GF01/2017
Stanovisko
Generálního finančního ředitelství
k určení okamžiku uskutečnění evidované tržby u platebních operací realizovaných
prostřednictvím internetu.
Zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb (dále jen „ZoET“), stanoví, že evidovanou
tržbou je platba, která splňuje formální náležitosti pro evidovanou tržbu definované
v § 5 ZoET a která zakládá rozhodný příjem (příjem z podnikání).
Formální náležitosti pro evidovanou tržbu jsou naplněny mimo jiné v případě,
kdy je platba uskutečněna bezhotovostním převodem peněžních prostředků, k němuž dává
příkaz plátce prostřednictvím příjemce, kterým je poplatník, který má tržbu evidovat
(§ 5 písm. b) ZoET). Tímto bezhotovostním převodem se rozumí provedení převodu peněžních
prostředků z platebního účtu, k němuž dává platební příkaz plátce prostřednictvím
příjemce ve smyslu § 3 odst. 1 písm. c) bod 3. a § 3 odst. 1 písm. d) bod 3. zákona
č. 284/2009 Sb., o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů.
Typicky se jedná o:
* bezhotovostní transakce, kde dochází k osobnímu styku
zákazníka s prodávajícím a zákazník dává platební příkaz prostřednictvím prodávajícího
(resp. platebního terminálu), zejména transakce uskutečňované prostřednictvím platebních
karet (debetních či kreditních, virtuálních umístěných např. v mobilním telefonu).
Přitom není rozhodné, zda je platební terminál ve vlastnictví poplatníka nebo je
mu pouze propůjčen.
* bezhotovostní transakce realizované bez osobního styku zákazníka
s prodávajícím, uskutečňované prostřednictvím internetu. Může se jednat např. o placení
prostřednictvím platebních bran.
Při evidování tržby je poplatník povinen postupovat dle § 18 ZoET, musí tedy
nejpozději při uskutečnění evidované tržby zaslat datovou zprávou údaje o této evidované
tržbě správci daně a vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne. Uskutečněním
evidované tržby se v případě karetní či obdobné operace rozumí vydání příkazu k jejímu
provedení ve smyslu § 18 odst. 2 písm. b) ZoET, a to bez ohledu na to, zda se jedná
o transakce uskutečněné v rámci osobního styku zákazníka s prodávajícím nebo o transakce
uskutečněné prostřednictvím internetu bez osobního styku zákazníka s prodávajícím.
V případě platebních operací prováděných prostřednictvím platebních terminálů,
kde dochází k osobnímu styku zákazníka s prodávajícím (typicky v kamenné provozovně),
vlastní transakce probíhá tak, že bezprostředně poté, co zákazník vydá příkaz k provedení
platby, je tento příkaz akceptován, poplatník přijímá potvrzení (notifikaci) o tom,
že platba byla realizována (odeslána z účtu plátce). Bezprostředně po této notifikaci
dochází k zaslání údajů o evidované tržbě a k vystavení účtenky tomu, od koho evidovaná
tržba plyne, čímž je naplněn obsah evidenční povinnosti dle § 18 ZoET. Z průběhu
celé obchodní transakce je zřejmé, že prakticky dochází ke splnění evidenční povinnosti
vždy až po vydání příkazu k provedení platby. Celá tato obchodní transakce včetně
splnění evidenční povinnosti však tvoří jeden celek a za splnění evidenční povinnosti
lze považovat i zaslání údajů o evidované tržbě a vystavení účtenky tomu, od koho
evidovaná tržba plyne, v okamžiku ukončení celé transakce.
U platebních operací uskutečňovaných prostřednictvím internetu bez osobního styku
zákazníka s prodávajícím výše uvedené transakce probíhají obdobným způsobem. Rozdíl
však je v tom, že při tomto obchodním modelu poplatník nemusí mít bezprostředně poté,
co zákazník vydá příkaz k provedení platby, informaci o tom, že byl tento příkaz
vydán a že došlo k odepsání platby z účtu plátce (zákazníka) a jejímu odeslání poplatníkovi.
