Cestovní náhrady náleží nejen u pracovních cest

Vydáno: 32 minut čtení

Pracovní právo je v Česku silně regulováno, dokladem toho bude i dnešní příspěvek. Zaměstnanci jsou chráněni více než malé děti před a priori „zlými vykořisťovateli“, jako by nebyli svéprávní. Povinností, zákazů a omezení je v této oblasti již tolik, že léty prověřené lidové rčení „Poroučí ten, kdo platí“ zmutovalo na „Poroučí ten, koho platíš“. Přirozeným důsledkem přemíry regulace jsou rostoucí rozdíly mezi oficiálními výkazy, kde „vše sedí“, a realitou, kde se „drobnosti neřeší“. Jednou z bezpočtu pracovněprávních drobností jsou cestovní náhrady zaměstnanců v méně obvyklých případech, kdy nejde o klasickou pracovní cestu. Legislativci i zákonodárci to zajisté opět mysleli dobře, ale jak trpělivý čtenář pozná sám, není snadné být zaměstnavatelem…

Cestovní náhrady náleží nejen u pracovních cest
Ing.
Martin
Děrgel
 
Co je „pracovní cesta“ a proč za ni zaměstnanci náleží cestovní náhrady
Než se dostaneme k cestovním náhradám za jiné cesty nežli pracovní, je vhodné vymezit, co se rozumí onou pracovní cestou, kterým se tedy věnovat nebudeme. Zdálo by se logické, že půjde o cestu zaměstnance do práce, protože jejím důvodem je přece výkon práce pro zaměstnavatele někde jinde než doma, jinak jsme mohli zůstat v posteli. Tak tomu ale (zatím?) není, ačkoli dnešní doba vzácnosti práce chtivých lidí nutí zoufalé firmy zaměstnancům snášet „modré z nebe“ a navyšovat paletu nejrůznějších benefitů včetně přispívání na dojíždění. To je ale dobrodiní zaměstnavatelů, které pochopitelně právní předpisy nenařizují ani nijak neomezují, ledaže by docházelo k bezdůvodné diskriminaci. Nás bude zajímat, co zaměstnavatel musí dle pracovního práva dělat.
Po krátkém hledání najdeme správnou definici pracovní cesty v zákoně č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZP“), v pasáži
„Změny pracovního poměru“
, konkrétně v § 42 odst. 1:
„Pracovní cestou se rozumí časově omezené vyslání zaměstnance zaměstnavatelem k výkonu práce mimo sjednané místo výkonu práce. (…)“.
Zkrátka jde o práci pro zaměstnavatele jinde než v místě výkonu práce uvedeném v pracovní smlouvě, včetně přepravy tam a zpět. Proto pracovní cesta z právního hlediska představuje změnu pracovního poměru – a to právě ohledně sjednaného místa práce. S tím souvisí – v praxi pohříchu formální – požadavek ZP, aby s touto dílčí změnou smlouvy (pracovní) zaměstnanec souhlasil, jak uvádí pokračování § 42 odst. 1 ZP:
„(…) Zaměstnavatel může vyslat zaměstnance na dobu nezbytné potřeby na pracovní cestu jen na základě dohody s ním. (…)“.
Co by se stalo, když by ZP již nic dalšího k pracovním cestám nestanovoval. Vezměme si konkrétní příklad pana Nováka se sjednaným místem výkonu práce v Brně, kterého zaměstnavatel vyšle na pracovní cestu do Liberce, aby tam u zákazníka opravil jím dodaný stroj. Pan Novák je letitý, loajální a hrdý zaměstnanec významné strojírenské firmy, a tak se „dobrovolně povinně“ vydá na cestu. Sedne na autobus a v Liberci stráví opravou dva dny, pročež přenocuje v místním hotelu. Vrátí se pro změnu vlakem do Brna a ředitel mu osobně poděkuje za příkladnou reprezentaci firmy. A tím to skončí? To by nebylo spravedlivé, vždyť pan Novák nejenže pracovní cestě věnoval zhruba 20 hodin svého jinak soukromého času, ale měl také nemalé výlohy s jízdenkou na autobus a vlak, nemluvě o noclehu v hotelu, a rovněž se nemohl stravovat v jeho oblíbené a relativně levné hospůdce na kraji Brna, ale nejspíše někde v centru Liberce. Přitom samozřejmě nešlo o jeho soukromý výlet na sever Čech, ale cestu pan Novák podnikl pouze na popud a v zájmu svého zaměstnavatele. Ponechání finančního břemene spojeného s pracovní cestou na bedrech dotyčného zaměstnance by nebylo spravedlivé. Proto najdeme v § 2 odst. 2 ZP hospodské pravidlo „Kdo poroučí, ten platí“ učesané legislativními právníky do podoby:
„Závislá práce musí být vykonávána za mzdu, (…) na náklady a odpovědnost zaměstnavatele, (...)“.
