GF04/2021
Informace
GFŘ
k peněžitému příspěvku na stravování zaměstnanců
Daňovým balíčkem pro rok 2021, který je součástí zákona č. 609/2020 Sb., kterým
se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony, byla mimo jiné přijata
i úprava, která od 1. ledna 2021 umožňuje zaměstnavatelům poskytovat zaměstnancům
jako další formu příspěvku na stravování za zvýhodněných daňových podmínek peněžitý
příspěvek na stravování, tzv. stravenkový paušál. Jedná se o alternativu ke stravenkám
(nepeněžní příspěvek), které jsou rozšířeným zaměstnaneckým benefitem.
Úvodem je třeba upozornit na skutečnost, že zákon č. 586/1992 Sb., o daních z
příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o daních z příjmů"), nijak
nereguluje vznik nároku na příspěvek (peněžitý nebo nepeněžní) na stravování zaměstnanců,
ani otázku, zda lze takový příspěvek zaměstnanci poskytnout.
Stravování zaměstnanců upravuje § 236 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákoník práce"). Zaměstnavatel je povinen
umožnit zaměstnancům ve všech směnách stravování, tuto povinnost nemá vůči zaměstnancům
vyslaným na pracovní cestu. Bylo-li to dohodnuto v kolektivní smlouvě nebo stanoveno
ve vnitřním předpisu, poskytuje se zaměstnancům stravování, zároveň mohou být dohodnuty
nebo stanoveny další podmínky pro vznik práva na toto stravování a výše finančního
příspěvku zaměstnavatele, jakož i bližší vymezení okruhu zaměstnanců, kterým se stravování
poskytuje, organizace stravování, způsob jeho provádění a financování zaměstnavatelem,
nejsou-li tyto záležitosti upraveny pro určený okruh zaměstnavatelů zvláštním právním
předpisem. Tím nejsou dotčeny daňové předpisy.
Zákon o daních z příjmů reguluje až skutečnost, jaký má případně poskytnutý příspěvek
na stravování zaměstnancům daňový režim. Problematika peněžitého příspěvku na stravování,
který se posuzuje jako příjem ze závislé činnosti od daně osvobozený, je upravena
s účinností od 1. 1. 2021 v § 6 odst. 9 písm. b) zákona o daních z příjmů. Podle
zmíněného ustanovení zákona o daních z příjmů, je příjmem od daně osvobozeným hodnota
stravování poskytovaného jako nepeněžní plnění zaměstnavatelem zaměstnancům ke spotřebě
na pracovišti nebo v rámci stravování zajišťovaného prostřednictvím jiných subjektů
nebo peněžitý příspěvek poskytovaný zaměstnavatelem zaměstnanci na stravování za
jednu směnu podle zákoníku práce do výše 70% horní hranice stravného, které lze poskytnout
zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin.
Uvedené ustanovení zákona o daních z příjmů definuje jako příjem od daně osvobozený
na straně zaměstnance hodnotu stravování formou nepeněžního plnění bez stanoveného
maximálního limitu.
V případě peněžitého příspěvku
se však jedná o příjem od daně
osvobozený na straně zaměstnance do limitu 70% horní hranice stravného, které lze
poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin
za jednu směnu podle zákoníku práce, což představuje pro rok 2021 částku 75,60 Kč.
Podmínky pro posouzení příspěvku na stravování (nepeněžního nebo peněžitého)
jako daňově uznatelného výdaje (nákladu) na straně zaměstnavatele v dalších souvislostech
jsou definovány v § 24 odst. 2 písm. j) bod 4. zákona o daních z příjmů.
Výdajem (nákladem) podle § 24 odst. 2 písm. j) bod 4. zákona o daních z příjmů
jsou výdaje (náklady) na provoz vlastního stravovacího zařízení, kromě hodnoty potravin,
nebo příspěvky na stravování zajišťované prostřednictvím jiných subjektů a poskytované
jako nepeněžní plnění až do výše 55% ceny jednoho jídla za jednu směnu podle zákoníku
práce, maximálně však do výše 70% horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům
odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin,
nebo na peněžitý příspěvek
na stravování
. Příspěvek na stravování lze uplatnit jako výdaj (náklad), pokud přítomnost
zaměstnance v práci během této stanovené směny trvá aspoň 3 hodiny
. Příspěvek na
stravování lze uplatnit jako výdaj (náklad) na další jedno jídlo za zaměstnance,
pokud délka jeho směny v úhrnu s povinnou přestávkou v práci, kterou je zaměstnavatel
povinen poskytnout zaměstnanci podle zvláštního právního předpisu, bude delší než
11 hodin. Příspěvek nelze uplatnit na stravování za zaměstnance, kterému v průběhu
směny vznikl nárok na stravné podle zvláštního právního předpisu. Za stravování ve
vlastním stravovacím zařízení se považuje i stravování zabezpečované ve vlastním
stravovacím zařízení prostřednictvím jiných subjektů.V souvislosti s peněžitým příspěvkem na stravování eviduje Generální finanční
ředitelství nejčastěji následující dotazy:
1.
