Leasing
Od r. 2024 platí limit pro uplatnění DPH na vstupu při nákupu osobního automobilu 420 tis. (z hodnoty 2 mil.) a limit pro daňové odpisy tohoto vozidla 2 mil. Je v souvislosti s tím také nějaké omezení v případě finančního či operativního leasingu?
Česká s. r. o. je plátce DPH. Máme fakturu na ojeté auto, částka 1 040 000 Kč. úhrada dle kupní smlouvy: 220 000 Kč v hotovosti 300 000 Kč bankovním převodem (už bylo převedeno, vidím v bance) zbývajících 520 000 Kč je leasing (= Česká spořitelna to zaplatí na základě leasingové smlouvy). Zaúčtovala jsem fakturu na 1 040 000 Kč, DPH dle faktury něco přes 180 000 Kč. Můžeme uplatnit cele DPH?
Auto je z poloviny majetkem České spořitelny. Zaúčtovala jsem zařazení do užívání, ale to bych asi taky neměla, když to není ještě majetek firmy, jen napůl, takže to mám nechat na 042 a po skončení leasingu dám na 022? A k odpisům jsem si vyžádala od klienta ještě leasingovou smlouvu. Měla bych zaúčtovat úvěr a vlastně úhradu faktury (těch 520 000 Kč) a zároveň závazek, který bude klient splácet = jednotlivé splátky dle splátkového kalendáře a tam je taky DPH a celková částka je samozřejmě vyšší než těch 520 000 Kč, je to asi 575 000 Kč. Jak to celé provést v účetnictví a můžu si nárokovat celou DPH?
Finanční leasing pořízen 13. 9. 2022. PC nákladního automobilu dle fin. leas. byla 1.643.000 + DPH (+ pojištění). Nyní k 26. 2. 2024 ukončen. Pokud správně počítám zůstatková cena je 913.919 Kč. Odkupní cena byla stanovena na 1.070.248 Kč. Není splněna podmínka minimálního trvání leasingu, ale je splněna podmínka, že kupní cena není nižší než zůstatková. V tomto případě mi tedy veškeré časově rozlišené splátky zůstávají v nákladech a žádné úpravy se neprovádí, ani s ohledem na DPH. Nákladní automobil zahrnu do majetku za 1.070.248 Kč + DPH a následně prodám za smluvenou cenu.
Jsme česká s. r. o., plátci DPH, a dne 14. 11. 2007 jsme pořídili do firmy osobní vůz, který jsme pořídili formou finančního leasingu. DPH nebylo z ceny vozu nárokováno (ani nikdy později a ani ze splátkového kalendáře), protože tehdejší zákon o DPH nám neumožňoval nárokování DPH z ceny osobního auta. Finanční leasing skončil dne 7. 11. 2011 a následně po skončení leasingu jsme toto auto odkoupili za cenu 1 190 Kč, stali se tak vlastníkem a zařadili ho do majetku firmy. Letošní rok bychom chtěli tento automobil prodat. Měli bychom k prodejní ceně ve výši 40 000 Kč eště připočíst DPH 21 % a prodat ho za celkovou cenu 48 400 Kč nebo tento prodej je od DPH osvobozen, protože jsme si DPH nemohli nárokovat?
- Článek
Komplexní pojetí leasingu je z účetního a daňového hlediska velmi pestré a zajímavé, proto je vhodné zaměřit se na ucelený pohled leasingu a podrobně rozebrat jeho důležité aspekty. V této části se zaměříme na charakteristiku druhů leasingu a na obsah a náležitosti leasingové smlouvy.
Právnická osoba pořizuje osobní automobily za účelem jejich dalšího pronájmu formou operativního leasingu. Bude i pro tyto firmy platit limit odpočtu DPH po 1. 1. 2024?
- Článek
Nová česká účetní legislativa, očekávaná od 1. 1. 2024, a následně i nový zákon o účetnictví , plánovaný od 1. 1. 2025, přinášejí významné změny zejména ve vymezení čistého obratu, zavedení funkční měny, ale také zrušení Českých účetních standardů a aktivaci finančního i operativního leasingu. Víte o všech těchto změnách? I o změně způsobu tvorby a rozpouštění rezerv? To vše se dozvíte v následujícím příspěvku!