Aby v praxi nedocházelo k výkladovým sporům mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem ohledně rozsahu a výše nákladů souvisejících s pracovní cestou, které nese zaměstnavatel, tak je poměrně podrobně vymezuje ZP v části sedmé
„Náhrada výdajů v souvislosti s výkonem práce“
čtyřiceti paragrafy od 151 do 190. V nich se dočteme, že cestovními výdaji, za které náleží zaměstnanci cestovní náhrady, se rozumí
výdaje, které vzniknou zaměstnanci při pracovní cestě
. Zákon podrobněji vymezuje
6 typů povinných cestovních náhrad
:
1.
náhrada jízdních výdajů,
2.
náhrada jízdních výdajů k návštěvě člena rodiny,
3.
náhrada výdajů za ubytování,
4.
náhrada zvýšených stravovacích výdajů („stravné“),
5.
náhrada stravovacích výdajů v cizí měně („zahraniční stravné“),
6.
náhrada nutných vedlejších výdajů.
 
Jak stanovit jednotlivé povinné cestovní náhrady
Právě vyjmenovaných šest typů cestovních náhrad se ovšem neomezuje pouze na klasické tuzemské pracovní cesty ve výše uvedeném významu podle § 42 ZP, ale přiměřeně se vztahují i na další situace, kdy je zaměstnanec povolán zaměstnavatelem k plnění pracovních úkolů vyžadujících jeho fyzické přemístění, kterými se budeme zabývat. Proto alespoň ve stručnosti uvedeme pravidla výpočtu jednotlivých typů cestovních náhrad.
Ad 1) Náhrada jízdních výdajů
záleží na druhu dopravního prostředku, při použití:
-
místní hromadné dopravy
(MHD) v souladu s určenými podmínkami pracovní cesty:
zaměstnanci náleží náhrada v prokázané výši (tj. zaměstnanec musí předložit jízdenky),
jízdní výdaje netřeba prokazovat u jízd v obci sjednaného místa výkonu práce, náhrada bude odpovídat platné ceně jízdného, náhrada nepřísluší, pokud zaměstnavatel zajistil, aby zaměstnanec nic neplatil,
-
určeného hromadného dopravního prostředku
dálkové přepravy (vlak, bus, letadlo, loď) a taxislužby:
náleží náhrada v prokázané výši (tj. zaměstnanec musí předložit jízdenku, letenku, lodní lístek),
-
jiného dopravního prostředku místo určeného hromadného se souhlasem zaměstnavatele:
náleží náhrada ve výši odpovídající ceně jízdného za určený hromadný dopravní prostředek,
výjimkou bez náhrady jízdních výdajů je případ, že bylo využito vozidlo poskytnuté zaměstnavatelem,
-
silničního motorového vozidla
na žádost zaměstnavatele
, s výjimkou poskytnutého zaměstnavatelem:
náleží
základní náhrada
za každý 1 km jízdy, kterou stanoví pro daný rok a typ vozidla prováděcí vyhláška, dále uvádíme parametrické částky pro rok 2019 podle vyhlášky č. 333/2018 Sb. (nejméně) u:
-
jednostopých vozidel a tříkolek
1,10 Kč
,
-
osobních silničních motorových vozidel
4,10 Kč
,
-
nákladních automobilů, autobusů nebo traktorů
8,20 Kč
,
-
použití přívěsu k silničnímu motorovému vozidlu zvyšuje sazbu základní náhrady o 15 %,
a také
náhrada výdajů za spotřebovanou pohonnou hmotu
, která se stanoví jako součin:
-
ceny pohonné hmoty, a to buď prokázané dokladem o nákupu, nebo podle zmíněné vyhlášky,
-
spotřeby pohonných hmot (kombinovaný provoz podle norem ES, jinak průměr údajů z TP) a
-
ujetých kilometrů na pracovní cestě.
Příklad 1
Určený
versus
použitý dopravní prostředek
Zaměstnavatel vyslal na tuzemskou pracovní cestu zaměstnance, přičemž mu určil jako dopravní prostředek vlak. Na žádost zaměstnance ale dovolil využít k cestě jeho soukromé osobní auto.
Zaměstnanec posléze předložil při vyúčtování pracovní cesty doklad o nákupu pohonných hmot a údaji z technického průkazu prokázal (byť v daném případě zcela nadbytečně) průměrnou spotřebu jeho vozidla.
Bez ohledu na souhlas s použitím jiného než určeného dopravního prostředku, náleží zaměstnanci náhrada jízdních výdajů odpovídající určenému prostředku – vlaku – např. 500 Kč podle ceníku Českých drah.
Příklad 2
Náhrada za použití soukromého vozidla
Stavební firmě se porouchal automobil, a tak požádala zaměstnance, aby k pracovní cestě na staveniště v srpnu 2019 využíval svůj osobní automobil, s čímž souhlasil. Podle záznamu o jízdě měly pracovní cesty 1 000 km, takže minimální základní náhrada za použití vozidla zaměstnance činí 4,10 Kč/km x 1 000 km = 4 100 Kč.
Zaměstnanec používá do svého auta motorovou naftu, jejíž cena meziročně poklesla. Proto je pro něj výhodnější neprokazovat její aktuální skutečnou pořizovací cenu (např. 32 Kč za litr), ale raději využít vyšší průměrné ceny podle zmíněné vyhlášky platné pro rok 2019 (vychází z cen roku 2018) uvádějící cenu nafty 33,60 Kč za litr.
