Základní podstata pravidla zdaňování zahraničních dceřiných společností ("CFC rules") aneb Zabrání Holanďani přelévání "zisků" do tzv. daňových rájů?

Vydáno: 24 minut čtení

Máte dceřinou společnost v zahraničí? V dnešním článku si představíme, za jakých okolností by mohla česká mateřská společnost zdaňovat v České republice určité vymezené příjmy dceřiné společnosti umístěné v zahraničí. Po představení omezení daňové účinnosti nadměrných výpůjčních výdajů1) a exit tax2) z minulých článků navážeme na další dopady tolik diskutované směrnice ATAD v oblasti pravidel zdaňování zahraničních dceřiných společností.

Základní podstata pravidla zdaňování zahraničních dceřiných společností („CFC rules“) aneb Zabrání Holanďani přelévání „zisků“ do tzv. daňových rájů?
Ing.
Martin
Bureš,
daňový poradce č. 4964, J&Consulting
Na začátek dodejme, že článek se nezabývá pravidly zdaňování zahraničních dceřiných společností u tzv. transparentních entit.
Nejprve se pojďme už tradičně zaměřit na tu méně příjemnou část – legislativní proces. Směrnice Rady EU 2016/1164 ze dne 12. 6. 2016, kterou se stanoví pravidla proti praktikám vyhýbání se daňovým povinnostem, které mají přímý vliv na fungování vnitřního trhu („
Směrnice ATAD
“), vznikla na základě současných postojů Evropské unie (EU) s cílem zajistit, aby byly daně placeny tam, kde se tvoří zisky a hodnota, čímž chce EU dosáhnout větší spravedlnosti. Směrnice ATAD obsahuje pět oblastí boje proti vyhýbání se daňovým povinnostem:
omezení odpočitatelnosti úroků (
„Interest limitation rule“
– čl. 4 Směrnice ATAD);
zdanění při odchodu (
„Exit taxation“
– čl. 5 Směrnice ATAD);
obecné pravidlo proti zneužívání GAAR (
„General
anti
-abuse rule“
– čl. 6 Směrnice ATAD);
pravidla pro ovládané zahraniční společnosti (
„Controlled foreign company rule“
– čl. 7 a čl. 8 Směrnice ATAD);
hybridní nesoulady (
„Hybrid mismatches“
– čl. 9 Směrnice ATAD).
Vedle Směrnice ATAD existuje také směrnice EU 2017/952 ze dne 29. 5. 2017, kterou se mění směrnice 2016/1164, pokud jde o hybridní nesoulady se třetími zeměmi („
Směrnice ATAD 2
“), jejímž cílem bylo aktualizovat a opravit Směrnici ATAD v oblasti hybridních nesouladů (Poznámka autora: S dopadem této směrnice se seznámíme v dalších článcích.)
Česká republika (ČR) měla povinnost obecně implementovat Směrnici ATAD do 31. 12. 2018 s účinností od 1. 1. 2019. Z obecného pravidla existují pouze dvě výjimky:
zdanění při odchodu (tzv. exit tax) s implementační lhůtou do 31. 12. 2019 a účinností od 1. 1. 2020;
pravidla proti hybridním reverzním nesouladům s implementační lhůtou do 31. 12. 2021 a účinností od 1. 1. 2022.
Česká republika nestihla implementovat Směrnici ATAD s účinností od 1. 1. 2019, přičemž většina ustanovení nabydou účinnosti pro zdaňovací období (nebo období, za které se podává daňové přiznání) započaté po 1. 4. 2019.
Směrnice ATAD stanovuje minimální standard, který musí každý členský stát EU („
ČS EU
“) implementovat, přičemž jednotlivé ČS EU si mohou stanovit tvrdší podmínky jednotlivých opatření, než která najdeme ve Směrnici ATAD (čl. 3 Směrnice ATAD). Česká republika toho např. využila v případě pravidla proti zneužívání GAAR. (Poznámka autora: Více informací v dalších článcích
.
