Pořízení hmotného majetku před zahájením činnosti v prodejně, kde budeme v nájmu
Plné znění otázky
V průběhu ledna 2024 začneme provozovat maloobchodní prodejnu, kde budeme v nájmu u obce. Již v roce 2023 jsme ale zakoupili vybavení, které zatím skladujeme. Obec dokončuje stavební úpravy prodejny. Nájemní smlouva dosud není podepsaná, ale od září 2023 vedeme prokazatelná jednání směřující k uzavření této smlouvy. Jak máme zaúčtovat nakoupené zařízení? Majetek rozdělujeme na drobný hmotný majetek do hranice 80 000 Kč a účtujeme rovnou do nákladů, případně jej časově rozlišujeme při jednorázovém vybavení prodejny dle vnitropodnikové směrnice, a dále na dlouhodobý hmotný majetek nad uvedenou hranici. Pořídili jsme majetek v obou skupinách. Mohu zaúčtovat do roku 2023 nebo je rozhodující uzavření nájemní smlouvy a zahájení činnosti na prodejně v roce 2024? V tom případě, kam zaúčtuji pořízení drobného hmotného majetku (dlouhodobý bych dala na SÚ 042)?