Základní finanční otázkou je, jak generovat peníze. Možností není mnoho, alespoň těch legálních. Ostatně jsou v paragrafovaném znění, s výjimkou důchodů, obsaženy v daňovém přiznání, resp. již primárně v zákoně o daních z příjmů (§ 6 až 10). Následně po získání peněz vyvstává druhá, složitější, otázka, co potom s nimi. Někdy to problém není, mnozí lidé žijí od výplaty k výplatě a řeší spíše tu otázku prvou. Avšak otázka, co s penězi, je otázkou zcela zásadní a řeší ji často všechny ekonomické subjekty – počínaje domácnostmi, přes firmy, správní či samosprávné celky, vesnice, města, kraje, státy, ekonomické integrace či nadnárodní instituce, prostě občas všichni. Na první pohled se ani tento problém nezdá být složitým.
Finanční a daňové aspekty investiční činnosti
Ing.
Jana
Bellová,
Ph.D.,
odborný asistent Právnické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci
Mgr.
Eva
Bohanesová,
Ph.D.,
odborný asistent Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci
Ing.
Jaroslav
Zlámal,
Ph.D.,
přednosta Ústavu zdravotnického managementu Fakulty zdravotnických věd Univerzity Palackého v Olomouci
Peníze můžeme:
–
Utratit
(spotřebovat, ekonomicky řečeno směnit) Utratit peníze lze celkem lehce a žádný velký problém to není, ostatně více než jedno století převládá ve světě globální nabídka před poptávkou, problém je ale nerovnoměrné rozložení chudoby a bohatství. I když se nám to někdy nezdá, patří Česká republika (ČR) mezi 25 nejrozvinutějších států na světě (cca z 250) měřeno makroekonomickými agregáty. Jen ČR vyrábí cca 1 mil. sortimentních druhů zboží, k tomu je třeba přidat dovoz. Lze si jen vybrat a mnozí utrácejí tak (zvláště před Vánocemi a dovolenými), že jim ani vygenerované peníze nestačí a zadlužují se. Počet exekučních řízení se v ČR blíží rovněž 1 mil.
–
Spořit
To je větší problém. Stanovit míru úspor a míru spotřeby vyžaduje precizaci nutné spotřeby, rozdělit spotřebu na nezbytnou a možnou, vyčíslit jednotlivé položky, tedy sestavovat předběžnou kalkulaci a rozpočty, následné kontroly hospodaření, průběžnou regulaci, korekce včetně například storna některých provozních nákladů, sestavování operativních a výsledných kalkulací a rozpočtů, zkrátka finanční plánování, controlling. Zbytnou část peněz můžeme spořit. Někdy však i míra úspor patří mezi nezbytné položky, zavážeme-li se například k pravidelnému stavebnímu spoření.
–
Investovat
Jedná se o nejtěžší problém: co s volnými penězi, do čeho investovat, existuje spousta možností. V domácnostech většinou tento složitý problém ponecháváme ženám, ve firmách je to záležitost mnoha porad, stát to řeší dlouhými debatami ve vládě, sněmovně a senátu. Na tento problém, na jeho finanční a daňové dopady, se nyní podrobněji podíváme. Podíváme se na něj z hlediska ekonomiky podnikatele, firmy, a to bez ohledu na její velikost, právní formu či podnikatelské zaměření.
Investice
Věci, hodnoty i práva, jsou věci pomíjivé, všechno má svůj počátek a konec. A v čase mezidobí jsou tyto formy kapitálu spotřebovávány či opotřebovávány naráz či postupně ztrácejí své užitečné vlastnosti, funkčnost, schopnosti, kapacitu či efektivnost. Stavby, stroje a jiné věci hmotné chátrají. Stejně tak zastarávají nehmotné majetky, hodnoty i právo, které neodpovídají potřebám a požadavkům změněných norem, situací a poměrů. I člověk, nejcennější
kapitál
, po počátečním rozvoji, aktivním výkonu práce, se postupně vyčerpává a ztrácí svůj fyzický a duševní potenciál, své schopnosti, rychlost a někdy i úspěšnost. Mzdy, či obecněji příjmy, jsou tedy spíše refundací za tento úbytek sil. Lidský život je omezen, stejně jako životnost lidských výtvorů, nic netrvá věčně. Změny přicházejí někdy náhle, nečekaně, zlomově, ve skocích, i ve vteřině se lidský život změní nebo skončí, ve vteřině přijde kalamita, katastrofa, konec.Lidé se odedávna snažili a snaží o prolongaci života a zdraví nejen svého a svých blízkých, neboť k tomu je vede vrozený pud a instinkt, ale snaží se i o uchování svého majetku, jeho ochranu, funkčnost a použitelnost. K tomu je nutná v prvé řadě jeho údržba, opravy, obnova.