) Jelikož jednotlivé ČS EU tedy mohou stanovit přísnější pravidla, než vyplývají ze Směrnice ATAD a ATAD 2, z praktického pohledu bude pro poplatníky přinejmenším problematické odvolávat se na Směrnice ATAD a ATAD 2.
Směrnice ATAD se týká veškerých daňových poplatníků, kteří podléhají v jednom nebo více ČS EU
dani z příjmů právnických osob („poplatník DPPO“).
Do tohoto výčtu zahrnujeme také stálé provozovny poplatníků DPPO, kteří jsou daňovými rezidenty třetí země, pokud se jejich stálé provozovny nacházejí v jednom nebo více ČS EU (čl. 1 Směrnice ATAD).
Jak se říká, do třetice všeho dobrého. Stejně to platí také pro Směrnici ATAD. Po omezení daňové účinnosti nadměrných výpůjčních výdajů a pravidlu tzv. exit tax, kterým jsme se věnovali v předcházejících článcích, se v dnešním článku zaměříme na další pravidlo, které mají ČS EU povinnost implementovat do svých právních předpisů – pravidlo týkající se ovládaných zahraničních společností (tzv.
controlled foreign companies rule – CFC rule
). S ohledem na zahraniční literaturu a běžně užívaný pojem si pravidla týkající se ovládaných zahraničních společností v tomto článku pojmenujeme
„CFC rules“
.
Mnoho lidí v této souvislosti napadne otázka: „Kde se vzala CFC rules?“ CFC rules jsou jedním z opatření Organizace pro hospodářskou spolupráci (OECD) Base erosion and profit shifting (BEPS Action 3), které primárně slouží k eliminaci tzv. přesouvání základů daně do zemí s nízkým (nebo žádným) daňovým zatížením. Evropští zákonodárci se rozhodli promítnout do Směrnice ATAD CFC rules z projektu BEPS (akce 3 BEPS) v podobě čl. 7 a 8 Směrnice ATAD.
CFC rules vznikla v rámci projektu OECD BEPS zejména s cílem zabránit poplatníkům DPPO, aby ve státech
s nízkým (nebo žádným) daňovým zatížením ve vztahu k daňovému zatížení v ČS EU; a
zamezením dvojího zdanění metodou vynětí;
zdaňovali s využitím zahraničních ovládaných společností příjmy, které by jinak měly být zdaňovány v ČS EU.
Zjednodušeně řečeno hlavním cílem CFC rules je tedy zabránění obchodním korporacím, daňovým rezidentům daného ČS EU, aby snižovaly (nebo se vyhýbaly) DPPO v daném ČS EU převáděním části základu daně (zjednodušeně řečeno zisků) na dceřiné obchodní
korporace
(nebo jejich stálé provozovny) do tzv. daňových rájů.
Principem CFC rules je stanovení, že zdanění určitých zisků ovládané zahraniční společnosti (s tímto pojmem se seznáme níže) provedeme u její mateřské obchodní
korporace
. U CFC rules obecně počítáme s hranicí držby více než 50% podílu na základním kapitálu / hlasovacích právech ovládané zahraniční společnosti („
CFC
“). Pozor, pokud se bude jednat o CFC založenou ve speciálních státech vyjmenovaných na tzv. black listu, podmínka 50% podílu na základním kapitálu / hlasovacích právech CFC nemusí být rozhodující.
Nicméně snahou zákonodárců by neměla být taková implementace CFC rules, která by byla pro poplatníky DPPO diskriminační. Implementace CFC rules by se tedy neměla vztahovat na takové transakce, které mají ekonomickou podstatu. Zjednodušeně řečeno by se neměla implementovat, pokud CFC skutečně vykonává ekonomickou činnost.
Tento článek je úvodem neboli „výkopem“ do problematiky CFC rules, přičemž v dalších článcích se seznámíme s více komplikovanými případy.
 
Na koho se vztahují CFC rules?
