Od 1. 4. 2019 je účinná novela zákona o DPH č. 80/2019 Sb. , připravovaná již k 1. 1. letošního roku. V minulém vydání časopisu (Účetnictví v praxi č. 5/2019 na straně 4) jsme prošli první část novely, od drobných změn týkajících se daňových subjektů, přes podstatnou změnu v podobě poukazů, až po změny, které se týkají osvobozených plnění bez nároku na odpočet. Ve druhé části probereme mimo jiné i významné změny, které se týkají úprav odpočtu daně a správy daně.
Novela zákona o dani z přidané hodnoty – dokončení
Ing.
Petr
Vondraš,
daňový poradce Moore Stephens s.r.o.
Osvobozená plnění s nárokem na odpočet – vývoz zboží
Zatímco ustanovení týkající se osvobození při dodání zboží do jiného členského státu se nezměnilo, tak § 66 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDPH“), několik úprav obsahuje. Hned tou první je vypuštění slova plátce ve druhém odstavci, protože osvobození při vývozu se netýká jen plátců, ale všech subjektů, které dodávají zboží z tuzemska do třetí země. Dále byl upraven čtvrtý odstavec, v němž se uvádí, čím je plátce povinen výstup zboží z území Evropské unie prokázat. Nejčastěji se i nadále bude jednat o rozhodnutí celního úřadu o vývozu zboží do třetí země, u kterého je potvrzen výstup zboží z území Evropské unie. Tímto rozhodnutím se rozumí elektronická zpráva, kterou obdrží osoba podávající celní prohlášení pro vývoz od celního úřadu ve formátu XML, označená zkratkou C_R_DPH (kód CZ599A). V případě ústního celního prohlášení nebo úkonu považovaného za celní prohlášení jsou i nadále přípustné jiné důkazní prostředky. Těmi je například kopie dodacího listu podepsaná příjemcem mimo celní území EU, doklad o zaplacení přepravní služby prokazující pohyb zboží nebo dodací list podepsaný či ověřený přepravcem zboží.
Ústní celní prohlášení je specifickou formou podání a je vždy omezeno pouze pro určitý celní režim a pro konkrétní zboží. Tím je nejčastěji zboží obchodní povahy, pokud jeho hodnota nepřesahuje 1 000 EUR nebo jeho čistá hmotnost nepřesahuje 1 000 kg. Provádí se verbálním sdělením základních údajů o vyváženém zboží pracovníkovi celního úřadu výstupu z EU.
Úkon považovaný za celní prohlášení se vztahuje zejména na listovní zásilky či zboží v poštovních zásilkách, jehož hodnota nepřevyšuje 1 000 EUR. Zbožím v poštovních zásilkách se rozumí pouze zboží, které je obsaženo v poštovním balíku nebo poštovní zásilce a které je přepravováno provozovatelem poštovních služeb nebo na jeho odpovědnost.
Ustanovení § 66 ZDPH týkající se osvobození při vývozu by mělo doznat změn i do budoucna, a to v reakci na
judikát
C-275/18 Vinš, který se týkal definice vývozu a s ní souvisejícího osvobození. V letech 2012 až 2014 odesílal Milan Vinš mimo Evropskou unii poštou drobná militaria v množství 400 až 500 kusů měsíčně. Pro toto zboží nepodal přiznání k DPH, jelikož měl za to, že dotčená dodání jsou osvobozena od DPH, protože se jedná o zboží určené k vývozu. Daňová správa uložila panu Vinšovi povinnost zaplatit DPH z dodávek do třetích zemí, protože neprokázal, že zboží bylo propuštěno do celního režimu vývozu. Nejvyšší správní soud podal k Soudnímu dvoru předběžnou otázku, zda je přípustné podmínit nárok na osvobození při vývozu zboží tím, že zboží bude nejprve propuštěno do určitého celního režimu, a zda je tato podmínka ospravedlnitelná jakožto podmínka k zamezení daňovým únikům. Článek 146 Směrnice 2006/112 takovou podmínku pro osvobození nestanoví. Soudní dvůr v bodě 30 svého rozsudku uvádí, že „Taková podmínka, jakou stanoví § 66 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., která brání osvobození od DPH u dodání zboží, jež nebylo propuštěno do celního režimu vývozu, ačkoliv je nesporné, že toto zboží bylo skutečně vyvezeno v souladu s kritérii připomenutými v bodě 24 tohoto rozsudku, a že tudíž toto dodání svými objektivními charakteristikami splňuje podmínky pro osvobození stanovené v čl. 146 odst. 1 písm. a) směrnice o DPH, není v souladu se zásadou proporcionality.“
