázek), kdy poplatník daně z příjmů A ve státě A je společníkem hybridní entity ve státě A. Hybridní entita je z pohledu státu B poplatníkem daně z příjmů (je daňově netransparentní), ale z pohledu státu A se o poplatníka daně z příjmů nejedná (je daňově transparentní). Pokud hybridní entita získá úvěr, je splátka úroku vyplývajícího z tohoto úvěru daňově uznatelným výdajem a může tak snížit základ daně z příjmů ve státě B. Z pohledu daňového práva státu A ovšem příjemcem úvěru není hybridní entita, ale poplatník daně z příjmů A, proto je splátka úroku (už provedená hybridní entitou) daňově uznatelným výdajem také pro poplatníka daně z příjmů A. To znamená, že jedna platba (jeden výdaj) sníží základ daně dvakrát (ve dvou státech).
Příklad 2
Modelovým příkladem započtení bez zahrnutí je situace (viz obrázek), kdy v důsledku sjednání hybridního finančního nástroje mezi poplatníkem daně z příjmů A a poplatníkem daně z příjmů B je státem A na hybridní finanční nástroj nahlíženo jako na kapitálové financování, zatímco státem B je na hybridní finanční nástroj nahlíženo jako na úvěrové financování. Následná platba na základě hybridního finančního nesouladu poplatníka daně z příjmů B poplatníkovi daně z příjmů A je pak pro stát B považována za položku snižující základ daně (v ideálním případě nezatěžující platbu úroků srážkovou daní vůbec, případně méně, než kolik činí sazba daně z příjmů ve státě A; obvykle řeší smlouva o zamezení dvojímu zdanění v čl. 11 odst. 2) a pro stát A se jedná o výplatu podílu na zisku, který je osvobozen od daně z příjmů ve státě A.
 
7. Shrnutí
Hybridní nesoulady jsou nesoulady v právní kvalifikaci právních skutečností relevantních pro daňové právo. Na hybridní nesoulady reaguje právní úprava, protože mohou vést k nesouladným výsledkům, které mohou zapříčinit, že určitý příjem zdaněn není vůbec (v důsledku např. dvojího započtení určitého výdaje nebo započtení určitého výdaje bez zahrnutí s ním souvisejícího příjmu do základu daně). Prozatím se etablovaly dva přístupy k řešení hybridních nesouladů, přičemž novela zákona o daních z příjmů vycházející ze směrnice ATAD volí řešení spočívající v odmítnutí výhody související s hybridním nesouladem.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2019.
1) Zákon č. 80/2018 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony (dále jen „novela“).
2) Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“ nebo „ZDP“).
3) Směrnice Rady (EU) č. 2016/1164 ze dne 12. 7. 2016, kterou se stanoví pravidla proti praktikám vyhýbání se daňovým povinnostem, které mají přímý vliv na fungování vnitřního trhu, ve znění směrnice Rady (EU) č. 2017/952 (dále jen „směrnice ATAD“).
4)
Anti
Tax Avoidance Package – European Commission.
European Commission
[online]. Brussels: European Commission, 2016 [cit. 2018-03-04]. Dostupné z: https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/company-tax/anti-tax-avoidance-package_en.
5) Více k projektu BEPS je dostupné zde: Base Erosion and Profit Shifting – BEPS.
OECD: Better policies for better lives
[online]. Paris: OECD, c2018 [cit. 2019-08-05]. Dostupné z: http://www.oecd.org/tax/beps/.
6) Obvykle vyjádřené v určitém seznamu příjmů, které mají zdroj na daném území za splnění stanovených podmínek (např. vznik stálé provozovny v důsledku vykonávání činnosti po vymezenou dobu).
7) Obvykle vyjádřený ve formě daňového rezidenství.
8) To platí především u kapitálových příjmů a osob, které získávají příjmy z mobilního kapitálu nebo podnikání.
9) Mezinárodní smlouvy o zamezení dvojího zdanění mají historický původ v 19. století, ale současné smlouvy vychází z koncepce 20. let 20. století, která našla svůj projev především v modelové smlouvě OECD a modelové smlouvě OSN. Státy pak vytvářejí vlastní modelovou smlouvu, která vychází z jedné z modelových smluv OECD nebo OSN. Konkrétní smlouva se však od modelové smlouvy liší s ohledem na potřeby konkrétní mezinárodní smlouvy.
10) Smlouvy o zamezení dvojímu zdanění také obsahují ustanovení týkající se mezinárodní spolupráce při správě daní.
11) Historickým odůvodněním pro uzavírání mezinárodních smluv zamezujících dvojímu zdanění je potřeba
eliminovat
dvojí zdanění. Nově se tento pohled relativizuje, protože dvojí zdanění není vnímáno jako nezbytně špatné, ale je posuzováno jako jedna z možností nastavení zdanění příjmu, který má mezinárodní prvek. Další možnosti jsou zdanění příjmu jedenkrát a nezdanění příjmu vůbec. Je pak jen na dohodě států, jakou budou uplatňovat daňovou politiku v oblasti zdanění příjmů s mezinárodním prvkem. Pokud tedy není prvek zamezení dvojímu zdanění příjmů s mezinárodním prvkem, pak je u těchto smluv zásadní přerozdělovací funkce (jaký daňový výnos poplyne v konkrétních případech dotčeným státům) a zabránění daňovým únikům s pomocí mezinárodní spolupráce při správě daní (např. výměna informací). K tomu blíže viz DAGAN, Tsilly.
International tax policy: between competition and cooperation
. Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press, 2018, s. 72-119. ISBN 978-1-107-11210-0.
12) V lepším případě koncepční a promyšlené, v horším případě náhodné, nepromyšlené a řešící omezené okruhy problémů, které jsou spíše výrazem potřeby opravit dosavadní vady „systému“, zajistit dostatečné příjmy veřejných rozpočtů nebo získat hlasy voličů či jiné výhody prostřednictvím osvobození, daňových úlev apod.
13) Ta se ovšem stejně obvykle vytváří s využitím soukromoprávních pojmů i pojmů daňověprávních.
14) V daních je to věčný souboj mezi tradicionalismem (jakmile do právního předpisu něco vložíte, už je velmi těžké to upravit nebo dokonce zrušit – opět z mnoha důvodů –, proto je možné často najít v daňověprávních předpisech nesmysly, které koncept racionálního zákonodárce v daňovém právu rozbíjí) a modernismem (snahou zareagovat na vývoj). Do budoucnosti orientovaná ustanovení (ze soukromého práva je příkladem zakotvení obecně prospěšného účelu) se v daních obvykle nevyskytují. S ohledem na politický cyklus je snažší podlehnout tlaku urgentnosti a hasit požáry a přicházet s novými koncepcemi než tyto koncepce realizovat, protože na to i při vší dobré vůli není prostě čas a prostor.
15) Blíže k otázce daňové transparentnosti viz např. SOJKA, Vlastimil, Monika BARTOŠOVÁ, Pavel FEKAR, Jan MAŠEK, Matěj NEŠLEHA a Ivana VAŇOUSOVÁ.
Mezinárodní zdanění příjmů: smlouvy o zamezení dvojího zdanění a zákon o daních z příjmů
. 4. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2017, s. 215 až 218. Daně (Wolters Kluwer ČR). ISBN 978-80-7552-688-5.