10352/23/7100-30118-012884
Informace
GFŘ k daňovému posouzení povinností poskytovatelů ubytovacích služeb s účinností
od 1.1.2023
Generální finanční ředitelství
Lazarská 15/7, 117 22 Praha 1
Sekce metodické podpory daní
1.
Úvod
Cílem této informace je seznámení subjektů účastnících se transakcí, v rámci
kterých jsou poskytovány ubytovací služby prostřednictvím internetových platforem
(např. Airbnb, BOOKING a další), s daňovými povinnostmi.
Tato informace v návaznosti na legislativní změny v oblasti DPH, daně z příjmů
fyzických osob, evidence tržeb a daně z nemovitých věcí nahrazuje Informaci k daňovému
posouzení povinností poskytovatelů přepravních služeb (Airbnb a další), č. j. 90076/17/7100-20116-
050701, ze dne 11. 10. 2017.
Pro veškerá níže uvedená elektronická podání pro finanční správu jako např. daňové
přiznání, kontrolní hlášení či přihlášku k registraci lze využít portál MOJE daně,
který je dostupný na adrese http://www.mojedane.cz/.
2.
Daň z přidané hodnoty
2.1
Stanovení plnění, osob a činností
[ubytovací služba vs. nájem]
Pro účely zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané
hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o DPH"), je nutné rozlišovat
mezi nájmem nemovité věci a ubytovací službou, neboť se u nich uplatňuje rozdílný
daňový režim za předpokladu, že se nejedná o krátkodobý nájem nemovité věci ve smyslu
§ 56a odst. 2 zákona o DPH nebo o dobrovolné uplatňování daně u nájmu nemovité věci
podle § 56a odst. 3 téhož zákona. Za ubytovací služby se považují služby zařazené
do číselného kódu 55 klasifikace produkce CZ-CPA1), kam patří zejména následující
(pozn. výčet není úplný):- ubytovací služby v hotelích a podobných zařízeních (motely,
penziony atd.) s každodenním úklidem a jinými službami, obvykle poskytované na dny
nebo týdny,
- ubytovací služby v mládežnických hostelech, horských chatách a rekreačních
chatách s pokoji nebo ubytovacími jednotkami, s velmi omezenými úklidovými službami
nebo bez nich,
- ubytovací služby v nemovitostech užívaných na časový úsek (time-share),
pro návštěvníky mimo jejich obvyklé bydliště,
- ubytovací služby v pokojích nebo ubytovacích
jednotkách, ne s každodenními úklidovými službami, např. v bytech a domech pro dovolenou,
bungalovech a chatách, pro osoby mimo jejich bydliště, obvykle poskytované na dny
nebo týdny,
- poskytování místa pro rekreační vozidlo nebo stan pro osoby mimo jejich
bydliště, obvykle poskytované na dny nebo týdny,
- poskytování prostoru v chráněných
přístřešcích nebo prostých táborových zařízeních pro umístění stanů nebo spacích
pytlů, a další.
Definici nájmu jednoznačně stanovil Soudní dvůr Evropské unie (dále jen "SDEU")
ve svých rozsudcích. Nájmem se rozumí, že pronajímatel převede na nájemce za úplatu
na sjednanou dobu právo užívat nemovitost způsobem, jako kdyby byl vlastníkem, a
právo vyloučit jakoukoli další osobu z výkonu takového práva (ve smyslu rozsudků
ve věcech C-326/99 "Goed Wonen", C-409/98 Mirror Group, a další). Nájem nemovitosti
je rovněž obvykle spíše pasivní činností závisející na pouhém plynutí času, aniž
by byla vytvářena významnější přidaná hodnota (viz bod 52 ve věci C-326/99 "Goed
Wonen") a doba nájmu není tudíž sama o sobě rozhodujícím znakem umožňujícím kvalifikovat
smlouvu jako smlouvu o nájmu nemovitosti ve smyslu práva EU, třebaže krátká doba
ubytování může být vhodným kritériem pro rozlišení mezi ubytovacími službami a nájmem
bytových jednotek (viz body 23 a 24 ve věci C-346/95 Blasi). Při posuzování, zda
daná služba splňuje podmínky nájmu, je třeba přihlédnout ke všem znakům daného plnění,
jakož i k okolnostem, za nichž probíhá. Rozhodujícím prvkem je v tomto ohledu objektivní
povaha dotčeného plnění, a to nezávisle na tom, jak strany toto plnění kvalifikovaly
(viz v tomto smyslu bod 46 ve věci C-270/09 MacDonald Resorts).