Dělení investic
Údržba, opravy a obnova, to jsou pojmy, které jsou spjaty s prvním typem investic, s tzv.
investicemi restitučními čili obnovovacími.
Rozvoj kteréhokoliv ekonomického subjektu obsahuje však vždy
dva základní předpoklady
pro budoucnost, a to zmíněnou obnovu stávajícího majetku, ale navíc i nové investice.
Majetek má několik forem, v hrubém členění rozlišujeme majetek dlouhodobý (hmotný a nehmotný), majetek oběžný a finanční. Finanční majetek zahrnuje formy majetku odloženého, tedy nepotřebného k bezprostřednímu výkonu podnikání. Jsou to především cenné papíry. Pro podnikání je důležitý věcný majetek dlouhodobý, který se postupně opotřebovává, a majetek oběžný, který se v procesu tvorby nové produkce či realizace služeb spotřebuje. Obě formy majetku musí být nahrazovány, majetek oběžný bezprostředně, průběžně, majetek dlouhodobý za nějakou dobu (v závislosti na druhu majetku), obvykle za několik roků. K obnově oběžného majetku je třeba mít okamžité zdroje (vlastní nebo zapůjčené, vesměs ve formě provozních úvěrů), k obnově i rozšiřování dlouhodobého majetku slouží mj. odpisy. Ty však většinou musí být vlivem inflace a technického pokroku rovněž doplněny investičními úvěry. Odpisy i úvěry mají značný dopad na daňovou povinnost podnikatele.
Obnova majetku, restituční investice
Používání budov, staveb, strojů a zařízení a dalších forem dlouhodobého majetku způsobuje opotřebení a s tím i související snižování produkčních schopností a růst nákladů na opravu a údržbu těchto zařízení. Ke konci životnosti a při větší a rychlejší intenzitě poruch se spíše vyplatí investovat do nového, modernějšího zařízení, nových budov a hal či přístrojů.
K obnově dlouhodobého majetku ekonomický subjekt přistupuje v případech, kdy chce:
–
výrazně zvýšit objem své činnosti,
–
nahradit opotřebované stroje, přístroje a jiné zařízení jiným a novým,
–
změnit svou činnost a zaměření,
–
rozšířit výrobní program o další výrobky, jejich inovace či
modifikace
. Obnova dlouhodobého majetku se týká nejen pořizování nového hmotného majetku (investiční výstavbou), nehmotného majetku (vesměs prolongací smluv, licencí či nákupem nových počítačových programů), ale i údržby a oprav dosavadního dlouhodobého hmotného či nehmotného majetku. Obnovu tak dělíme na:
–
prostou:
kdy je majetek obnoven v původním rozsahu, –
rozšířenou:
kdy je majetek obnoven ve větším rozsahu, než tomu bylo původně, –
zúženou:
kdy je majetek obnoven v menším rozsahu, než tomu bylo předtím.Obnova dlouhodobého hmotného či nehmotného majetku by měla vést k udržení hlavní činnosti ekonomického subjektu a ve schopnosti vyrábět či dále poskytovat služby, i ke zvýšení technických možností a kapacity strojů a zařízení. Rozhodování o obnově by mělo předcházet zjištění a posouzení technického stavu a technické kvality strojů, zařízení, technického stavu budov a staveb, použitelnosti softwaru, končícím právům, licencím a dalším formám dlouhodobého majetku. Ve výrobních, zemědělských i obchodních organizacích, i v převážné části institucí služeb a správy spočívá hlavní výše investiční činnosti v pořizování věcných investic. Finanční investice mají obvykle jen doplňující charakter, na rozdíl například od bank či jiných obchodníků s cennými papíry. V praxi si většinou investiční činnost zajišťuje sám podnikatel, majitel, ve větších firmách pak oblast věcných investic zařizuje investiční útvar, finanční investice zajišťuje finanční útvar, prolongaci práva či jeho nákup zajišťuje právní oddělení organizace či smluvní právníci.