Ve velkém technickém průkazu použitého vozidla jsou uvedeny tři údaje o spotřebě paliva na 100 km: ve městě 7 l, 5 l při rychlosti 90 km/h a 6 l při rychlosti 120 km/h (údaj o kombinované spotřebě podle norem EU není). Z čehož aritmetickým průměrem vypočtená průměrná spotřeba činí (7 + 5 + 6) / 3 = 6 litrů/100 km. Náhrada výdajů za spotřebovanou naftu se tak vypočte = 6 litrů/100 km x 1 000 km x 33,60 Kč/litr = 2 016 Kč.
Ad 2)
Náhrada jízdních výdajů k návštěvě člena rodiny
přichází na pořad dne až při tuzemských pracovních cestách delších než 7 kalendářních dnů a u zahraničních pracovních cest delších než 1 měsíc.
Ad 3) Při
vícedenních pracovních cestách
musí zaměstnavatel zajistit ubytování nebo zaměstnanci nahradit výdaje za ubytování. Zákoník práce zde chrání zaměstnavatele tím, že musí nahrazovat pouze výdaje vynaložené za takové ubytování, které je v souladu s podmínkami pracovní cesty, proto nemusí proplácet nocleh v pětihvězdičkovém hotelu v centru města, když v cestovním příkaze předurčil penzion za městem. Je ale třeba doplnit, že způsob ubytování musí zaměstnavatel určit předem a to písemně, jak výslovně velí § 153 odst. 1 ZP.
Ad 4) Smysl
náhrady tzv. stravného
je v tom, že na pracovní cestě v jiné obci se zaměstnanec nemůže stravovat svým běžným a vesměs úsporným způsobem (v práci, doma, v malé hospůdce, jídlo z domova …), ale jinak a obvykle dráž.
Výše stravného
tak představuje určitý paušál (příspěvek), proto se neprokazuje a náleží
u pracovních cest delších než 5 hodin;
minima stanoví zmíněná prováděcí vyhláška podle trvání pracovní cesty v daném dni: 82 Kč (cesta 5 až 12 hodin), 124 Kč (cesta přes 12 až 18 hodin) a 195 Kč (cesta přes 18 hodin).
Přičemž se (tuzemské) stravné počítá zvlášť za každou pracovní cestu a současně
za každý kalendářní den,
výjimkou jsou dvoudenní (přes jednu půlnoc) pracovní cesty, je-li to ovšem pro zaměstnance výhodnější.
Bylo-li
zaměstnanci během pracovní cesty
poskytnuto jídlo
, které má charakter snídaně, oběda nebo večeře, na které finančně nepřispívá, snižuje se stravné
za každé takovéto „bezplatné jídlo“ až o
: 70 % (cesta 5 až 12 hodin), nebo 35 % stravného (cesta trvala mezi 12 a 18 hodinami) a 25 % (cesta byla delší než 18 hodin).
Příklad 3
Stravné za jeden
versus
dva dny
Zaměstnanec vykonal v srpnu 2019 tři pracovní cesty, zaměstnavatel přiznává minimální stravné:
1.
Od pondělního večera 20 hodin do úterního časného rána 4 hodin:
-
při standardním výpočtu stravného za každý kalendářní den by neměl nárok na žádné stravné,
-
proto se vypočte stravné za oba dny dohromady, neboť za těchto 8 hodin již stravné náleží (82 Kč).
2.
Od středečního dopoledne 10 hodin do čtvrtečního dopoledne 10 hodin:
-
při standardním výpočtu za každý kalendářní den by měl nárok na stravné 124 + 82 = 206 Kč,
-
při výpočtu za oba dny dohromady (tj. za 24 hodin) činí stravné jen 195 Kč, proto se neuplatní.
3.
Od pátečního večera 20 hodin do nedělního časného rána 4 hodin:
-
při standardním výpočtu za každý kalendářní den vychází stravné = 0 + 195 + 0 = 195 Kč,
-
protože nejde o dvoudenní, ale o vícedenní cestu, nelze jiný výpočet stravného uplatnit.
Ad 5) U zahraničních pracovních cest vzniká zaměstnanci nárok na
zahraniční stravné
, jehož základní sazbu pro stát, ve kterém zaměstnanec stráví v kalendářním dni nejvíce času, určuje další prováděcí vyhláška č. 254/2018 Sb. (pro rok 2019). Tato sazba je závazná pro „veřejný sektor“, zatímco zaměstnavatel v „soukromém (podnikatelském) sektoru“ ji může snížit až o 25 %. Rovněž
zahraniční stravné závisí na trvání zahraniční pracovní cesty v kalendářním dni
: základní sazba (přes 18 hodin), 2/3 základní sazby (přes 12 až 18 hodin), 1/3 základní sazby (méně než 12, nejméně však 1 hodina, resp. alespoň 5 hodin, pokud vznikl nárok na „české“ stravné). A zahraniční stravné se snižuje za každé poskytnuté „bezplatné jídlo“, obdobně jako „české“ stravné.
Příklad 4
Zahraniční stravné
Firma určila základní sazbu zahraničního stravného pro státy, kam vysílá své zaměstnance, následovně:
-
pro Slovensko 30 EUR (tj. o 14 % nižší oproti sazbě stanovené vyhláškou ve výši 35 EUR),
-
pro Polsko 35 EUR (tj. o 12,5 % nižší oproti sazbě stanovené vyhláškou na 40 EUR).