I na základě tohoto zjištění Soudní dvůr na otázky českého Nejvyššího správního soudu odpověděl, že je proti smyslu ustanovení o osvobození vývozu, aby ustanovení vnitrostátní právní úpravy podmiňovalo osvobození od DPH vztahující se na zboží určené k vývozu mimo Unii tím, že toto zboží bylo propuštěno do celního režimu vývozu, je-li prokázáno, že věcné podmínky pro osvobození od daně, a zejména podmínka, aby předmětné zboží skutečně opustilo území Unie, jsou splněny. S tímto závěrem by mělo dojít ke změně § 66 odst. 1 ZDPH, kde je i po novele vývoz zboží definován jako výstup zboží z Evropské unie na území třetí země, jestliže zboží bylo propuštěno do celního režimu vývozu, pasivního zušlechťovacího styku nebo vnějšího tranzitu, nebo bylo zpětně vyvezeno. Osvobozená plnění s nárokem na odpočet – služby vázané na dovoz a vývoz
Zatímco
judikát
C-275/18 na zapracování do zákona o DPH ještě čeká, judikát
C-288/16 L. Č. byl již do zákona o DPH novelou promítnut. Předcházela tomu informace GFŘ z ledna 2018, která aplikaci judikátu před změnou v zákoně o DPH stanovila s účinností od 1. 3. 2018. Novela tedy již jen potvrzuje déle než rok účinný výklad, že při vývozu zboží je osvobozeno od daně poskytnutí služby přímo vázané na vývoz zboží. Příklad 1
Český výrobce (plátce DPH) dodává zboží švýcarskému zákazníkovi do Švýcarska. Vývozcem na vývozním celním prohlášení je vždy český výrobce. Výrobce uzavře zasilatelskou smlouvu s českou Zasilatelskou společností (plátce DPH). Pro zajištění přepravy zboží Zasilatelská společnost vlastním jménem na účet výrobce uzavře smlouvu o přepravě s Dopravní společností (plátce DPH). Protože přepravní služba od Dopravní společnosti není přímo vázaná na vývozce (vývozce si najal Zasilatelskou společnost a teprve ona si najala na přepravu Dopravní společnost), tak Dopravní společnost bude fakturovat přepravu Zasilatelské společnosti s DPH a teprve Zasilatelská společnost bude moci službu dle § 69 odst. 1 ZDPH fakturovat osvobozeně českému výrobci.
U služby vztahující se k dovozu postačuje pro osvobození, aby byla hodnota této služby zahrnuta do základu daně při dovozu. Skutečné zahrnutí do základu daně ze strany dovozce poskytovatel služby neprokazuje, postačí, že zahrnutí je vyžadováno zákonem o DPH.
Nicméně uplatní-li poskytovatel služeb daň u poskytovaných služeb souvisejících s dovozem zboží, ačkoliv mu příjemce služeb sdělil veškeré skutečnosti, ze kterých vyplývá pro poskytovatele služeb uplatnění osvobození podle § 69 odst. 2 ZDPH, resp. dle čl. 144 Směrnice, pak příjemce služeb nemá nárok na odpočet daně z této přijaté služby, neboť daň nebyla uplatněna podle zákona o DPH.
Odpočet daně v poměrné výši
V případě přijatého zdanitelného plnění, které není pořízením dlouhodobého majetku, určeného pro uskutečněná plnění, které plátce použije zčásti rovněž pro svou osobní spotřebu nebo pro osobní spotřebu svých zaměstnanců, si plátce může zvolit, že uplatní nárok na odpočet daně v plné výši. Část přijatého zdanitelného plnění, kterou použije pro svou osobní spotřebu nebo pro osobní spotřebu svých zaměstnanců, se poté považuje za dodání zboží podle § 13 odst. 4 písm. a) ZDPH nebo za poskytnutí služby podle § 14 odst. 3 písm. a) ZDPH. Po této změně § 75 odst. 2 ZDPH již nepůjde aplikovat toto ustanovení například pro výkon veřejné správy na rozdíl od předchozí úpravy, která umožňovala uplatnění odpočtu v plné výši i u plnění, která plátce použil jak v rámci svých ekonomických činností, tak i pro účely s nimi nesouvisející. Po novele budou moci např. obce nárokovat odpočet u těchto plnění již na počátku pouze v poměrné výši odpovídající rozsahu použití pro účely svých uskutečněných plnění.