Analýzy pro rozhodování o obnově
Rozhodování o obnově předchází zjištění a posouzení technického stavu a technické kvality věcí nemovitých i movitých, staveb, budov, strojů, přístrojů atd. Z hlediska ekonomického je nutné provést analýzu investičních cyklů dlouhodobého majetku, přičemž vstupními údaji jsou:
–
vstupní cena,
–
rok pořízení,
–
doba odpisování,
–
doba, po níž jsou vynakládány potřebné finanční prostředky.
Analýza a výpočty slouží zejména k orientačnímu vymezení předpokládaných investic v budoucnosti. Uvedené hodnoty se však mohou lišit od skutečnosti, protože dochází například ke změnám cen, ke změnám míry inflace. Ta představuje pokles kupní síly peněz v důsledku růstu cen, cenových indexů. Pokud tak chceme zahrnout míru inflace do výpočtů, postupuje se v praxi tak, že nejdříve vyčíslíme plán bez vlivu inflace, a poté hodnoty celkových nákladů upravíme.
Příklad 1
Jaká bude cena automobilu v roce 2021, stojí-li v roce 2018 stejný automobil 250 000 Kč a očekáváme-li průměrnou roční míru inflace 3 %?
Řešení
Cenu v roce 2021 vypočteme zúročením částky 250 000 Kč za dané roky:
250 000 x 1,034 = 281 377,20
Cena automobilu v roce 2021 bude 281 377 Kč.
Jinou možnost při rozhodování o obnově dlouhodobého majetku představuje
analýza vývoje zůstatkových cen.
Její průběh vysvětlíme na následujícím příkladu (ZC – zůstatková cena, PC – pořizovací cena, VC – vstupní cena).Příklad 3
Vypočtěte poměr ZC / VC souboru hmotného dlouhodobého majetku v letech 1–5. Ke konci předchozího roku (v roce 0) bylo již odepsáno celkem 155 jednotek a ZC činila 1 950 jednotek. Další údaje jsou v tabulce níže. V kterém roce klesne poměr ZC / VC pod 0,6?
DHM, roky | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
VC | 1 950 | 1 950 | 2 250 | 2 050 | 2 050 |
1 | 200 | 200 | 200 | 0 | 0 |
2 | 0 | 0 | 300 | 300 | 300 |
3 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
4 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
5 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Roční odpis celkem | 155 | 155 | 230 | 180 | 180 |
1 | 50 | 50 | 50 | 0 | 0 |
2 | 0 | 0 | 75 | 75 | 75 |
3 | 67 | 67 | 67 | 67 | 67 |
4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
5 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 |
Řešení
Poměr ZC / VC klesne pod 0,6 ve čtvrtém roce:
Položka, roky | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
VC celkem | 2 105 | 1 950 | 1 950 | 2 250 | 2 050 | 2 050 |
Odpisy celkem | 155 | 155 | 155 | 230 | 180 | 180 |
Oprávky | 155 | 310 | 465 | 695 | 875 | 1 055 |
ZC | 1 950 | 1 640 | 1 485 | 1 555 | 1 175 | 995 |
ZC / VC | 0,93 | 0,84 | 0,76 | 0,69 | 0,57 | 0,49 |
S obnovovací investicí a dokončením čerpání prostředků na ni počítáme v posledním roce odpisování dlouhodobého majetku, dlouhodobý majetek pořídíme po posledním roce odpisování. Plán sestavíme pro daňové i účetní odpisy, pokud požíváme oba druhy odpisů. Fyzické osoby, které nesestavují vlastní cenové kalkulace svých výrobků, zboží či služeb, používají jen daňových odpisů (například privátní lékaři).