Zaměstnanec na dvoudenní zahraniční pracovní cestě (bez zajištěného bezplatného jídla) strávil:
-
První kalendářní den:
v Česku jen 2 hodiny, pročež mu nevznikl nárok na „tuzemské“ stravné (méně než 5 hodin),
na Slovensku 5 hodin a v Polsku 15 hodin, pročež mu náleží základní sazba pro Polsko, tj. 35 EUR, a s ohledem na trvání zahraniční pracovní cesty déle než 18 hodin bude přiznána v plné výši 35 EUR.
-
Druhý kalendářní den:
v Polsku 5 hodin a na Slovensku 6 hodin, pročež mu náleží základní sazba pro Slovensko, tj. 30 EUR, ale jen ve výši jedné třetiny, tedy 10 EUR, protože zahraniční pracovní cesta byla kratší než 12 hodin,
v Česku opět jen 2 hodiny, pročež nevznikl nárok na „tuzemské“ stravné (méně než 5 hodin).
Ad 6) Zákoník práce pamatuje na
náhradu nutných vedlejších výdajů, které zaměstnanci vzniknou v přímé souvislosti s pracovní cestou
. Zaměstnavatel poskytne tuto náhradu ve výši
prokázané zaměstnancem
. V praxi třeba vstupenka na odbornou akci (cíl cesty, např. veletrh), dálniční známka (na období pracovní cesty), mýtné, mapy, poplatky za úschovu zavazadel, za parkování apod. (nikoli pokuty). Nemůže-li zaměstnanec výši výdajů prokázat, přísluší mu náhrada odpovídající ceně věcí a služeb obvyklé v době a místě konání pracovní cesty.
 
Cestovní náhrady jindy než u „pracovních cest“
Jak jsme předeslali, cestovními výdaji, za které zaměstnanci náleží cestovní náhrady, se rozumí nejen výdaje z titulu nejznámějších pracovních cest ad výše, ale dále rovněž výdaje, které vzniknou zaměstnanci při:
cestě mimo pravidelné pracoviště,
mimořádné cestě v souvislosti s výkonem práce mimo rozvrh směn v místě výkonu práce nebo pravidelného pracoviště,
přeložení,
dočasném přidělení,
přijetí do zaměstnání v pracovním poměru,
výkonu práce v zahraničí.
Pro jednodušší vyjadřování budeme v souladu s vymezením ZP rozlišovat
cestovní náhrady pro
:
-
zaměstnance zaměstnavatele spadajícího do kategorie
„veřejný sektor“
, kam dle § 109 odst. 3 ZP patří:
stát, územní samosprávný celek, státní fond,
příspěvková organizace, jejíž náklady na platy a odměny jsou plně zabezpečovány z příspěvku na provoz poskytovaného z rozpočtu zřizovatele nebo z úhrad podle zvláštních právních předpisů,
školská právnická osoba zřízená Ministerstvem školství, krajem, obcí, dobrovolným svazkem obcí,
regionální rada regionu soudržnosti.
-
zaměstnance jiného zaměstnavatele, nepatřícího do „veřejného sektoru“, nýbrž do
„soukromého sektoru“
:
nejčastěji se jedná o podnikatele (firmu), ať už jde o obchodní korporaci nebo živnostníka (OSVČ).
Princip zákoníku práce v oblasti cestovních náhrad (část sedmá ZP) je následující:
-
Hlava I: Obecná ustanovení (§ 151 až 155 ZP),
-
Hlava II: Cestovní náhrady pro
„soukromý sektor“
(§ 156 až 172 ZP)
kde jsou stanoveny
pouze minimální výše náhrad
v zájmu ochrany zaměstnanců.
-
Hlava III: Cestovní náhrady pro
„veřejný sektor“
(§ 173 až 181 ZP)
při poskytování cestovních náhrad se postupuje podle předešlé hlavy II, nestanoví-li hlava III jinak,
hlava III stanoví jinak zejména
maximální výše náhrad
v zájmu ochrany veřejných rozpočtů.
-
Hlava IV: Společná ustanovení (§ 182 až 189 ZP)
kde je mimo jiné také zmocnění ministerstev k úpravám základních parametrů výpočtů náhrad.
Toto členění je významné také pro účely zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“), kde jsou cestovní náhrady zaměstnanců náplní zejména § 6 odst. 7 písm. a) ZDP:
-
Za příjmy ze závislé činnosti se nepovažují a
předmětem daně z příjmů nejsou
:
náhrady cestovních výdajů poskytované v souvislosti s výkonem činnosti, ze které plyne příjem ze závislé činnosti,
do výše stanovené nebo umožněné
zvláštním právním předpisem5) (odkaz na část 7. hlavu 3. ZP řešící
cestovní náhrady pro „veřejný sektor“
) pro zaměstnavatele „veřejného sektoru“,
jakož i hodnota bezplatného stravování poskytovaná zaměstnavatelem na pracovních cestách; (…)
“.