Daňový subjekt, plátce DPH, odkoupil vůz, který si před tím od stejného dodavatele pronajímal za pravidelně se opakující výši nájemného. V kupní smlouvě není uvedená daňová zůstatková cena, není tedy vidět splnění § 25 odst. 5 písm. a) zákona o daních z příjmů, že kupní cena není nižší než hypotetická (fiktivní) daňová zůstatková cena předmětného hmotného majetku po rovnoměrných odpisech za dobu užívání (nájmu). Jak v takovém případě postupovat, co požadovat po dodavateli, aby byly splněny zákonné povinnosti pro co možná nejlepší daňovou optimalizaci? A jak by se postupovalo v případě, kdyby nebyl splněn § 25 odst. 5 písm. a) zákona o daních z příjmů?
- Článek
V následujícím příspěvku bychom rozebrali základní aspekty finančního a operativního leasingu zejména z daňového, ale i právního a účetního hlediska. Z pohledu daně z příjmů je finanční leasing upraven v § 21d zákona č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP “). Finančním leasingem se pro účely daně z příjmů rozumí přenechání hmotného majetku vlastníkem k užití uživateli za úplatu, a to za v této úpravě stanovených podmínek. To znamená, že pokud má jít o finanční leasing, musí se jednat o přenechání hmotného majetku, nikoliv nehmotného. Co se rozumí hmotným majetkem, je vymezeno v § 26 ZDP , platí tedy, že pokud přenechaný majetek nebude majetkem výslovně uvedeným v § 26 odst. 2 ZDP , nejedná se o finanční leasing – ten se pro účely ZDP vztahuje pouze na hmotný majetek odpisovaný podle ZDP , nikoliv na majetek, který není hmotným majetkem, a nikoliv na majetek, který není odpisován podle ZDP . Uvedenou novelou byl dále jako související a navazující úprava do § 21d ZDP doplněn nový odst. 6, na základě kterého finančním leasingem není přenechání hmotného majetku vyloučeného z odpisování.
Společnost s r. o., plátce DPH, koupila v 1/2009 nový automobil na leasing. DPH nebylo z žádné leasingové splátky uplatněno. V 1/2014 zaúčtována faktura přijatá od leasingové společnosti za automobil ve výši 1210 Kč (DPH ve výši 210 Kč) bylo uplatněno. Nyní budeme automobil prodávat. Musím fakturu vystavit s DPH nebo bez DPH, na jakých řádcích přiznání k DPH tento prodej bude promítnut, popř. jaký oddíl KH?
Společnost s.r.o., plátce DPH pořídila v roce 2020 auto na leasing z Rakouska. V překladu smlouvy je napsáno 6 × 500 EUR akontace od 16. 3 .2020 a 48 leasingových splátek od 1. 4. 2020. Jak v tomto případě postupovat s účtováním leasingu, když je doba splácení kratší než 54 měsíců? Nebo lze to považovat za splnění podmínek?
Společnost s ručením omezeným, plátce DPH, chce předčasně splatit finanční leasing (chybí posledních 10 splátek z 54) na tahač a následně jej prodat. Pokud bude dodržena podmínka, že kupní cena bude vyšší než daňová zůstatková cena při rovnoměrném odepisování, mohu tedy veškeré náklady v předchozích letech nechat v nákladech? Jak postupovat v případě nákladů v letošním roce? Po odkupu je nutné tahač zařadit do majetku, ale lze ihned prodat? Popřípadě za jakých podmínek?
Fyzická osoba, plátce DPH vedoucí daňovou evidenci, pořídil v listopadu 2021 nákladní automobil za 1 000 000 Kč a ten zařadil do obchodního majetku. V daňovém přiznání v roce 2021 si neuplatnil odpisy. V únoru 2022 prodal tento automobil leasingové společnosti a na ten samý automobil uzavřel s leasingovou společností smlouvu o finančním leasingu. Je zůstatková cena takto prodaného automobilu daňově uznatelným výdajem?