Nové investice
Majitel či manažeři firmy, tedy vrcholové vedení, které má rozhodovat především o strategických záměrech rozvoje firmy, má zodpovědnost nejen o správný chod a každodenní provoz, ale i za budoucí prosperitu. Ta je zajišťována nikoliv pouze pečlivou a správnou obnovou stávajícího majetku, ale hlavně novými investicemi. Možností, do čeho investovat, co pořídit, co zakoupit, kde a od koho, jakým směrem se má firma orientovat ve své investiční činnosti, co má řešit nákupem licencí, či naopak, co má vyvíjet vlastními kapacitami atd., takovýchto možností je spousta, a tato rozhodující oblast budoucího rozvoje firmy je vždy otázkou správného výběru a správného rozhodnutí.
Investiční záměr, příprava projektů a jejich výběr je náplní investiční činnosti podnikatele. Ve velkých firmách se tím zabývají celé štáby lidí. Jsou zpracovávány různé alternativy, které řeší strategické cíle firmy. K rozhodování vrcholovým manažerům je pak předkládáno většinou více projektů, z nichž se pak vybírají takové, které nejlépe odpovídají strategickým cílům přijaté koncepce dalšího rozvoje. Často se nejedná jen o věcné investice, nákupy strojů, přístrojů, staveb, budov či pozemků, ale, a zvláště v poslední době ve vyspělých ekonomikách, se jedná o investice do vzdělávání pracovníků, růst jejich kvalifikace a flexibilnosti. Dnes jsou lidské zdroje všeobecně označovány jako „lidský kapitál“ (viz uvedená definice kapitálu), a tento
kapitál
je vůbec považován za primární pro splnění strategických cílů.Další, neméně důležitou oblastí investiční činnosti firem jsou investice do oblasti výzkumu a vývoje, komunikací a spojů, zejména však do oblasti finančních investic. Pro celou tuto oblast investiční činnosti je charakteristická dlouhodobost. To znamená předem zvažovat a redukovat všechna možná rizika plynoucí z investiční činnosti od samého počátku, od doby plánování, přípravy investic i v průběhu realizace. Při úvahách a výpočtech je tedy nutné pracovat s faktorem času. Ale již v etapě plánování investic je důležité zjistit a podrobněji prozkoumat všechny podmínky prostředí (zejména pokud má být realizace v jiném státě), v němž bude pak investice uskutečněna.
Za investici firmy se považuje peněžní výdaj, u něhož se očekává přeměna na budoucí příjem během období delšího než jeden rok.
Odhadnout budoucí příjmy ale není jednoduché, neboť se vychází z cenové úrovně nových výrobků (vyrobených novou investicí). To může být založeno pouze na úrovni předběžných kalkulací (tedy ne zcela přesných). Dále je nutné počítat s možnými změnami v úrokových mírách, v míře odhadované inflace, popřípadě i v možných změnách daňových sazeb.
Rozlišujeme tři základní skupiny investic:
–
Hmotné
(věcné, fyzické) investice, které představují celkové výdaje vynaložené na novou výstavbu, modernizaci, rekonstrukci nebo obnovu majetku. Jde o velkou část nákupů, například nákupy nemovitostí, zásob, může se jednat o modernizaci výroby, výměnu přístrojů, starého zařízení za nové, výstavbu nových hal, prodejen, cest, počítačů atd.
Podle toho, jestli hmotná investice je určena k rozšíření výroby nebo k obnově výrobní kapacity firmy, se rozlišují investice:
–
rozšiřovací (čisté, netto investice),
–
obnovovací investice (čili reinvestice nebo již uvedený pojem restituční investice) – dohromady tyto dva typy investic tvoří celkové čili hrubé (brutto) investice.