Ačkoli tedy ZP pro „soukromý sektor“ stanovuje pouze minima cestovních náhrad, tak
zaměstnancům „soukromého i veřejného sektoru“ se jednotně nezdaní jen náhrady do výše maximálních částek, které ZP umožňuje pro zaměstnance „veřejného sektoru“
. Vše nad tyto stropy je u zaměstnanců zdanitelným příjmem.
 
Cesta mimo pravidelné pracoviště
Cestovními výdaji, za které náleží zaměstnanci cestovní náhrady, jsou také výdaje, které mu vzniknou při cestě mimo jeho pravidelné pracoviště
; pro účely poskytování cestovních náhrad se i tato cesta považuje za pracovní cestu.
Jedná se o prvek zvýšené ochrany zaměstnanců před vychytralostí zaměstnavatelů, kteří by – a to zcela legálně – vymezili v pracovní smlouvě místo výkonu práce značně široce (extrémně jako území celé ČR), pročež by zaměstnanci nemuseli jinak přiznávat žádné cestovní náhrady. Jak totiž z výše uvedeného víme, pracovní cestou se standardně rozumí časově omezené
vyslání zaměstnance zaměstnavatelem k výkonu práce mimo sjednané místo výkonu práce
. Takže pokud by sjednané místo výkonu práce bylo skutečně celé Česko, pak by zaměstnanec v ČR neměl nárok na žádné cestovní náhrady, což by mnohé zaměstnavatele jistě potěšilo…
Proto se za pracovní cestu – pouze pro účely cestovních náhrad – považuje také cesta mimo pravidelné pracoviště, které může být sjednáno v pracovní smlouvě, ale nejšířeji jako jedna obec. Pokud není sjednáno pravidelné pracoviště, považuje se za něj místo výkonu práce, které v pracovní smlouvě musí být vždy.
Jestliže by však místo výkonu práce bylo sjednáno šířeji než jedna obec, považuje se za pravidelné pracoviště obec, ve které nejčastěji začínají cesty zaměstnance za účelem výkonu práce
. Stanovuje tak § 34a ZP.
Pokud by v tomto případě
nebylo sjednáno pravidelné pracoviště
, pak by se za něj automaticky považovalo sjednané místo výkonu práce a zaměstnanci by proto
nevznikl nárok
na cestovní náhrady při vyslání k výkonu práce v rámci této obce
ad 1)
, ale až pouze při vyslání k výkonu práce mimo tuto obec ad 2).
V pracovní smlouvě např. servisních techniků, pracovníků ve stavebnictví, dopravců apod. často bývá jako místo výkonu práce sjednán i celý kraj, případně širší území ČR. Pro účely cestovních náhrad by se takto rozsáhlá oblast nepovažovala za pravidelné pracoviště, protože sjednané místo výkonu práce je širší než jedna obec, takže by se za něj považovala obec, ve které nejčastěji začínají cesty zaměstnance za účelem výkonu práce.
Příklad 5
Když je místem výkonu práce velké území
Firma Cestář, s. r. o., sídlí v Přerově a mimo jiné rozváží zboží ze zlínské pekárny až 100 kilometrů vůkol. Se svými řidiči má proto v pracovních smlouvách místo výkonu práce sjednáno – Morava a Slezsko, pravidelné pracoviště sjednáno není. Pan Petr je zaměstnancem Cestáře a každý den ráno v 5 hodin vyjede z Přerova, ve Zlíně naloží pekařské výrobky do firemní dodávky a rozváží je do různých obcí tohoto kraje až do 13 hodin. Dotyčný zaměstnavatel stanovil ve vnitřním předpise stravné v úrovni minimálních zákonných sazeb podle ZP.
Protože pan Petr neopustí sjednané místo výkonu práce – Moravu a Slezsko – nejedná se v souladu s výše uvedenou definicí o pracovní cestu. Nicméně dle § 152 ZP vzniká zaměstnanci nárok na cestovní náhrady také při cestě mimo pravidelné pracoviště, která se jen pro účely cestovních náhrad považuje za pracovní cestu.
Obecně sice platí, že není-li v pracovní smlouvě sjednáno pravidelné pracoviště – což je případ řidiče, pana Petra – považuje se za něj místo výkonu práce. Protože je ovšem toto místo výkonu práce v daném případě sjednáno šířeji než pouze jedna obec, považuje se za jeho „pravidelné pracoviště“ obec, kde nejčastěji začínají cesty zaměstnance za účelem výkonu práce. Což je konkrétně obec (město) Přerov, odkud denně vyráží na cesty.
Řidič pan Petr tudíž má nárok na „tuzemské“ stravné v minimální zákonné výši 82 Kč – nepodléhající dani z příjmů ani pojistnému – protože cesty mimo pravidelné pracoviště trvají 5 až 12 (obvykle 8) hodin denně.
Běžně nastává i opačná situace, kdy je místo výkonu práce sjednáno úzce konkrétní adresou (např. Brno, Letní 8), takže pak vzniká nárok na cestovní náhrady paradoxně i při práci ve firemním skladu hned vedle (Letní 10) nebo na druhé straně silnice apod. Tehdy je vhodné sjednat pravidelné pracoviště jako území celé obce.