Služby spočívající v ubytování, které jsou zprostředkovány prostřednictvím internetových
platforem, lze tak na základě charakteru těchto služeb v zásadě považovat za ubytovací
služby, nikoliv za nájem, neboť ve většině případů naplní definice číselného kódu
55 klasifikace produkce CZ-CPA, čímž je nebude možné považovat za nájem nemovité
věci osvobozený od daně bez nároku na odpočet daně.
[osoba povinná k dani a ekonomická činnost]
Pro účely zákona o DPH se za osobu
povinnou k dani považuje, mimo jiné, osoba, která samostatně uskutečňuje ekonomické
činnosti. Ekonomickou činností se pro účely daně z přidané hodnoty rozumí, mimo jiné,
činnost výrobců, obchodníků a osob poskytujících služby za účelem získávání pravidelného
příjmu. Za ekonomickou činnost se považuje zejména činnost spočívající ve využití
hmotného a nehmotného majetku za účelem získávání pravidelného příjmu.Dle judikatury SDEU se považují za ekonomickou činnost i případy, kdy poskytovatel
ubytování nevlastní příslušné živnostenské oprávnění. Při posuzování ekonomické činnosti
se nepřihlíží ani k výsledku vykonávané činnosti (viz bod 47 a v něm citovaná judikatura
ve věci C-223/03 University of Huddersfield), a tudíž výsledkem ekonomické činnosti
nemusí být např. vytvoření zisku (v tomto smyslu viz bod 25 ve věci C-219/12 Finanzamt
Freistadt Rohrbach Urfahr). Činnost se obecně považuje za ekonomickou, pokud má pravidelný
charakter a je vykonávána za odměnu pro toho, kdo ji uskutečňuje (viz bod 37 ve věci
C-246/08 Komise v. Finsko).
Z výše uvedených definic zákona o DPH - a obdobně taktéž z judikaturního výkladu
SDEU - vyplývá, že osoba poskytující ubytovací služby (dále jen "poskytovatel ubytování")2)
prostřednictvím dané internetové platformy, kterou je např. Airbnb, BOOKING a další,
je osobou povinnou k dani na základě toho, že uskutečňuje ekonomickou činnost.
Za osobu povinnou k dani je považována i zprostředkující společnost (dále jen
"zprostředkovatel") - např. Airbnb, BOOKING a další, která poskytuje službu zprostředkování
ubytování prostřednictvím internetové platformy, resp. službu spočívající v použití
online platformy (dále jen "služba použití online platformy"). Tato služba použití
online platformy je poskytována zprostředkovatelem buď samotnému poskytovateli ubytování,
nebo přímo osobě, která se ubytuje v rezervovaném ubytování (hostovi).
2.2
Poskytování ubytovacích služeb
Poskytnutí služby spočívající v ubytování hostů (zákazníků) za úplatu osobou
povinnou k dani, která jedná jako taková, s místem plnění3) v tuzemsku prostřednictvím
dané platformy je zdanitelným plněním4). Pokud je poskytovatel ubytování již plátcem,
vykazuje takto poskytnuté ubytovací služby jako zdanitelné plnění uváděné v přiznání
k DPH na ř. 2. Poskytované služby je zároveň povinen vykázat v kontrolním hlášení.
[povinnost registrace k DPH]
V případech, kdy poskytovatel ubytování se sídlem
v tuzemsku není dosud plátcem, stane se jím, pokud jeho obrat5) za nejvýše 12 bezprostředně
předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců přesáhne 2 000 000 Kč. Jakmile
poskytovatel ubytování přesáhne stanovený obrat, je povinen podat přihlášku k registraci
do 15 dnů po skončení kalendářního měsíce, ve kterém překročil stanovený obrat. Osoba
povinná k dani se může k DPH registrovat také dobrovolně za splnění podmínek stanovených
zákonem dle § 94a zákona o DPH.2.3
Poskytnutí služby použití on-line platformy osobou neusazenou v tuzemsku
Dále uvedený text se týká služby zprostředkování ubytování prostřednictvím internetových
platforem, kterou poskytuje osoba neusazená v tuzemsku6) (zprostředkovatel) poskytovatelům
ubytování či přímo ubytovaným osobám. Tato služba je elektronicky poskytovanou službou.