–
Finanční
investice – jsou většinou tvořeny nákupy cenných papírů, ale také půjčením peněz například podílovým fondům za účelem výnosu, popřípadě přímo k obchodování na burze cenných papírů. –
Nehmotné
(nemateriální) investice – představují výdaje na nákup licencí, práva (k něčemu, například pronájmy), nákupy know-how, výdaje na vzdělání, průzkumy, výzkum, nové smlouvy, nákup software atd.Kapitálové výdaje na pořízení investice zahrnují nejen samotnou pořizovací cenu, ale i náklady na dopravu, montáž, náklady na zvýšení množství zásob, náklady na dokumentaci, popřípadě i clo atd., tedy vše, co zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, označuje jako vstupní cenu.
Pro dosažení maximálního efektu z pořízených investic musí podnikatelé či manažeři hledat optimální řešení mezi těmito zásadními třemi faktory:
–
co pořídit, tedy do čeho investovat a kolik peněz investovat,
–
z jakých finančních zdrojů investici pořídit (z vlastních, cizích, kombinací),
–
jak rozdělit dosažený výsledek hospodaření (případně částečně i vymezit nerozdělený zisk, rezervy apod.).
Při investování je dobré respektovat jistá pravidla. Ta tvoří několik poznatků ověřených empiricky. Mezi základní doporučení pak patří zejména tato:
–
Raději více peněz než méně (což ostatně ví každá žena v domácnosti).
(To znamená, že se vyplatí investovat spíše do dražšího, ale výkonnějšího a méně poruchového zařízení, než do levnějšího, avšak vyžadujícího větší náklady na údržbu, čili jak říká klasik „nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat laciné věci“.)
–
Raději méně rizika než více v přirovnatelném efektu z investic.
(To znamená, že jestliže máme možnost vybrat si jednu z více investic, které poskytují zhruba stejný výnos, zvolíme raději takovou, která má nejnižší riziko.)
–
Raději stejné množství peněz dnes než zítra.
(Počítá se tedy s vlivem budoucí inflace, za 100 Kč letos nakoupíš tolik věcí jako za 90 Kč příští rok, vlivem inflace bude třeba v budoucnosti vydávat stále více peněz.)
Majitel či manažeři firmy, vrcholový management firmy musí při řízení sledovat více cílů s tím, že na prvém místě stojí cíle finanční, jako jsou:
–
finanční stabilita firmy (vyjádřená růstem její tržní hodnoty, mírou zisku a likviditou),
–
rostoucí podíl firmy na trhu,
–
inovace výrobního programu,
–
sociální cíle (jako jsou rostoucí mzdy zaměstnanců i příjmů podnikatele, společníků, rostoucí dividendy i tantiémy, bonusy ve formě penzijního připojištění, příspěvků na stravování a další výhody zaměstnanců, ale také růst kvalifikace pracovníků, zvyšování jejich flexibility i věrnosti atd.),
–
ekologické cíle.
Prioritu z těchto cílů má
finanční stabilita firmy,
bez ní nejsou ostatní cíle obvykle dosažitelné. Ta se obvykle vyjadřovala pomocí míry zisku, jenže tento ukazatel může být zavádějící, s nedostatečnou či dokonce nepřesnou vypovídací schopností.Velká investice, finančně vysoce náročná, může ovlivnit tvorbu zisku nejen v samotném roce realizace, ale i ještě několik let poté. Přitom se může jednat o velmi pozitivní jev a z dlouhodobého hlediska o žádoucí rozhodnutí vrcholového managementu.
Propad výsledku hospodaření (a to tedy platí i při zvýšení ztráty) nemusí být negativním jevem, pokud je jeho příčinou taková investice, která v budoucnosti přinese prosperitu a stabilní dosahování pozdějšího zisku. Je to stejné jako z makroekonomického hlediska, říká se, že důsledky rozhodování předchozí vlády nese až vláda následná.
