25596/16/7100-10110-013031
Sdělení
Generálního finančního ředitelství
k vybraným problémům v oblasti zdaňování bezúplatných příjmů
V souvislosti s implementací daně darovací a daně dědické do zákona č. 586/1992
Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o daních z
příjmů"), zaznamenala finanční správa zvýšené množství dotazů laické i odborné veřejnosti
na zdaňování bezúplatných příjmů daní z příjmů právnických osob.
Nejvíce výkladových problémů bylo zaznamenáno v oblasti zdaňování bezúplatných
příjmů příspěvkových organizací zřizovaných územními samosprávnými celky.
K vyjasnění vybraných problematických okruhů vydává Generální finanční ředitelství
následující sdělení:
I.
Bezúplatný příjem pro účely zdaňování příjmů
Podle § 18 odst. 1 zákona o daních z příjmů jsou předmětem daně příjmy z veškeré
činnosti a z nakládání s veškerým majetkem. Z toho vyplývá, že předmětem daně z příjmů
jsou také bezúplatné příjmy. Základním charakteristickým znakem bezúplatných příjmů
pro účely zákona o daních z příjmů je absence jakéhokoliv protiplnění.
V daňovém řízení obecně platí, že správce daně vychází ze skutečného obsahu právního
úkonu a každý případ je nutné posuzovat individuálně s přihlédnutím ke všem specifikům
dané situace. Proto je třeba vždy nejprve určit, zda konkrétní plnění je příjmem
ve smyslu zákona o daních z příjmů. Pokud daný příjem naplňuje podmínky § 18 zákona
o daních z příjmů, je třeba následně s ohledem ke všem okolnostem konkrétního případu
posoudit, zda se jedná o bezúplatný příjem či nikoliv.
Pokud však naopak transakce vůbec příjmem není, není třeba žádného dalšího posuzování.
II.
Vklady a jiná plnění ve prospěch právnické osoby
Vklady společníka do společnosti a obdobné přesuny majetku od společníka obchodní
korporace, zakladatele nadace, zřizovatele příspěvkové organizace apod. do majetku
právnické osoby nepředstavují pro účely daně z příjmů právnických osob zdanitelný
příjem.
1. Podnikatelské subjekty
Podle § 24 odst. 7 zákona o daních z příjmů se pro účely tohoto zákona vkladem
rozumí vklad do základního kapitálu včetně jiného plnění ve prospěch vlastního kapitálu.
Jinými slovy se jedná o přesun majetku v peněžní či nepeněžní formě od vkladatele
do právnické osoby, na které se vkladatel majetkově podílí. Vkladatel tak své společnosti
poskytuje majetek či jiné zdroje k jejich ekonomickému využití, ze kterých může později
plynout vkladateli určitý přínos.
2. Veřejně prospěšní poplatníci
V zásadě lze obdobně jako na vklady nahlížet také například na přesuny majetku
-
zakladatele do nadační jistiny,
- zakladatele do jiných fundací a ústavů, člena ve
prospěch spolku.
Toto se nevztahuje na členské příspěvky.
Bez ohledu na závěry uvedené v bodech 1. a 2. však nelze ve specifických případech
vyloučit darování mezi osobou zúčastněnou na subjektu a subjektem. Bude se jednat
o situace, které naplňují základní charakteristiky darování a mají např. charitativní
charakter. Jako konkrétní příklad lze uvést:
- dar člena právnické osoby této právnické
osobě na odstranění následků živelné pohromy, kterou byla postižena,
- příspěvek zakladatele
nadace do veřejné sbírky na charitativní účel, kterou pořádá tato nadace.
III.
Převody majetku na příspěvkové organizace zřizované územními samosprávnými
celky
1. Svěření majetku podle zákona č. 250/2000 Sb.
Podle § 23 odst. 1 písm. b) zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech
územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon č. 250/2000 Sb."),
může územní samosprávný celek ve své pravomoci k plnění svých úkolů zřizovat příspěvkové
organizace. Za tímto účelem zakladatel může přesunout na jím zřízenou příspěvkovou
organizaci majetek, který bude sloužit pro výkon činnosti zřizovatele. Daný případ
lze z pohledu zákona o daních z příjmů posuzovat obdobně jako vklad (viz část II.
Vklady a jiná plnění ve prospěch právnické osoby).
Svěření majetku zřizovatele k hospodaření podle § 27 odst. 2 písm. e) zákona
č. 250/2000 Sb. proto nepředstavuje z pohledu zákona o daních z příjmů pro příspěvkovou
organizaci zřízenou územním samosprávným celkem příjem.
2. Výpůjčka
Při použití institutu výpůjčky podle zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku,
ve vztahu zřizovatel (územní samosprávný celek) a jím zřízená příspěvková organizace,
vzniká příspěvkové organizaci majetkový prospěch z bezúplatného užívání, který je
jako bezúplatný příjem předmětem daně z příjmů právnických osob.
Výjimku představují situace, kdy zřizovatel využije institutu výpůjčky zejména
z důvodu, že nemůže svůj majetek svěřit k hospodaření příspěvkové organizaci podle
§ 27 odst. 2 písm. e) zákona č. 250/2000 Sb. V těchto případech se bude postupovat
pro účely zákona o daních z příjmů stejně jako při svěření majetku k hospodaření
podle § 27 odst. 2 písm. e) zákona č. 250/2000 Sb. (viz bod 1. Svěření majetku podle
zákona č. 250/2000 Sb.).
Pokud však majetkový prospěch z titulu výpůjčky majetku vzniká, ocení se podle
právního předpisu upravujícího oceňování majetku (zákon č. 151/1997 Sb., o oceňování
majetku a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů).
Je-li vypůjčený majetek využíván výhradně pro účely uvedené v § 20 odst. 8 zákona
o daních z příjmů (např. kultura, školství, věda, vzdělávání, sociální, zdravotnické,
charitativní účely a podobně), lze aplikovat u příspěvkové organizace osvobození
příjmů podle § 19b odst. 2 písm. b) zákona o daních z příjmů a příspěvkové organizaci
tak nevznikne z titulu výpůjčky daňová zátěž. Ustanovení § 19b odst. 1 písm. d) zákona
o daních z příjmů se v tomto případě nepoužije.
Nebude-li majetek v plné míře využíván pro činnost, která svou povahou odpovídá
výše zmíněné podmínce § 20 odst. 8 zákona o daních z příjmů, nelze osvobodit celý
bezúplatný příjem, ale pouze jeho poměrnou část, která odpovídá účelům osvobození
příjmů podmiňujícím.
3. Převody majetku do vlastnictví dle § 27 odst. 5 písm. a) zákona č.250/2000
Sb.
Převod majetku zřizovatele do vlastnictví jím zřízené příspěvkové organizace
podle § 27 odst. 5 písm. a) zákona č. 250/2000 Sb. se bude obecně řídit stejnými
pravidly jako obdobné jednání společníka vůči společnosti, tj. nebude se jednat o
příjem ve smyslu zákona o daních z příjmů.
Ve specifických situacích nelze vyloučit, že může vzniknout bezúplatný příjem.
Ten bude podléhat standardnímu režimu zdanění bezúplatných příjmů u veřejně prospěšných
poplatníků.
Poznámka redakce: Text byl zveřejněn na internetových stránkách Finanční správy
ČR dne 15. 3. 2016.