V případě, že plátce uplatnil odpočet daně z poskytnuté úplaty před pořízením dlouhodobého majetku, u kterého má nárok na odpočet daně v poměrné výši, v jiném roce, než ve kterém je po pořízení tohoto majetku nárok na odpočet daně oprávněn uplatnit, zahrne do částky opravy podle § 75 odst. 4 ZDPH rovněž rozdíl ve výši nároku na odpočet daně vyplývající z rozdílu mezi hodnotami poměrných koeficientů za příslušné roky, pokud se tyto hodnoty odchylují o více než 10 procentních bodů. Obdobně plátce postupuje i v případě uplatnění odpočtu daně u každého jednotlivého přijatého plnění, které se stalo součástí pořízeného dlouhodobého majetku.
Příklad 2
Plátce kupuje osobní automobil, který plánuje využívat jak firemně, tak soukromě. V prosinci 2019 musí zaplatit zálohu 100 000 Kč, automobil bude dodán v lednu 2020. Z úplaty před pořízením dlouhodobého majetku si uplatní DPH ve výši 70 %, protože předpokládá, že soukromě bude vůz využívat jen ze 30 %. V roce 2020 po pořízení automobilu a jeho využívání plátce dle knihy jízd zjistil, že podíl kilometrů ujetých pro firmu byl „jen“ 55 %, a proto v daňovém přiznání za prosinec 2020 musí udělat opravu původně uplatněného odpočtu z úplaty a 15 % původně uplatněného DPH vrátit.
Odpočet daně v krácené výši
Do § 76 odst. 6 ZDPH bylo doplněno, že:
„Dojde-li ke změně hodnoty koeficientu za předcházející kalendářní rok na základě vyměření daně za poslední zdaňovací období předcházejícího kalendářního roku, je plátce povinen použít novou hodnotu tohoto koeficientu pro výpočet nároku na odpočet daně v krácené výši v aktuálním kalendářním roce od zdaňovacího období následujícího po zdaňovacím období, v němž platební výměr, kterým se vyměřuje daň za poslední zdaňovací období předcházejícího kalendářního roku, nabyl právní moci.“
Příklad 3
Plátce používal v roce 2019 zálohový koeficient ve výši 60 % dle vyměřeného daňového přiznání za prosinec 2018. V dubnu 2019 podal dodatečné daňové přiznání za prosinec 2018, čímž došlo ke změně koeficientu za rok 2018 a tedy i zálohového koeficientu pro rok 2019. Platební výměr za prosinec 2018 nabyl právní moci v květnu 2019. Od června 2019 musí plátce používat změněný krátící koeficient.
Úprava odpočtu daně
Do části zákona o DPH, která se týká úpravy odpočtu daně, byl vložen nový § 78da. Dojde-li v desetileté lhůtě pro úpravu odpočtu daně k dodání nemovité věci, na které byla dokončena významná oprava, podléhá tato oprava úpravě odpočtu. Lhůta počíná běžet kalendářním rokem, ve kterém byla oprava dokončena. Významnou opravou se rozumí oprava podle právních předpisů upravujících účetnictví, pokud hodnota veškerých přijatých zdanitelných plnění vztahujících se k této opravě bez daně je vyšší než 200 000 Kč.
Podle přechodných ustanovení si u významných oprav započatých před 1. 4. 2019 a dokončených až po 1. 4. 2019 bude moci plátce vybrat, zda bude postupovat podle předchozí úpravy platné v okamžiku započetí prací nebo podle úpravy účinné po novele od 1. 4. 2019.
