54816/20/7100-40113-207118
INFORMACE
GENERÁLNÍHO FINANČNÍHO ŘEDITELSTVÍ
k aplikaci zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů,
ve vztahu k problematice ATAD
Generální finanční ředitelství
Lazarská 15/7, 117 22 Praha 1
Sekce metodiky a výkonu daní
V roce 2016 byla přijata směrnice Rady (EU) 2016/1164 ze dne 12. července 2016,
kterou se stanoví pravidla proti praktikám vyhýbání se daňovým povinnostem, které
mají přímý vliv na fungování vnitřního trhu, která byla v roce 2017 novelizována
směrnicí Rady (EU) 2017/952 (dále jen „směrnice ATAD“). Vznik této směrnice ATAD
byl důsledkem iniciativy Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (dále jen
„OECD“) směřující proti erozi základu daně a přesouvání zisků (dále jen „BEPS“).
Na základě této iniciativy Rada (EU) akcentovala snahu o přijetí koordinovaného postupu
na úrovni Evropské unie, a to za účelem zvýšení úrovně ochrany daňového systému jednotlivých
členských států Evropské unie proti agresivnímu daňovému plánování v rámci vnitřního
trhu, která vyústila v přijetí směrnice ATAD.
Směrnice ATAD byla do české právní úpravy transponována zákonem č. 80/2019
Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony, který nabyl
účinnosti 1. 4. 2019. Tato novela zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“) zavádí do českého daňového systému následující
pravidla:
§ Omezení uznatelnosti nadměrných výpůjčních výdajů - § 23e ZDP a § 23f ZDP,
§ Zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví - § 23g ZDP, § 22 odst. 1 písm.
j) ZDP a § 38zg ZDP,
§ Zdanění ovládané zahraniční společnosti - § 38fa ZDP,
§ Řešení důsledků rozdílné právní kvalifikace - § 23h ZDP.
Zároveň v rámci implementace směrnice ATAD bylo do § 8 odst. 3 zákona č. 280/2009
Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, zahrnuto obecné pravidlo proti zneužívání
práva.
V souvislosti s těmito pravidly je třeba zdůraznit, že
směrnice ATAD se vztahuje
výhradně na poplatníky daně z příjmů právnických osob
a jejich stálé provozovny.
Výše uvedená ustanovení zákona o daních z příjmů se tak nevztahují na fyzické osoby
.Pokud se týká zachycení úprav výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a
výdaji z titulu nových pravidel vyplývajících ze směrnice ATAD v přiznání k dani
z příjmů právnických osob (dále jen „DAP DPPO“), bylo zvoleno řešení co nejširšího
separátního zachycení těchto úprav do příloh, a to z důvodu zbytečně nezatěžovat
rozsahem DAP DPPO ty poplatníky daně z příjmů právnických osob, kterých se tyto úpravy
netýkají. Přílohy se stanou součástí podaného DAP DPPO jen v případě, že pro ně bude
mít poplatník věcnou náplň.
Do tiskopisu DAP DPPO byly doplněny
nové řádky 63, 163, 319 a pro tiskopis platný
pro zdaňovací období započatá v roce 2020 i řádek 319a
, které slouží k souhrnnému
zachycení zvýšení nebo snížení výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji
z titulu nových pravidel vyplývajících ze směrnice ATAD a ke snížení daně dle § 38fa
odst. 8 až odst. 10 ZDP.Pro účely úprav vyplývajících ze směrnice ATAD byla dále vytvořena
nová Příloha
č. 3 II. oddílu DAP DPPO
, která slouží včetně navazujících samostatných příloh k
rozčlenění souhrnných hodnot vykazovaných daňovými subjekty na výše uvedených řádcích
63 a 163 DAP DPPO. Tato příloha reaguje výhradně na novelu ZDP zákonem č. 80/2019
Sb. a odráží potřebu detailněji promítnout povinnosti a možnosti poplatníka při transformaci
výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji na základ daně. Zároveň vznikly
samostatné přílohy, a to Samostatná příloha k ř. 319 DAP DPPO
a Samostatná příloha
k tabulce V
. Přílohy č. 3 II. oddílu
. K novým přílohám jsou vypracovány pokyny k
jejich vyplnění
, které objasňují věcnou náplň jednotlivých řádků s uvedením konkrétních
ustanovení a upozorňují na souvislosti a vazby napříč tiskopisem.Vzhledem k tomu, že se ze strany odborné veřejnosti objevuje řada dotazů, jak
správně aplikovat výše uvedená pravidla a z důvodu zvýšení informovanosti poplatníků
připravilo Generální finanční ředitelství spolu s Ministerstvem financí České republiky
přehled častých dotazů a odpovědí
.A. Omezení uznatelnosti nadměrných výpůjčních výdajů (§ 23e ZDP a § 23f ZDP)
Ustanovení § 23e a § 23f ZDP představuje implementaci pravidla pro omezení odpočitatelnosti
úroků, které je stanoveno v čl. 4 směrnice ATAD.
Prvotním důvodem přijetí tohoto pravidla ve směrnici ATAD je, že rozdílný daňový
režim financování prostřednictvím vlastního kapitálu a prostřednictvím dluhu v jednotlivých
zemích vede k tomu, že poplatník daně z příjmů právnických osob využívá dluhové financování
a úrokové platby k nadměrnému snižování základu daně a případnému přesouvání zisků
do jiných zemí (z důvodu rozdílného daňového zatížení).
Podstatou uvedeného pravidla implementovaného do § 23e ZDP je, že nadměrné výpůjční
výdaje (tzn. rozdíl mezi jinak daňově uznatelnými výpůjčními výdaji a zdanitelnými
výpůjčními příjmy) jsou uznatelné v základu daně pouze do určitého stanového limitu
(vypočteného z daňového zisku před zdaněním, úroky, odpisy nebo stanoveného de minimis
limitu 80 mil. Kč). Nadměrné výpůjční výdaje zvyšují výsledek hospodaření nebo rozdíl
mezi příjmy a výdaji v rozsahu, v jakém překračují stanovený limit uznatelnosti nadměrných
výpůjčních výdajů. Zároveň § 23e ZDP umožňuje o částky, o které byl v daném zdaňovacím
období na základě navrhovaného pravidla zvýšen výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi
příjmy a výdaji, v následujících zdaňovacích obdobích opět výsledek hospodaření nebo
rozdíl mezi příjmy a výdaji snížit.
Omezení daňové uznatelnosti nadměrných výpůjčních výdajů obecně dopadá na všechny
poplatníky daně z příjmů právnických osob s výjimkami uvedenými v § 23f ZDP, které
představují aplikaci možnosti stanovené v čl. 4 odst. 3 a 7 směrnice ATAD, tj. vyjmout
z pravidel finanční podniky a subjekty stojící mimo skupinu.
V souladu s ustanovením Čl. II Přechodná ustanovení, bodu 1. zákona č. 80/2019
Sb., se ustanovení § 23e a § 23f ZDP použije ve zdaňovacích obdobích započatých ode
dne 1. 4. 2019, s výjimkou uvedenou v bodu 11 těchto přechodných ustanovení. Výjimku
představují úroky zahrnuté v ocenění odpisovaného majetku, kdy do výpůjčních výdajů
budou zahrnovány úroky obsažené v odpisech, resp. zůstatkových cenách majetků uvedených
do užívání počínaje dnem 17. června 2016 a úroky obsažené v úplatě hrazené na základě
smlouvy o přenechání majetku k úplatnému užití s jeho následným úplatným převodem
uzavřené počínaje dnem 17. června 2016.
Otázky a odpovědi:
1. Jaká je klasifikace nadlimitních nadměrných výpůjčních výdajů dle § 23e ZDP
z hlediska stanovení základu daně z příjmů právnických osob a úpravy výsledku hospodaření
nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji?
Nadměrné výpůjční výdaje přesahující limit stanovený v § 23e odst. 1 ZDP představují
položku, o kterou se zvyšuje výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji.
