Dobropisy
Dodavatel č. 1 nám prováděl technické zhodnocení naší budovy. Všechny faktury jsme mu uhradili. Při přejímce byly zjištěny vady a dodavatel vystavil dobropis na částku např. 200.000 Kč na základě reklamačního protokolu. Dobropis byl splatný v listopadu loňského roku. Bohužel tyto vady z reklamace nebyl schopen odstranit a museli jsme se obrátit na jiného zhotovitele-dodavatel č.2. Veškeré doklady byly účtovány na 042-Technické zhodnocení majetku, a tudíž nevstupovaly do nákladů nebo výnosů. Dobropis vystavený dodavatelem č. 1 na částku 200 000 Kč je po splatnosti více než 180 dní. Můžeme tvořit daňově uznatelnou opravnou položku ve výši 50 %, i když o dokladu (přijatém dobropisu) nebylo účtováno ve výnosech?
Jsme česká s. r. o., vedeme účetnictví, jsme plátci DPH a pořizujeme zboží od dodavatele z EU (Německo, plátce DPH). Částku ceny zboží (v EUR) uvedenou na faktuře zahrnujeme do evidence DPH a účtujeme na příslušný nákladový účet. Přímo na faktuře za dodávku zboží jsou uvedeny platební podmínky. Dle těchto podmínek při uhradě do 14 dnů máme nárok na 3% skonto. Automaticky hradíme ve stanoveném termínu částku faktury sníženou o 3 %. Na částku skonta nám odmítá dodavatel z EU (Německo, plátce DPH) vystavit opravný daňový doklad. Takže na částku skonta nemáme žádný doklad. Jak máme postupovat po uplatnění skonta v evidenci DPH a kam účtovat částku skonta při účtování úhrady z pohledu účetnictví a daně z příjmů právnických osob?
Je správné na straně odběratele dát přijatý dobropis do 10.000 Kč včetně DPH do oddílu B3, pokud nejde o dobropis v souvislosti pohledávkami v insolvenčním řízení? Respektive, zda je/není třeba zkoumat, v jakém oddíle byl reportován doklad původní, ke kterému se dobropis vztahuje? Předpokládám, že dodavatel tento jím vystavený dobropis do 10 000 Kč, na základě kterého bude nárokovat DPH u Finančního úřadu, uvede v oddíle A5.
Firma dle smlouvy se zákazníky vystavuje dobropisy za včasné úhrady faktury, tedy skonta. Pokud vystavuji letos dobropis na skonto, kde jsou položky ve snížené sazbě daně k fakturám z loňského roku (tj. 15% sazba DPH), jaká bude sazba daně u skonta? Už 12 %, protože je DUZP dnem zaplacení faktury, nebo je to oprava podle § 43 ZDPH, kdy se použije sazba daně jako u původního dokladu?
Zákazník odstupuje od smlouvy a bude nám vracet stroje. My následně bude stroje vracet našemu dodavateli. Stroje byly pořízeny a prodány v r. 2023. Jaký je správný postup z pohledu vystavených dokumentů? Předpokládám, že zákazníkovi vystavíme dobropis za vrácené stroje v původní výši a následně nám dodavatel vystaví také dobropis v původní výši.
Účetně se tedy bude jednat o snížení výnosů r. 2024 v částce ZD dobropisu zákazníkovi a snížení nákladů r.2024 v částce ZD dobropisu od dodavatele. Jsou zde nějaká další úskalí?
Naše společnost je plátce DPH. Vystavili jsme faktury za odvedené práce dle aktuálního ceníku a odvedli DPH. Odběratel služeb nám faktury rozporoval s tím, že neakceptuje náš ceník a že chce ceny nižší. Po jednáních jsme na jeho požadavek přistoupili a vystavili dobropisy s tím, že nebudeme DPH na dobropisech požadovat po FÚ zpět (odběratel je naší spojenou osobu, která nemá nárok na odpočet DPH - § 36a). Nyní potřebujeme zaúčtovat příslušnou částku DPH jako nedaňový náklad - kam s ním? Udělat účtu 538 analytiku jako nedaňový nebo jinak?