Směrnice ATAD dává jednotlivým ČS EU za úkol zajistit, aby poplatníci DPPO zahrnovali do svých základů daně také vybrané příjmy CFC. Podle mých informací psali CFC rules holandští zákonodárci. Klasika může v této souvislosti napadnout,
kde udělali (nebo mohli udělat) „soudruzi“ z Holandska chybu?
Pojďme se nejprve seznámit s používanými definicemi. Podle čl. 7 bodu 1 Směrnice ATAD považujeme za tzv.
ovládanou zahraniční společnost
(CFC) „subjekt“ nebo stálou provozovnu, jejíž zisky nepodléhají dani v tomto členském státě ani zde nejsou od daně osvobozeny za splnění následujících podmínek:
poplatník DPPO drží
sám
(nebo
spolu se svými tzv. přidruženými podniky
) na „subjektu“
přímou nebo nepřímou účast představující více než 50 % na jeho hlasovacích právech;
přímo či nepřímo více než 50 % na jeho základním kapitálu; nebo
má nárok na více než 50 % jeho zisků;
a současně
skutečná DPPO (nebo daň obdobná DPPO) odvedená „subjektem“ (nebo stálou provozovnou) ze zisku je
nižší
než
rozdíl
mezi
DPPO, která by byla „subjektu“ (nebo stálé provozovně) stanovena v rámci DPPO v ČS EU poplatníka DPPO; a
skutečnou DPPO (nebo obdobnou daní jako DPPO) odvedenou „subjektem“ (nebo stálou provozovnou) z jejich vymezených příjmů.
„Kontrola“ nad „subjektem“ (nebo existence stálé provozovny) ještě neznamená, že bychom museli uplatňovat CFC rules. Hlavní podmínkou je umístění „subjektu“ (nebo stálé provozovny) ve státě, kde je efektivní zdanění daného příjmu menší než 50 % ve srovnání s ČS EU, ve kterém je ovládající osoba daňovým rezidentem.
Dejme prosím pozor u posuzování výše daně. V tomto případě je důležitý skutečný stav, nikoliv pouze formální posouzení sazby daně ve státě ovládané zahraniční společnosti („
Stát OZS
“). V praxi může nastat situace, kdy ve Státě OZS je sice daňová nominální sazba vysoká (např. 35 %), nicméně CFC může využít mnoho daňových zvýhodnění, kterými může snížit daňovou zátěž u určitých příjmů na minimum (např. z původních 35 % na konečných 5 %). V těchto případech budeme počítat s tzv. efektivní daňovou sazbu po započítání daňových zvýhodnění. Tímto případem může být za určitých okolností např. Malta.
Pozornému čtenáři neunikne, že by se CFC rules mohla vztahovat skoro na každou dceřinou společnost, která by byla umístěna ve státě s nižším efektivním zdaněním. Byla tato skutečnost záměrem evropských (a asi zejména holandských) zákonodárců? Nikoli. Směrnice ATAD v tomto směru stanovuje podstatnou výjimku. Pokud „subjekt“ (nebo stálá provozovna) vykonává v daném státě podstatnou ekonomickou činnost s využitím personálu, vybavení, majetku a prostor, nemusí se na něj vztahovat CFC rules (při současné implementaci taxativně vyjmenovaných příjmů jako v případě ČR). Nicméně tuto skutečnost ovládající osoba musí prokázat a doložit správci daně příslušnými důkazními prostředky.
Nicméně otázkou stále zůstává správné vymezení skutečné ekonomické činnosti. Obecně definici skutečné ekonomické činnosti zajisté naplňuje CFC, která ve Státě OZS má k dispozici prostory, majetek, zásoby, které používá ke svému podnikání, a navíc má fyzicky přítomné zaměstnance. Podle názoru autora článku je její vymezení značně neostré, nejasné a problematické a její nepochopení ze strany správce daně může vyústit k mezinárodním daňovým sporům. (Poznámka autora: v příštím článku se dozvíme více o podstatné ekonomické činnosti.)
