Jsme obchodní společnost provozující internetový obchod se spotřebním zbožím – náhradními díly. Každý den posíláme velké množství balíků zákazníkům. Občas se stane, že klient objednané zboží nedostane – balík ztratil dopravce nebo se jeho ztrátu nepodaří objasnit. Protože však je s vyřizováním reklamací u dopravní společnosti spojena spousta administrativy, náhradu zboží po dopravci nežádáme, ztracený balík zaúčtujeme jako daňový náklad na účet 548 a zákazníkovi pošleme zboží nové. Je to tak správně?
Otázky a odpovědi: Zboží ztracené při dopravě
Ing.
Ivana
Pilařová
Ztracené zboží přepravcem je z hlediska dodavatele zboží (internetového obchodu) mankem (v případě ztráty přepravcem) nebo škodou (v případě zničení zboží přepravcem). V obou případech se jedná o náklad, jehož daňová účinnost je podmíněna náhradou této škody či manka [§ 25 odst. 1 písm. n) ZDP]. Vzhledem k tomu, že z administrativních důvodů se vyřizováním reklamací nezabýváte, na což máte jistě právo, k náhradě manka či škody nedochází. Z tohoto důvodu se pak jedná o daňově neúčinný náklad v plné výši skladové hodnoty ztraceného či zničeného zboží.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2020.