Účtujeme zboží způsobem A. Nakupujeme zboží z EU i ze 3. zemích a domluva s dodavateli je někdy nad lidské síly. Někdy se nám stane, že obdržíme fakturu za zboží, ale po příjmu zboží na sklad zjistíme, že nám dodali kusů více či méně. Snažíme se to samozřejmě ihned řešit s dodavatelem, ale někdy to vážně nejde a nápravy faktury, dobropisu či dofakturace se bohužel nedočkáme. Mohla bych se zeptat, jak byste účetně řešili, když Vám poslali více zboží, než je na fakturováno anebo naopak, když poslali méně zboží, než je fakturováno?
Dne 26. 4. 2024 jsme obdrželi dobropis, snížení ceny za zboží (uznaná reklamace) se zdanitelným plněním 11. 12. 2023. Ještě nemáme odevzdané přiznání k dani z příjmů 2023, ale máme uzavřené sklady s inventurou a zaúčtované vše k 31. 12. 2023. Nyní nevím jak proúčtovat tento dobropis na snížení ceny o 81 000 Kč, je to na zboží, které k 31. 12. 2023 bylo vydáno ze skladu výdejkou MD 504/D 132. Jak toto proúčtovat do roku 2023 a pak následně v roce 2024?
Jsme s. r. o., plátci DPH, účtujeme způsobem B. Uzavřeli jsme s naším dodavatelem zboží „Kupní smlouvu na zboží a smlouvu o poskytnutí finančního bonusu“. Dodavatel nám dodal stroj (pro nás hmotný majetek) za 30 0000 Kč bez DPH, vystavil fakturu a splátkový kalendář na 30 měsíců na celou tuto částku. Je ujednáno, že pokud odebereme od dodavatele každý měsíc zboží ve stanovené výši, tak nám bude každý měsíc dobropisovat částku ve výši splátky, stanovené ve splátkovém kalendáři, až do celkové výše ceny stroje. Vlastnické právo ke stroji přechází na nás až po úplném zaplacení stroje. Jak účtovat pořízení stroje a v jaké výši a kdy ho zařadit do majetku? Jak účtovat jednotlivé dobropisy – minusem na účet zboží nebo pořízení majetku? Jak je to s účetními a daňovými odpisy – kdy a v jaké výši začít odpisování Pokud nesplníme výši odebraného zboží v měsíci, tak musíme v tomto měsíci splátku zaplatit a dodavatel nevystaví dobropis. Bude to mít vliv na pořizovací cenu stroje při odpisování?
Majetek je zařazen do užívání 12/2022 a zahájeno odpisování. Stroj byl opakovaně reklamován. V 12/2023 uznaná reklamace a stroj vrácen (firma nám vystavila dobropis). Bude vyrovnání oprávek danové uznatelný náklad, vyřazení 082/022, vyrovnání oprávek 541/082?
Nakoupili jsme zboží ze Švýcarska. Část zboží se bude vracet. Dodavatel má pobočku v Německu (má VAT number DE) Je v pořádku, pokud dojde ke vrácení zboží (přepraví se) do Německa, že bude vystaven dobropis ze Švýcarska?
V červnu 2023 máme stále ještě otevřené účetnictví roku 2022, přiznání k DPPO teprve budeme podávat. V květnu 2023 došlo k dohodě se zákazníkem, že mu bude dodatečně poskytnuta sleva na plnění roku 2022. Patří toto snížení výnosů do roku 2022 (účtováno přes dohadnou položku) nebo už patří do roku 2023?
Společnost v 10/2022 prodala soubor movitého majetku. Ve 4/2023 byla dodatkem snížena cena a vystaven dobropis. Zaúčtován s DUZP v 4/2023. Lze zaúčtovat časové rozlišení/dohad na snížení výnosů ještě do roku 2022 a snížit tedy účetní i daňový zisk roku 2022?, tj. v roce 2023 proúčtovat jen přes 38x? (Společnost v roce 2022 jinou transakci neměla a jedná se o významnou částku, která je nám známa před uzavřením účetního roku).
Jsme dopravní společnost, s jedním zákazníkem máme smlouvu, že pokud překročíme limit paletového centra, tak nám palety vyfakturuje, a když je vrátíme zpátky, tak nám na ně vystaví dobropis. Palety jsou zákazníka, ale při přepravě zboží zůstávají u zákazníků, kam vozíme zboží, když to překročí limit, tak nám je vyfakturuje. Jedná se o velkou částku cca 1 mil. Kč, mám ji zaúčtovat na sklad nebo na dohadné položky?
