Provozní náklady

Firmě s. r. o., plátce DPH, která prodává vozy do Německa, u jednoho vozu nebyl uznán odpočet DPH. V přiznání k DPH vznikl nadměrný odpočet ve výši 1 mil. korun a tento nadměrný odpočet nebyl uznán a uhrazen firmě na bankovní účet. Došlo k tomu, že firma si najala právníka a dohadovala se s FÚ a prokazovala, že na tento nadměrný odpočet má nárok. Došlo i k soudům a následně až k ústavní stížnosti, která byla odmítnuta, vždy bylo sděleno, že jsme měli nebo mohli vědět, že se plněním uplatňovaným ke vzniku daného nároku podílíme na podvodu na DPH. Toto vše trvalo celkem 10 let. Usnesení o odmítnutí kasační stížnosti přišlo v září 2024. Je možno nyní tuto částku dát do daňových nákladů, nebo jak správně v tomto případě postupovat? A na jaký účet výši neuznané DPH správně zaúčtovat? 
Vydáno: 14. 10. 2024
Obdrželi jsme rozhodnutí o poskytnutí dotace. Dotace je neinvestiční a bude pokrývat provozní, většinou mzdové náklady. Dotace bude pokrývat náklady ve 3 účetních obdobích. Prosím o potvrzení správného účtování 1) rozhodnutí o poskytnutí dotace MD 378/D 346 na celou částku dotace, 2) průběžná úhrada MD 221/D 378 tak, jak budou úhrady přicházet, 3) vyúčtování dotace v daném účetní období pouze ve výši odpovídající nákladům MD 346/D 648. To znamená, že pokud je celková výše dotace 5 mil. Kč a v prvním roce budou provozní náklady, které dotace kryje, pouze např 1 mil. Kč, který nebude ve stejném roce uhrazen, tak výsledek k rozvahovému dni bude: výnosy 1 mil. Kč, zůstatek účtu 346 -4mil. Kč, zůstatek účtu 378 5 mil. Kč?
Vydáno: 15. 08. 2024
  • Článek
Jedná se o daňovou (ne)uznatelnost nákladů za pronájem bytu a nákladů za energie a služby s tím spojené. Stavební firma A má od října 2022 pronajatý byt 2+1, který by měl sloužit k ubytování pracovníků subdodavatele (na pracovní cestě). Jako subdodavatel pro ně měla od října 2022 pracovat firma (B), která zaměstnává Ukrajince. A tito Ukrajinci měli v tom bytě bydlet. Úhradu za nájem bytu, energie a služby s tím spojené bude hradit firma A. Ve smlouvě se subdodavatelem to není nijak ošetřeno. V nájemní smlouvě není uvedeno, že byt bude sloužit pro ubytování pracovníků subdodavatele na pracovní cestě. Ale firma B začala pracovat až od listopadu, takže v říjnu v tom bytě nikdo nebydlel, a v listopadu a prosinci jeden člověk (místo původně domluvených dvou). Co se týká roku 2023 tak bude byt minimálně leden, únor prázdný. Nájem bude i do budoucna hradit stále firma A. Mám k tomu dotaz: - V měsíci, kdy tam bydlí pracovníci subdodavatele, můžu dát nájem + úhradu za služby a energie do daňově uznaných nákladů u firmy A (i když to nemáme ve smlouvě se subdodavatelem ošetřeno)? - V měsíci, kdy tam nikdo nebydlí, tak lze nájem + úhrady za paušální služby dát do daňově uznaných nákladů u firmy A?
Vydáno: 10. 05. 2023
  • Článek
V druhém pokračování seriálu o pečovatelské službě (poznámka redakce: první díl seriálu najdete v časopisu UNES č. 7–8/2018 na s. 9) se zaměříme na zajištění stravování v rámci poskytování tohoto druhu sociální služby v terénní formě. Tuto problematiku zhodnotíme základně jak z pohledu legislativního, tak především z pohledu nákladovosti a hospodaření s veřejnými prostředky.
Vydáno: 03. 09. 2018
  • Článek
V souvislosti s přestavbou, která je jednoznačně technickým zhodnocením, nastávají situace, kdy musí být zajištěn náhradní provoz. Příklady: kanceláře se přestavují, personál je přemístěn do náhradních prostor, kde se platí nájemné; přestavba dojírny – půjčí se náhradní pojízdná strojní dojírna za nájemné. Domníváme se, že tyto náklady nevstupují do hodnoty technického zhodnocení, i když se jedná o související náklady.