Příklad 4
Plátce daně je vlastníkem budovy, kterou zčásti využívá pro své soukromé účely a zčásti budovu pronajímá, tj. používá ji pro svá uskutečněná plnění, zčásti jiným plátcům s daní a zčásti neplátcům osvobozeně od daně. V roce 2020 bude zahájena oprava střechy, dokončena v roce 2021. Celkem dostane vlastník budovy faktury od dodavatelů v sumě 400 000 Kč + 84 000 Kč DPH. V průběhu oprav uplatňoval vlastník nárok na odpočet v částečné výši v součinu poměrného a vypořádacího koeficientu. Celková výše uplatněného odpočtu byla 38 % celkové částky DPH na vstupu, tedy 31 920 Kč. V dubnu 2022 plátce budovu prodá jako uskutečněné osvobozené plnění. Do konce desetileté lhůty pro úpravu bude zbývat 9 let. Plátce tedy v daňovém přiznání za duben (stejný postup jako v § 78d ZDPH) vrátí 9/10 původně uplatněného odpočtu, což je 28 728 Kč.
Nárok na odpočet při registraci/při zrušení registrace
Novelou došlo k rozšíření možností nárokovat si odpočet DPH z daňových dokladů, které mají datum uskutečnění zdanitelného plnění před datem registrace. Konkrétně se jedná o plnění, které bylo pořízeno v období 60 po sobě jdoucích měsíců přede dnem, kdy se osoba povinná k dani stala plátcem za podmínky, že toto plnění se stalo součástí dlouhodobého majetku dříve, než byl uveden do stavu způsobilého k užívání a do tohoto stavu byl uveden v období 12 po sobě jdoucích měsíců přede dnem, kdy se osoba povinná k dani stala plátcem. Zároveň musí být i splněna podmínka, že v okamžiku, kdy se stane osoba povinná k dani plátcem, bude tento dlouhodobý majetek součástí jejího obchodního majetku.
Příklad 5
Osoba povinná k dani, neplátce DPH v tuzemsku, se rozhodla rozšířit své podnikání vybudováním nové haly. V dubnu 2017 uzavřela smlouvu o dílo. Protože nebyla v té době plátcem DPH, byla dílčí plnění fakturována stavební firmou v běžném režimu s DPH na výstupu. První dílčí plnění bylo ze září 2017 (základ daně 300 000 Kč, daň 63 000 Kč), druhé dílčí plnění bylo v květnu 2018 (základ daně 500 000 Kč, daň 105 000 Kč). V září 2018 byla vystavena konečná faktura na zbylou část plnění, a to ve výši základ daně 1 000 000 Kč (DPH 210 000 Kč), a hala byla uvedena do užívání. V dubnu 2019 se stala osoba povinná k dani plátcem DPH. Ve svém prvním daňovém přiznání po registraci si nárokovala odpočty ze všech třech faktur, protože splnila podmínky dané novelou § 79 ZDPH.
Nárok na odpočet si v prvním daňovém přiznání po registraci může podle nového § 79 odst. 3 ZDPH uplatnit i plátce, který v období zahrnujícím 6 po sobě jdoucích měsíců přede dnem, kdy se stal plátcem, přijal plnění, které použil k vývozu zboží osvobozenému od daně. K datu registrace už tedy toto zboží nebylo součástí jeho obchodního majetku.
Příklad 6
Pan Novák začal od 1. 1. 2019 podnikat se svým kamarádem z Ukrajiny. Ten si u pana Nováka objednával zboží, které mu pan Novák posílal na Ukrajinu, kde je kamarád pana Nováka prodával koncovým ukrajinským zákazníkům. Z pohledu pana Nováka se jednalo o vývoz, zboží bylo doložitelně přepraveno z ČR na Ukrajinu a splňovalo kritéria pro osvobozené dodání. V květnu 2019 se stal pan Novák plátcem DPH. V období od ledna do května nakoupil pan Novák v ČR zboží v hodnotě 600 000 Kč (DPH 126 000 Kč), které bylo kompletně do konce dubna vyvezeno. Protože pan Novák splnil podmínky dané § 79 odst. 3 ZDPH, mohl si v prvním daňovém přiznání, které jako plátce DPH podával, nárokovat odpočet z nákupů souvisejících s vývozem v období před registrací ve výši 126 000 Kč.
