MF-5860/2017/15-171
Sdělení
ke Smlouvě mezi vládou České republiky a vládou Ukrajiny o zamezení dvojího
zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku1) (dále jen
"Smlouva") v návaznosti na Mnohostrannou úmluvu o implementaci opatření k boji proti
snižování daňového základu a přesouvání zisků ve vztahu k daňovýmsmlouvám2) (dále
jen "Úmluva")
Zpracovatel: Ing. Martin Boreš
Telefon: 257 044 467
Článek 1
Ministerstvo financí České republiky sděluje, že se Smlouva na základě výhrad
a notifikací učiněných Českou republikou a Ukrajinou ve vztahu k Úmluvě mění následovně:
1) Nový text preambule Smlouvy zní:
"Vláda České republiky a vláda Ukrajiny,
zamýšlejíce vylučovat dvojí zdanění v oboru daní z příjmu a z majetku, a
to aniž by byly vytvářeny příležitosti k nezdanění nebo ke sníženému zdanění skrze
daňové úniky či prostřednictvím vyhýbání se daňové povinnosti (včetně prostřednictvím
uspořádání, která se nazývají "treaty-shopping" a která jsou zacílena na získání
úlev stanovených ve Smlouvě, a to v nepřímý prospěch rezidentů třetích jurisdikcí)
a potvrzujíce jejich snahu rozvíjet a prohlubovat vzájemné hospodářské vztahy,
se dohodly takto:".
2) První věta článku 25 odstavce 1 Smlouvy se nahrazuje následující větou:
"Jestliže se osoba domnívá, že opatření jednoho nebo obou smluvních států
vedou nebo povedou u ní ke zdanění, které není v souladu s ustanoveními Smlouvy,
může, bez ohledu na opravné prostředky, které poskytují vnitrostátní právní předpisy
těchto států, předložit případ příslušnému úřadu kteréhokoliv smluvního státu.".
3) Text článku 15 Protokolu ke Smlouvě zní následovně:
"Pro účely Smlouvy se rozumí:
a) Jestliže se dá usuzovat s ohledem na všechny relevantní skutečnosti a okolnosti,
že získání výhody plynoucí ze Smlouvy bylo jedním z hlavních cílů jakéhokoliv opatření
nebo jakékoliv transakce přímo nebo nepřímo vedoucích k této výhodě, tato výhoda,
bez ohledu na jiná ustanovení Smlouvy, nebude poskytnuta ve vztahu k části příjmu
nebo majetku, pokud není prokázáno, že poskytnutí této výhody v dané situaci by bylo
v souladu s účelem a cílem příslušných ustanovení Smlouvy. Jestliže výhoda plynoucí
ze Smlouvy je osobě takto odepřena, příslušný úřad smluvního státu, který by jinak
poskytl tuto výhodu, bude nicméně považovat tuto osobu za osobu, která je oprávněna
k této výhodě nebo k jiným výhodám s ohledem na specifickou část příjmu nebo majetku,
jestliže takový příslušný úřad na základě žádosti od této osoby a po zvážení relevantních
skutečností a okolností dojde k závěru, že takové výhody by byly poskytnuty této
osobě v případě neexistence takové transakce nebo opatření. Příslušný úřad smluvního
státu, kterému byla žádost podána podle tohoto odstavce rezidentem druhého smluvního
státu, se poradí s příslušným úřadem tohoto druhého státu před tím, než tuto žádost
zamítne.
b) Ustanovení této smlouvy v žádném případě nezabraňují smluvnímu státu provádět
ustanovení jeho vnitrostátních právních předpisů určená k zabraňování daňovým únikům
a situacím vyhýbání se daňové povinnosti.".
Článek 2
Výše uvedené změny Smlouvy se v obou smluvních státech provádějí následovně:
1) pokud jde o daně vybírané srážkou u zdroje z částek vyplácených nebo připisovaných
nerezidentům, jestliže skutečnost dávající vzniknout takovým daním nastala k 1. lednu
2025 nebo později; a
2) pokud jde o všechny ostatní daně, na daně ukládané za zdaňovací období začínající
13. června 2025 nebo později.
Ing. Andrea Sýkorová v. r.
pověřena řízením odboru Daně z příjmů
1) Smlouva mezi vládou České republiky a vládou Ukrajiny o zamezení dvojího zdanění
a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku byla vyhlášena pod č.
103/1999 Sb., Protokol k ní ve Sb.m.s. č. 12/2016
2) Mnohostranná úmluva o implementaci opatření k boji proti snižování daňového
základu a přesouvání zisků ve vztahu k daňovým smlouvám byla vyhlášena pod č. 32/2020
Sb.m.s.