Stále více se pro měření finanční stability používá ukazatele tzv.
tržní hodnoty
firmy. K jejímu zvýšení přispívá tzv. čistá současná hodnota
investice
(čili „net present value“, dále jen „NPV“). V tomto ukazateli je zohledněn nejen budoucí výnos, ale i riziko, že požadovaného výnosu nebude dosaženo. Riziko je tu zohledněno prostřednictvím požadované výnosnosti, kterou jsou při výpočtu NPV diskontovány všechny budoucí finanční toky. Je-li požadovaná výnosnost zvolena příliš optimisticky, může NPV nabývat nízkých, popřípadě i záporných, hodnot. To snižuje tržní hodnotu firmy. Podnikatel či manažeři firmy by se měli soustředit na výběr a volbu těch investic, jejichž NPV budou dostatečně zvyšovat tržní hodnotu firmy.Investiční strategie
Investiční strategie znamená postup k dosažení a realizaci stanovených cílů, je nutné ji zvolit, vybrat z několika možných. Je několik možných investičních strategií, vhodných postupů, je třeba vybrat tu nejlepší variantu. Investiční strategie jsou utříděny dle několika hledisek. Mezi nejdůležitější kritéria patří klasifikace:
1.
Z hlediska růstu tržní hodnoty firmy:
a)
Strategie růstu hodnoty investice spojená s maximálními ročními příjmy,
kdy jsou preferovány investice zabezpečující jak růst tržní hodnoty firmy v budoucnosti, tak současně i dosahování maximální výše ročních výnosů.
b)
Strategie růstu hodnoty investice,
kdy jsou preferovány takové investice, u nichž se předpokládá, že budou vysoce zhodnoceny až v budoucnu. Jde o typ investice (bez ohledu na druh majetku), která se zakoupí a za nějaký čas zase prodá se značným ziskem, roční výnosy z ní nejsou však příliš v oblasti zájmu firmy.
Tento typ investic je vhodný v době, kdy existuje vysoká inflace zvyšující hodnotu majetku.
c)
Strategie maximálních ročních příjmů z investice,
kdy jsou naopak oproti předchozí strategii preferovány takové investice, u kterých lze očekávat vysoké roční příjmy, přitom se tolik nehledí na uchování její hodnoty do budoucna. Tento typ investic je tudíž vhodný v období s nízkou inflací.
2.
Z hlediska postoje k riziku
rozeznáváme dvě mezní strategie, a to: a)
Agresivní strategie,
kdy jsou preferovány investice s vysokým rizikem.
Jsou to investice v neznámém prostředí, cizím nestabilním státě, investice do nové, dosud neověřené techniky či technologie, neprozkoumaného zařízení, nebo investice směřovaná na neznámé trhy nebo segmenty trhů.
Tento typ investic může přinést nadprůměrné zhodnocení, ale naopak také značné ztráty.
b)
Konzervativní strategie,
která odpovídá danému typu investorů, investice má sice nízké riziko odchylek od požadovaného výnosu z investice, ale většinou poskytuje nízké výnosy.
Příkladem těchto investic jsou investice do přístrojů, strojů a zařízení, s nimiž už mají zkušenosti jiní podnikatelé. Nejsou to také investice průkopnické, převratné, ale spíše opatrné a ordinérní.
3.
Z hlediska očekávaných změn v průběhu míry inflace
se doporučuje použít strategie maximální likvidity investic,
kdy se zaměříme na takové investice, které se snadno a rychle přemění na hotovost. Tento typ investic je vhodný v době, kdy má firma problémy s likviditou.Podmínky, za kterých jsou investice plánovány anebo již realizovány, se mohou měnit. Proto je dobré mít připraveno více investičních strategií, pomocí nichž pak může firma rychle reagovat na změny a přejít na jinou strategii. To ale vyžaduje pečlivou předinvestiční přípravu, vycházející již z dobrého sběru dat. Předinvestiční příprava pak zahrnuje řadu technických a ekonomických činností a využití nástrojů, kterými disponuje
marketing
, finanční analýza, analýza rizik, předběžné rozpočty, předběžné kalkulace, propočty hodnot technických veličin a parametrů, ekonomické propočty nákladů atd. Výstupem dobré předinvestiční přípravy je vypracování podrobné technicko-ekonomické studie, která by měla obsahovat všechny významné technické, obchodní i finanční informace potřebné k realizaci vybrané investice. Skupiny investic
Investice je možné dělit dle různých kritérií do několika skupin, jako například:
a)
Z hlediska objemu vynakládaných kapitálových výdajů
se jedná o investice, o nichž rozhoduje management různých stupňů řízení firmy. O určitých investicích rozhoduje často jen management první linie, o jiných střední management, vrcholový management však musí rozhodovat o strategických investicích.b)
Podle charakteru přínosu pro firmu
se může jednat například o následující třídění: –
o investice zaměřené na zvýšení tržeb stávajících výrobků,
–
investice vedoucí ke zvýšení tržeb zavedením výroby nových výrobků,
–
investice orientované na snížení nákladovosti (například nákupem nových technických prostředků, technologií, know-how),
–
investice vedoucí ke snížení rizika podnikání (například marketingem, získáním nových trhů, větší diverzifikací výroby),
–
investice do vzdělání pracovníků a jejich zdraví a bezpečnosti.