2.3.1
Určení místa plnění
Skutečnost, v jakém státě bude plnění (dodání zboží, poskytnutí služby, pořízení
zboží nebo dovoz zboží) zdaněno, určuje místo plnění. Při stanovení místa plnění
u elektronicky poskytované služby se postupuje v závislosti na tom, jaký status má
příjemce této služby. V tomto smyslu se uplatní buď základní, nebo zvláštní pravidlo.
[základní pravidlo pro stanovení místa plnění]
Je-li služba poskytnuta elektronicky
pouze osobám povinným k dani, tj. zjednodušeně podnikajícím osobám, viz bod 2.1,
při určení místa plnění je třeba použít základní pravidlo vymezené v ustanovení §
9 zákona o DPH, které vychází z unijních právních předpisů, resp. ze směrnice Rady
2006/112/ES, o společném systému daně z přidané hodnoty, která je závazná pro všechny
členské státy. Dle ustanovení § 9 odst. 1 zákona o DPH platí, že místem plnění při
poskytnutí služby osobě povinné k dani, která jedná jako taková (v podmínkách ČR
je zde myšlen jak plátce DPH, identifikovaná osoba, tak i osoba povinná k dani, která
není registrována jako plátce DPH), je místo, kde má tato osoba (příjemce služby)
sídlo. Pokud je však tato služba poskytnuta provozovně osoby povinné k dani, nacházející
se v jiném místě, než kde je její sídlo, je místem plnění místo, kde je tato provozovna
umístěna.Z toho vyplývá, že v případě, kdy příjemcem takové služby je osoba povinná k
dani se sídlem (příp. relevantní provozovnou) v tuzemsku, která jedná jako taková,
místo plnění je v České republice.
[zvláštní pravidlo pro stanovení místa plnění]
Při poskytnutí elektronicky poskytované
služby osobám nepovinným k dani, tj. občanům jako konečným spotřebitelům nebo nepodnikajícím
osobám, se místo plnění určí podle zvláštního pravidla (výjimky ze základního pravidla)
vymezeného v ustanovení § 10i zákona o DPH. Místem plnění při poskytnutí elektronicky
poskytované služby osobě nepovinné k dani je dle § 10i odst. 1 zákona o DPH místo
příjemce služby určené podle přímo použitelného předpisu EU, kterým se stanoví prováděcí
opatření ke směrnici o společném systému daně z přidané hodnoty7).[odchylka od zvláštního pravidla]
8) Toto zvláštní pravidlo pro určení místa plnění
u elektronicky poskytované služby poskytnuté osobě nepovinné k dani specifikované
v § 10i odst. 1 zákona o DPH se nepoužije9), pokud budou splněny podmínky dané ustanovením
§ 10i odst. 3 zákona o DPH. V tomto případě se uplatní základní pravidlo definované
v ustanovení § 9 zákona o DPH, resp. odst. 2 tohoto zákonného ustanovení, podle kterého
je místem plnění při poskytnutí služby osobě nepovinné k dani místo, kde má osoba
poskytující službu sídlo. Pokud je však tato služba poskytnuta prostřednictvím provozovny
osoby povinné k dani, nacházející se v jiném místě, než kde je její sídlo, je místem
plnění místo, kde je tato provozovna umístěna.Je-li tedy příjemcem dané služby osoba nepovinná k dani a místo příjemce takové
služby je v ČR, pak místo plnění je určeno v České republice za předpokladu, že nebude
naplněno ustanovení § 10i odst. 3 zákona o DPH (příp. bude poskytovatelem služby
uplatněn postup dle § 10i odst. 5 zákona o DPH).
2.3.2
Povinnost přiznat daň
Poskytovatel ubytování a stejně tak i ubytovaný host, ať už plátce či osoba povinná
k dani, která není plátcem, se může dostat do pozice příjemce služeb od zprostředkovatele,
který nemá sídlo (ani relevantní provozovnu, která by se tohoto plnění účastnila)
v ČR, tj. z pohledu zákona o DPH je tento zprostředkovatel považován za osobu neusazenou
v tuzemsku. Přijatá služba od zprostředkovatele může spočívat v použití online platformy
a zprostředkovatel za ni požaduje servisní poplatek, což pro účely DPH představuje
úplatu.