Když to vše tedy shrneme, podle Směrnice ATAD uplatníme CFC rules, pokud poplatník DPPO „kontroluje“ „subjekt“ (nebo stálou provozovnu) a
„subjekt“ (nebo stálá provozovna) dosáhne určitého příjmu (podrobněji níže);
skutečná odvedená DPPO (nebo daň obdobná DPPO) z určitých příjmů ve Státě OZS je nižší než 50 % daně, která by byla vyměřena z určitých příjmů ve státě daňové rezidence poplatníka DPPO; a
poplatníkovi DPPO se nepodaří prokázat, že „subjekt“ (nebo stálá provozovna) ve Státě OZS uskutečňuje skutečnou ekonomickou činnost.
Čeští zákonodárci se rozhodli do zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů („“), implementovat kromě výjimek prakticky přesné znění Směrnice ATAD. Pojďme se na začátek seznámit se základními pojmy/definicemi, které budou důležité pro pochopení CFC rules v ZDP.
Pod pojmem
přidružená osoba
(§ 38fa odst. 4 ZDP) rozumíme:
kapitálově spojené osoby; a
osoby, pokud má jedna osoba právo na alespoň 25 % podílu na zisku druhé osoby.
Pod pojmem
ovládaná zahraniční společnost
(§ 38fa odst. 3 ZDP) rozumíme:
poplatníka DPPO (nebo poplatníka obdobné daně jako DPPO), českého daňového nerezidenta, za podmínky, že poplatník DPPO, český daňový rezident, se
sám
(nebo
společně s přidruženými osobami
)
přímo
nebo
nepřímo
podílí z více než 50 % na základním kapitálu poplatníka DPPO, českého daňového nerezidenta;
přímo
nebo
nepřímo
podílí z více než 50 % na hlasovacích právech poplatníka DPPO, českého daňového nerezidenta; nebo
má právo na více než 50 % podílu na zisku poplatníka DPPO, českého daňového nerezidenta;
stálou provozovnu poplatníka DPPO, českého daňového rezidenta, umístěnou ve státě, se kterým má ČR uzavřenou platnou a účinnou smlouvu o zamezení dvojímu zdanění, podle které se dvojí zdanění jejích příjmů vylučuje metodou vynětí.
Pod pojmem
ovládající společnost
(§ 38fa odst. 2 ZDP) rozumíme:
poplatníka DPPO, českého daňového rezidenta, který se
přímo
nebo
nepřímo
podílí na
základním kapitálu ovládané zahraniční společnosti
, pokud
sám
(nebo společně s přidruženými osobami) splňuje jednu z podmínek výše3); nebo
poplatníka DPPO, jehož stálá provozovna je ovládanou zahraniční společností.
Pojďme si namodelovat několik příkladů. Naším úkolem bude zjistit, zda se v daném případě jedná o vztah ovládající společnost – ovládaná zahraniční společnost.
Příklad 1
Pro zjednodušení předpokládejme, že žádná právní forma vyjmenovaná níže není ve státě svého usazení daňově transparentní a všechny právní formy vyjmenované níže jsou daňovými rezidenty těchto států a jsou splněny všechny právní náležitosti pro jejich vznik a existenci.
1.
Společnost Alžběta, SE, český daňový rezident, vlastní 100% podíl na základním kapitálu společnosti Baldwin, LLC, daňovém rezidentu na Marshallových ostrovech.
V tomto případě se
jedná o vztah ovládající společnost – ovládaná zahraniční společnost
, neboť společnost Alžběta vlastní přímo více než 50% podíl na základním kapitálu společnosti Baldwin a společnost Baldwin je daňovým rezidentem Marshallových ostrovů.
2.
Společnost Cecilka, a. s., český daňový rezident, vlastní 20% podíl na základním kapitálu a 60% podíl na hlasovacích právech společnosti Darwin, SDN BHD, daňovém rezidentu Bruneie.