Rozšíření možností, kdy si nový plátce může nárokovat odpočet z plnění, která přijal přede dnem, kdy se stal plátcem, jsou „vyvážena“ i rozšířením povinností, kdy plátce ve svém posledním daňovém přiznání musí část odpočtu, který si již uplatnil, vrátit. Nově jde podle § 79a odst. 3 ZDPH o snížení nároku na odpočet u majetku (mimo dlouhodobého, nedokončeného, přijatých plateb, jednoúčelových poukazů a zásob, které mají vlastní způsob vypořádání), tedy v zásadě drobného majetku, u kterého byl uplatněn odpočet daně alespoň ve výši 2 100 Kč a který byl pořízen v období zahrnujícím 11 kalendářních měsíců před zrušením registrace a kalendářní měsíc, v němž došlo ke zrušení registrace. Částka snížení nárokovaného odpočtu se vypočte jako součin jedné dvanáctiny uplatněného nároku na odpočet a počtu celých kalendářních měsíců období, za které tento majetek nebyl obchodním majetkem plátce.
Příklad 7
Plátce si koupil v únoru 2019 do kanceláře nové křeslo za 12 100 Kč včetně DPH, která je 2 100 Kč, 30. 4. přestal být plátcem; v daňovém přiznání za duben vrátí plátce 9/12 z 2 100 Kč
Příklad 8
Jiný plátce si koupil v dubnu 2018 notebook za 36 000 Kč bez DPH a nárokoval si plný odpočet ve výši 7 560 Kč. V dubnu 2019 přestal být plátcem DPH. Protože před zrušením registrace měl plátce notebook 12 měsíců v obchodním majetku (duben 2018 až březen 2019), tak při zrušení registrace původně uplatněný odpočet snižovat nebude.
Pokud je plátcem, který při zrušení registrace musel vrátit část odpočtu u obchodního majetku, osoba registrovaná k dani v jiném členském státě nebo zahraniční osoba povinná k dani, tak bude-li tento obchodní majetek i po zrušení registrace v tuzemsku používat pro uskutečňování plnění, z nichž by plátci vznikl nárok na odpočet daně, vzniká jí nárok na vrácení částky daně vrácené při zrušení registrace odpovídající rozsahu použití pro plnění s nárokem na odpočet, a to za období jednoho roku po zrušení registrace. Týká se to případů, kdy je plátcovství zrušeno z důvodu, že za 6 nebo 12 po sobě jdoucích měsíců nebylo plátcem uskutečněno zdanitelné plnění. Po 12 měsících ruší registraci správce daně z moci úřední, po 6 měsících bez zdanitelného plnění se ruší registrace na žádost daňového subjektu. Důvodem umožnění vrácení odpočtu je skutečnost, že osoba registrovaná k dani v jiném členském státě a zahraniční osoba povinná k dani obvykle po zrušení registrace, coby plátce DPH v ČR, pokračují v ekonomické činnosti s obchodním majetkem pořízeným původně jako český plátce při svém podnikání v domovských státech a tento obchodní majetek je proto i po zrušení registrace v ČR využíván ke zdanitelným plněním, byť v jiných státech.
Vrácení daně
Osoba registrovaná k dani uplatní nárok na vrácení daně z přijatého zdanitelného plnění v členském státě, v němž se nachází její sídlo. Je-li zdanitelné plnění přijato provozovnou, uplatní osoba registrovaná k dani nárok na vrácení daně v členském státě, kde je umístěna tato provozovna. Nárok na vrácení daně se uplatní podáním žádosti o vrácení daně prostřednictvím elektronického portálu. Tímto ustanovením v § 82a odst. 4 ZDPH končí diskuse, zda si v případě provozovny lze vybrat, v jakém státě požádat o vrácení daně.