Pro účely stanovení základu daně a úpravy výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi
příjmy a výdaji nejsou považovány za daňově neuznatelné výdaje.
2. Za jaké období lze uplatnit limit daňové uznatelnosti nadměrných výpůjčních
výdajů stanovený v § 23e odst. 1 ZDP ve výši 80 000 000 Kč?
Limit daňové uznatelnosti nadměrných výpůjčních výdajů ve výši 80 000 000 Kč
lze uplatnit za zdaňovací období dle § 21a ZDP, i za období, za které se podává daňové
přiznání dle § 38ma ZDP. Pokud například poplatník přechází z kalendářního roku na
hospodářský rok, může být období předcházející této změně delší než 12 měsíců (zdaňovací
období dle § 21a písm. d) ZDP) nebo kratší než 12 měsíců (období, za které se podává
daňové přiznání dle § 38ma odst. 1 ZDP). Bez ohledu na délku období tak může poplatník
uplatnit limit stanovený pro daňovou uznatelnost nadměrných výpůjčních výdajů ve
výši 80 000 000 Kč.
3. Jaké deriváty jsou zahrnuty pod § 23e odst. 3 písm. d) ZDP?
Jedná se především o deriváty, které slouží k zajištění rizik souvisejících s
dluhovým financováním (získáváním finančních prostředků), tj. zejména deriváty související
se zajištěním měnového rizika (zajištěním kurzu dané měny) nebo úrokového rizika
(zajištěním úrokové sazby). Za výpůjční výdaje související s deriváty sjednanými
za účelem zajištění rizika souvisejícího se závazkem podle § 23e odst. 3 písm. a)
až c) ZDP se považuje ta část výdajů souvisejících s uvedenými deriváty, která se
vztahuje k závazkům z titulu finančních výdajů, případně obdobných výdajů, nikoliv
k závazkům z titulu „jistiny“, ze které takový výdaj plyne.
4. Jaké kursové rozdíly se zahrnují do výpůjčních výdajů dle § 23e odst. 3 písm.
e) ZDP?
Výpůjčním výdajem se rozumí výdaj v podobě kursového rozdílu (ztráty) souvisejícího
se závazky podle § 23e odst. 3 písmen a) až d) ZDP. To znamená, že do výpůjčních
výdajů se budou zahrnovat kursové rozdíly (ztráty) související se závazkem vzniklým
z titulu výpůjčního výdaje uvedeného v § 23e odst. 3 písm. a) až d) ZDP (u závazků
vzniklých z titulu finančních výdajů se tedy bude typicky jednat o kursové rozdíly
(ztráty) vztahující se ke smluvním úrokům). Kursové rozdíly (ztráty), které vznikají
ze závazku z titulu „jistiny“, se do výpůjčních výdajů zahrnovat nebudou.
Pokud se na základě smluvních ujednání závazek z titulu smluvního úroku stane
součástí jistiny a bude nadále úročen jako jistina, potom se s ním související kursové
rozdíly (ztráty) od okamžiku jeho zahrnutí do „jistiny“ již nebudou zahrnovat do
výpůjčních výdajů dle § 23e ZDP.
5. Na základě jakých skutečností bude úrok obsažený v úplatě dle § 23e odst.
3 písm. f) ZDP klasifikován jako výpůjční výdaj?
Výpůjčním výdajem podle § 23e odst. 3 písmen f) ZDP se rozumí úrok obsažený v
úplatě na základě závazku o přenechání majetku k úplatnému užití s právem na následné
úplatné nabytí tohoto majetku stranou tohoto závazku (např. finanční leasing). Za
výpůjční výdaj tedy bude považován úrok obsažený v úplatě podle smlouvy, na základě
které se majetek úplatně užívá. Pro zahrnutí úroku do výpůjčních výdajů je rozhodující,
aby ve smlouvě byla sjednána možnost nebo povinnost odkupu užívaného majetku. Uvedené
platí bez ohledu na skutečnost, zda při ukončení smlouvy k odkupu majetku skutečně
dojde. Nebude-li ve smlouvě žádné ustanovení upravující převod vlastnického práva
k užívanému majetku, potom se do výpůjčních výdajů úrok obsažený v úplatě z takové
smlouvy obecně zahrnovat nebude. Uvedené neplatí v případech účelového jednání poplatníka.
6. Jak bude stanovována vstupní cena odkoupeného hmotného majetku při porušení
podmínek užívacího vztahu dle § 24 odst. 4 nebo 5 ZDP?
Nejsou-li při bezprostředním úplatném nabytí hmotného majetku po ukončení úplatného
užívání dodrženy podmínky uvedené v § 24 odst. 4 nebo odst. 5 ZDP, lze do vstupní
ceny takového majetku zahrnout úplatu za užívání, která byla uhrazena do data ukončení
smlouvy a nebyla daňově uznatelným výdajem podle § 24 ZDP, a v souladu s ustanovením
§ 23 odst. 3 písm. a) bod 3 ZDP o ni byl zvýšen výsledek hospodaření nebo rozdíl
mezi příjmy a výdaji. V souladu s § 29 odst. 1 ZDP se vstupní cena hmotného majetku
zvýší o celou částku dodaněných a uhrazených splátek (úplat za užívání) bez ohledu
na to, zda část úplat ve formě úroku představovala v minulosti položku zvyšující
hospodářský výsledek nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji podle § 23e ZDP.
U daňových odpisů uplatňovaných z takto stanovené vstupní ceny hmotného majetku
se již nebude určovat jeho část připadající na leasingový úrok, tj. bude se na ně
hledět, jakoby žádnou složku výpůjčních výdajů neobsahovaly.
7. Pro případné zahrnutí úroků obsažených v úplatě na základě závazku o přenechání
majetku k úplatnému užití s právem strany tohoto závazku na následný úplatný převod
tohoto majetku do výpůjčních výdajů je z hlediska přechodného ustanovení (čl. II
bod 11. zákona č. 80/2019 Sb.) relevantní, zda před 17. červnem 2016 došlo k uzavření
smlouvy, nastala její účinnost nebo došlo k přenechání majetku, který je předmětem
této smlouvy?
Přechodné ustanovení je vázáno na uzavření smlouvy před 17. červnem 2016.
8. Jaké jsou obecné postupy při posuzování úroků, které jsou součástí ocenění
majetku podle předpisů upravujících účetnictví, jako výpůjčního výdaje dle § 23e
odst. 3 písm. g) ZDP?
Úrok, který je podle právních předpisů upravujících účetnictví součástí ocenění
majetku (tzv. kapitalizovaný úrok), je považován za výpůjční výdaj v období, ve kterém
je při stanovení základu daně uplatněn ve výdajích ve formě daňově uznatelného odpisu,
daňově uznatelné zůstatkové ceny majetku, případně daňově uznatelné účetní hodnoty
v dalších případech (např. v případě prodeje zásob vlastní výroby). V této souvislosti
je nutné upozornit na přechodné ustanovení čl. II bod 11 zákona č. 80/20019 Sb.,
ze kterého vyplývá, že úroky, které jsou podle právních předpisů upravujících účetnictví
součástí ocenění majetku uvedeného do užívání před 17. červnem 2016 se nepovažují
za výpůjční výdaje.
Při uplatnění odpisu majetku v daňově uznatelných výdajích (zejména dle § 24
odst. 2 písm. a) ZDP, § 24 odst. 2 písm. v) ZDP) je nutné určit, jaká část z tohoto
odpisu připadá na kapitalizovaný úrok, tj. představuje výpůjční výdaj v daném období.
Uvedená část se určí poměrem kapitalizovaného úroku na ocenění majetku. Pokud poplatník
v daném období odpisy z majetku neuplatní (například přeruší odpisování majetku),
nebude zahrnovat kapitalizovaný úrok do výpůjčních výdajů, neboť se vůbec nepromítl
do daňových výdajů ve formě odpisů.