V tomto případě se
jedná o vztah ovládající společnost – ovládaná zahraniční společnost
, neboť společnost Cecilka vlastní přímo více než 50% podíl na hlasovacích právech společnosti Darwin (postačuje splnění pouze jedné z podmínek) a společnost Darwin je daňovým rezidentem Bruneie.
3.
Společnost Emil, s. r. o., český daňový rezident, vlastní 10% podíl na základním kapitálu, 30% podíl na hlasovacích právech a má nárok na 80% podíl na zisku společnosti Fergal, IBC, daňového rezidenta Nauru.
V tomto případě se
jedná o vztah ovládající společnost – ovládaná zahraniční společnost
, neboť společnost Emil má nárok na více než 50% podíl na zisku společnosti Fergal (postačuje splnění pouze jedné z podmínek) a společnost Fergal je daňovým rezidentem Nauru.
Když víme, co se skrývá pod základními pojmy, pojďme se podívat na uplatnění CFC rules. CFC rules říkají, že ovládající společnost zahrnuje do svého českého základu daně tzv. zahrnované příjmy (k tomuto pojmu se dostaneme níže), které plynou z:
činností ovládané zahraniční společnosti; a
nakládání s jejím majetkem;
k
okamžiku skončení zdaňovacího období
ovládané zahraniční společnosti v zahraničí za splnění následujících podmínek:
ovládaná zahraniční společnost
nevykonává podstatnou hospodářskou činnost
a současně
DPPO (nebo daň obdobná DPPO) ovládané zahraniční společnosti ve
Státě OZS
, je
nižší než polovina daně
, která by jí byla stanovena, pokud by byla českým daňovým rezidentem; nebo
DPPO (nebo daň obdobná DPPO) ovládající společnosti ve státě, v němž je umístěna její stálá provozovna, která je ovládanou zahraniční společností je
nižší než polovina daně
, která by byla stanovena, pokud by činnost stálé provozovny a nakládání s jejím majetkem byly uskutečněny na území České republiky (§ 38fa odst. 1 ZDP).
O úskalích podstatné hospodářské činnosti a výše daně jsme se zmínili výše u Směrnice ATAD.
Pro uplatnění pravidla CFC v ČR tedy budeme zkoumat následující:
Je poplatník DPPO ovládající společností?
Je poplatník DPPO (nebo daně obdobné DPPO) ovládaná zahraniční společnost?
Je příjem tzv. zahrnovaný?
Je DPPO (nebo daň obdobná DPPO) ve Státě OZS nižší než 1/2 daně, která by byla stanovena podle českých předpisů?
Nevykonává CFC podstatnou hospodářskou činnost?
Pokud si na všechny otázky odpovíme „
ANO
“, měli bychom uplatňovat CFC rules. Pokud si alespoň na jednu otázku odpovíme „
NE
“, CFC rules nemusíme uplatnit.
 
Na koho se nevztahují CFC rules?
Směrnice ATAD se snaží zavést tzv. pravidlo
de minimis
, které by z uplatnění CFC rules vyloučilo určité CFC. Toto pravidlo evropští zákonodárci zavedli zejména z důvodu zamezení administrativním nákladům, přičemž toto pravidlo se týká:
finančních podniků (čl. 2 bod 5 Směrnice ATAD); a
CFC, u kterých na základě stanovených kritérií nehrozí riziko, že by docházelo k erozi základu daně z příjmů.
Čeští zákonodárci se rozhodli žádné výjimky do ZDP v souvislosti s CFC rules neimplementovat (tj. ZDP neobsahuje žádné výjimky, které Směrnice ATAD umožňuje pro jednotlivé ČS EU zahrnout do svého právního řádu).
 
Na jaké příjmy se vztahují CFC rules?
