MF-43 038/2014/15-1
Sdělení
k aplikaci Smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o zamezení
dvojímu zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku
(Sbírka mezinárodních smluv č. 100/2003)
Vyřizuje:
Ing. K. Rybářová,
tel.: 257 043 395
Ministerstvo financí České republiky sděluje k aplikaci Smlouvy mezi Českou republikou
a Slovenskou
republikou o zamezení dvojímu zdanění a zabránění
daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku (dále jen „smlouva“), že od 1. 1.
2014 došlo ve vnitrostátním slovenském zákoně o dani z příjmů (zákon č. 595/2003
Z.z. v platném znění - dále jen „zákon“) k několika změnám v kontextu definice příjmů
ze zdrojů na území SR (§ 16 zákona).
V souladu s těmito úpravami se považují za příjmy ze zdrojů na území SR příjmy
zahraničních daňových rezidentů pobírané z titulu poskytování služeb, a to bez ohledu
na to, zda jsou služby poskytovány na území SR či nikoliv. Podmínkou zdroje je tedy
pro tyto příjmy skutečnost, zda plátcem příjmu je slovenský daňový rezident či stálá
provozovna umístěná na území SR.
Tato změna v zákoně však nemá vliv na zdaňování příjmů českých daňových rezidentů
na Slovensku, kteří poskytují služby z území mimo SR, neboť podle smlouvy lze dané
příjmy českých daňových rezidentů zdaňovat na Slovensku jen v případě existence stálé
provozovny na území SR.
V kontextu konceptu tzv. službové stálé provozovny, který je upraven ustanovením
čl. 5 odst. 3 písm. b) smlouvy, se uvádí, že od 1. 1. 2014 stanovený rozhodný časový
test šesti měsíců není v SR omezen pouze na jeden či související projekt. V SR tak
lze nově rovněž nasčítávat i kontrakty nesouvisející a vykonávané na různých místech
v SR, přičemž lhůta šesti měsíců se začíná počítat od 1. 1. 2014, a to i u projektů,
jejichž realizace byla zahájena již před 1. 1. 2014.
V zákoně byly učiněny úpravy i v souvislosti s definicí zdroje příjmu v momentu
převodu akcií a jiných podílů na společnostech či družstvech, které nebo která jsou
daňovými rezidenty SR, rovněž tak bylo do zákona zakomponováno ustanovení upravující
zdroj příjmu v situaci převodu podílu na společnosti či družstvu, která nebo které
vlastní nemovitý majetek nacházející se na území SR, jehož účetní hodnota představuje
více jak 50 % hodnoty vlastního jmění této společnosti nebo družstva.
Tyto úpravy rovněž nemají žádný dopad na české daňové rezidenty, a to vzhledem
k aplikaci článku 13 smlouvy.
Dále se uvádí, že od 1. 1. 2014 byla na Slovensku zavedena tzv. „daňová licence
právnické osoby“ (§ 46b
zákona), což je minimální daň, která je poplatníkem placena za každé zdaňovací období,
ve kterém daňová povinnost vypočítaná v daňovém přiznání je nižší než výše daňové
licence stanovená zákonem či v situaci, kdy je vykázána daňová ztráta. Tato minimální
daň popřípadě zaplacená českým daňovým rezidentem na území SR je předmětem smlouvy,
a to na rozdíl od tzv. „osobitého odvodu“ vybraných finančních institucí či „osobitého
odvodu“ z podnikání v regulovaných odvětvích.
Od 1. 3. 2014 je na Slovensku aplikována zvýšená sazba srážkové daně ve výši
35 %, resp. zajištění daně ve výši 35 %, a to ve vztahu k transakcím vůči rezidentům
z nesmluvních států. Vůči rezidentům České republiky tedy aplikace těchto sazeb ve
výši 35 % (podle § 43 a § 44 zákona) nepřichází v SR do úvahy.
Ing. Stanislav Špringl, v. r.
Ředitel odboru Daně z příjmů a veřejná pojistná