Je na straně zaměstnance od daně osvobozen i další peněžitý příspěvek na
stravování v případě směny delší než 11 hodin?
Ustanovení § 6 odst. 9 písm. b) zákona
o daních z příjmů nedefinuje délku pracovní směny. V případě, že by v rámci jedné
směny delší než 11 hodin byl přiznán peněžitý příspěvek dvakrát (ve dvojnásobné výši),
tj. pro rok 2021 by se jednalo o částku 151,20 Kč, bude se na straně zaměstnance
jednat o příjem od daně osvobozený pouze ve výši 75,60 Kč a zbylá část již bude zdanitelným
příjmem ze závislé činnosti podle § 6 odst. 1 písm. d) zákona o daních z příjmů,
tj. příjmem plynoucím v souvislosti se současným výkonem činnosti, ze které plyne
příjem ze závislé činnosti. Na straně zaměstnavatele se bude jednat o daňově uznatelný
výdaj (náklad) v plné výši. V případě směny kratší, resp. při přítomnosti během směny
pouze po dobu její blíže neurčené části, je peněžitý příspěvek na stravování také
osvobozen. Nelze tak vyloučit situaci, kdy přítomnost během stanovené směny - 8 hodin,
bude např. pouze 2 hodiny z důvodu např. návštěvy lékaře, kdy peněžitý příspěvek
na stravování nebude sice na straně zaměstnavatele daňově uznatelným výdajem (nákladem),
ale u zaměstnance bude do stanoveného limitu stále příjmem od daně osvobozeným.
2.
Je možné od daně osvobodit peněžitý příspěvek na stravování i poplatníkům
pracujícím na základě dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti (dohody
o pracích konaných mimo pracovní poměr)?
Zákon o daních z příjmů označuje v § 6 odst.
2 poplatníka s příjmy ze závislé činnosti jako "zaměstnance". Podle ustanovení §
6 odst. 1 písm. a) bod 1. zákona o daních z příjmů patří mezi příjmy ze závislé činnosti
plnění v podobě příjmu ze současného nebo dřívějšího pracovněprávního, služebního
nebo členského poměru a obdobného poměru, v nichž poplatník při výkonu práce pro
plátce příjmu je povinen dbát příkazů plátce. Mezi tato plnění jsou podřazeny také
příjmy ze závislé činnosti plynoucí na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní
poměr. Podle § 74 odst. 2 zákoníku práce v dohodách o pracích konaných mimo pracovní
poměr není zaměstnavatel povinen rozvrhnout zaměstnanci pracovní dobu (stanovit směny).
Pro posouzení peněžitého příspěvku na stravování jako příjmu od daně osvobozeného
jako u ostatních zaměstnanců je nezbytné i v tomto případě naplnit požadavek na existenci
směny podle zákoníku práce. Pojmem směna se podle ustanovení § 78 odst. 1 písm. c)
zákoníku práce rozumí část týdenní pracovní doby bez práce přesčas, kterou je zaměstnanec
povinen na základě předem stanoveného rozvrhu pracovních směn odpracovat. Je-li takto
vymezena určitá část pracovní doby (směna), a to nejlépe výslovně přímo v příslušné
dohodě, a následně evidována v evidenci docházky, pak lze posoudit peněžitý příspěvek
na stravování poplatníkům konajícím práci na základě dohod o pracích konaných mimo
pracovní poměr za obdobných podmínek jako u ostatních zaměstnanců.
3.
Je možné od daně osvobodit peněžitý příspěvek na stravování i jednatelům
společností s ručením omezeným, kteří konají práci na základě smlouvy o výkonu funkce?