Následující posouzení vychází z premisy, že zprostředkovatel je považován za
osobu neusazenou v tuzemsku a elektronicky poskytuje službu použití online platformy
za úplatu. Pro stanovení toho,
kdo má povinnost přiznat daň z poskytnuté elektronické
služby, je nutné zkoumat, komu je tato služba poskytnuta.
Existují následující varianty:A.
Zprostředkovatel poskytuje elektronickou službu spočívající ve využití platformy
přímo hostu (osoba, která se ubytuje v rezervovaném ubytování), který vystupuje jako:
1. plátce DPH,10)
2. osoba povinná k dani, která není registrována jako plátce DPH,
3. osoba nepovinná k dani.
B. Zprostředkovatel poskytuje elektronickou službu spočívající ve využití platformy
poskytovateli ubytování11), který vystupuje jako:
1. plátce DPH,
2. osoba povinná k dani, která není registrována jako plátce DPH.
[povinnost přiznat daň z přijaté služby např. za použití online platformy]
Služba
poskytnutá zprostředkovatelem osobě, jež je považována za osobu povinnou k dani se
sídlem (příp. relevantní provozovnou) v ČR, která jedná jako taková, je předmětem
daně v tuzemsku a povinnost odvést daň se přenáší na příjemce této služby
, tj. na
poskytovatele ubytování (varianta B) nebo na hosta, pokud host není osobou nepovinou
k dani (varianta A.3).Podle ustanovení § 108 odst. 3 písm. a) bodu 1 zákona o DPH platí, že pokud zdanitelné
plnění (poskytnutí služby použití online platformy) uskutečňuje osoba neusazená v
tuzemsku, je povinna přiznat daň osoba, která toto plnění přijala, a to plátce nebo
identifikovaná osoba.
Ve variantě A.1 a B.1
, kdy je zprostředkovatelem poskytnuta služba plátci, vzniká
povinnost přiznat daň příjemci této služby, tedy plátci, a zároveň má tento plátce
možnost si uplatnit nárok na odpočet při splnění zákonných podmínek.[přehled povinností pro plátce DPH]
Plátce má povinnost podat daňové přiznání
a v něm přiznat daň z přijaté služby spočívající v použití online platformy fakturované
zprostředkovatelem. Plátci rovněž na základě ustanovení § 101c písm. b) bodu 1 vzniká
povinnost podat kontrolní hlášení. Plátce má možnost uplatnit si nárok na odpočet
při splnění podmínek vymezených v § 72 a násl. zákona o DPH.Ve variantě A.2 a B.2
, kdy je zprostředkovatelem poskytnuta služba spočívající
v použití online platformy osobě povinné k dani, která není registrována k DPH, se
z titulu přijetí této služby tato osoba povinná k dani stane identifikovanou osobou
ve smyslu § 6h zákona o DPH a je povinna podle § 108 odst. 3 písm. a) zákona o DPH
z tohoto plnění přiznat daň.[přehled povinností pro neplátce DPH - identifikovanou osobu]
Osoba povinná k
dani se sídlem nebo provozovnou v tuzemsku, která není plátcem DPH, je identifikovanou
osobou
ode dne přijetí služby s místem plnění v tuzemsku od osoby neusazené v tuzemsku
a vzniká jí povinnost dle § 97 zákona o DPH podat přihlášku k registraci do 15 dnů
ode dne, ve kterém se takovou osobou stala. Rovněž této osobě vzniká povinnost podat
daňové přiznání a v něm přiznat daň z přijaté služby (např. ze servisního poplatku
za použití online platformy) fakturované zprostředkovatelem. Za identifikovanou osobu
se lze registrovat i před prvním přijetím služby, a to dobrovolně dle § 97a v kontextu
s § 6l zákona o DPH. Identifikovaná osoba přiznává DPH z přijatých služeb od osoby
neusazené v tuzemsku, ale nemá povinnost přiznávat DPH z tuzemských plnění. Zároveň
ale nemá nárok na odpočet daně z veškerých přijatých zdanitelných plnění.V této souvislosti upozorňujeme, že i identifikovaná osoba musí nadále sledovat
svůj obrat pro účely DPH a v případě jeho překročení se stává plátcem DPH se všemi
souvisejícími daňovými dopady.