Podle čl. 7 bodu 2 Směrnice ATAD si jednotlivé ČS EU mohou pro implementaci do svých národních legislativ vybrat ze dvou možných postupů, jaké příjmy budou vztahovat na CFC rules:
taxativně vyjmenované nerozdělené příjmy „subjektu“ (nebo stálé provozovny); nebo
nerozdělené příjmy „subjektu“ (nebo stálé provozovny) vznikající z operací, které nejsou skutečné a hlavním účelem jejich uskutečnění bylo získání daňové výhody.
Mezi taxativně vymezené nerozdělené příjmy CFC [čl. 7 bod 2 písm. a) Směrnice ATAD] řadíme:
úroky (nebo jakékoli jiné příjmy) plynoucí z finančních aktiv;
licenční poplatky (nebo jakékoli jiné příjmy) plynoucí z duševního vlastnictví;
dividendy a příjmy ze zcizení podílů;
příjmy z finančního leasingu;
příjmy z pojišťovacích, bankovních a jiných finančních činností;
příjmy z fakturačních společností, které získávají příjmy z prodejů a služeb ze zboží a služeb nakoupených od přidružených podniků a přidruženým podnikům prodaných a jež nepřidávají žádnou nebo jen malou ekonomickou hodnotu.
Čl. 7 bod 3 Směrnice ATAD umožňuje vyjmout za následujících podmínek CFC z uplatnění CFC rules, pokud do taxativně vymezených nerozdělených příjmů spadá:
nejvýše jedna třetina jejích celkových nerozdělených příjmů;
nejvýše jedna třetina celkových nerozdělených příjmů finančního podniku;
pochází z transakcí s poplatníkem DPPO (nebo jeho přidruženými podniky).
Podle druhé navrhované varianty zahrnujeme do CFC rules pouze nerozdělené příjmy z operací, které nejsou skutečné a hlavním účelem jejich uskutečnění bylo získání daňové výhody. V tomto případě má správce daně poměrně výrazné důkazní břemeno. Pozornému čtenáři neunikne průnik s institutem tzv. zneužití práva.
Čl. 7 bod 4 Směrnice ATAD umožňuje také u druhého postupu určité výjimky pro CFC, jejichž účetní zisk je:
750 000 EUR a současně příjmy z jiných činností do 75 000 EUR; nebo
menší než 10 % provozních nákladů.
Podle mého názoru je pro praktické použití výhodnější implementace taxativně vymezených nerozdělených příjmů než vágní obecná definice nerozdělených příjmů s nikoli záviděníhodným úmyslem (tj. zneužití práva). Při bližším posouzení druhé zmiňované oblasti se nemůžeme ubránit dojmu neurčitosti vymezení nerozdělených příjmů, které by mohly v praxi přinášet potíže. Nicméně pozor, podle názoru určitých odborníků do výčtu zahrnujeme také takové příjmy, které obecně naplní pravidlo tzv. zneužití práva (čl. 6 Směrnice ATAD). Podle mého názoru je takový postup v praxi komplikovaný na realizaci a umožňuje správcům daně případně do CFC rules zahrnovat jiné příjmy, na které nebylo myšleno evropskými zákonodárci. Podle názoru určitých odborníků by
taxativní
výčet uvedený níže měl být pouze orientační a poskytovat pouze určité vodítko. Podle mne by s ohledem na komplexnost CFC rules praxe uvítala, pokud by se správci daně zaměřili pouze na taxativně vymezené příjmy, na které se budou moci poplatníci DPPO připravit.
Zákonodárci se rozhodli implementovat do ZDP první variantu, tedy taxativně vymezené nerozdělené příjmy CFC. ZDP pro ně vymezil termín tzv.
