Cestovní ruch
V Praze se bude konat konference, pro účastníky jako část jejich programu bude prohlídka Prahy s profesionálním průvodcem. Naše firma poskytne tyto průvodcovské služby a bude je fakturovat firmě do Belgie, která si je objednala. Má se fakturovat v režimu reverse charge nebo s tuzemskou DPH 21 %?
Dále poskytujeme průvodcovské služby individuální - klient si sám vybere, co by chtěl v Praze navštívit a nebo skupinové, kdy máme předem daný okruh/objekt, kdy se tato prohlídka koná pravidelně v určitý den v týdnu a daném čase, v určeném cizím jazyce a lze si dopředu zakoupit. Je toto možné považovat za „vstupné“ na tuto pravidelnou akci a fakturovat s tuzemskou DPH i do zahraničí nebo by mělo být fakturováno v režimu reverse charge? Nepřihlíží se nějak k tomu, že se jedná o prohlídku památek na území ČR, a tedy místo plnění je v ČR?
- Článek
Rozsudek Soudního dvora Evropské unie ze dne 29. 6. 2023 ve věci C-108/22 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej versus C. sp. z o.o.
Jsme cestovní kancelář plátce DPH v CZ. Dostali jsme dva daňové doklady zabezpečení temabuildingu na Slovensku od Slovenského plátce DPH (paintball, arisoft střelnice, rafting, průvodce) a fakturu za ubytování a stravu, vše bylo pro naše klienty pro které jsme organizovali zájezd součástí zájezdu bylo ubytování, strava, a služby následné (paintball, arisoft střelnice, rafting, průvodce). Na faktuře za následné služby je uvedeno 10% DPH osvobozeno režim přenesená daňová povinnost. Služba byla provedena na území Slovenska. Faktura za ubytování a stravu byla včetně slovenské DPH. Mám za to, že faktura za ubytování a stravu vstupuje do výpočtu přirážkou § 89 zákona o DPH? Je v pořádku že faktura za služby následné (paintball, arisoft střelnice, rafting, průvodce) obsahuje režim přenesené daňové povinnosti? Pokud je faktura za následné služby v pořádku v režimu přenesené povinnosti jak zaúčtuji tuto fakturu jako cestovní službu ve vztahu k DPH § 89 zákona o DPH? Vstupuje tato faktura do výpočtu přirážkou? V případě běžného režimu DPH bych fakturu dodanil a následně udělal odpočet DPH, ale jedná se o služby které jsou z našeho pohledu součástí zájezdu § 89 zákona o DPH. Neměla by tedy celá částka faktury vstoupit do výpočtu přirážkou a já tedy dodanění a následný nárok na odpočet nedělám tak jak je tomu u běžného režimu?
- Článek
Podle § 47 zákona č. 235/2004 Sb. , o dani z přidané hodnoty (dále jen „zákon o DPH “), jsou v současné době uplatňovány v České republice tři sazby daně. Vedle základní sazby daně ve výši 21 % jsou využívány dvě snížené sazby daně, a to první snížená sazba daně ve výši 15 % a druhá snížená sazba daně ve výši 10 %. Součástí vládního návrhu zákona o konsolidaci veřejných rozpočtů je novela zákona o DPH , kterou je s účinností od 1. 1. 2024 navrhováno omezení počtu snížených sazeb daně ze dvou na jednu ve výši 12 %, a to při zachování základní sazby daně ve výši 21 %. Uvedená změna se dotkne i sazeb daně u služeb v oblasti cestovního ruchu. Za služby v oblasti cestovního ruchu jsou přitom pro účely DPH obvykle považovány zejména služby cestovních kanceláří (cestovní služba), ubytovací a stravovací služby, přeprava osob a průvodcovské služby. V článku jsou nejprve stručně shrnuta aktuálně platná základní pravidla pro stanovení sazeb daně služeb. Návazně jsou shrnuta současně platná pravidla pro uplatňování sazeb daně u jednotlivých služeb cestovního ruchu a je upozorněno na navrhované změny v této oblasti.
- Článek
Od 1. 1. 2022 nabývají účinností dílčí změny pravidel pro aplikaci zvláštního režimu pro cestovní službu, který upravuje v § 89 zákona č. 235/2004 Sb. , o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DPH “). Tyto změny byly provedeny novelou zákona o DPH , která je součástí zákona č. 343/2020 Sb. , kterým se mění některé zákony v souvislosti s implementací daňových předpisů Evropské unie a v oblasti zamezení dvojímu zdanění. Tato novela nabyla účinnosti z převážné části od 1. 9. 2020, ale změna pravidel pro aplikaci zvláštního režimu pro cestovní službu měla záměrně odloženou účinnost až od 1. 1. 2022. V článku jsou vysvětleny principy uplatnění zvláštního režimu pro cestovní službu podle § 89 zákona o DPH , který spočívá ve zdanění přirážky poskytovatele cestovní služby, s upozorněním na nejvýznamnější změny, které vyplývají ze schválené novelizace zákona o DPH s účinností od 1. 1. 2022.
- Článek
Zákon o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu (č. 159/1999 Sb.) stanoví rozdíly mezi cestovní agenturou a cestovní kanceláří, dvěma subjekty, které se nejčastěji v oblasti poskytování cestovních služeb vyskytují. Zákon také upravuje vztahy mezi zákazníkem na straně jedné a poskytovatelem cestovních služeb na straně druhé a upravuje ochranu spotřebitele v případě úpadku cestovní kanceláře.
- Článek
Dne 23. února 2011 nabyl účinnosti zákon č. 28/2011 Sb. Tento zákon novelizuje občanský zákoník, zákon o ochraně spotřebitele, zákon o mezinárodním právu soukromém a procesním a zákon o regulaci reklamy a přináší novou komplexní úpravu tzv. timesharingových smluv a smluv s timesharingem souvisejících nebo podobných. Tato novela implementuje do českého právního řádu směrnici Evropského parlamentu a Rady 2008/122/ES ze dne 14. ledna 2009 o ochraně spotřebitele ve vztahu k některým aspektům smluv o dočasném užívání ubytovacího zařízení (timeshare), o dlouhodobých rekreačních produktech, o dalším prodeji a o výměně (dále jen Druhá směrnice o timesharingu).