[povinnost přiznat daň z poskytnutí služby např. za použití online platformy]
Ve variantě A. 3
, kdy zprostředkovatelem je poskytnuta služba osobě nepovinné k dani
(nejčastěji občan jako konečný spotřebitel), dochází k přesunu místa plnění do místa
příjemce služby, tj. do ČR, za předpokladu, že nebude naplněno ustanovení § 10i odst.
3 zákona o DPH12). Poskytovatel služby
, který je osobou neusazenou v tuzemsku (zprostředkovatel),
má povinnost přiznat daň
dle § 108 odst. 1 zákona o DPH, pokud není daň odvedena
v rámci zvláštního režimu jednoho správního místa (tzv. ONE STOP SHOP, dále jen "OSS").
Takovýto poskytovatel služby, který není dosud registrován jako plátce DPH, se stane
plátcem v souladu s § 6c odst. 2 zákona o DPH.V situaci, kdy zprostředkovatel poskytuje službu osobě nepovinné k dani na základě
§ 10i odst. 3 zákona o DPH, poskytnutí služby nebude předmětem daně v ČR, neboť místo
plnění se bude nacházet mimo tuzemsko (v tomto případě se uplatní základní pravidlo
pro stanovení místa plnění při poskytnutí služby osobě nepovinné k dani dle § 9 odst.
2 zákona o DPH).
[přehled povinností pro neusazenou osobu - plátce DPH]
Osoba povinná k dani,
která nemá sídlo v tuzemsku a která uskuteční poskytnutí služby s místem plnění v
tuzemsku, s výjimkou plnění, u kterých je povinna přiznat daň osoba, které jsou tato
plnění poskytována, nebo plnění, na která se použije zvláštní režim jednoho správního
místa (OSS), je plátcem
ode dne uskutečnění tohoto zdanitelného plnění. Tato osoba
je povinna dle § 94 odst. 2 zákona o DPH podat přihlášku k registraci do 15 dnů ode
dne, ve kterém se stala plátcem. Rovněž této osobě vzniká povinnost podat daňové
přiznání a v něm přiznat daň z poskytnuté služby (např. ze služby spočívající v použití
online platformy). Současně plátci vzniká i povinnost podat kontrolní hlášení. Za
plátce se lze registrovat i před prvním poskytnutím služby, a to dobrovolně dle §
94a odst. 2 v kontextu s § 6f odst. 2 zákona o DPH.[registrace a podání daňového přiznání k DPH]
Přihlášku k registraci plátce k
dani z přidané hodnoty nebo přihlášku k registraci identifikované osoby k dani z
přidané hodnoty lze podat pouze elektronicky (§ 101a odst. 2 zákona o DPH). Na plátce
a identifikovanou osobu se dle ustanovení § 101a odst. 1 písm. a) zákona o DPH vztahuje
rovněž povinnost spočívající v elektronické formě podání daňového přiznání, na plátce
potom i povinnost podat elektronicky kontrolní hlášení v souladu s ustanovením §
101a odst. 1 písm. b) zákona o DPH. Stručný přehled možností elektronického podání
lze nalézt na webových stránkách: https://www.financnisprava.cz/cs/dane/dane-elektronicky/strucny-prehled.13)3.