 
Cesta do práce mimo rozvrh směn
Cestovními výdaji, za které zaměstnanci náleží cestovní náhrady, se rozumí dále rovněž výdaje, které mu vzniknou
při mimořádné cestě v souvislosti s výkonem práce mimo rozvrh směn v místě výkonu práce nebo pravidelného pracoviště
. Speciálně pro účely cestovních náhrad se i tato cesta totiž považuje za „pracovní cestu“, ačkoli jinak (běžně) je cesta zaměstnance z bydliště do místa výkonu práce, nebo do úžeji vymezeného pravidelného pracoviště a zpět domů čistě jeho soukromou záležitostí bez nároku na cestovní náhrady (jízdné).
Musí se ovšem jednat opravdu o mimořádnou cestu za prací mimo rozvrh směn ve smyslu § 78 až 89 ZP. Může jít např. o situaci, kdy noční hlídač při pravidelné obchůzce prázdné firmy zjistí, že prasklo vodovodní potrubí a okamžitě zavolá servisnímu technikovi do místa bydliště, který ihned přijede, aby poruchu odstranil. Nebo příklad ze seriálově populárního lékařského prostředí, kdy je chirurg držící pracovní pohotovost doma povolán k operaci. V praxi však nejčastěji půjde o případy zaměstnavatelem předem nařízených prací přesčas.
Přičemž se ale
nahrazují pouze cestovní výdaje, které zaměstnanci vznikly při (!) mimořádné cestě v souvislosti s takovýmto výkonem práce
. Což nenastane, když práce přesčas navazuje na řádnou pracovní směnu, zkrátka zůstane-li zaměstnanec v práci o to déle. Zaměstnanec necestoval, zůstává stále na místě (pracovišti), žádné cestovní výdaje mu nevznikly, proto nemá nárok ani na jejich náhradu (náhrada nuly je nula).
Co do rozsahu možných cestovních náhrad
půjde zpravidla pouze o náhradu jízdních výdajů
(např. za MHD, použití soukromého vozidla, taxislužby apod.), případně s tím souvisejících nutných vedlejších výdajů. Rozhodně ale zaměstnanci v těchto případech
nevznikne nárok na stravné
, protože zvýšené stravovací výdaje takto povolanému zaměstnanci nevzniknou – při – cestě na mimořádný výkon práce, nýbrž až za dobu výkonu této práce, není tak splněna podmínka vzniku cestovního výdaje – při (nikoli „po“) – mimořádné cestě za prací.
Příklad 6
Cesta do práce mimo rozvrh směn
Pan Honza je skladník obchodního domu s elektronikou a má rovnoměrně rozvrženou pracovní dobu do pěti směn od pondělí do pátku po osmi hodinách od 6 do 14 hodin. V srpnu na něj čekaly tři nečekané práce:
1.
protože zaměstnavatel vyhlásil na pondělí 12. 8. výprodej starých zásob za zvýhodněné ceny, byla skladníkovi nařízena práce přesčas v neděli 11. 8. v délce trvání 6 hodin od 14 do 20 hodin,
2.
v pátek 30. 8. zůstal v práci na příkaz zaměstnavatele déle o 4 hodiny, aby se stihla novým majitelem firmy nařízená mimořádná inventarizace zboží na skladě a v prodejně pro účely firemní účetní uzávěrky,
3.
kvůli ucpaným evropským dálnicím (konec prázdnin) nebylo jasné, kdy dorazí kamion se zbožím, a tak byla se skladníkem sjednána od pátku 14 hodin do pondělí 6 hodin pracovní pohotovost, kamion přijel v sobotu 31. 8. ve 12 hodin, což si vyžádalo účast pana Honzy mimořádně v práci po dobu dvou hodin.
Do práce to má pan Honza 20 kilometrů a jezdí na motorce s průměrnou spotřebou 3 litry pohonných hmot (B 95) na 100 kilometrů, přičemž naposledy tankoval 8. 8. za 35 Kč/litr, což mu vystačilo pro celý srpen.
Skladník má v souvislosti s výkonem práce mimo rozvrh směn nárok na tato plnění od zaměstnavatele:
1.
Vedle mzdy za práci přesčas, příplatků 25 % průměrného výdělku za přesčas a 10 % za neděli, náleží náhrada jízdních výdajů vzniklých při mimořádné cestě v souvislosti s výkonem práce mimo rozvrh směn v místě výkonu práce = 2 x (20 km x 1,1 Kč/km + 20 km x 0,03 l/km x 35 Kč/l) = 2 x (22 Kč + 21 Kč) = 86 Kč. Poznámka: Prokázaná cena paliva je vyšší než (loňská) průměrná cena dle prováděcí vyhlášky (33,10 Kč/l).
2.
Mzda za práci přesčas a příplatek 25 % průměrného výdělku, náhrada jízdních výdajů zde zaměstnanci nepřísluší, jelikož místo výkonu práce neopustil, takže mu žádné cestovní výdaje kvůli přesčasu nevznikly.
3.
Za dobu pracovní pohotovosti přísluší zaměstnanci odměna nejméně 10 % průměrného výdělku a za výkon práce v sobotu mu náleží mzda (za tuto dobu se ale již neposkytuje odměna za pracovní pohotovost) spolu s příplatkem nejméně ve výši 10 % průměrného výdělku. Dále má pan Honza ještě také nárok na náhradu jízdních výdajů vzniklých při cestě v souvislosti s mimořádným výkonem práce mimo rozvrh směn v místě výkonu práce, která činí stejně jako v případě 1) celkem 86 Kč za mimořádnou cestu do práce a zpět domů.