zahrnované příjmy
(§ 38fa odst. 5 ZDP). Které příjmy v ZDP nalezneme jako tzv. zahrnované? Příjmy ovládané zahraniční společnosti plynoucí v jejím zdaňovacím období ve Státě OZS:
ve formě výpůjčních příjmů;
ve formě licenčních poplatků;
z podílu na zisku;
z pozbytí podílu v poplatníkovi DPPO;
z přenechání majetku k úplatnému užití s právem na následné úplatné nabytí tohoto majetku stranou tohoto závazku;
z pojišťovacích, bankovních a jiných finančních činností;
z prodeje zboží a poskytování služeb nakoupených od přidružených osob a přidruženým osobám prodávaných bez přidané ekonomické hodnoty nebo pouze s malou přidanou ekonomickou hodnotou;
z prodeje zboží nebo poskytnutí služby přidružené osobě, jejíž činnost spočívá převážně v nákupu zboží a služeb od přidružených osob a následném prodeji tohoto zboží a poskytování těchto služeb přidruženým osobám bez přidané ekonomické hodnoty nebo pouze s malou přidanou ekonomickou hodnotou.
Blíže se s jednotlivými příjmy seznámíme v dalším článku.
 
Jak stanovíme základ daně u ovládající společnosti při uplatnění CFC rules?
Podle čl. 8 bodu 1 Směrnice ATAD vypočteme příjmy, které má ovládající společnost zahrnout do svého základu daně podle předpisů pro DPPO platných pro každý jednotlivý ČS EU, ve kterém je ovládající společnost daňovým rezidentem. Na druhou stranu ovládající společnost
nemůže
zahrnout případnou ztrátu „subjektu“ (nebo stálé provozovny) do svého základu daně ihned ve zdaňovacím období, ve kterém „přebírá“ příjmy „subjektu“ (nebo stálé provozovny), nýbrž může takové ztráty odečíst od základu daně v následujících zdaňovacích obdobích podle předpisů pro DPPO pro každý jednotlivý ČS EU (čl. 8 bod 1 Směrnice ATAD).
Podle Směrnice ATAD zahrnuje ovládající společnost do svého základu daně ve státě své daňové rezidence
relevantní
příjmy „subjektu“ (nebo své stálé provozovny):
v takovém zdaňovacím období, ve kterém končí zdaňovací období „subjektu“ nebo její stálé provozovně
(čl. 8 bod 4 Směrnice ATAD); a
v poměru k podílu na „subjektu“
(čl. 8 bod 3 Směrnice ATAD)
.
Pokud má tedy poplatník DPPO na „subjektu“ 60% podíl na základním kapitálu, 60% podíl na hlasovacích právech, zahrnuje do svého základu daně ve státě své daňové rezidence 60 % relevantních příjmů „subjektu“.
Zákonodárci se rozhodli implementovat do ZDP pravidlo obdobně jako ve Směrnici ATAD s omezením uplatnění případné ztráty na tři bezprostředně následující roky. Výsledek hospodaření ovládající společnosti upravíme podle obecných pravidel pro stanovení základu daně. Nicméně, stejně jako v případě Směrnice ATAD, tuto úpravu
neprovedeme
, pokud by tato úprava snížila výsledek hospodaření ovládající společnosti. O částku, o kterou bychom snížili výsledek hospodaření ovládající společnosti, můžeme snížit její výsledek hospodaření ve třech bezprostředně následujících zdaňovacích obdobích do výše částky, o kterou jsme v daném zdaňovacím období zvýšili výsledek hospodaření ovládané společnosti (§ 38fa odst. 1 a současně odst. 7 ZDP).
Pokud ovládající společnost nevlastní 100% podíl na ovládané zahraniční společnosti, zvyšuje svůj základ daně pouze o poměrnou výši tzv. zahrnovaných příjmů připadajících na činnost a nakládání s majetkem CFC. Tuto poměrnou výši vypočítáme podle výše podílu ovládající společnosti na základním kapitálu CFC k okamžiku uskutečnění dané činnosti nebo daného nakládání s majetkem. Podíl ovládající společnosti na základním kapitálu ovládané zahraniční společnosti dále snižujeme o část podílu na základním kapitálu drženou prostřednictvím jiné ovládající společnosti (§ 38fa odst. 6 ZDP).
Příklad
Uplatní se CFC rules?