Daň z příjmů fyzických osob
3.1
Stanovení osob a činností
[poplatník daně z příjmů fyzických osob]
Poplatníky daně z příjmů fyzických osob
jsou fyzické osoby vymezené v § 2 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "zákon o daních z příjmů").[stanovení činnosti - ubytování vs. nájem]
Zásadní pro posouzení druhu příjmu
je charakter a časový úsek poskytovaného "ubytování", tzn., zda je toto poskytováno
relativně dlouhodobě za účelem zajištění bytové potřeby nájemce (jeho domácnosti),
nebo je poskytováno přechodně příp. krátkodobě, tj. za účelem rekreace, ubytování
studentů, sezonních pracovníků apod. Dále je třeba hodnotit poskytování služeb ve
spojení s ubytováním, když charakteristické pro nájem je, že pronajímatel zajistí
po dobu nájmu pouze nezbytné služby, kterými jsou dodávky vody, odvoz a odvádění
odpadních vod včetně čištění jímek, dodávky tepla, odvoz komunálního odpadu, osvětlení
a úklid společných částí domu, zajištění příjmu rozhlasového a televizního vysílání,
provoz a čištění komínů, případně provoz výtahu. Další služby, jako je např. úklid
prostor užívaných nájemcem, poskytování lůžkovin, výměna ložního prádla nebo toaletních
potřeb, institut nájmu obecně nepředpokládá a tyto jsou již nad jeho rámec. Stejně
tak případné poskytování stravování (i např. jen snídaně) v souvislosti s ubytováním
již znamená, že nelze "ubytování" považovat za pouhý nájem. Na základě těchto případných
"doplňkových plnění" lze tedy rovněž usuzovat na charakter poskytovaného "ubytování".
Rozdíl mezi nájmem a ubytovací službou lze shledat rovněž v provádění běžné údržby
nebo drobných oprav v užívaném prostoru. V případě nájmu se předpokládá provádění
těchto činností nájemcem, kdežto v případě ubytovací služby nelze provádění těchto
činností ubytovaným předpokládat.Činnost subjektů poskytujících ubytování (ubytovací služby) prostřednictvím internetových
platforem vykazuje všechny znaky podnikání podle § 420 zákona č. 89/2012 Sb., občanský
zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "občanský zákoník"). Pokud je poskytovatelem
ubytování fyzická osoba vymezená v § 2 zákona o daních z příjmů,
podléhají její příjmy
z této činnosti dani z příjmů fyzických osob podle § 7 zákona o daních z příjmů
.Příjmy poskytovatele ubytovacích služeb, který vlastní živnostenské oprávnění
opravňující ho k poskytování této služby, jsou zdaňovány podle § 7 odst. 1 písm.
b) zákona o daních z příjmů (příjmy ze živnostenského podnikání), a pokud poskytovatel
neuplatní výdaje ve skutečné výši, může uplatnit výdaje procentem z příjmů, a to
ve výši 60% z příjmů podle § 7 odst. 7 písm. b) zákona o daních z příjmů.
V případě, že poskytovatel služby příslušné živnostenské oprávnění nevlastní,
ačkoli tuto zákonnou povinnost má, je v souladu s § 420 odst. 1 občanského zákoníku
považován za poplatníka provozujícího podnikatelskou činnost a jeho příjmy jsou zdaňovány
podle § 7 odst. 1 písm. c) zákona o daních z příjmů. Pokud neuplatní výdaje ve skutečné
výši, může uplatnit výdaje procentem z příjmů, a to ve výši 40% z příjmů podle §
7 odst. 7 písm. d) zákona o daních z příjmů.
I---------------------------------------------I--------------------I--------------------I I Výdaje procentem z příjmů podle zákona o I 2022 I 2023 I I daních z příjmů I I I I---------I-----------------------------------I--------------------I--------------------I I § 7/7/b I příjmy ze živnostenského I 60 % z příjmů max. I 60 % z příjmů max. I I I podnikání, s výjimkou příjmů z I 1 200 000 Kč I 1 200 000 Kč I I I živnostenského podnikání I I I I I řemeslného I I I I---------I-----------------------------------I--------------------I--------------------I I § 7/7/d I jiné příjmy ze samostatné I 40 % z příjmů max. I 40 % z příjmů max. I I I činnosti I 800 000 Kč I 800 000 Kč I I---------I-----------------------------------I--------------------I--------------------I
3.2
Další povinnosti fyzické osoby v souvislosti s poskytováním ubytovacích služeb
Podnikající fyzická osoba vede:
- účetnictví v souladu se zákonem č. 563/1991 Sb.,
o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, nebo
- daňovou evidenci v souladu s § 7b
zákona o daních z příjmů, nebo
- záznamy o příjmech a evidenci pohledávek vzniklých
v souvislosti s činností, ze které plyne příjem ze samostatné činnosti, pokud uplatňuje
výdaje podle § 7 odst. 7 zákona o daních z příjmů.