Stejné pravidlo pro určení výše výpůjčních výdajů ve formě kapitalizovaného úroku
pak platí i v případě uplatněné daňově uznatelné zůstatkové ceny:
- pokud bude zůstatková
cena daňově uznatelným výdajem (například při prodeji majetku, likvidaci majetku),
bude kapitalizovaný úrok, který je její součástí (určen v poměru kapitalizovaného
úroku k ocenění majetku) výpůjčním výdajem.
- v případech, kdy daňová zůstatková cena
majetku nebude daňově uznatelným výdajem (např. darovaný majetek), nebude kapitalizovaný
úrok, který je její součástí zahrnován do výpůjčních výdajů.
- v případech, kdy zůstatková
cena majetku je daňově uznatelná částečně, například do výše příjmů (u majetku vyřazeného
v důsledku škody do výše náhrad), bude nutné i kapitalizovaný úrok, který je součástí
zůstatkové ceny, rozdělit na daňově uznatelný a daňově neuznatelný. Výše kapitalizovaného
úroku zahrnovaného do výpůjčních výdajů bude určena v poměru daňově uznatelné části
zůstatkové ceny k celkové zůstatkové ceně majetku.
9. Jak se bude z hlediska omezení daňové uznatelnosti nadměrných výpůjčních
výdajů postupovat u poplatníka, který nabyde majetek vkladem a má povinnost pokračovat
v jeho odpisování dle § 30 odst. 10 ZDP, přičemž součástí vstupní ceny u vkladatele
jsou i úroky?
Při pokračování v odpisování dle § 30 odst. 10 ZDP u majetku nabytého vkladem
se již u daňově uznatelného odpisu majetku nebude určovat jeho část připadající na
tento úrok a na jeho daňový odpis bude nahlíženo, jakoby žádnou složku výpůjčních
výdajů neobsahoval. Nejedná se svou podstatou o výpůjční výdaj u nabyvatele. Výpůjční
výdaje vznikly původnímu vlastníku (vkladateli) a pro nabyvatele se o úvěrový způsob
získávání finančních prostředků nejedná.
10. Může si v případě přeměn právní nástupce snížit výsledek hospodaření o částku,
o kterou byl zvýšen v důsledku omezení daňové uznatelnosti nadměrných výpůjčních
výdajů výsledek hospodaření u právního předchůdce?
Ustanovení § 23e odst. 6 ZDP stanoví, že možnost uplatnit v základu daně nadměrné
výpůjční výdaje, které v minulosti zvýšili výsledek hospodaření, nepřechází na právního
nástupce. Při přeměnách obchodních korporací si tak může poplatník, který právně
nezaniká, uplatnit jako položku snižující výsledek hospodaření pouze ty nadměrné
výpůjční výdaje, o které byl navýšen v minulých obdobích jeho vlastní výsledek hospodaření.
To znamená, že například při sloučení společnosti A a společnosti B, kdy společnost
A zaniká a společnost B je nezanikající nástupnickou společností, si může společnost
B uplatnit pouze nadměrné výpůjční výdaje z minulých období, o které byl zvýšen výsledek
hospodaření společnosti B, ale nemůže si uplatnit ty, o které byl zvýšen výsledek
hospodaření zanikající společnosti A.
11. Jaké jsou dopady pro příjemce investičních pobídek?
Příjemci investičních pobídek nevzniká dle § 35a odst. 2 písm. a) ZDP povinnost
uplatňovat v maximální možné výši snížení výsledku hospodaření o nadměrné výpůjční
výdaje stanovené v § 23e odst. 6 ZDP.
12. Jakým způsobem se promítne úprava výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi
příjmy a výdaji z titulu nadměrných výpůjčních výdajů dle § 23e ZDP do formuláře
přiznání k dani z příjmů právnických osob?
Částka, o kterou se zvyšuje výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji
z titulu nadměrných výpůjčních výdajů dle § 23e odst. 1 ZDP bude uvedena na řádku
63 daňového přiznání, a zároveň se uvede na řádek 1 tabulky A Přílohy č. 3 oddílu
II daňového přiznání. Částka, o kterou se snižuje výsledek hospodaření nebo rozdíl
mezi příjmy a výdaji z titulu nadměrných výpůjčních výdajů dle § 23e odst. 6 ZDP
bude uvedena na řádku 163 daňového přiznání, a zároveň se uvede na řádek 1 tabulky
B Přílohy č. 3 oddílu II daňového přiznání. Obě částky se rovněž promítnout do tabulky
I. Přílohy č. 3 oddílu II daňového přiznání.
B. Zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví (§ 23g, § 22 odst. 1
písm. j) ZDP a § 38zg ZDP)
Ustanovení § 23g ZDP provádí čl. 5 směrnice ATAD a zavádí do zákona o daních
z příjmů institut zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví (podle směrnice
ATAD tzv. exit tax či zdanění při odchodu).
Jeho smyslem je zamezit obcházení daňové povinnosti v České republice prostřednictvím
přesunů majetku v rámci jednoho subjektu do států s nižší daňovou zátěží, kde následně
z tohoto majetku plynou příjmy, které jsou zdaněny v tomto jiném státě.
Přemístění majetku bez změny vlastnictví z České republiky do zahraničí se pro
účely daní z příjmů považuje za
úplatný převod takového majetku sobě samému za cenu,
která by byla sjednána mezi nespojenými osobami v běžných obchodních vztazích za
stejných nebo obdobných podmínek
, přičemž poplatník daně z příjmů právnických osob
je povinen odpovídajícím způsobem upravit výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy
a výdaji.V souladu s ustanovením § 38zg ZDP povolí správce daně na žádost poplatníka daně
z příjmů právnických osob rozložení úhrady části daně z příjmů právnických osob připadající
na přemístění majetku bez změny vlastnictví na splátky na dobu nejvýše 5 let ode
dne splatnosti daně, pokud je majetek přemístěn bez změny vlastnictví z České republiky
do jiného členského státu Evropské unie nebo státu tvořícího Evropský hospodářský
prostor, se kterým má Česká republika nebo Evropská unie uzavřenu dohodu, která je
v tomto státě a v České republice prováděna, o vzájemné pomoci při vymáhání daňových
pohledávek rovnocenné vzájemné pomoci upravené příslušným právním předpisem Evropské
unie1) nebo vzájemné pomoci upravené zákonem upravujícím mezinárodní pomoc při vymáhání
některých finančních pohledávek.
V souvislosti se zdaněním při přemístění majetku bez změny vlastnictví je důležité
upozornit, že dle Čl. II zákona č. 80/2019 Sb., Přechodná ustanovení, bodu 12. se
ustanovení § 23g a § 38zg ZDP ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona,
použijí
na přemístění majetku bez změny vlastnictví uskutečněné ve zdaňovacích obdobích
započatých ode dne 1. 1. 2020.
Otázky a odpovědi:
1. Za jakých podmínek dojde ke zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví
podle § 23g ZDP?
Pro aplikaci zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví podle § 23g
ZDP je nejprve nezbytné zjistit, zda došlo k přemístění majetku bez změny vlastnictví
(§ 23g odst. 2 ZDP) z České republiky do zahraničí. V souladu s důvodovou zprávou
je v případě přemístění majetku v rámci ustanovení § 23g odst. 2 písm. a) a b) ZDP
rozhodné evidenční převedení nebo přiřazení daného majetku do jiné složky poplatníka
(např. zaevidování majetku u stálé provozovny, ať už v účetnictví, nebo jiné evidenci),
za předpokladu, že evidence odpovídá skutečnému stavu. V případě ustanovení § 23g
odst. 2 písm. c) ZDP je rozhodným okamžikem změna daňového rezidenství, k aplikaci
zdanění při přemístění však nestačí samotná změna daňového rezidenství, ale musí
dojít k přeřazení majetku spojenému s tímto přemístěním (s důsledkem, že se na příjmy
plynoucí z následného úplatného převodu tohoto majetku nebude vztahovat daňová povinnost
v ČR).
Následně je v každé situaci třeba zkoumat, zda Česká republika přemístěním majetku
bez změny vlastnictví podle § 23g ZDP ztrácí právo na zdanění příjmů plynoucích z
následného úplatného převodu tohoto majetku.