- Článek
Rozsudek Soudního dvora Evropské unie ze dne 29. 9. 2022 ve věci C 235/21 Raiffeisen Leasing
- Článek
Oblast finanční leasingu je dobře známa. Jedná se o dlouhodobou smlouvu o pořízení stálých aktiv – nejčastěji aut a výrobních zařízení. Pořizovatel je nejprve několik let pouhým uživatelem věci, za což platí poskytovateli (vlastníkovi) v měsíčních splátkách nejen „nájemné“, ale postupně hradí i pořizovací cenu dané věci a zisk. Takže posléze je vlastnické právo na uživatele převedeno pouze za malou zbytkovou cenu či zcela bezúplatně. Vyskytuje se v několika variantách, přičemž aktuálně nabývá na významu tzv. zpětný finanční leasing vlastního majetku uživatele. Je do určité míry náhradou „drahých“ úvěrů, zároveň u něj nedávno došlo k významné změně v přístupu k DPH.
S.r.o. plátce DPH si v 04/2021 pořídila automobil na leasing. Leasingová společnost vystavila fakturu na celou částku hodnoty vozu (600 tis. + DPH) a tato faktura byla postupně hrazena měsíčními splátkami (odpočet DPH byl uplatněn již na začátku, měsíční splátky DPH neobsahovaly, vedle ještě bylo hrazeno pojistné). Vůz byl v 04/2022 zničen (shořel) a leasing. společnost vystavila v 11/2022 s.r.o. opravný daňový doklad na zbytek neuhrazené faktury (270 tis. + DPH). Leasing. společnost uplatnila náhradu své škody (270 tis. Kč) u pojišťovny (pojišťovna jim proplatila 260 tis. Kč) a zároveń leas. spol. prodala vrak vozu za 275 tis. Kč. Leas. společnost rozdíl mezi škodou a výnosem z prodeje vraku (5 tis. Kč) a přijatou náhradu škody od pojišťovny (260 tis. Kč) přefakturovala s.r.o. formou dobropisu - dobropis je na celkovou částku 265 tis. Kč (DPH tam není) a bude s.r.o. proplacen. Předpokládám, že do daň. nákladů mohu dát pouze poměrnou část splátek přidajících na období mezi začátkem leasing. smlouvy a vystavením ODD, zároveň ODD započtu s přijatou fakturou na předmět leasingu a ta tím pádem bude celá uhrazená. Zbytek zaplacené částky půjde do nedaňových nákladů. Jak mám ale naložit s přijatým dobropisem na to pojistné plnění a rozdíl mezi škodou a výnosem z prodeje vraku? Bude to pro s.r.o. zdanitelný příjem?
Společnost s ručením omezeným má majetek na leasing. Tento majetek začala podnajímat své sesterské společnosti, avšak si nevyžádala souhlas leasingové společnosti. Bude z pohledu daní, toto nájemné u obou společností daňově uznatelné ?
- Článek
V následujícím článku je nejprve vysvětleno základní vymezení finančního leasingu pro účely DPH, a to ve srovnání s operativním leasingem, a to z hlediska povinnosti přiznat daň, základu daně a jeho oprav, sazeb daně a odpočtu daně. Návazně jsou vysvětlena aktuálně platná pravidla pro uplatňování DPH při poskytnutí zpětného finančního leasingu.
OSVČ, plátce DPH, si 22. 12. 2021 zakoupil osobní auto na leasing. Zápis auta do registru vozidel se uskutečnil 3. 1. 2022. V únoru 2022 byla leasingová smlouva změněna na úvěrovou smlouvu. Na co si u takto pořízeného vozidla dát pozor? Auto bylo zařazeno do používání k 3. 1. 2022 a do majetku v únoru, po změně smlouvy. Jak se bude postupovat při odpisu tohoto vozidla?
Firma SRO uzavřela v roce 2010 s leasingovou společností smlouvu na správu vozového parku – owner plan. Měsíční cena této služby byla stanovena na základě kalkulace jednotlivých položek – specifikace služby: údržba vozu, výměny pneumatik, platby dálniční známky a povinného ručení. Nejedná se o leasing, jedná se o správu automobilu, jehož vlastníkem je od roku 2010 firma SRO. V roce 2022 byla smlouva na správu vozového parku ukončena. Leasingová společnost vystavila opravný daňový doklad - dobropis: zúčtování předpokládaných nákladů na vozidlo proti reálným nákladům za období let 2010 až 2021. Firmě SRO bude vracet částku 250 000 Kč. Lze tuto částku zaúčtovat jako položku snižující daňové náklady do účetnictví v roce 2021? Ovlivní to výši dani z příjmu právnických osob 2021. Od leasingové společnosti není k dispozici rozpis snížení nákladů za jednotlivé roky.