Splní-li poskytovatel služby podmínky dané v § 2a zákona o daních z příjmů,
může vstoupit do paušálního režimu a platí pro něj zákonné podmínky paušálního režimu.
[registrační povinnost]
Fyzická osoba mající příjmy ze samostatné činnosti je
poplatníkem daně z příjmů fyzických osob a má podle § 39 zákona o daních z příjmů
registrační povinnost. Poplatník je povinen podat přihlášku k registraci k dani z
příjmů fyzických osob u příslušného správce daně do 15 dnů ode dne, ve kterém- započal
vykonávat činnost, která je zdrojem příjmů ze samostatné činnosti, nebo
- přijal příjem
ze samostatné činnosti.
Místně příslušným správcem daně fyzické osoby je finanční úřad podle adresy místa
jejího trvalého pobytu.
[povinnost podat daňové přiznání]
Po skončení zdaňovacího období, tj. kalendářního
roku, má poplatník povinnost v souladu s ustanovením § 38g zákona o daních z příjmů
podat příslušnému správci daně daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob. Podle
uvedeného ustanovení zákona o daních z příjmů je povinen podat daňové přiznání každý,
jehož roční příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob, přesáhly 50
000 Kč (počínaje zdaňovacím obdobím 2023, pro rok 2022 je účinná částka 15 000 Kč),
pokud se nejedná o příjmy od daně osvobozené nebo o příjmy, z nichž je daň vybírána
srážkou podle zvláštní sazby daně (§ 36 zákona o daních z příjmů). Daňové přiznání
je povinen podat i ten, jehož roční příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických
osob, nepřesáhly 50 000 Kč (pro rok 2022 je účinná částka 15 000 Kč), ale vykazuje
daňovou ztrátu.Daňové přiznání není povinen podat poplatník, který má příjem ze závislé činnosti
pouze od jednoho, anebo postupně od více plátců, podepsal u všech těchto plátců daně
(zaměstnavatelů) prohlášení k dani podle § 38k zákona o daních z příjmů a nemá jiné
zdanitelné příjmy podle § 7 až 10 zákona o daních z příjmů (tj. příjmy z podnikání,
příjmy z kapitálového majetku, příjmy z nájmu nebo ostatní příjmy) vyšší než 20 000
Kč (počínaje zdaňovacím obdobím 2023, pro rok 2022 je účinná částka 6 000 Kč).
4.
Daň z příjmů právnických osob
Pokud by poskytovatelem ubytovacích služeb byla
právnická osoba, tak jsou podle § 18 zákona o daních z příjmů předmětem daně příjmy
z veškeré činnosti a z nakládání s veškerým majetkem. Příjmy plynoucí v souvislosti
s předmětnou činností by byly zahrnuty v přiznání k dani z příjmů právnických osob
a zdaněny v základu daně stanoveného podle § 23 zákona o daních z příjmů při respektování
věcné a časové souvislosti.5.
Daň z nemovitých věcí
[poplatník daně z nemovitých věcí]
Poplatníky daně ze staveb a jednotek vymezuje
§ 8 zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů
(dále jen "zákon o dani z nemovitých věcí"). Poplatníkem daně je zpravidla vlastník
zdanitelné stavby nebo zdanitelné jednotky.[Airbnb ve vztahu k dani z nemovitých věcí]
Je-li nemovitá věc - zdanitelná stavba/jednotka
pronajímána včetně poskytování ubytovacích služeb nebo prokazatelně nabízena na internetovém
portálu k pronájmu včetně ubytovacích služeb (i když služby nejsou využity), lze
konstatovat, že tato nemovitá věc slouží k podnikání a podléhá příslušné sazbě daně
pro podnikání. Zdanitelná stavba/jednotka je považována za užívanou k podnikání,
i když není k 1. lednu zdaňovacího období zrovna obsazena.[stanovení sazby daně]
Zdanitelná stavba/jednotka sloužící k podnikání z důvodu
pronájmu včetně poskytování ubytovacích služeb je posuzována jako nemovitá věc užívaná
k ostatním druhům podnikání a podléhá sazbě daně podle § 11 odst. 1 písm. d) bodu
3 zákona o dani z nemovitých věcí ve výši 10 Kč za 1 m2 zastavěné plochy nebo upravené
podlahové plochy.[daňové přiznání]
Povinnost podat přiznání k dani z nemovitých věcí je vymezena
v § 13a zákona o dani z nemovitých věcí. Zpravidla je poplatník povinen jej podat
příslušnému správci daně do 31. ledna zdaňovacího období.Pro vice informací navštivte následující webovou stránku: https://www.financnisprava.cz/cs/dane/dane/dan-z-nemovitych-veci/informace-stanoviska-a-sdeleni/2022/informace-pro-poplatniky-dane-z.