Každou situaci je třeba posoudit individuálně i vzhledem k rozdělení jednotlivých
funkcí a rizik mezi zřizovatelem a stálou provozovnou.
2. Může z titulu úprav v rámci zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví
podle § 23g odst. 1 ZDP dojít i ke snížení výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi
příjmy a výdaji?
Ano, z titulu zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví podle § 23g
ZDP může dojít i ke snížení výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji.
Ustanovení § 23g odst. 1 ZDP říká, že přemístění majetku bez změny vlastnictví se
pro účely daní z příjmů považuje za úplatný převod takového majetku sobě samému za
cenu, která by byla sjednána mezi nespojenými osobami v běžných obchodních vztazích
za stejných nebo obdobných podmínek a že výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy
a výdaji poplatníka daně z příjmů právnických osob se upraví odpovídajícím způsobem.
Pokud by tedy při úplatném převodu přemísťovaného majetku vznikla ztráta a tato ztráta
by byla daňově uznatelná, potom by v rámci zdanění při přemístění majetku bez změny
vlastnictví podle § 23g ZDP došlo ke snížení výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi
příjmy a výdaji poplatníka daně z příjmů právnických osob.
Obecně platí, že v případech, kdy by byl příjem z prodeje majetku přemísťovaného
bez změny vlastnictví podle příslušných ustanovení ZDP od daně z příjmů osvobozen,
nebo by ztráta z jeho prodeje byla daňově neuznatelná, k úpravám výsledku hospodaření
nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji z titulu zdanění při přemístění majetku bez změny
vlastnictví podle § 23g odst. 1 ZDP fakticky nedojde.
3. Podléhá zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví podle § 23g
ZDP i přesun majetku zachyceného na podrozvahových účtech (typicky nehmotný majetek),
resp. drobného hmotného a nehmotného majetku účtovaného do nákladů běžného účetního
období?
Ano. Přemístění majetku bez změny vlastnictví je obecně aplikováno na veškerý
majetek poplatníka. Majetek ve smyslu § 23g ZDP je vykládán v souladu s ustanovením
§ 495 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a to
jako „souhrn všeho, co dané osobě patří“. Zdanění při přemístění majetku bez změny
vlastnictví podle § 23g ZDP tak budou podléhat i položky majetku evidované poplatníkem
na podrozvahových účtech.
4. Bude tržní cena majetku přeřazovaného bez změny vlastnictví podle § 23g ZDP
obsahovat vedlejší náklady související s pořízením majetku?
Zřizovatel (daňový rezident České republiky), který přemísťuje majetek bez změny
vlastnictví do stálé provozovny umístěné v zahraničí a uplatňuje postup podle § 23g
ZDP, bude náklady (výdaje) na přemístění majetku účtovat do běžných nákladů, a to
u veškerého majetku bez rozdílu, tj. tyto náklady nebudou součástí tržní ceny.
V případě přeřazení majetku bez změny vlastnictví z jiného členského státu Evropské
unie do České republiky (§ 23g odst. 5 ZDP) zákon stanoví, že k přeřazení majetku
dochází za cenu, která by byla sjednána mezi nespojenými osobami v běžných obchodních
vztazích za stejných nebo obdobných podmínek, z čehož lze dovodit, že výdaje související
s přeřazením majetku budou opět účtovány v nákladech běžného účetního období a nebudou
součástí ocenění. V účetnictví nebude docházet ke změně hodnoty majetku, proto se
budou veškeré náklady související s přeřazením považovat za náklady příslušného účetního
období.
5. Jak se bude postupovat při přemístění zásob bez změny vlastnictví podle §
23g ZDP?
Vzhledem k tomu, že zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví podle
§ 23g ZDP je aplikováno na veškerý majetek poplatníka (viz otázka č. 3), je i přemístění
zásob za předpokladu splnění zákonem stanovených podmínek předmětem zdanění při přemístění
majetku bez změny vlastnictví podle § 23g ZDP.
Při rozhodování, zda se zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví
podle § 23g ZDP uplatní i při přemístění zásob, je nutné zjišťovat, zda kromě přemístění
majetku bez změny vlastnictví došlo i ke ztrátě práva České republiky na zdanění
příjmů plynoucích z následného úplatného převodu tohoto majetku.
6. Jak se bude postupovat při aplikaci § 23g ZDP při přeměnách a vkladech?
Při přeměnách je třeba vždy posoudit, zda u konkrétního přemísťovaného majetku
došlo ke změně vlastnictví (např. při přemístění majetku ze společnosti, která zanikla
nebo byla rozdělena na společnost, která je společností nástupnickou) či nikoliv
(např. při přemístění majetku bez zániku stávající společnosti). V případě, že v
rámci přeměny dojde ke změně vlastnictví přemísťovaného majetku, ustanovení § 23g
ZDP se aplikovat nebude. Pokud v rámci přeměny nedojde ke změně vlastnictví přemísťovaného
majetku a zároveň dojde k některé ze skutečností uvedených v § 23g odst. 2 ZDP, ustanovení
§ 23g se aplikovat bude. V případě vkladu dochází u přemísťovaného majetku ke změně
vlastnictví vždy a zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví podle § 23g
ZDP se tedy aplikovat nebude.
7. Jaké jsou základní předpoklady pro využití institutu posečkání daně formou
rozložení úhrady daně na splátky dle ustanovení § 38zg ZDP?
Základní předpoklady pro využití institutu posečkání daně formou rozložení
úhrady daně na splátky dle ustanovení § 38zg ZDP jsou následující:
a) poplatník daně z příjmů právnických osob za příslušné zdaňovací období nebo období,
za které se podává daňové přiznání, zvyšuje výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi
příjmy a výdaji z titulu přemístění majetku bez změny vlastnictví do států podle
§ 38zg odst. 1 ZDP (Příloha č. 3 II. oddílu DAP DPPO, Tabulka A., řádek 2),
b) poplatník daně z příjmů právnických osob za příslušné zdaňovací období nebo období,
za které se podává daňové přiznání, vykáže základ daně před uplatněním položek snižujících
základ daně a položek odčitatelných od základu daně na ř. 220 DAP DPPO
c) poplatník daně z příjmů právnických osob za příslušné zdaňovací období nebo období,
za které se podává daňové přiznání, vykáže daňovou povinnost na ř. 330 DAP DPPO.
8. Jak se bude postupovat u posečkání daně dle ustanovení § 38zg ZDP v případě,
že poplatník aplikuje zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví do více
států splňujících podmínky dle § 38zg odst. 1 ZDP?
Dle ustanovení § 38zg odst. 1 ZDP povolí správce daně na žádost poplatníka daně
z příjmů právnických osob rozložení úhrady části daně z příjmů právnických osob na
splátky připadající na přemístění majetku bez změny vlastnictví na dobu nejvýše 5
let ode dne splatnosti daně, pokud je majetek přemístěn bez změny vlastnictví z České
republiky do jiného členského státu Evropské unie nebo státu tvořícího Evropský hospodářský
prostor, se kterým má Česká republika nebo Evropská unie uzavřenu dohodu, která je
v tomto státě a v České republice prováděna, o vzájemné pomoci při vymáhání daňových
pohledávek rovnocenné vzájemné pomoci upravené příslušným právním předpisem2) nebo
vzájemné pomoci upravené zákonem upravujícím mezinárodní pomoc při vymáhání některých
finančních pohledávek.
Posečkání části daně z příjmů právnických osob připadající na přemístění majetku
bez změny vlastnictví se posuzuje souhrnně (kumulovaně) za všechny státy, u kterých
lze dle ustanovení § 38zg odst. 1 ZDP institut posečkání daně formou rozložení úhrady
části daně na splátky uplatnit, tj. nebude se posečkávat za každý jednotlivý stát
EU a EHP splňující podmínky dle § 38zg odst. 1 ZDP zvlášť.