Firma A (plátce DPH OSS) provozuje e-shop a prodává zboží z ČR do Itálie (neplátcům), řešíme vrácení zboží a reklamace. Zákazník e-shopu zboží vrátí na našeho obchodního partnera (sběrné místo) v Itálii, který zboží bude shromažďovat od více zákazníků eshopu a poté bude firma A organizovat přepravu (cca 1× měsíčně). Zákazník e-shopu vrátí zboží na obchodního partnera (sběrné místo) v Itálii, vystavíme dobropis a vrátíme zákazníkovi peníze (v zákonné lhůtě). Je správné vystavit dobropis, i když zboží ještě nepřijal náš sklad v ČR? Pokud toto není správně, jaký je tedy správný postup? Vykazujeme Intrastat v obou směrech.
Náš dodavatel neoprávněně vystavil ke dni 31. 12. 2022 na naši společnost fakturu na plnění, které neproběhlo. Fakturu jsme neměli v evidenci a o chybě jsme se dozvěděli až na základě konfirmace pohledávek. V následujícím roce v měsíci dubnu nám na toto plnění vystavil opravný daňový doklad. Jakým způsobem by měla být tato faktura zaevidována v naší evidenci a ovlivní náklady v roce 2022?
Je plátce DPH povinnen na konci roku vracet DPH z přijatých neuhrazených faktur po splatnosti? Pokud ano, jakým způsobem se to provádí? Na jaký řádek v přiznání se tato částka uvádí? V případě úhrady si jej může nárokovat zpět? V jakém okamžiku? A jak se postupuje v případě, že faktura bude uhrazena jen částečně?
Z důvodu nedoplacení faktury stroje, který jsme prodali odběrateli, byl stroj odběrateli odebrán zpět. Na původní částku faktury byl v plné výši vystaven dobropis. Jelikož stroj byl cca půl roku protistranou používán a vzhledem k jedinečnosti stroje jsme vyúčtovali takto: Prosím o názor, zda je účetní postup správný. Vše je smluvně ošetřeno a obě strany s vyúčtováním souhlasí. 1. Původní faktura Stroj 100.000,- 311/604 DPH 21% 21.000,- 311/343 Celkem 121.000,- 2. Odebrání stroje zpět: A. Dobropis: Stroj -100.000,- 311/604 DPH 21% -21.000,- 311/343 B. Vyúčtování: - náhrada škody a ušlého zisku = paušální odškodnění 50.000,- - smluvní pokuta za nezaplacení 2. části pořizovací ceny = 20.000,- Celkem pokuty 70.000,- 311/644 Platby: Původní faktura a dobropis se vynulují. Odběratel dluží penále a odškodnění ve výši 70.000,-. Jelikož původní fakturu zaplatil ve výši 50.000,- je jeho aktuální dluh 20.000,-. Po úhradě dluhu 20 tis. bude vše uhrazeno a dodavateli zůstane stroj, jehož hodnota předpokládaného prodeje je max. 50 000, v případě prodeje bude vytavena nová faktura a zaúčtováno 311/600. Je tento postup účetně správný?
Jsem OSVČ, plátce DPH, vedu daňovou evidenci. V září 2022 jsem vystavil odběrateli na Slovensko (plátce DPH) fakturu za zboží. Teď mi zboží vrací a budu vystavovat opravný daňový doklad (dobropis) teď v prosinci 2022. Mám ho vystavit v rekapitulaci CZK s kurzem EUR v původně vystavené faktuře, tedy září? A jak pak v souhrném hlášení- tam se dává záporná částka? DPH přiznávám měsíčně. V peněžním deníku dám přepočet EUR na CZK jakým kurzem?
Jsem fyzická osoba podnikající a vedu účetní evidenci. Ve 3. čtvrtletí jsem dávala do přiznání DPH a kontrolní hlášení fakturu o namontování vrat do příjmu. Nyní ve 4. čtvrtletí vrata zákazník vrací a já budu vystavovat dobropis, nebo opravný daňový doklad? A budu dávat do kontrolního hlášení datum v den, kdy budu dobropis či opravný daňový doklad vystavovat a nebo bude datum kontrolního hlášení té původní faktury vydané?