Režim přenesení daňové povinnosti
Do § 92a odst. 7 ZDPH se rozšířila
právní fikce
, která se před novelou týkala pouze režimu přenesení daňové povinnosti u poskytnutí stavebních nebo montážních prací a u dodání zboží a poskytnutí služby uvedených v příloze č. 6 zákona o DPH (§ 92f ZDPH). Po novele bude pro všechna plnění platit, že mají-li plátce, který uskutečnil zdanitelné plnění, a plátce, pro kterého bylo zdanitelné plnění uskutečněno, důvodně za to, že toto zdanitelné plnění podléhá režimu přenesení daňové povinnosti, a tento režim k tomuto plnění použijí, bude se považovat toto plnění za zdanitelné plnění podléhající režimu přenesení daňové povinnosti.Kontrolní hlášení
Jak uvedlo již 3. 4. 2019 v informaci zveřejněné na stránkách daňové správy Generální finanční ředitelství, obsah kontrolního hlášení DPH (povinnost vyplnit požadované údaje) zůstává po novele nezměněn. Došlo pouze k nutnosti aktualizace názvů a popisů vybraných částí formuláře kontrolního hlášení (KH) a také XML struktury formuláře kontrolního hlášení. Rovněž dochází k odpovídající úpravě pokynů k vyplnění kontrolního hlášení (obsahujících mimo další aktualizované údaje také vysvětlení ke stávající a nové XML struktuře kontrolního hlášení, pokud jde o položky A.4. a B.2. KH).
Nová XML struktura kontrolního hlášení bude pro daňovou veřejnost platná a účinná až od 1. 10. 2019. To znamená, že všechna kontrolní hlášení podávaná do 30. 9. 2019 budou podávána prostřednictvím stávající zveřejněné platné struktury kontrolního hlášení a všechna kontrolní hlášení podávaná od 1. 10. 2019 (tj. také období září 2019 nebo 3. čtvrtletí 2019) budou již podávána prostřednictvím nové XML struktury kontrolního hlášení. Důležité je, že podání kontrolního hlášení v XML struktuře, která není platná a účinná v období, kdy je kontrolní hlášení podáváno, bude považováno za neúčinné se všemi důsledky podle zákona o DPH (§ 101a odst. 4 ZDPH) a daňového řádu (zákon č. 280/2009 Sb.).
Novinkou je možnost zániku povinnosti uhradit pokutu související s kontrolním hlášením, pokud nebyl platební výměr, kterým je rozhodnuto o této povinnosti, vydán do 6 měsíců ode dne, ve kterém došlo k porušení povinnosti.
Nesprávné uvedení daně za jiné zdaňovací období
Pokud plátce uvedl do daňového přiznání plnění, které dle zákona o DPH patřilo do jiného období, správce daně daň vztahující se k těmto plněním vyměří za období, v němž byly uvedeny v daňovém přiznání, a za období, do kterého tato plnění patřila, daň nevyměří ani nedoměří. Pokud ovšem uvedením plnění do jiného období, než které je v souladu se zákonem o DPH, dojde k pozdějšímu odvodu daně nebo ke dřívějšímu nárokování odpočtu, vznikne plátci povinnost uhradit úrok z prodlení za každý den lhůty pro podání daňového přiznání za zdaňovací období, do něhož plnění náleželo, a posledním dnem lhůty pro podání daňového přiznání za období, v němž bylo plnění vykázáno. Úrok z prodlení je splatný ve lhůtě 15 dnů ode dne oznámení platebního výměru.
Příklad 9
Plátce po podání daňového přiznání za duben zjistil 20. 6., že vystavená faktura byla chybně zadána do účetního softwaru a že povinnost přiznat daň z této faktury byla již v daňovém přiznání za duben. V souladu s § 104 ZDPH uvede fakturu do řádného daňového přiznání za květen, pro jehož podání je lhůta do 25. 6. Správce daně vyměří daň z tohoto plnění v daňovém přiznání za květen tak, jak bylo podáno, nicméně předepíše úrok z prodlení za období od 25. 5. do 25. 6. Alternativně mohl plátce podat 20. 6. dodatečné daňové přiznání za duben a v tomto dodatečném daňovém přiznání plnění vykázat. Pokud by ten samý den, 20. 6., DPH správci daně odvedl, byl by úrok z prodlení v případě dodatečného daňového přiznání jen za období od 25. 5. do 20. 6.
Slabším místem využití možnosti uvedení plnění do jiného období, než kam náleží, jsou souhrnné a kontrolní hlášení. Pokud se plnění „nespáruje“ s druhou stranou, lze očekávat požadavek správce daně na vysvětlení a doložení.
Osoby povinné přiznat daň
Při dodání zboží s instalací a montáží od osoby neusazené k dani bude příjemce, který je plátcem nebo osobou identifikovanou k dani, odvádět daň jen v případě, že neusazená osoba není registrovaná jako plátce.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2019.