Ztratné - reklamace - vzorky
Plné znění otázky
Jsme společnost, která provozuje velkoobchod a e-shop s potřebami pro domácí mazlíčky. Obrat společnosti je cca 200 mil. Kč. Zásoby účtujeme způsobem A.
1. Některé zboží má respirační doby (léčivé přípravky proti parazitům). Když předpokládáme, tyto produkty neprodáme, rozdáme je před uplynutím respirační doby prostřednictvím obchodních zástupců našim stálým obchodním partnerům. O vzorcích účtujeme ve skladové ceně MD 501xxx/D 132xxx. DPH na vstupu nárokujeme, na výstupu neodvádíme. Jedná se o daňově účinný náklad. Musíme vést nějakou evidenci o těchto vzorcích?
2. Reklamace zboží od zákazníků podléhají evidenci. Většinou prodáváme zboží s původem v Číně (jedná se o různé drobné formy poškození, např. prasklé plasty, odřené povrchy, výrobní vady apod.) Poškozené zboží je ve většině případů fotodokumentováno, zákazník je většinou ani zpět neposílá. Zboží zaslané zpět od zákazníků včetně zboží poškozeného při manipulaci ve skladech jedenkrát ročně hromadně likvidujeme na sběrném dvoře a máme protokol o likvidaci. Objem těchto reklamací činí cca 1 % z obratu. Zákazník dostává nové zboží bez vad. Toto zboží je vyskladněno za 0 prodejní cenu a NC je zaúčtována MD 548/D 132xxx. Vzhledem k tomu, že máme směrnici pro tyto účely na 1 % z obratu, jedná se pro nás o daňově účinný náklad. Postupujeme v obou případech správně?