V souladu s ustanovením § 38zg odst. 2 ZDP lze požádat o rozložení úhrady části
daně z příjmů právnických osob vypočtené podle poměru části základu daně vzniklého
v důsledku přemístění majetku bez změny vlastnictví z České republiky do států dle
§ 38zg odst. 1 ZDP k základu daně před uplatněním položek snižujících základ daně
a položek odčitatelných od základu daně.
Při výpočtu části daně z příjmů právnických osob připadající na přemístění majetku
bez změny vlastnictví, u které lze požádat o rozložení úhrady daně na splátky při
přemístění majetku bez změny vlastnictví dle § 38zg ZDP, se vychází z následujícího
algoritmu:
Souhrnný ZD z přemístění do států podle § 38zg odst. 1 ZDP (ř. 2 tabulka A Příloha č 3 II. oddílu DAP DPPO) ------------------------------------------------ x DPPO po slevách (ř. 330 DAP DPPO) Celkový ZD (řádek 220 DAP DPPO)
Příklady ke stanovení souhrnného ZD vzniklého z přemístění majetku bez změny
vlastnictví do států podle § 38zg odst. 1 ZDP:
1) Pokud poplatník daně z příjmů právnických
osob vykáže základ daně vzniklý z přemístění majetku bez změny vlastnictví z České
republiky do Brazílie v částce 40 a základ daně vzniklý z přemístění majetku bez
změny vlastnictví do Německa ve výši 100, může poplatník požádat o rozložení úhrady
části daně z příjmů právnických osob vypočítané podle poměru základu daně vzniklého
v důsledku přemístění majetku bez změny vlastnictví z České republiky do Německa
ve výši 100 k celkovému základu daně poplatníka před uplatněním položek snižujících
základ daně a položek odčitatelných od základu daně.
2) Pokud poplatník daně z příjmů
právnických osob vykáže základ daně vzniklý z přemístění majetku bez změny vlastnictví
z České republiky do Itálie v částce 100 a základ daně vzniklý z přemístění majetku
bez změny vlastnictví do Německa ve výši 40, může poplatník požádat o rozložení úhrady
části daně z příjmů právnických osob vypočítané podle poměru základu daně vzniklého
v důsledku přemístění majetku bez změny vlastnictví z České republiky do Itálie a
Německa zjištěného souhrnně za oba státy, tj. v celkové výši 140, k celkovému základu
daně poplatníka před uplatněním položek snižujících základ daně a položek odčitatelných
od základu daně.
3) Pokud poplatník daně z příjmů právnických osob vykáže základ daně
vzniklý z přemístění majetku bez změny vlastnictví z České republiky do Itálie v
částce 100 a základ daně vzniklý z přemístění majetku bez změny vlastnictví do Německa
ve výši - 40 (tj. snížení výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji),
může poplatník požádat o rozložení úhrady části daně z příjmů právnických osob vypočítané
podle poměru základu daně vzniklého v důsledku přemístění majetku bez změny vlastnictví
z České republiky do Itálie a Německa zjištěného souhrnně za oba státy, tj. v celkové
výši 60, k celkovému základu daně poplatníka před uplatněním položek snižujících
základ daně a položek odčitatelných od základu daně.
C. Zdanění ovládaných zahraničních společností (§ 38fa ZDP)
Ustanovení § 38fa ZDP provádí čl. 7 a 8 směrnice ATAD a zavádí pravidla pro ovládané
zahraniční společnosti (tzv. controlled foreign companies). Smyslem této úpravy je
zabránit obcházení daňové povinnosti poplatníků daně z příjmů právnických osob, kteří
jsou daňovými rezidenty České republiky, zakládáním dceřiných společností či stálých
provozoven v jurisdikcích s nízkou úrovní zdanění a následným odkláněním části příjmů
(zejména tzv. pasivních příjmů) do těchto entit tak, aby se poplatníci vyhnuli zdanění
v České republice.
V případě existence vztahu ovládající společnosti a ovládané zahraniční společnosti
(§ 38fa odst. 2 a odst. 3 ZDP) a splnění dalších podmínek stanovených zákonem (§
38fa odst. 1 písm. a) a b) ZDP) se pro účely daní z příjmů na činnost ovládané zahraniční
společnosti a nakládání s jejím majetkem, ze kterých plynou zahrnované příjmy, hledí,
jako by byly uskutečněny ovládající společností na území České republiky k okamžiku
skončení zdaňovacího období ovládané zahraniční společnosti v zahraničí. Ovládající
společnost má povinnost upravit v souladu s tím výsledek hospodaření nebo rozdíl
mezi příjmy a výdaji. Pokud by tato úprava vedla ke snížení výsledku hospodaření
nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji, tato úprava se neprovede a o částku, o kterou
by byl výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji snížen, lze snížit výsledek
hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji ve 3 bezprostředně následujících zdaňovacích
obdobích vždy do výše částky, o kterou se v daném zdaňovacím období výsledek hospodaření
nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji podle ustanovení § 38fa odst. 1 ZDP zvyšuje. Zvýšení
a snížení výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji se posuzuje vždy
jednotlivě za každou ovládanou zahraniční společnost.
V souladu s ustanovením Čl. II zákona č. 80/2019 Sb., Přechodná ustanovení, bodu
1. se ustanovení § 38fa ZDP použije ve zdaňovacích obdobích započatých ode dne 1.
4. 2019.
Otázky a odpovědi:
1. Jak se bude vykládat pojem „zdaňovací období ovládané zahraniční společnosti“
uvedený v ustanovení § 38fa odst. 1 ZDP?
Vzhledem k tomu, že se jedná o zdaňovací období ovládané zahraniční společnosti
tj. období podle zahraničních právních předpisů, bude se jednat o jakékoliv období,
za které byla v zahraničí stanovena daň.
2. Jak se určí polovina daně, která by ovládané zahraniční společnosti byla
stanovena, pokud by byla daňovým rezidentem České republiky?
Pro určení hypotetické české daňové povinnosti bude nutné nejprve všechny transakce
ovládané zahraniční společnosti stanovit v souladu s § 23 odst. 1 a 2 ZDP, tj. stanovit
výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji podle českých účetních předpisů.
Následně se provedou úpravy výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji
podle ZDP a to stejně, jako kdyby ovládaná zahraniční společnost byla českým daňovým
rezidentem. To znamená, že budou zohledněny všechny konstrukční prvky daňové povinnosti,
například daně zaplacené v zahraničí (dle podmínek příslušné smlouvy o zamezení dvojímu
zdanění mezi Českou republikou a státem zdroje), hypotetické daňové ztráty z minulých
let a jiné odčitatelné položky od základu daně nebo slevy na dani. Zdůrazňujeme,
že hypotetická česká daňová povinnost se bude stanovovat z veškerých příjmů ovládané
zahraniční společnosti, nejen ze zahrnovaných příjmů.
Z takto stanovené hypotetické české daňové povinnosti se vypočte její polovina,
která se porovná s daní obdobnou dani z příjmů právnických osob ovládané zahraniční
společnosti ve státě, jehož je daňovým rezidentem.
Na závěr upozorňujeme, že pokud bude pro účely posouzení podmínky dle ustanovení
§ 38fa odst. 1 písm. b) bod 1. ZDP vykázána daňová ztráta, a to jak z hlediska hypotetické
české daňové povinnosti, tak i daně obdobné dani z příjmů právnických osob ovládané
zahraniční společnosti ve státě, jehož je daňovým rezidentem, potom se bude uvažovat
daňová povinnost ve výši 0.
