Pohonné hmoty
Jsme s.r.o., plátce DPH a zaměstnanec výjimečně natankoval PHM do služebního vozidla v zahraničí (firma je u rakouských hranic). Jednalo se o krátkou služební cestu. Dle mého je možné celý doklad vč. rakouské DPH zaúčtovat do daňových nákladů, do přiznání DPH nevstupuje (nebudeme dělat reverse charge). Je to tak?
- Článek
Stejně jako krajský soud a žalovaný, nemá ani Nejvyšší správní soud pochybnosti o tom, že zaměstnanci stěžovatelky vykonávali práce, při nichž docházelo ke spotřebě pohonných hmot. Jak ale výstižně uvedl krajský soud, pro splnění hmotněprávních podmínek pro vznik nároku na odpočet DPH nestačí prokázat, že se uskutečnily nějaké pracovní cesty a stěžovatelka vynaložila nějaké náklady na nákup pohonných hmot. Stěžovatelka měla konkrétně prokázat kdy, kam a proč vozidla jezdila, jaký druh pohonných hmot v jaké nákupní ceně a v jakém množství, při použití kterého vozidla, či pracovního nástroje (hladičky, vibrační lišty, elektrocentrály, vysoušeče, horkovzdušné ventilátory, frézy apod.), byl spotřebován a tyto skutečnosti spojit s konkrétním daňovým dokladem, na jehož základě uplatnila nárok na odpočet DPH. Jednoduše řečeno, bylo třeba, aby stěžovatelka propojila nákup pohonných hmot a jejich spotřebu při konkrétních pracovních cestách či při konkrétní pracovní činnosti; to se jí nepodařilo. Jistě není třeba trvat na tom, aby stěžovatelka prokázala spotřebu konkrétního litru pohonných hmot; takový požadavek by byl přehnaný. Stěžovatelka však byla povinna prokázat, kdy a kam konkrétně jela, za jakým účelem (v rámci uskutečňování konkrétního zdanitelného plnění), jaké palivo (v jaké nákupní ceně) při tom spotřebovala a v jakém množství. To spolehlivě neprokázala. Při prokazování těchto skutečností lze tolerovat určitou míru nepřesností, které nezbytně v reálných podmínkách vznikají; ovšem stěžovatelka požadované informace dokládala pouze v obecně rovině (například v předložené knize jízd uvedla cíl cesty jako „pracovní schůzka“, „servis“, „nákup zboží“ apod.).
Firma poskytuje auta zaměstnancům pro firemní i soukromé účely. Zaměstnanci je do mzdy přidán nepeněžní příjem ve výši 1 % z hodnoty vozidla. PHM se zaměstnancům fakturují. Náklady na opravy, náhradní díly atd. se krátí v poměru 80 % ku 20 %. Jak postupovat v případě AD blue, které je součást PHM, ale není zaměstnancům fakturováno? Má být také kráceno DPH na vstupu, jako je tomu u oprav atd.?
Společnost s r. o. (plátce DPH) zakoupila skútr v pořizovací ceně bez DPH za 68 800 Kč. Skútr bude využíván výhradně pro ekonomickou činnost a bude využíván více než 1 rok, ale protože se jedná o majetek do 80 000 Kč? nebude účetně a daňově odpisován, ale celá pořizovací cena se zaúčtuje přímo do nákladů roku 2024? Bude si moci společnost uplatňovat paušální výdaj na dopravu za rok 2024, a pokud ano, předpokládám, že si bude moci uplatnit paušál pouze v měsících, kdy bude skútr využíván pro ekonomickou činnost, to znamená, že např. v období listopad, prosinec (zimní období) se paušál nebude moci uplatnit. Paušál na dopravu se bude moci uplatnit nejdříve za měsíc červen 2024, byl zakoupen 28. 5. 2024. Spotřeba PHM by byla nedaňovým nákladem, ale DPH z nákupu PHM si společnost bude moci uplatňovat, opět za předpokladu využití paušálního výdaje na dopravu. K provozování skútru je třeba zakoupení např. helmy, oblečení, brýle, rukavice, předpokládám, že tyto náklady budou daňově uznatelnými náklady.
Jak je to v následujících případech používání služebního vozidla zaměstnance:
1. Započtení 1 % vozidla do příjmů: bude hodnota uvedená v účetnictví, pokud byla DPH, pak včetně DPH a včetně ostatní pořiz. nákladů a nákladů za přepis vozidla, za podmínky, že tyto náklady jsou zahrnuty do pořizovací účetní hodnoty?
2. Technický průkaz služebního vozidla neobsahuje údaj o spotřebě, jak doložit nebo jaký způsob výpočtu použít?
3. Pohonné hmoty: hodnota PHM spotřebovaných zaměstnancem, které bude společnosti platit, nebo bude jeho benefitem, pokud platit nebude/musí být stanovena dle dokladů za pořízení v daném měsíci, nebo je možné použít vyhláškovou cenu PHM a pracovat s ní při výpočtu i při odvodu DPH dokladem o použití?
V osvědčení o registraci vozidla, 2. strana, oddíl V.8, je uveden údaj "Spotřeba paliva (g.km / L.100 km) 169/7.4. Při výpočtu Náhrady výdajů za spotřebované pohonné hmoty použijeme hodnotu 7,4 jako hodnotu spotřeby použitého vozidla × počet kilometrů ujetých vozidlem na pracovní cestě × cena PHM?
Jak zaúčtovat poukázku na pohonné hmoty při nákupu počítače? V textu na faktuře u zboží je napsáno: „Při zakoupení tohoto výrobku obdržíte za 1 Kč produkt: Poukázka XXX v hodnotě 200 Kč“. Na faktuře je vyfakturována částka 1,00 Kč, DPH 12% ve výši 0,12 Kč a částka celkem 1,12 Kč. Jak mám zaúčtovat nákup za 1,12 Kč a jak poukázku 200 Kč a následný nákup, v tomto případě pohonné hmoty do služebního vozu?
Bude se část vrácené spotřební daně z pohonných hmot spotřebovaných v zemědělství zdaňovat jako příjem v § 7 ZDP?
Společnost s r. o. uplatňovala v roce 2023 paušál na dopravu u automobilů pořízených na úvěr. V technickém průkazu je společnost vedena jako provozovatel, nikoliv vlastník. Předpokládám, že paušál by byl uplatněn nesprávně. V případě automobilu na úvěr toto řešení využít nelze. Paušál na 3 auta je ve výši 150.000 Kč, nedaňové náklady v roce 2023 na PHM 164.000 Kč vč. DPH. DPH nebyla uplatňována. Lze zpětně použít PHM jako daňový náklad – zaúčtovat daňově s tím, že se do nákladů dá celá částka včetně DPH – DPH by se tedy po celý rok u PHM neuplatňovala? Lze použít celou částku do nákladů vč. DPH?
Jednatel (smlouva o jednatelství) a společník firmy je každoročně zván svým významným obchodním partnerem na tří denní lyžování do Alp (jedná se o setkání všech významných obchodní partnerů společnosti- cca 50 osob). Ubytování a veškerou útratu má hrazenou obchodním partnerem. Jediným výdajem jednatele je doprava (firemním automobilem) na místo a s tím související výdaje - benzín + dálniční známky. Tyto výdaje platil jednatel firemní kartou. Je možné je zaúčtovat jako daňově uznatelné výdaje?
Zaměstnanec používá vozidlo pro služební i soukromé účely, je mu dodaňováno 1 % z hodnoty vozidla do mzdy, PHM platí dle ujetých km. Zaměstnavatel používá tento způsob výpočtu: ze zaplacené PHM za měsíc si určí si cenu za 1l. Vypočítá spotřebu ujetých služebních km, dle TP 3. údaj, navýšenou o 20 %. Služební navýšenou spotřebu vynásobí cenou PHM a odečte od celkové nákupní ceny PHM. A výslednou částku (PHM celkem - PHM služební navýšenou o 20 %) dá k úhradě zaměstnanci. Je tento postup v pořádku?
Zaměstnavatel umožňuje některým zaměstnancům používat služební vozidlo i k jejich soukromým účelům. PHM spotřebované pro soukromé účely dosud zaměstnanci hradili (měsíčně srážkou ze mzdy), nyní by chtěl tyto PHM zaměstnavatel poskytnout jako další benefit.
1. Bude se z pohledu zaměstnavatele jednat o daňový náklad podle § 24 odst. 2 písm. j) bod 4?
2. U zaměstnance bychom tento nepeněžní benefit dodaňovali – jak správně stanovit hodnotu PHM spotřebovaných soukromě? Je možné pro výpočet použít např. metodiku stejnou jako pro výpočet náhrady výdajů za PHM při užití vlastního vozidla zaměstnance pro pracovní účely?
Z ustanovení § 25 odst. 1 písm. x) ZDP vyplývá, že za výdaje (náklady) vynaložené k dosažení, zajištění a udržení příjmů nelze uznat u vozidla, u kterého poplatník uplatní paušální výdaje na dopravu, mimo jiné, výdaje (náklady) na spotřebované pohonné hmoty. Patří mezi pohonné hmoty Ad Blue nebo různá aditiva, přídavná do pohonných hmot a je nutné je z daňově uznatelných výdajů (nákladů) vylučovat?
Řešíme problematiku účtování dokladů za PHM u právnických osob. V průběhu roku doklady za PHM účtujeme standardně do nákladů na účet 501. Abychom byli schopni kontrolovat spotřebu PHM, požadujeme, aby se tankovalo do plné nádrže. Je v pořádku, když doklad za PHM zaúčtujeme do nákladů i při tankování na konci roku?
Společnost ABC s.r.o. vlastnila automobil. Tento automobil za obvyklou cenu v 03/2023 odkoupil jednatel a zároveň společník této společnosti. Chce jej používat pro soukromé účely (nebude sloužit k podnikání).
Tato osoba má ještě jednu společnost XYZ s.r.o (kde je také společník a jednatel) a zároveň je zde zaměstnaný. Uvažuje, že by toto koupené auto používal pro firmu XYZ s.r.o. pro účely výdajů na pracovní cesty ve výši sazbu základní náhrady a dále náhrady výdajů za spotřebované hmoty za 1 km soukromým vozidlem pro zaměstnance. Může použít pro tyto účely jak základní náhradu, tak náhradu za PHM? Nevadí, že auto kdysi bylo v obchodním majetku společnosti ABC, jde mi o § 24/2k/3?
Provádíme výpočet cestovních náhrad pro zaměstnance, který je vysílán na služební cestu do Německa. Náhrady za ubytování, stravné a kapesné jsou v EUR měně. V korunách jsou vypočítávány náhrady za PHM při použití soukromého vozidla jak v České republice, tak v Německu, z důvodu nedoložení dokladu o ceně PHM v dané zemi.
Zaměstnanec si přeje vyplácet cestovní náhrady mimo mzdu v obou měnách - část v českých korunách, část v eurech. Je tato praxe v souladu s aktuálními právními předpisy?
Může si živnostník dávat do nákladů účtenky za pohonné hmoty za svoje auto? Auto nebylo koupené na IČ.
Firma vlastní FVE s baterií, kterou využívá jako zdroj energie pro provoz haly firmy. Nyní nechá zabudovat wallboxy pro nabíjení firemních elektromobilů. Je to pro ni výhodné, protože je bude dobíjet ze své vyrobené elektřiny. Někteří zaměstnanci budou využívat elektromobil i pro soukromé účely. Z pořízení FVE u elektromobilů bylo uplatněno DPH. Jakým způsobem řešit dodanění spotřebované elektřiny pro soukromé cesty zaměstnance z pohledu DPH a dodanění do mzdy (či srážky ze mzdy)? Tzn. nevíme jakou metodikou máme použít pro vypočet ceny námi vyrobené elektřiny, kterou máme přeúčtovat (dodanit) zaměstnanci za jeho soukromé kilometry. Z knihy jízd např. poznáme, že 20 kwh bylo ujeto za rok u 1 zaměstnance pro soukromé účely. Přemýšlíme, zda vzít v úvahu nějakou průměrnou cenu na burze elektřiny, nebo cenu z vyhlášky pro cestovní náhrady platnou ke dni vyúčtování, nebo můžeme vzít cenu výkupu přebytku elektřiny, která je výrazně nižší apod. Při pořízení FVE bylo odečteno DPH, tzn. předpokládáme, že budeme muset odvést DPH za využití elektřiny pro soukromé účely zaměstnance?
Společnost pořídila větší množství elektromobilů (vice jak deset), přičemž při jejich dobíjení mohou nastat následující situace:
1) Dobíjení elektroaut na veřejných čerpacích/dobíjecích stanicích – není problém, známá cena i množství dobité elektrické energie.
2) Dobíjení elektroaut na dobíjecích stanicích ve vlastnictví společnosti – problémem je, že fakturovaná cena za elektrickou energii je známá se zpožděním a při různých typech tarifů přes den není možné přesně určit cenu této elektrické energie. Nicméně odvody DPH (jestliže je vozidlo použito pro soukromé účely) je nutné kalkulovat měsíčně, stejně tak jako nepeněžní příjem zaměstnance. Jak postupovat – je možné využít ceny stanovené vyhláškou MPSV – tzn. plošně pro všechny zaměstnance – těchto aut přibývá. Jaká jsou rizika tohoto postupu?
3) Dobíjení elektroaut na u zaměstnance doma – problémem je, že fakturovaná cena za elektrickou energii je známá se zpožděním, zaměstnanec ani mzdové oddělení se nemusí správně zorientovat v předložených dokladech. Je možné použít ceny stanovené vyhláškou MPSV? Jaká jsou rizika?
4) Dobíjení / tankování auta v zahraničí - cena pohonných hmot totiž vychází z průměrné částky. Takže i když zaměstnanec jel na zahraniční pracovní cestu, tak vyšší cena pohonných hmot/el. energie ovlivní průměrnou cenu. Navíc u čerpání v zahraničí není možné odečíst DPH na vstupu. Může společnost uplatnit z částky takto spotřebovaných pohonných hmot / elektřiny českou DPH na výstupu? Jak postupovat, jede-li zaměstnanec na dovolenou služebním autem a čerpá v zahraničí? Nechceme dělat výjimky a systém zaměstnaci automaticky vypočte průměrnou cenu pohonných hmot a na základě průměrné spotřeby částku k úhradě. Jaká jsou rizika tohoto postupu?
Dále bych zdůraznil, že zaměstnanci mají osobní automobily k dispozici i pro osobní užívání. Zaměstnancům se přidaňuje 1% resp. 0,5% vstupní ceny osobního automobilu / elektromobilu. Přefakturovávají se jim pohonné hmoty a problémy jsou zejména s přefakturací el. energie, která musí být fakturována zaměstnancům měsíčně (společnost je měsíční plátce DPH) a dále s čerpáním / dobíjením v zahraničí.
Jednatel s. r. o., které je plátcem DPH, chce s ohledem na cenu PHM jezdit nakupovat benzín do osobního vozu do Polska, jelikož to tam nemá daleko. Řidič vždy bude mít paragon o tankování ve zlotých.
1) Jak to bude z pohledu DPH - předpokládám, že se nebude dělat na tyto doklady reverse Charge?
2) Kurz pro přepočet si s. r. o. může stanovit denní nebo pevný dle ČNB?
3) když pojede jednatel tankovat do Polska, tak si musí udělat cestovní příkaz a následně jej vyúčtovat?
4) Bude tato cesta považována jako daňový náklad pro s. r. o., když jede natankovat levnější benzín?
5) Bude celý doklad z tohoto tankování po přepočtu kurzem daňově uznatelným výdajem?