Příjem
za výkon funkce jednatele společnosti s ručením omezeným (dále jen "jednatel") je
příjmem ze závislé činnosti podle § 6 odst. 1 písm. c) zákona o daních z příjmů,
jednatel je tedy z pohledu § 6 odst. 2 zákona o daních z příjmů považován za zaměstnance.
Pokud bude s jednatelem ve smlouvě o výkonu funkce vymezena určitá část pracovní
doby (směna) a následně evidována například v evidenci docházky, pak lze i jednateli
poskytnutý peněžitý příspěvek na stravování posoudit v souladu s § 6 odst. 9 písm.
b) zákona o daních z příjmů jako příjem do stanoveného limitu od daně osvobozený
a na straně společnosti lze tento příspěvek při splnění podmínek uvedených v § 24
odst. 2 písm. j) bod 4. zákona o daních z příjmů uplatnit jako daňový výdaj (náklad),
tj. pokud mj. přítomnost jednatele v práci během vymezené části pracovní doby (směny)
trvá aspoň 3 hodiny.
4.
Je peněžitý příspěvek na stravování příjmem od daně osvobozeným i v případě
uvolněných zastupitelů?
Rozhodovat o příspěvcích poskytovaných členům zastupitelstva
obce je podle § 80 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů
vyhrazeno zastupitelstvu obce. Zastupitelstvo obce může o výši a podmínkách poskytovaného
příspěvku členům zastupitelstva (např. příspěvku na stravování) rozhodnout samostatným
usnesením, v němž určí výši příspěvku a podmínky jejich poskytování členům zastupitelstva
obce, včetně nutné podmínky konkrétní aktivně "odpracované" doby, tak aby byly shodné
s podmínkami poskytování příspěvku zaměstnancům dané obce, nebo se v tomto usnesení
odkáže na platný vnitřní předpis. Pokud bude naplněna podmínka stanovené aktivně
odpracované doby, která bude následně evidována, lze i v případě peněžitého příspěvku
na stravování u uvolněných zastupitelů aplikovat § 6 odst. 9 písm. b) zákona o daních
z příjmů.
5.
Je možné také při tzv. home office, kdy je zaměstnavatelem zpravidla vyžadována
přítomnost, resp. kontakt se zaměstnancem ve stejnou dobu jako je běžně rozvržena
pracovní doba na pracovišti zaměstnavatele, poskytovat peněžitý příspěvek na stravování?
Zákon
o daních z příjmů pro uznatelnost výdajů (nákladů) spojených s poskytováním příspěvku
na stravování v základu daně nestanoví povinné místo výkonu činnosti zaměstnance,
protože to je předmětem pracovněprávního vztahu, který je upraven zákoníkem práce.
I pro zaměstnance vykonávajícího práci na jiném dohodnutém místě, než na pracovišti
zaměstnavatele - tzn. "z domova", platí, že i tito zaměstnanci pracují ve směnách.
I v tomto případě tak lze poskytnout zaměstnanci peněžitý příspěvek na stravování
jako příjem od daně osvobozený v souladu s § 6 odst. 9 písm. b) zákona o daních z
příjmů a současně lze peněžitý příspěvek na stravování, v případě práce z domova,
uplatnit jako výdaj (náklad) podle § 24 odst. 2 písm. j) bod 4. zákona o daních z
příjmů, pokud jsou splněny dvě následující podmínky: místo bydliště musí být smluvně
sjednáno jako pracoviště, a musí být prokazatelné, že v rámci jedné směny byly odpracovány
alespoň 3 hodiny. Je nezbytné, aby uvedená časová podmínka byla stvrzena evidencí
odpracované doby během směny.
6.
Je možné poskytovat více forem podpory stravování a lze je kumulovat?
Z daňového
pohledu má zaměstnavatel možnost volby zajištění stravování, ale každý zaměstnanec
může v daňově zvýhodněném režimu čerpat současně jen jednu z forem. Nic však nebrání
situaci, aby se část zaměstnanců stravovala ve vlastním stravovacím zařízení zaměstnavatele,
část dostávala stravenky a část peněžitý příspěvek na stravování. Zde bude záležet
jen na dohodě zaměstnavatele se zaměstnanci v kolektivní smlouvě nebo ve vnitřním
předpisu, jaká forma bude finálně dohodnuta. Některé nepodnikatelské subjekty - například
organizační složky státu a příspěvkové organizace mají možnosti variability omezeny
speciálními zákony.