Příklady:
Hypotetická Daňová Podmínka česká daňová povinnost ve poloviny daně povinnost státě rezidenství ------------------------------------------------------------------------- 20 5 10 vs. 5 (podmínka je splněna) ------------------------------------------------------------------------- 10 -20 5 vs. 0 (podmínka je splněna) ------------------------------------------------------------------------- -10 -20 0 vs. 0 (podmínka není splněna) ------------------------------------------------------------------------- -10 20 0 vs. 20 (podmínka není splněna) ------------------------------------------------------------------------- 10 20 5 vs. 20 (podmínka není splněna) -------------------------------------------------------------------------
3. Jaký je vztah ustanovení § 38fa ZDP k ustanovení § 19 ZDP?
Dle § 38fa odst. 1 ZDP se pro účely daní z příjmů na činnost ovládané zahraniční
společnosti a nakládání s jejím majetkem, ze kterých plynou zahrnované příjmy, hledí,
jako by byly uskutečněny ovládající společností na území České republiky. Proto se
při zdanění zahrnovaných příjmů budou uplatňovat veškerá ustanovení zákona o daních
z příjmů, jako kdyby skutečným příjemcem příjmu byla ovládající společnost. Tedy
nejdříve se určí, zda jsou splněny podmínky stanovené zákonem pro aplikaci § 38fa
ZDP, poté se určí zahrnované příjmy a na tyto příjmy se použijí příslušná ustanovení
ZDP, a pokud jsou splněny např. podmínky některého z ustanovení § 19 ZDP, příjem
bude osvobozen.
Osvobození příjmů podle § 19 ZDP z logiky věci nelze uplatnit na podíly na zisku
vyplacené ovládanou zahraniční společností její ovládající společnosti v rozsahu,
ve kterém plynou z činností a nakládání s majetkem, které jsou považovány za uskutečněné
ovládající společností, a na příjem ovládající společnosti z pozbytí podílu v ovládané
zahraniční společnosti v rozsahu, ve kterém připadá na nerozdělený zisk z činnosti
ovládané zahraniční společnosti a z nakládání s jejím majetkem, na které se uplatnil
postup dle § 38fa odst. 1 ZDP, neboť tyto příjmy nejsou předmětem daně (jedná se
o příjmy už jednou zdaněné).
4. Budou výpůjční příjmy zdaňované u ovládající společnosti dle § 38fa ZDP,
ale realizované u ovládané zahraniční společnosti, považovány za výpůjční příjmy
ovládající společnosti pro účely výpočtu nadměrných výpůjčních výdajů dle § 23e ZDP?
Dle § 38fa odst. 1 ZDP se pro účely daní z příjmů na činnost ovládané zahraniční
společnosti a nakládání s jejím majetkem, ze kterých plynou zahrnované příjmy, hledí,
jako by byly uskutečněny ovládající společností na území České republiky. Z tohoto
důvodu i výpůjční příjmy zdaněné dle ustanovení § 38fa ZDP budou zahrnovány do výpočtu
nadměrných výpůjčních výdajů podle § 23e ZDP.
5. Jakým způsobem se postupuje při stanovení zahrnovaných příjmů uvedených v
ustanovení § 38fa ZDP?
Zahrnované příjmy dle § 38fa odst. 5 ZDP je nutné posoudit v kontextu ZDP (příjmy
osvobozené od daně, nezahrnované do základu daně, zdaňované v obecném základu daně,
zdaňované v samostatném základu daně). Dále k těmto příjmům, pokud to ZDP umožňuje,
se uplatní související výdaje dle ustanovení § 24 a § 25 ZDP. Při posuzování daňových
výdajů se vychází z výše výdajů (nákladů) tak, jak je deklaruje ovládaná zahraniční
společnost, které se následně posoudí dle pravidel ZDP. Obecně lze uplatnit náklady
přímé i nepřímé.
6. Budou zahrnované příjmy v podobě podílů na zisku (neosvobozené) zdaňovány
v obecném základu daně ovládající společnosti nebo budou zdaňovány v samostatném
základu daně dle § 20b ZDP?
Dle § 38fa odst. 1 ZDP se pro účely daní z příjmů na činnost ovládané zahraniční
společnosti a nakládání s jejím majetkem, ze kterých plynou zahrnované příjmy, hledí,
jako by byly uskutečněny ovládající společností na území České republiky. Ovládající
společnost by takový příjem zdaňovala v samostatném základu daně dle § 20b ZDP, proto
i tento typ zahrnovaného příjmu bude zdaňován v samostatném základu daně ovládající
společnosti.
7. Jak bude definován „okamžik uskutečnění činnosti nebo nakládání s majetkem
ovládané zahraniční společnosti“ pro potřeby aplikace ustanovení § 38fa odst. 6 ZDP?
Dle ustanovení § 38fa odst. 1 ZDP se na činnost ovládané zahraniční společnosti
a nakládání s jejím majetkem, ze kterých plynou zahrnované příjmy, hledí, jako by
byly uskutečněny ovládající společností. Okamžik uskutečnění činnosti nebo nakládání
s majetkem ovládané zahraniční společnosti se bude odvíjet zpravidla od okamžiku,
který by jako okamžik uskutečnění stanovila ovládající společnost dle pravidel českého
zákona o účetnictví (např. dle okamžiku uskutečnění účetního případu).
8. Jaký je správný postup v situacích, kdy v průběhu zdaňovacího období (kalendářní
rok) ovládající společnosti dochází ke změnám v držbě podílu v ovládané zahraniční
společnosti?
Důvodová zpráva k tomuto stanoví, že „pokud se v průběhu zdaňovacího období mění
účast daňového rezidenta České republiky na zahraničním poplatníkovi (posuzovaná
podle kritérií uvedených v odstavci 3), posuzují se jeho činnosti nebo nakládání
s majetkem jako uskutečněné daňovým rezidentem České republiky v průběhu zdaňovacího
období v rozdílném rozsahu, případně vůbec, pokud tato účast klesne pod hranice stanovené
v odstavci 3 a nejedná se tedy už o ovládanou zahraniční společnost.“ Dále je v důvodové
zprávě uvedeno, že „Objem přičítané činnosti a nakládání s majetkem se určí v poměru
podle podílu na základní kapitálu ovládané zahraniční společnosti, a to vždy podle
podílu v okamžiku uskutečnění konkrétní činnosti nebo konkrétního nakládání s majetkem
ovládané zahraniční společnosti, tedy nikoli podle podílu v okamžiku skončení zdaňovacího
období ovládané zahraniční společnosti.“
Obecně tedy platí:
- Pokud poplatník bude po celé zdaňovací období ovládající společností,
potom výše zahrnovaného příjmu bude odvozena od podílu na základním kapitálu ovládané
zahraniční společnosti v okamžiku uskutečnění konkrétní činnosti nebo nakládání s
majetkem.
- Pokud poplatník nebude po celé zdaňovací období ovládající společností,
potom výše zahrnovaného příjmu se bude zjišťovat pouze za část zdaňovacího období,
kdy byly naplněny podmínky ovládající společnosti a ovládané zahraniční společnosti.
Příklad:
Od 1. 1. do 30. 6. měla česká společnost A 40% přímý podíl na základním kapitálu
zahraniční společnosti B (žádné jiné přidružené osoby/ žádné jiné podíly na hlasovacích
právech či zisku). 1. 7. společnost A přikoupila 20% přímý podíl na základním kapitálu
zahraniční společnosti B. Při bližší analýze se ukázalo, že po této transakci společnost
B splňuje podmínky pro klasifikaci ovládané zahraniční společnosti a společnost A
podmínky pro klasifikaci ovládající společnosti, nicméně zahrnované příjmy dle ustanovení
§ 38fa odst. 5 ZDP byly realizovány pouze v období od 1. 1. do 30. 6.. Jaký je správný
postup v této situaci?
V uvedeném příkladu se do 30. 6. česká společnost A neklasifikuje jako ovládající
společnost a společnost B jako ovládaná zahraniční společnost a pravidla ustanovení
§ 38fa ZDP se tudíž neaplikují. To tedy znamená, že příjmy do té doby realizované
nebudou zahrnovány dle § 38fa ZDP do základu daně ovládající společnosti. Zahrnovanými
příjmy by byly pouze příjmy realizované od 1. 7. daného zdaňovacího období, protože
od této doby je česká společnost A klasifikována jako ovládající společnost a zahraniční
společnost B jako ovládaná zahraniční společnost dle § 38fa odst. 3 ZDP.