Pokud poplatník informaci nemá, pak není obvykle schopen dostát povinnostem, které
jsou mu ukládány ustanovením § 18 ZoET, tj. nejpozději v okamžiku vydání příkazu
k provedení platby zaslat datovou zprávu s údaji o evidované tržbě správci daně a
vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne. Poplatníkovi samozřejmě nic
nebrání v tom, aby platbu v souladu se zákonem o evidenci tržeb zaevidoval už dříve,
např. v okamžiku přijetí objednávky, nicméně tento postup nemusí být s ohledem na
obchodní model poplatníka vždy možný, resp. zajištění plnění povinnosti evidovat
tržby nejpozději v okamžiku vydání příkazu k provedení evidované tržby by znemožnilo
nebo zásadně ztížilo plynulý a hospodárný výkon činnosti, např. s ohledem na vznik
nákladů spojených s technickou realizací daného řešení, které by ve vztahu k rozsahu
podnikání konkrétního poplatníka mohly být likvidační.
Z výše uvedeného vyplývá, že v případě realizace plateb způsobem dle § 5 písm.
b) ZoET dochází v závislosti na možnostech technického řešení k rozdílu v čase, kdy
se poplatník může dozvědět o odeslání platby:
* v případě platby prostřednictvím
platebního terminálu, kde dochází k osobnímu styku zákazníka s prodávajícím, v okamžiku,
který bezprostředně navazuje na okamžik vydání příkazu k provedení platby,
* v případě
platby prostřednictvím internetu bez osobního styku zákazníka s prodávajícím s určitým
zpožděním, které je dáno objektivními důvody vyplývajícími z technických možností
řešení daného specifického režimu internetových plateb.
S ohledem na zásadu rovného přístupu k plnění povinností poplatníků přistupuje
proto Generální finanční ředitelství ke sjednocení správní praxe u platebních operací
realizovaných způsobem dle § 5 písm. b) ZoET prostřednictvím internetu, a to ve vztahu
k určení okamžiku, do kterého musí poplatník splnit evidenční povinnost, tedy zaslat
datovou zprávou údaje o evidované tržbě správci daně a vystavit účtenku tomu, od
koho evidovaná tržba plyne.
Finanční a Celní správa bude v případech, kdy poplatník není schopen splnit evidenční
povinnost v okamžiku stanoveném v § 18 odst. 2 písm. b) ZoET, akceptovat postup,
kdy poplatník zašle správci daně údaje o evidované tržbě a vystaví účtenku tomu,
od koho evidovaná tržba plyne, nejpozději v okamžiku, kdy se dozví o tom, že došlo
k odepsání platby z účtu plátce (zákazníka) a jejímu odeslání poplatníkovi.
V případě, že tomuto okamžiku předchází expedice zboží nebo poskytnutí služby
zákazníkovi, je poplatník povinen zaslat správci daně údaje o evidované tržbě a vystavit
účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne, nejpozději k okamžiku expedice zboží
nebo poskytnutí služby zákazníkovi. To neplatí v případě, že je zboží expedováno
nebo služba poskytnuta ještě před okamžikem vydání příkazu k provedení platby.
Pro účely aplikace tohoto stanoviska se rozumí:
* expedicí zboží okamžik vypravení
zásilky poplatníkem nebo předání zásilky k přepravě,
* poskytnutím služby umožnění
zahájení poskytování služby nebo její okamžité poskytnutí (podle toho, co nastane
dříve).
Povinnost evidovat tržby dle § 18 ZoET může poplatník v souladu s uvedeným splnit
již před vydáním příkazu k provedení platby, např. v okamžiku přijetí objednávky.
Pokud nedojde k zaplacení objednaného zboží či služeb, bude aplikováno ustanovení
§ 7 ZoET, tj. bude provedeno storno původně zaevidované tržby.
Poskytnutí účtenky zákazníkovi je v případě on-line nákupu/ů možné provést elektronicky
(na tomto postupu však musí být mezi prodávajícím a zákazníkem shoda) jejím zasláním
e-mailem či vystavením na zákaznický účet zákazníka apod., tak, aby s ní mohl zákazník
volně disponovat, nebo vložením v tištěné formě k zasílanému zboží.