 
Přeložení a dočasné přidělení
Přeložit zaměstnance
k výkonu práce do jiného místa, než bylo sjednáno v pracovní smlouvě, lze:
pouze s jeho souhlasem a
v rámci zaměstnavatele,
pokud to nezbytně vyžaduje jeho provozní potřeba.
Podstatné je, že „přeložení“ zaměstnance je možné jen v rámci jednoho a téhož zaměstnavatele, není jej tedy možné „přeložit“ dočasně do jiné firmy, resp. pro potřeby jiného zaměstnavatele (ani když jde o dceřinou či jinak spřízněnou obchodní korporaci). Až do konce roku 2011 právní úprava neumožňovala zaměstnavateli, aby „dočasně přidělil“ svého zaměstnance k jinému zaměstnavateli, neboť
dočasné přidělení
mohly provádět pouze tzv. agentury práce, které za tímto účelem musely získat povolení Ministerstva práce a sociálních věcí. Jelikož praxe prokázala potřebnost institutu dočasného přidělení zejména při spolupráci zaměstnavatelů na společných projektech, byla tato možnost zavedena do zákoníku práce s účinností
od 1. 1. 2012
. Přičemž v českém právu nejde o neznámou záležitost. Dočasné přidělení zaměstnavatelem bylo upraveno již dřívějším zákoníkem práce (zákon č. 65/1965 Sb.) v § 38 odst. 4, a to až do 30. 9. 2004. Postrádalo ovšem ochranu pracovních podmínek zaměstnance při srovnání se zaměstnancem zaměstnavatele, k němuž byl zaměstnanec dočasně přidělen.
Novou právní úpravu najdeme v § 43a ZP, přičemž umožňuje
dočasné přidělení mezi zaměstnavateli
na základě shodně projevené vůle všech tří zúčastněných subjektů: „přidělovaný“ zaměstnanec, zaměstnavatel, který jej dočasně přiděluje k jinému, a
zaměstnavatel, k němuž je dočasně přidělen (tzv. uživatel)
. Podmínky přiděleného zaměstnance přitom nesmí být horší než pracovní podmínky srovnatelných zaměstnanců uživatele.
Skončil tak monopol agentur práce – jejich oprávnění k dočasnému přidělování zaměstnanců i nadále zůstává – pro zaměstnavatele se však na rozdíl od agentur
musí jednat o činnost nevýdělečnou (bezúplatnou)
. Z důvodu zamezení zneužívání tohoto institutu zaměstnavateli (s výjimkou agentury práce) zákon umožňuje dočasně přidělit zaměstnance až po uplynutí 6 měsíců ode dne vzniku pracovního poměru. Po dobu dočasného přidělení ukládá zaměstnanci pracovní úkoly, řídí a kontroluje jeho práci uživatel, tedy zaměstnavatel, k němuž byl zaměstnanec přidělen. Tento zaměstnavatel rovněž zajišťuje přidělenému zaměstnanci příznivé pracovní podmínky a bezpečnost a ochranu zdraví při výkonu práce. Nesmí však vůči přidělenému zaměstnanci právně jednat jménem zaměstnavatele, který k němu zaměstnance dočasně přidělil. Mzdu nebo plat, popřípadě náhradu cestovních výdajů, zaměstnanci stále poskytuje (kmenový) zaměstnavatel, který jej dočasně přidělil. Zákon však nevylučuje dohodu o tom, že odměnu za práci, cestovní a další náhrady bude poskytovat uživatel, k němuž byl zaměstnanec přidělen. Zaměstnavatelé mohou rovněž uzavřít dohodu o tzv. refundaci poskytovaných plnění.
Je-li zaměstnanec přeložen v rámci stejného zaměstnavatele, nebo dočasně přidělen
k jinému zaměstnavateli (uživateli) do jiného místa výkonu práce (pravidelného pracoviště), než bylo sjednáno v pracovní smlouvě – které je odlišné od jeho bydliště –
přísluší mu všechny povinné typy cestovních náhrad
. Tyto se stanovují dle obvyklých pravidel
jako u pracovních cest ad výše
.
Dvě výjimky
speciálně upravuje § 165 ZP:
-
Jestliže
se zaměstnanec denně vrací do bydliště
, pak se doba strávená v bydlišti
nezapočítává do doby rozhodné pro poskytování stravného
.
Dochází-li
k souběhu nároku na stravné za přeložení nebo dočasné přidělení a za pracovní cestu
mimo místo přeložení nebo dočasného přidělení: přísluší stravné, které je pro zaměstnance výhodnější.
Pro účely daňového posouzení u zaměstnance je určující limitace „veřejného sektoru“, která je stejná jako u náhrady při přijetí do zaměstnání, tato omezení si proto uvedeme pouze jednou hned v následující kapitole.