9. Jaký je správný postup v následující situaci: česká společnost A má 40% přímý
podíl na základním kapitálu zahraniční společnosti B. Zbylých 60% podílu na základním
kapitálu zahraniční společnosti B vlastní český daňový rezident - fyzická osoba, která
je přidruženou osobou společnosti A, přičemž společnost A má právo na 60% podíl na
zisku zahraniční společnosti B (zbylý 40% podíl na zisku patří přidružené fyzické
osobě).
Fyzická osoba je v tomto případě přidruženou osobou společnosti A dle ustanovení
§ 38fa odst. 4 ZDP. Společnost A se tak „sama nebo spolu s přidruženými osobami“
100% podílí na základním kapitálu a zároveň má „sama nebo spolu s přidruženými osobami“
právo na 100% podíl na zisku zahraniční společnosti B. Tím tedy společnost A splnila
definici ovládající společnosti dle ustanovení § 38fa odst. 2 ZDP a společnost B
definici ovládané zahraniční společnosti dle ustanovení § 38fa odst. 3 ZDP. Společnost
A bude za předpokladu splnění ostatních podmínek stanovených v ustanovení § 38fa
ZDP zdaňovat 40% zahrnovaných příjmů ovládané zahraniční společnosti B (tj. ve výši
svého podílu na základním kapitálu v ovládaného zahraniční společnosti B). Fyzická
osoba pravidlům ustanovení § 38fa ZDP nepodléhá.
10. Je možné uplatnit ustanovení § 24 odst. 2 písm. ch) ZDP na daň zaplacenou
v zahraničí jinou ovládající společností nebo ovládanou zahraniční společností v
rozsahu, ve kterém nemohla být započtena na daňovou povinnost ovládající společnosti
v souvislosti s § 38fa odst. 8 a 9 ZDP?
Ustanovení § 24 odst. 2 písm. ch) ZDP nelze aplikovat v souvislosti s daní
zaplacenou ovládanou zahraniční společností, případně s daní zaplacenou v zahraničí
jinou ovládající společností, a to z následujících důvodů:
a) nejedná se o daň zaplacenou poplatníkem, ale jinou osobou,
b) ustanovení § 24 odst. 2 písm. ch) ZDP lze uplatnit pouze na daň zaplacenou v zahraničí,
a to v rozsahu, v němž nemohla být započtena na daňovou povinnost v tuzemsku podle
§ 38f ZDP.
Obdobně to platí i pro příjem dle ustanovení § 38fa odst. 5 písm. c) ZDP (podíly
na zisku) zahrnovaný do samostatného základu daně dle § 20b ZDP.
Ustanovení § 38fa odst. 9 ZDP se sice na metodu prostého zápočtu odvolává, ale
jde pouze o využití obdobného postupu a v principu se nejedná o metodu zamezení dvojímu
zdanění ve smyslu příslušných mezinárodních smluv.
D. Řešení důsledků rozdílné právní kvalifikace (§ 23h ZDP)
Směrnice ATAD obsahuje i pravidla ochrany základu daně z příjmů právnických osob
před tzv. hybridními nesoulady. Hybridní nesoulady jsou zvláštními druhy nesouladů
mezi právními řády, které vznikají v důsledku existence hybridního prvku. V důsledku
existence tohoto hybridního prvku dojde k odlišnému posouzení určité právní skutečnosti
dvěma nebo více právními řády, přičemž v důsledku tohoto rozdílného posouzení dojde
tzv. k dvojímu odpočtu nebo k tzv. odpočtu bez zahrnutí.
V souladu s ustanovením Čl. II zákona č. 80/2019 Sb., Přechodná ustanovení, bodu
13. se ustanovení § 23h ZDP ve znění tohoto zákona použije ve zdaňovacích obdobích
započatých ode dne 1. 1. 2020.
Otázky a odpovědi:
1. Na které hybridní nesoulady se vztahuje ustanovení § 23h ZDP?
Ustanovení § 23h ZDP se týká především následujících hybridních nesouladů:
- hybridní
nesoulady vzniklé z titulu tzv. hybridních entit, které spočívající například v tom,
že určitá entita je z pohledu právního řádu České republiky považována za daňově
netransparentní entitu (je poplatníkem daně z příjmů) a z pohledu jiné jurisdikce
se jedná o daňově transparentní entitu (není poplatníkem daně z příjmů právnických
osob),
- hybridní nesoulady vzniklé z titulu tzv. hybridních finančních nástrojů, které
spočívají v tom, že finanční nástroj, a na základě toho i platby z něj plynoucí,
mají ve dvou jurisdikcích odlišnou právní kvalifikaci, a tedy i daňový režim. Typickým
příkladem je situace, kdy z pohledu právního řádu České republiky se jedná o finanční
nástroj kvalifikovaný jako dluhový, ze kterého plyne úrok snižující základ daně,
zatímco z pohledu právního řádu jiného státu se jedná o kapitálový nástroj, ze kterého
plyne podíl na zisku, který je osvobozen od daně,
- tzv. importované hybridní nesoulady,
které spočívají v tom, že se účinek hybridního nesouladu vytvořeného v zahraničí
přesune do České republiky.
Přesto nelze vyloučit, že se v praxi objeví i jiné typy hybridních nesouladů,
na které se uplatní ustanovení § 23h ZDP.
2. Co se rozumí pojmem „rozdílná právní kvalifikace právní skutečnosti“ uvedeným
v ustanovení v § 23h ZDP?
Obecně pojem „rozdílná právní kvalifikace právní skutečnosti“ zahrnuje situace,
kdy z důvodu rozdílných právních předpisů v České republice a v jiném státě je totožná
skutečnost vyhodnocena rozdílně. Rozdílné posouzení určitého finančního nástroje
a plateb z něj plynoucích nebo rozdílné posouzení daňové transparence určité entity
v různých státech jsou typickým příkladem rozdílné právní kvalifikace právní skutečnosti.
3. Jako typický příklad hybridního nesouladu je v důvodové zprávě uvedena situace,
kdy jeden stát posuzuje platbu jako daňově uznatelný výdaj a druhý jako osvobozený
příjem. Znamená to, že se ustanovení § 23h ZDP bude vztahovat i na případy, kdy český
daňový rezident vyplácí do zahraničí úrokové příjmy z finančního nástroje (má je
jako daňově uznatelný výdaj) a příjemce ze zahraničí má tento příjem osvobozený?
Hybridní nesoulady dle ustanovení § 23h ZDP se týkají pouze situací mezi přidruženými
osobami (§ 23h odst. 5 ZDP), kdy je určitá právní skutečnost posuzována v České republice
a v jiném státě rozdílně. Jinými slovy, pokud bude v jiném státě položka považována
např. za osvobozenou dividendu, zatímco Česká republika ji klasifikuje jako daňově
uznatelný finanční výdaj, pak vzniká tzv. hybridní nesoulad (tj. odlišná právní kvalifikace)
a uplatňují se pravidla dle ustanovení § 23h ZDP. V případě, kdy bude položka považována
za úrok v České republice i v druhém státě, pak se pravidla proti hybridním nesouladům
neaplikují, a to bez ohledu na to, zda je úrokový náklad v jednom státě daňově uznatelný
či zda úrokový příjem v druhém státě podléhá zdanění.
4. Jaký je vztah mezi ustanovením § 23h ZDP a ustanovením § 19 odst. 1 písm.
zi) ZDP?
Dle důvodové zprávy řeší hybridní nesoulad v podobě odpočtu bez zahrnutí v obecné
rovině nejen směrnice ATAD, ale jako zvláštní právní předpis také směrnice Rady 2011/96/EU
ze dne 30. listopadu 2011 o společném zdanění mateřských a dceřiných společností
z různých členských států, podle které nelze osvobodit u mateřské společnosti podíly
na zisku plynoucí od dceřiné společnosti, pokud má dceřiná společnost možnost snížit
o tyto podíly na zisku svůj základě daně - toto pravidlo je transponováno v § 19
odst. 1 písm. zi) ZDP. V tomto případě je nutné vycházet ze skutečnosti, že právní
úprava hybridních nesouladů podle směrnice o společném systému zdanění mateřských
a dceřiných společností z různých členských států je vůči právní úpravě obsažené
ve směrnici ATAD speciální. To znamená, že primárně se aplikuje ustanovení § 19 odst.