c)
Podle stupně vzájemné závislosti:
–
na investice vzájemně se vylučující, tj. které nelze realizovat souběžně,
–
investice, které je možné provádět současně (tedy nevylučující se),
–
závislé, podmíněné, jejichž realizace je podmíněna jinou předcházející nebo navazující investicí.
Investice lze dělit i dle dalších kritérií, než je uvedeno. Důležitým hlediskem je třídění dle rizika, neboť každá investice do dlouhodobého majetku představuje většinou velké finanční částky. Je proto se třeba rozhodovat nejen z hlediska potřeb, efektivnosti, délky návratnosti, ale zejména z hlediska míry rizika. Každá firma by měla mít svoji
rizikovou politiku
(včetně managementu řízení rizik – „risk managementu“), která by měla sloužit především k rychlé identifikaci možného nebo vzniklého rizika, jeho příčin i jeho rychlého a účinného odstranění. Většina inovací uváděných na trh je ordinérního charakteru,
tzn. že jsou to spíše drobné, byť četné investice, nejsou to ani investice příliš unikátní, ani nevyplývají z nějakých převratných technologických změn. Mnohem menší počet je
inovací technologických a zvláště průkopnických.
Je to logické, nové vynálezy, objevy nejsou denní událostí, většinou vyžadují delší výzkum a vývoj.Inovační proces
Závěr
Inovace a inovační procesy jsou nutnou podmínkou k tomu, aby se firma udržela v turbulentním konkurenčním prostředí, obstála v tvrdém konkurenčním boji, aby se uchytila na nových trzích a v cizích zemích. Firma se musí snažit získat výhody, jenom tak si může upevnit své postavení. Základním nástrojem k tomu je důsledná, správná a obratná investiční politika.
Konkurenční výhoda získaná inovací může mít diferentní charakter v podobě nabídky dokonalejších, výkonnějších či rozmanitějších výrobků, které lépe vyhovují potřebám, estetickému cítění, změnám vkusu a přání uživatelů, nebo může být založena na zkvalitňování a zlevňování používaných technologických postupů, či jiných parametrech.
Rozhodování o investicích, tzn. kolik, jaké, do čeho, kdy, kde a jak investovat
kapitál
, patří ke stěžejním rozhodnutím o budoucím vývoji firmy a její efektivnosti v následujících letech. Investice by měly sloužit řadu roků, po řadu roků budou nejen zdrojem přírůstků zisku firmy, ale zpočátku jsou i velkou zátěží, břemenem, které zatíží ekonomiku firmy hlavně počátečními náklady a později převážně fixními náklady. Nízkým využitím výrobní, provozní i lidské kapacity, a s ní spojených fixních nákladů, dochází ke zvyšování průměrných nákladů na jednotlivé výrobky, zboží či služby, a tím k poklesu rentability produkce. Na rozdíl od běžných provozních rozhodnutí, kde omyly a chyby lze obvykle rychle napravit, investiční rozhodnutí má dlouhodobé účinky. Zejména vrcholový management, který rozhoduje o strategických investicích, má obrovskou zodpovědnost. Špatně zaměřená a neefektivní investiční činnost, jejíž kořeny spočívají zejména v nedostatečné přípravě, může přivést firmu do finanční tísně, často i k úpadku a konkursu. Dobré řízení investic, inovací, neustálý rozvoj, to patří k základním strategickým úkolům každého managementu, každého podnikatele bez ohledu na velikost firmy či její produkci.Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2018.