Příklad 7
Náhrady při přeložení
Firmě provozující několik pekáren náhle onemocněla polovina personálu (dva ze čtyř) v Pardubicích, proto tam dočasně přeložila po dohodě jednoho zaměstnance z Kolína. Po dobu přeložení tomuto zaměstnanci poskytovala cestovní náhrady, jako by byl na pracovní cestě, tedy zejména jízdné, stravné, případně další nutné vedlejší výdaje. Výpočet těchto náhrad byl obdobný jako u pracovních cest, pouze při výpočtu stravného byla vyloučena doba strávená v jeho bydlišti, tzn. že byla započtena jen doba přepravy a výkonu práce v Pardubicích.
 
Přijetí do zaměstnání
Málo se ví, že nahrazovanými cestovními výdaji mohou být také
výdaje, které vzniknou zaměstnanci při přijetí do pracovního poměru
. Sice k nim nenajdeme žádné upřesnění v hlavě II části sedmé ZP věnované „soukromému sektoru“, ale jen v hlavě III určené pro „veřejný sektor“ (§ 177 a 178 ZP). Což neznamená, že je nelze přiznat zaměstnancům „soukromého sektoru“. Je to obdobná situace jako u kapesného při zahraničních pracovních cestách. Zaměstnavatel „soukromého sektoru“ může poskytnout i tyto cestovní náhrady, které pro něj jsou prakticky vždy daňově účinné dle § 24 odst. 2 písm. zh) ZDP. Aby však u zaměstnance nešlo o zdanitelný příjem, musí být poskytnuty jen do výše stanovené nebo umožněné ZP pro zaměstnavatele „veřejného sektoru“.
Náhrady při přijetí do zaměstnání a taktéž při přeložení jsou pro „veřejný sektor“ omezeny následovně:
-
obě náhrady se poskytují až do výše a rozsahu
jako náhrada při přeložení,
a tedy jako u pracovních cest,
-
náhrady lze poskytovat
až do doby
:
než zaměstnanec
nebo člen jeho rodiny a jiná fyzická osoba, kteří s ním žijí v domácnosti,
získají v obci místa výkonu práce přiměřený byt
,
nejdéle však 4 roky
,
jde-li o pracovní poměr na dobu určitou, nejdéle do skončení tohoto pracovního poměru;
-
zaměstnanci, kterému zaměstnavatel poskytuje nebo by mohl poskytovat cestovní náhrady při přeložení, dočasném přidělení nebo při přijetí a který se přestěhuje do obce, v níž mu právo nebo možnost poskytování těchto náhrad zanikne, může zaměstnavatel poskytnout
náhradu prokázaných „stěhovacích nákladů“
:
výdajů za přepravu bytového zařízení,
jízdních výdajů zaměstnance a člena rodiny z bydliště do nového bydliště,
nutných vedlejších výdajů souvisejících s přepravou bytového zařízení,
nezbytných nutných výdajů spojených s úpravou bytu, a to až do výše 15 000 Kč.
Příklad 8
Náhrada při přijetí
Výrobní podnik ve Zlíně dlouhodobě marně sháněl svářeče. Konečně se mu podařilo najít vhodného zaměstnance, ovšem až z Karviné, kde bydlel v bytě s manželkou a dvěma dětmi. V rámci náborové politiky u této profese s nedostatkem volných pracovníků firma inzerovala zajištění ubytování a vyplácení tzv. odlučného (resp. ostatních druhů zákonných cestovních náhrad), což bylo zakotveno také do uzavřené pracovní smlouvy.
Svářeči přijatému výrobním podnikem proto bude zlínská firma poskytovat tyto náhrady při přijetí:
-
náhradu jízdních výdajů za určený dopravní prostředek – vlak nebo autobus – v prokázané výši,
-
stravné v paušální výši 200 Kč za každý pracovní den,
-
stěhovací výdaje při případném přestěhování svářeče a jeho rodiny do najatého bytu ve Zlíně.
Všechny náhrady budou pro firmu daňovým nákladem podle § 24 odst. 2 písm. zh) ZDP, u zaměstnance nepůjde o zdanitelný příjem, s výjimkou stravného přesahujícího limit stanovený vyhláškou pro „veřejný sektor“.
 
Výkon práce v zahraničí
Bylo-li se zaměstnancem sjednáno
místo výkonu práce, popřípadě i pravidelné pracoviště mimo území České republiky
, přísluší zaměstnanci
cestovní náhrady
:
jako při zahraniční pracovní cestě
(o zahraniční pracovní cestu právně nejde, neboť je tam sjednáno místo výkonu práce) za dny první cesty z České republiky do místa výkonu práce (pravidelného pracoviště) a zpět,
a případně dále také
prokázaných
jízdních, ubytovacích a nutných vedlejších
„cestovních“ výdajů, které vznikly členu rodiny, který se souhlasem zaměstnavatele cestuje do zahraničí spolu se zaměstnancem
.
Opět pro posouzení rozsahu těchto cestovních náhrad, které nejsou předmětem daně z příjmů na straně zaměstnanců, je ve smyslu § 6 odst. 7 písm. a) ZDP určující případná limitace náhrady pro „veřejný sektor“.
Tuto najdeme v § 181 ZP, přičemž je podstatné, že v těchto případech
zaměstnanci nepřísluší:
stravné za dobu pracovní cesty na území České republiky a
zahraniční stravné v zemi výkonu práce nebo pravidelného pracoviště.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2019.