28.02.2023
Mgr. Ladislav Henáč
ředitel sekce
1) Podrobně viz Vysvětlivky klasifikace produkce CZ-CPA Českého statistického
úřadu ve znění platném k 1. 1. 2008 dostupné na: https://www.czso.cz/csu/czso/klasifikace
produkce -cz cpa-.
2) Obdobný termín pro poskytovatele ubytování může být taktéž "hostitel".
3) Podle § 10 odst. 1 zákona o DPH je místem plnění při poskytnutí služby vztahující
se k nemovité věci, včetně služby znalce, odhadce a realitní kanceláře, služby ubytovací,
udělení práv na užívání nemovité věci a služby při přípravě a koordinaci stavebních
prací, jako jsou zejména služby architekta a stavebního dozoru, místo, kde se nemovitá
věc nachází.
4) Zdanitelným plněním se dle § 2 odst. 2 zákona o DPH rozumí plnění, které je
předmětem daně a není osvobozené od daně. Předmětem daně je dle § 2 odst. 1 písm.
b) zákona o DPH poskytnutí služby za úplatu osobou povinnou k dani, která jedná jako
taková, s místem plnění v tuzemsku.
5) Obratem se dle § 4a odst. 1 písm. a) zákona o DPH rozumí souhrn úplat bez
daně, které osobě povinné k dani náleží za uskutečněná plnění s místem plnění v tuzemsku,
jde-li o úplaty za zdanitelné plnění.
6) Osobou neusazenou v tuzemsku je osoba povinná k dani, která nemá sídlo v tuzemsku,
uskuteční zdanitelné plnění dodání zboží nebo poskytnutí služby s místem plnění v
tuzemsku a v tuzemsku nemá provozovnu nebo v tuzemsku má provozovnu, která se tohoto
plnění neúčastní [§ 4 odst. 1 písm. l) zákona o DPH].
7) Prováděcí nařízení Rady (EU) č. 282/2011 ze dne 15. března 2011, kterým se
stanoví prováděcí opatření ke směrnici 2006/112/ES o společném systému daně z přidané
hodnoty.
8) Nicméně na základě § 10i odst. 5 zákona o DPH se osoba poskytující elektronicky
poskytovanou službu dle § 10i odst. 3 tohoto zákona může rozhodnout, že při stanovení
místa plnění bude postupovat vždy podle zvláštního pravidla ve smyslu § 10i odst.
1 tohoto zákona (a místo plnění tak určí v místě příjemce služby).
9) V návaznosti na přijetí směrnice Rady (EU) 2017/2455 ze dne 5. prosince 2017,
kterou se mění směrnice 2006/112/ES a směrnice 2009/132/ES, pokud jde o určité povinnosti
v oblasti daně z přidané hodnoty při poskytování služeb a prodeji zboží na dálku.
10) Může se jednat o zprostředkování ubytování pro podnikatele či společnosti
např. u služebních nebo pracovních cest.
11) Poskytovatel ubytování, který přijímá služby od zprostředkovatele, nemůže
vystupovat jako osoba nepovinná k dani, jelikož uskutečňuje ekonomickou činnost (viz
stanovení osob a činností v bodě 2.1).
12) Nebo za předpokladu, že poskytovatel dané služby se rozhodne pro určení místa
plnění v tuzemsku dle § 10i odst. 5 zákona o DPH, resp. § 10i odst. 1 zákona o DPH.
13) Podrobné informace k elektronickému podávání pro finanční správu jsou k dispozici
na webových stránkách: http://www.financnisprava.cz/cs/dane-elektronicky/danovy-portal/elektronicka-podani-pro-financni-spravu
či https://epodpora.mfcr.cz/cs/seznam-okruhu/elektronicka-podani-epo/10x-elektronicka-podani-pro-financni-spr-
4365.