Společníci společnosti Pan Burns, a. s. („
PB
“), českého daňového rezidenta, který se zabývá zajišťováním financování investiční skupiny Burns působící v oblasti provozování jaderných elektráren, dali na radu renomované poradenské společnosti a v dřívějších letech založili „super výhodnou“ 100% dceřinou společnost Mr. Burns, LLC („
MB
“), na Britských panenských ostrovech („
BVI
“). Jde o daňového rezidenta BVI zabývajícího se licencemi investiční skupiny Burns působící v oblasti provozování jaderných elektráren. Předpokládejme, že obě společnosti mají zdaňovací období kalendářní rok a že MB není daňově transparentní. Společnost PB dosáhla za zdaňovací období 2020 základu daně ve výši 1 000, přičemž společnost MB dosáhla potenciálního základu daně ve výši 300 (nerozdělené příjmy z licenčních poplatků ve skupině Burns jsou z této částky ve výši 280). Předpokládejme, že společnost MB nezaplatila v souvislosti s realizací výnosu z licenčních poplatků žádnou DPPO (nebo daň obdobnou DPPO).
Budeme na tuto situaci uplatňovat CFC rules? Pokud ano, jaký bude základ daně společnosti PB?
Pojďme si odpovědět podle otázek zmíněných výše:
Je společnost PB ovládající společností?
Ano
, společnost PB (český daňový rezident) vlastní přímo 100% podíl na společnosti MB, českém daňovém nerezidentovi.
Je společnost MB ovládaná zahraniční společnost?
Ano
, společnost MB (český daňový nerezident) je vlastněna ze 100 % přímo společností PB, českým daňovým rezidentem.
Je výnos z licenčních poplatků společnosti MB tzv. zahrnovaný příjem podle ZDP?
Ano
, výnosy z licenčních poplatků patří mezi tzv. zahrnované příjmy společnosti MB.
Je DPPO (nebo daň obdobná DPPO) na území BVI nižší než 1/2 DPPO, která by byla stanovena podle českých předpisů z výnosů z licenčních poplatků?
Ano
, na území BVI nebyla zaplacena žádná daň, zatímco v ČR by byla DPPO stanovena.
Vykonává společnost MB podstatnou hospodářskou činnost?
V tomto případě budeme uplatňovat CFC rules, pokud společnost MB nevykonává podstatnou hospodářskou činnost. Pro ryze edukativní účely předpokládejme, že společnost PB není schopna prokázat, že společnost MB vykonává podstatnou hospodářskou činnost na území BVI.
Pokud nebude splněna podmínka podstatné hospodářské činnosti, uplatňujeme CFC rules a při určení celkového základu daně společnosti PB budeme postupovat následujícím způsobem:
k základu daně společnosti PB ve výši 1 000 přičteme nerozdělené příjmy společnosti MB z licenčních poplatků ve výši 280;
celkový základ daně společnosti PB tedy vyjde 1 280, přičemž DPPO společnosti PB vyjde 243,2 (tj. 19 % z hodnoty celkového základu daně).
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2019.
1) BUREŠ, Martin. Test omezení daňové účinnosti nadměrných výpůjčních nákladů. In: Portál DAUČ [online]. Praha: Wolters Kluwer, 6. 3. 2019. [cit. 2019-08-07]. Dostupné z https://www.dauc.cz/dokument/?modul=li&cislo=258750. ISSN 2533-4484.
2) BUREŠ, Martin. Zdanění při odchodu („exit tax“) aneb Jak to může dopadnout, když Evropská unie poslouchá Francii. In: Portál DAUČ [online]. Praha: Wolters Kluwer, 10. 6. 2019. [cit. 2019-08-07]. Dostupné z https://www.dauc.cz/dokument/?modul=li&cislo=262041. ISSN 2533-4484.
3) Podílí se z více než 50 % na základním kapitálu nebo z více než 50 % na hlasovacích právech ovládané zahraniční společnosti nebo má právo na více než 50 % jejího zisku.

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů