Některé aktuality v judikatuře Nejvyššího soudu

Vydáno: 19 minut čtení

Trestné činy daňové (§ 240 a násl. zákona č. 40/2009 Sb. , trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, dále jen „TZ“) a některé další trestné činy s nimi související (např. zkreslování údajů o stavu hospodaření a jmění podle § 254 odst. 1 TZ ) představují poměrně významnou část hospodářské kriminality, jimiž se zabývají orgány činné v trestním řízení, přičemž i Nejvyšší soud (dále také „NS“) ve své rozhodovací činnosti na trestním úseku mnohdy řeší některé hmotně právní nebo procesní otázky týkající se trestní odpovědnosti za uvedené trestné činy a usměrňuje tím další praxi. V tomto svém příspěvku bych proto rád upozornil odbornou veřejnost na několik zajímavých rozhodnutí Nejvyššího soudu, z nichž byla některá uveřejněna i v trestní části Sbírky soudních rozhodnutí a stanovisek (dále jen „Sb. rozh. tr.“).1) Přitom se tato rozhodnutí netýkají jen daňové kriminality, ale i dalších trestných činů, jejichž spáchání určitým způsobem souviselo s problematikou daní.

Některé aktuality v judikatuře Nejvyššího soudu
JUDr.
František
Púry,
Ph.D.,
předseda trestního kolegia Nejvyššího soudu
 
1. Rozsah zkrácení daně z příjmů s ohledem na výdaje uplatněné paušálem, nebo ve skutečné výši
V jedné z trestních věcí řešil Nejvyšší soud2) v souvislosti s trestným činem zkrácení daně, poplatku a podobné povinné platby podle § 240 odst. 1 a odst. 2 písm. c) TZ z podnětu dovolání obviněné otázku rozsahu zkrácení daně z příjmů, jehož se dopustila obviněná jako podnikající fyzická osoba. Učinila tak tím, že zatajila část zdanitelných příjmů plynoucích jí z této podnikatelské činnosti, přičemž s ohledem na výši přiznaných příjmů obviněná uplatnila ve svém daňovém přiznání výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmů paušálem (tedy procentem z vykázaných příjmů ve smyslu § 7 odst. 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, dále jen „zákon o daních z příjmů“), který byl pro ni výhodnější než výdaje odpovídající těmto přiznaným příjmům. Nicméně po odhalení jejího daňového úniku se ukázalo, že kdyby obviněná přiznala a podrobila řádnému zdanění všechny své příjmy včetně těch zatajených, bylo by pro ni výhodnější odečíst od dosažených příjmů skutečné výdaje vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení, a nikoli výdaje stanovené paušálem, jak alternativně umožňuje zákon o daních z příjmů. Soudy nižších stupňů ovšem odmítly zohlednit tyto skutečné výdaje a pro účely stanovení rozsahu zkrácené daně vycházely z toho, jaké výdaje obviněná uplatnila (tj. z paušálu) a jaká byla výše příjmů, které měla obviněná podle zákona přiznat a nechat zdanit.
Nejvyšší soud se neztotožnil s tímto názorem a k tomu mimo jiné připomněl, že výši zkrácení daně představuje rozdíl mezi daní, kterou má poplatník (plátce) podle příslušných předpisů zaplatit, a nižší daní, která mu byla vzhledem k trestné činnosti vyměřena. Představuje to fakticky škodu v podobě nedostatku přírůstku na majetku státu, který bylo možné důvodně očekávat, kdyby pachatel řádně přiznal a zaplatil daň v zákonem stanovené výši a nezatajil existenci daňové povinnosti či nezkreslil její výši. V daném případě bylo uplatnění výdajů (nákladů) paušálem spjato právě s tím protiprávním jednáním, k němuž se obviněná rozhodla a k jehož uskutečnění přistoupila. Jen v rámci něj zvolila uplatnění paušálu. Nešlo tedy o nějakou reálnou, nezměnitelnou okolnost, z níž by bylo nutné vycházet i při konstrukci alternativy řádného přiznání a vyměření daně. Škodu, představující rozsah zkrácení daně, lze konstruovat jedině jako škodu reálnou, nikoli hypotetickou. Možný argument, že by orgány činné v trestním řízení neměly zpětně optimalizovat daňovou povinnost obviněné, je třeba odmítnout, neboť nejde o nějakou umělou optimalizaci, nýbrž o zjištění reálně způsobené škody, resp. rozsahu zkrácení daně. Pravidlo, že podle § 7 odst. 7 zákona o daních z příjmů nelze zpětně měnit způsob uplatnění výdajů, platí pro daňové řízení, ale v tomto smyslu nikoli pro řízení trestní. U obviněné bylo prvotní rozhodnutí zkrátit daň zatajením části příjmů z podnikání a od toho se pak odvíjela – jako součást tohoto protiprávního záměru – úvaha o způsobu uplatnění výdajů. Přestože obviněná podala nepravdivá daňová přiznání, v nichž nezohlednila skutečné náklady, nelze skutečnou výši zjištěných výdajů vyloučit z úvah soudu o výši zkrácení daně, i když obviněná tyto skutečné výdaje doložila až po uplynutí lhůt pro podání daňových přiznání a po odhalení jejího podvodného jednání.
Podobně by se postupovalo za situace, kdyby při zkrácení daně zatajením příjmů pachatel uplatnil skutečné výdaje (náklady), avšak bylo by zřejmé, že příznivější by pro něho v případě přiznání všech příjmů bylo uplatnění výdajů paušálem (procentem ze všech příjmů). I zde by bylo nutno postupovat podle pravidla, že zkrácení daně představuje škodu v podobě nedostatku přírůstku na majetku státu, který bylo možné důvodně očekávat, kdyby pachatel řádně přiznal a zaplatil daň v zákonem stanovené výši a nezatajil existenci daňové povinnosti či nezkreslil její výši. V případě řádného přiznání daně by přitom bylo třeba vycházet z racionálního chování pachatele, který by jinak uplatnil výdaje způsobem pro něj nejvýhodnějším. Opět by tedy šlo o zjištění tzv. správné výše daňové povinnosti, kterou by poplatník přiznal při vynaložení běžně presumovatelné patřičné péče.
Nejvyšší soud tedy shledal důvodným dovolání obviněné, zrušil napadená rozhodnutí soudů obou nižších stupňů a přikázal soudu prvního stupně, aby věc znovu projednal a rozhodl, přičemž vyslovil závazný právní názor přihlédnout při stanovení rozsahu zkrácení daně z příjmů obviněné ke skutečným výdajům vynaloženým na dosažení, zajištění a udržení příjmů, které podléhaly zdanění.
 
2. Podvod spáchaný vyúčtováním ceny zahrnující daň z přidané hodnoty tím, kdo není jejím plátcem, a zaplacením takové ceny plátcem této daně
Nejvyšší soud v tomto případě3) odmítl dovolání obviněného, který spáchal trestný čin podvodu podle § 209 odst. 1 a odst. 3 TZ tím, že jako statutární orgán společnosti s ručením omezeným (dále jen „společnost“) po dobu asi dva a půl roku, aniž by tato společnost byla v uvedené době zaregistrována jako plátce daně z přidané hodnoty (dále také „DPH“), fakturoval nájemcům v 10 případech služby spojené s užíváním parkovacích míst na parkovišti, které společnost provozovala, v ceně včetně DPH, a vystavoval tak doklady obsahující základ DPH, výši DPH a celkovou účtovanou částku včetně DPH, a to na základě konkrétně uvedených faktur a dokladů sloužících současně jako daňové doklady. Nájemci pak zaplatili společnosti, za kterou jednal obviněný, ceny zahrnující i vyúčtované částky DPH. Tímto jednáním obviněný uvedl poškozené nájemce v omyl, když opakovaně deklaroval v nájemních smlouvách, na fakturách jím podepsaných, ve splátkovém kalendáři jím podepsaném a na zjednodušených daňových dokladech jím podepsaných, že společnost byla kontinuálně i v rozhodném období plátcem DPH, přestože obviněný věděl, že nebyl oprávněn vybírat od poškozených nájemců DPH, tuto skutečnost jim zamlčel, čímž úmyslně obohatil společnost, za kterou jednal, na úkor poškozených nájemců, a způsobil tak na jejich majetku škodu v celkové výši přes 450 000 Kč. Přitom nájemci uplatnili zaplacenou DPH na vstupu a odečetli si ji od své vlastní daňové povinnosti na výstupu. Ovšem poté, co příslušný finanční úřad zjistil, že společnost, za kterou obviněný jednal, není plátcem DPH, museli nájemci doplatit odečtenou DPH.
Nejvyšší soud zde učinil závěr, že trestný čin podvodu podle § 209 TZ může být spáchán také tím, že pachatel, který není plátcem DPH ve smyslu zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o dani z přidané hodnoty“), záměrně vyúčtuje cenu za zboží dodané odběratelům, kteří jsou plátci DPH, a získá od nich platbu odpovídající účtované ceně navýšené o DPH, aniž by je informoval o tom, že není plátcem této daně. Škodou je částka ve výši pachatelem účtované daně z přidané hodnoty. Z hlediska vzniku a výše škody nemá význam skutečnost, zda a s jakým výsledkem poškozený jako daňový poplatník u svého finančního úřadu požadoval odpočet DPH, protože trestný čin podvodu podle § 209 TZ byl dokonán okamžikem, kdy poškozený uhradil pachateli cenu navýšenou o daň z přidané hodnoty.
Za určitých okolností pak v obdobných případech není vyloučeno ani spáchání trestného činu zkrácení daně, poplatku a podobné povinné platby podle § 240 TZ, jestliže podvedený plátce DPH nakoupil zboží nebo služby za cenu zahrnující DPH od prodávajícího, jenž není plátcem DPH a který zatajil tuto skutečnost kupujícímu, pokud prodávající neodvedl z kupní ceny vyúčtovanou DPH a zároveň kupující snížil svou vlastní daňovou povinnost o DPH zaplacenou na vstupu, kterou si odečetl na výstupu (§ 72 zákona dani z přidané hodnoty).4)
 
3. Vliv DPH na rozsah poškození věřitele způsobeného prodejem majetku dlužníka zatíženého touto daní
V další trestní věci5) se Nejvyšší soud zabýval otázkou výše škody způsobené trestným činem poškození věřitele podle § 222 odst. 1 písm. a) TZ, resp. výší prospěchu získaného tímto trestným činem [§ 222 odst. 4 písm. a), b) TZ]. Podstatou tohoto trestného činu bylo, že obviněný jako jednatel společnosti s ručením omezeným, která byla dlužníkem, prodal majetek této společnosti použitelný k uspokojení pohledávek věřitelů, přičemž výtěžek z prodeje nepoužil k zaplacení pohledávek věřitelů, ale naložil s ním jiným, nezjištěným způsobem. Z prodeje uvedeného majetku jako zdanitelného plnění byla odvedena DPH. Obviněný tedy zmařil uspokojení pohledávek věřitelů zmíněné společnosti jako dlužníka, ovšem ve svém dovolání mimo jiné zpochybnil výši způsobené škody, resp. opatřeného prospěchu, protože nesouhlasil se závěry soudů nižších stupňů, které vycházely z ceny, za níž prodal majetek společnosti v celé její výši včetně DPH, byť tuto daň obviněný řádně zaplatil. Obviněný se proto domáhal, aby mu byla zaplacená DPH odečtena od výše škody, kterou měl způsobit dotčeným věřitelům, a od výše prospěchu, jehož měla dosáhnout společnost s ručením omezeným jako dlužník.
Nejvyšší soud shledal v tomto směru dovolání obviněného důvodným a zaujal mimo jiné následující právní závěry. U trestného činu poškození věřitele podle § 222 odst. 1 písm. a) TZ vzniká škoda na majetku poškozeného věřitele a spočívá v tom, že tento věřitel neobdržel od dlužníka plnění k uspokojení své pohledávky, tj. nedošlo k důvodně očekávanému přírůstku na majetku věřitele, kterého by jinak bylo možno dosáhnout, kdyby dlužník nejednal způsobem uvedeným v citovaném ustanovení. V takovém případě se výše škody odvíjí od hodnoty zničeného, poškozeného, zatajeného, zcizeného, učiněného neupotřebitelným nebo odstraněného majetku dlužníka, který by bylo možné jinak použít k uspokojení pohledávek jeho věřitelů, pokud by dlužník nejednal některým ze způsobů jednání vyjmenovaných v citovaném ustanovení. Spočívá-li poškození věřitele v tom, že dlužník prodal svůj majetek použitelný k uspokojení pohledávky věřitele a obdržel za něj kupní cenu, kterou nepoužil k uspokojení pohledávky věřitele, pak za situace, že tato kupní cena zahrnovala i daň z přidané hodnoty, jíž byl takový prodej jako zdanitelné plnění zatížen a kterou byl povinen dlužník zaplatit (odvést) příslušnému finančnímu úřadu, nemůže výše škody způsobené věřiteli zahrnovat i částku daně z přidané hodnoty. Totéž platí o výši případně získaného prospěchu, je-li znakem kvalifikované skutkové podstaty trestného činu poškození věřitele.6)
Pokud jde o trestný čin poškození věřitele podle § 222 TZ (resp. dříve poškozování věřitele podle § 256 zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění platném do 31. 12. 2009), zabýval se jím Nejvyšší soud v souvislosti s daní z přidané hodnoty v jednom z dřívějších rozhodnutí, kde nešlo o zkrácení této daně, protože ta byla řádně přiznána, ale o její prosté nezaplacení a o převody majetku použitelného na zaplacení dlužné daně z přidané hodnoty, jimiž byla zmařena možnost úhrady této daně a které byly zároveň posouzeny jako legalizace výnosů z trestné činnosti.7)
4. Uložení penále v daňovém nebo obdobném řízení a překážka věci rozhodnuté s účinkem „ne
bis
in idem“
Jak je odborné veřejnosti jistě dobře známo, problematika uložení daňového penále a možnost vzniku překážky věci rozhodnuté s účinkem „ne
bis
in idem“, která brání trestnímu postihu za týž daňový únik, našla v nedávné minulosti poměrně početnou odezvu v odborné literatuře i v judikatuře soudů, a to nejen našich vnitrostátních.8) Proto není mou ambicí opakovat v tomto směru vše podstatné, co již bylo vysloveno, napsáno či judikováno, ale rád bych upozornil na další dvě zajímavá rozhodnutí Nejvyššího soudu, která do jisté míry navazují na závěry vyplývající z judikatury k uvedené otázce.
V prvním z nich9) se Nejvyšší soud zabýval povahou penále a účinky jeho uložení v souvislosti s tím, že zaměstnavatel neodvedl nebo nikoli řádně odvedl pojistné na zdravotní pojištění a pojistné na sociální zabezpečení včetně příspěvku na státní politiku zaměstnanosti za své zaměstnance. V rozhodnutí byl učiněn závěr, že při řešení překážky věci rozhodnuté s účinky „ne
bis
in idem“ s důsledkem zastavení trestního stíhání podle § 11 odst. 1 písm. m) zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů [přičemž v době vydání rozhodnutí šlo o ustanovení § 11 odst. 1 písm. j) téhož zákona], je u trestného činu neodvedení daně, pojistného na sociální zabezpečení a podobné povinné platby podle § 241 odst. 1 TZ v případě neodvedení povinných plateb na pojistné na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistného na zdravotní pojištění při posuzování charakteru penále uloženého za jejich neodvedení podle § 20 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a podle § 18 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů, nutné zohlednit, že toto penále je srovnatelné s úrokem z prodlení, a proto nemá povahu trestní sankce ve smyslu tzv.
Engel kritérií
(viz rozsudek ESLP ze dne 15. 11. 2016 ve věci
A a B proti Norsku
, stížnost č. 24130/11 a č. 29758/11, a usnesení velkého senátu trestního kolegia NS ze dne 4. 1. 2017, sp. zn. 15 Tdo 832/2016, publikované pod č. 15/2017 Sb. rozh. tr.).10) I když je tedy v citovaných zákonech použita shodná terminologie v podobě „penále“, na rozdíl od stejně nazvané sankce ukládané v daňovém řízení má tento institut zcela odlišnou povahu i důsledky.
Ve druhém ze zmíněných rozhodnutí11) se Nejvyšší soud zabýval účinky pokuty uložené finančním úřadem v daňovém řízení za opožděné tvrzení daně, přičemž v souvisejícím trestním řízení byla tatáž osoba stíhána nikoli za zkrácení takové daně, ale za trestný čin zkreslování údajů o stavu hospodaření a majetku podle § 254 odst. 1 alinea 1 TZ. Nejvyšší soud zde zaujal právní názor, podle něhož v případě, jestliže soud dospěje k závěru, že uložení pokuty příslušným finančním úřadem v daňovém řízení za jednání spočívající v opožděném tvrzení daně (podle § 250 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů) mělo trestněprávní povahu a že z hlediska totožnosti skutku jde o jednání shodné s tím, pro které je obviněný trestně stíhán za trestný čin zkreslování údajů o stavu hospodaření a jmění podle § 254 odst. 1 alinea 1 TZ, musí na základě konkrétních prokázaných skutkových okolností posoudit, zda existuje mezi daňovým a trestním řízením dostatečná věcná a časová souvislost tak, aby mohla být obě řízení považována za celistvou odezvu na jednání obviněného a aby nebylo pochyb o tom, že obviněný neutrpěl nepřiměřenou újmu nebo nespravedlnost tím, že mu byly uloženy různé sankce dvěma různými orgány v různých řízeních, a nedošlo tak k porušení zásady „ne
bis
in idem“ ve smyslu čl. 4 protokolu č. 7 k Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod (viz rozsudek velkého senátu ESLP ze dne 15. 11. 2016 ve věci
A a B proti Norsku
, stížnost č. 24130/11 a č. 29758/11, rozsudek ESLP ze dne 18. 5. 2017 ve věci
Jóhanesson a ostatní proti Islandu
, č. stížnost 22007/11 a rozhodnutí velkého senátu trestního kolegia NS ze dne 4. 1. 2017, sp. zn. 15 Tdo 832/2016, uveřejněné pod č. 15/2017 Sb. rozh. tr.).
 
5. Závěrem
Z výše uvedeného stručného přehledu aktuální judikatury Nejvyššího soudu, která se vztahuje k daňové problematice, je patrné, že v ní bylo třeba řešit velmi různorodé otázky, které se netýkají jen zkrácení určitých daní, ale mají poněkud širší souvislosti. Navíc inspirací pro Nejvyšší soud zde není jen jeho dřívější či současná rozhodovací činnost, ale též
judikatura
Evropského soudu pro lidská práva12) a další podněty. Lze jen doufat, že to přispěje k vyšší účinnosti trestního postihu daňové a jiné související kriminality, byť s respektem k zásadě subsidiarity trestní represe.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2019.
1) Texty všech rozhodnutí Nejvyššího soudu, i nepublikovaných ve zmíněné Sbírce, lze podle jejich spisových značek vyhledat na internetových stránkách Nejvyššího soudu www.nsoud.cz.
2) Viz usnesení NS ze dne 23. 5. 2018, sp. zn. 7 Tdo 479/2018.
3) Jde o usnesení NS ze dne 15. 2. 2017, sp. zn. 8 Tdo 1601/2016, které bylo uveřejněno jako rozhodnutí č. 38/2017 Sb. rozh. tr.
4) Viz k tomu usnesení NS ze dne 7. 8. 2013, sp. zn. 5 Tdo 466/2013, a ze dne 26. 11. 2014, sp. zn. 5 Tdo 1247/2014.
5) Jde o usnesení NS ze dne 31. 10. 2018, sp. zn. 5 Tdo 922/2018, které bylo na zasedání trestního kolegia NS dne 17. 4. 2019 schváleno k uveřejnění ve Sb. rozh. tr.
6) Nejvyšší soud zde zčásti navázal na judikaturu, která požaduje, aby se vycházelo z tzv. čistého prospěchu pachatele nebo jiné obohacené osoby; viz k tomuto usnesení NS ze dne 11. 6. 2008, sp. zn. 5 Tdo 136/2008, uveřejněné pod č. 31/2009 Sb. rozh. tr.
7) Viz usnesení NS ze dne 23. 2. 2016, sp. zn. 5 Tdo 1495/2015.
8) Viz k tomu např. příspěvky TRUBAČ, O., PÚRY, F. Daňové penále a zásada „ne
bis
in idem“.
Daně a právo v praxi
, 2016, č. 4, s. 2; DUDKOVÁ, L., HERMANOVÁ, L. Zásada
ne bis in idem
ve vztahu mezi uložením trestu za daňový trestný čin a penále podle daňového řádu.
Právní rozhledy
, 2016, č. 23–24, s. 820; ŠIMKA, K.
Ne bis in idem
– stále není jasno.
Bulletin Komory daňových poradců České republiky
, 2017, č. 2, s. 6; ŠÁMAL, P. Uplatnění zásady
ne bis in idem
při posuzování trestní odpovědnosti za zkrácení daně. In: ZOUFALÝ, V.
Sborník z konference XXV. Karlovarské právnické dny.
Karlovy Vary: Spolek Karlovarské právnické dny, 2017, s. 202; z judikatury pak viz rozsudek Evropského soudu pro lidská práva (dále také „ESLP“) ze dne 27. 11. 2014 ve věci
Lucky Dev proti Švédsku
, č. stížnosti 7356/10, rozsudek ESLP ze dne 15. 11. 2016 ve věci
A a B proti Norsku
, č. stížnosti 24130/11 a 29758/11, rozsudek ESLP ze dne 18. 5. 2017 ve věci J
óhanesson a ostatní proti Islandu
, č. stížnosti 22007/11, nejnověji pak rozsudek ESLP ze dne 12. 2. 2019 ve věci
Ragnar Thorisson proti Islandu
, č. stížnosti 52623/14, dále usnesení rozšířeného senátu NSS ze dne 24. 11. 2015, sp. zn. 4 Afs 210/2014, uveřejněné pod č. 3348/2016 Sbírky rozhodnutí NSS, usnesení velkého senátu trestního kolegia NS ze dne 4. 1. 2017, sp. zn. 15 Tdo 832/2016, uveřejněné pod č. 15/2017 Sb. rozh. tr.
9) Jde o usnesení NS ze dne 27. 4. 2017, sp. zn. 8 Tdo 1069/2016, uveřejněné pod č. 44/2017 Sb. rozh. tr.
10) Jinak k posuzování tzv.
Engel kritérií
, charakterizujících povahu určitého postihu jako trestního postihu, viz v podrobnostech v usnesení NS ze dne 30. 7. 2014, sp. zn. 5 Tdo 587/2014, uveřejněném pod č. 40/2015 Sb. rozh. tr.
11) Jde o usnesení NS ze dne 19. 9. 2018, sp. zn. 5 Tdo 1534/2017, které bude uveřejněno pod č. 16/2019 Sb. rozh. tr.
12) Viz k tomu též KMEC, J. Reflexe
recentní
judikatury Evropského soudu pro lidská práva k zásadě
ne bis in idem
v judikatuře Nejvyššího soudu. In: GŘIVNA, T. (ed.)
Pocta Pavlu Šámalovi k 65. narozeninám. Čtvrtstoletí hledání spravedlnosti na Nejvyšším soudě ČR.
Praha: C. H. Beck, 2018, s. 107.