1 písm. zi) ZDP (případně s ním související další ustanovení § 19 ZDP). V ostatních
případech je aplikováno ustanovení § 23h ZDP.
5. Bylo by možné uvést nějakou situaci, na kterou dopadá ustanovení § 23h odst.
1 ZDP?
Ustanovení § 23h odst. 1 ZDP se uplatní v situaci, kdy dojde k tzv. dvojímu odpočtu,
neboli výdaj (nebo podobná položka) vlivem odlišné právní kvalifikace snižuje základ
daně minimálně u dvou přidružených osob a v souvislosti s tímto vícenásobným snížením
nedochází k vícenásobnému zahrnutí odpovídajícího příjmu do základu daně těchto přidružených
osob. Jako příklad lze uvést dvě přidružené entity v odlišných jurisdikcích. Každá
jurisdikce klasifikuje entitu rozdílně (netransparentní vs. transparentní). Například
Česká republika považuje entitu působící v České republice za netransparentní entitu
a rozdíl mezi výnosy a náklady zdaní. Druhá jurisdikce klasifikuje entitu působící
v České republice jako transparentní a její výnosy a náklady umožní uplatnit ve svém
daňovém teritoriu také. Dochází tak ke vzniku hybridního nesouladu v důsledku rozdílné
právní kvalifikace dané entity v obou státech.
6. Co lze považovat za výdaj nebo jinou položku snižující výsledek hospodaření
nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji dle ustanovení § 23h odst. 1 ZDP?
V souladu s ustanovením § 21h ZDP jsou u právnických osob výdajem náklady podle
právních předpisů upravující účetnictví, tj. náklady, které jsou součástí výsledku
hospodaření na ř. 10 DAP DPPO. Pojem „jiná položka snižující výsledek hospodaření“
zahrnuje zejména mimoúčetní úpravy vycházející z ustanovení § 23 odst. 3 písm. b)
a c) ZDP. Nejedná se o položky snižující základ daně dle § 20 a § 34 ZDP a slevy
na dani dle § 35 ZDP. U přidružených osob v zahraničí se jedná o obdobné položky,
které snižují základ daně bez ohledu na to, zda vycházejí z účetnictví či z mimoúčetních
úprav. V jiných státech, než je Česká republika, totiž mohou existovat jiné konstrukční
prvky základu daně, než jsou výdaje nebo položky snižující výsledek hospodaření nebo
rozdíl mezi příjmy a výdaji, které vedou ke snížení základu daně.
7. Bylo by možné uvést nějakou situaci, na kterou dopadá ustanovení § 23h odst.
2 ZDP?
Typickým příkladem uplatnění ustanovení § 23h odst. 2 ZDP je hybridní nesoulad
vzniklý z titulu tzv. hybridních finančních nástrojů mezi přidruženými osobami (§
23h odst. 5 ZDP). Jedná se například o situaci, kdy v České republice je finanční
nástroj považován za dluhový nástroj a platby s ním spojené jsou považovány za finanční
výdaje, jež jsou výdajem uplatnitelným v základu daně. Ve druhé zemi je stejný finanční
nástroj považován za kapitálový nástroj a platby v souvislosti s ním plynoucí jsou
klasifikovány jako přijaté dividendy, které nejsou v této zemi předmětem daně nebo
jsou od daně osvobozeny. V tomto případě tedy dochází k odlišné právní kvalifikaci
finančního nástroje a plateb z něj plynoucích, jejímž výsledkem je uplatnění výdajů
(nákladů) v základu daně v České republice a zároveň příjem (výnos) ve druhé zemi
není považován za zdanitelný příjem, resp. výnos podléhající zdanění. Jinými slovy
v důsledku rozdílné právní kvalifikace finančního nástroje a plateb s ním souvisejících
dochází k odpočtu výdaje bez zahrnutí souvisejícího příjmu, kde výdaj i příjem vyplývají
z dané transakce.
8. Jak vzniká tzv. importovaný hybridní nesoulad a jaká jsou kritéria pro stanovení
toho, zda je výdaj nebo jiná položka snižující výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi
příjmy a výdaji přidružené osoby zdrojem jiné položky snižující základ daně jiné
přidružené osoby ve smyslu ustanovení § 23h odst. 4 ZDP?
Importovaný hybridní nesoulad vzniká v uspořádání přidružených osob (nejčastěji
ve skupině), ve kterém se u české přidružené osoby většinou akumulují položky snižující
základ daně (úroky ze zápůjčky nebo úvěru, licenční poplatky, nájmy, náklady za služby
apod.). Tato nákladová položka se následně projeví v transakci mezi dvěma přidruženými
osobami v zahraničí a naplní podmínky hybridního nesouladu, nejčastěji tzv. odpočtu
bez zahrnutí. K uplatnění ustanovení § 23h odst. 4 ZDP dojde v situaci, kdy v zahraničí
nedošlo k odpovídající úpravě, která by hybridnímu nesouladu zabránila. V tomto případě
by tedy dle ustanovení § 23h odst. 4 ZDP u české přidružené osoby mělo dojít k odmítnutí
daňové uznatelnosti daného výdaje.
Ilustrační příklad
- Předpoklady: přidružené osoby (A, B, C, E) si mezi sebou poskytují zápůjčky.
B získá zápůjčku od A a následně poskytne zápůjčku subjektu C, které poskytne zápůjčku
subjektu E. B poskytne zápůjčku i subjektu D, nicméně to není členem skupiny a ani
osobou přidruženou.
- v zemi B uplatní poplatník 120 v základu daně úrok, který jde
do země A, kde je 120 evidováno ve výnosech a osvobozeno od daně jako dividenda -
vzniká hybridní nesoulad a dvojí nezdanění příjmů v podobě uplatnění v základu daně
(B) a osvobození od daně (A);
- v zemi C uplatní poplatník 80 v základu daně v podobě úroku ze zápůjčky (80 <
120);
- země E je jedinou jurisdikcí s anti-hybridními pravidly a poplatník zde uplatní
z titulu zápůjčky od C náklady ve výši 40 v základu daně. Ty jsou (40), stejně jako
80 ze země C, zdrojem hybridního nesouladu ve výši 120 mezi zeměmi A a B. Země C
nemá anti-hybridní pravidla, ovšem legislativa země E antihybridní pravidla obsahuje,
a proto země E zvyšuje základ daně poplatníka o 40. Děje se tak z toho důvodu, že
v ostatních zemích, ve kterých skupina působí a ze kterých se hybridní nesoulad šíří,
neobsahuje legislativa antihybridní pravidlo proti odpočtu (snížení základu daně)
bez zahrnutí (osvobození příjmů);
- poplatník země D není členem skupiny a ani přidruženou osobou, proto se jej tato
pravidla netýkají, přestože mu B poskytlo také zápůjčku;
V případě, že by měla země C v legislativě anti-hybridní pravidla, pak by země E,
vzhledem k tomu, že země C zamezí exportu hybridnímu nesouladu v částce 80 (40 od
E a 40 od C), nemusela svá anti-hybridní pravidla uplatňovat, neboť hybridnímu nesouladu
bylo zamezeno na jiné úrovni skupiny (přidružených osob) - C.
Ing. Jiří Fojtík
ředitel sekce
1) Směrnice Rady 2010/24/EU ze dne 16. března 2010 o vzájemné pomoci při vymáhání
pohledávek vyplývajících z daní, poplatků, cel a jiných opatření.
2) Směrnice Rady 2010/24/EU ze dne 16. března 2010 o vzájemné pomoci při vymáhání
pohledávek vyplývajících z daní, poplatků, cel a jiných opatření.