Rejstřík obchodní
Obchodní rejstřík přes datovou schránku vyzval s. r. o. k doložení účetní závěrky do obchodního rejstříku do sbírky listin. Ovšem jediný jednatel a společník vůbech nechodí do datové schránky, takže na to nereagoval a z moci úřední soud tuto firmu zrušil a vymazal z obchodního rejstříku, prostě už neexistuje. Ovšem v neexistující firmě zůstal majetek - auta, budovy má i účet atd. Jak se má postupovat z hlediska daní a účetnictví? V podstatě toto s. r. o. už by nemělo podávat žádné daňové přiznání. Navíc s. r. o. je plátcem DPH a už nemůže podat přiznání, neboť má zrušenou datovou schránku. Je nějaká šance tento stav ještě zvrátit, když už je s. r. o. soudně zrušeno?
- Článek
V tomto článku bude pojednáno o základních aspektech spojených s výmazem právnické osoby z obchodního rejstříku ve vazbě na správu daní. Vyhotovením konečné zprávy o průběhu likvidace a předložením návrhu na použití likvidačního zůstatku a účetní závěrky dochází k ukončení likvidace. Rejstříkový soud by měl poté na základě návrhu likvidátora provést zápis výmazu právnické osoby v likvidaci z veřejného rejstříku, jak ostatně plyne z § 65 zákona č. 304/2013 Sb. , o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob a o evidenci svěřenských fondů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVR“). Návrh by měl být takto likvidátorem podán v souladu s § 96 odst. 1 ZVR ve lhůtě pěti dnů. Pokud by se tak nestalo, měl by místně příslušný správce daně učinit vůči rejstříkovému soudu podnět a upozornit v rámci tohoto podnětu v souladu s § 80 ZVR na neshodu mezi stavem zapsaným a skutečným, tj. upozornit na fakt, že právnická osoba již zanikla, avšak tato skutečnost nebyla dosud zapsána do obchodního (veřejného) rejstříku v podobě jejího výmazu.
Má obchodní společnost povinnost zveřejňovat v obchodním rejstříku Zápis z valné hromady, kde je uvedeno, že je účetní závěrka daného roku schválená a dále rozhodnutí o vypořádání výsledku hospodaření? Je dostačující, když účetní jednotka (společnost) zveřejní, vloží listiny ověřené auditorem účetní závěrky společnosti spolu s Výroční zprávou?
Jak mají postupovat členové SVJ, když zjistili, že výbor se zapisovatelkou udělali zápis ze schůze, ve kterém je méně než polovina projednaných a rozhodnutých bodů. Chybí tu podstatná rozhodnutí z členské schůze. Tento neúplný zápis byl vložen do rejstříku.
- Článek
V lednu letošního roku byla parlamentem finálně schválena a prezidentem podepsána největší novela zákona o obchodních korporacích od zahájení jeho účinnosti od roku 2014. Jedná se v zásadě o první velkou novelu tohoto důležitého zákona, která přinese několik výrazných změn v oblasti, jež se dotýká většiny podnikatelů. Dále se dozvíte více informací ohledně změn u orgánů jednotlivých společností a změn v úpravě smlouvy o výkonu funkce, kterým by měli věnovat pozornost všichni statutáři společností. Také se článek zaměřuje na znění podmínek a pravidel pro vyplácení zisku nebo jiných vlastních zdrojů společnosti. Pod jinými vlastními zdroji se mají na mysli například různé kapitálové fondy společnosti (příplatky, rozdíly z přecenění v souvislosti s přeměnami), které společnost může rovněž vyplácet společníkům. Jednotlivým vybraným změnám se budeme věnovat podrobněji, abychom vás s těmito novinkami detailněji seznámili a připravili vás tak na účinnost této novely od 1. 1. 2021.
K zápisu s. r. o. do obchodního rejstříku je třeba předložit nájemní smlouvu na sídlo. Firma tedy uzavřela nájemní smlouvu 3. 6. 2020, zapsaná v obchodním rejstříku je ke dni 8. 7. 2020. Nájemné za měsíc červen je tedy fakturované před založením firmy. Je toto nájemné daňově uznatelné a bude se účtovat s datem 8. 7. 2020 na MD 518?
- Článek
Pojďme se věnovat problematice, která mnohé začne zajímat, až když jsou před ni postaveni. Je to řešení zániku účasti společníka ve společnosti s ručením omezeným.
- Článek
Od začátku letošního roku je účinná povinnost zápisu tzv. skutečných majitelů právnických osob do evidence, kterou spravuje Ministerstvo spravedlnosti. Ačkoliv se primárně jedná o úkol pro právnické osoby, které musejí požadované údaje do seznamu zaznamenat, zákon dopadá také na praxi daňových poradců či účetních, a to tím, že (nejen) tyto profese provádějí při své činnosti tzv. identifikaci a kontrolu klientů. V článku se proto zaměříme na základní parametry právní úpravy, která je i po téměř roční praxi spíše na okraji zájmu veřejnosti.
Chtěla bych se zeptat, jestli je povinnost zveřejňovat na OR Zprávu o vztazích, případně jakých firem se tato povinnost týká?
•Mají příspěvkové organizace (ZŠ) povinnost vkládat do OR účetní závěrky? (já jsem přesvědčen, že ANO)
•Platí na příspěvkové organizace (ZŠ) zákon o rozpočtové odpovědnosti v tom smyslu, že se musí řídit strukturou svého rozpočtu, nebo mají volnost hospodařit se svěřeným obnosem na rok dle „libosti“ tak, aby jej pouze nepřekročili?
•Naše ZŠ má povinnost vést podvojné účetnictví. Může to vůbec účetní dělat tak, že doručenou fakturu odloží a zaúčtuje její úhradu až ve chvíli, kdy je den splatnosti? Nevede knihu faktur přijatých.
Od 1. 1. 2018 prý vstoupila v platnost novela zákona č. 304/2013 Sb., konkrétně evidence údajů o skutečných majitelích - § 118b. Nevyčetla jsem ale, jestli je to povinné pro všechny právnické osoby. Mají tedy všechny právnické osoby za povinnost zveřejnit údaje o skutečných majitelích? I ty osoby, které mají 1 společníka, stejného jednatele a všechny informace již mají zveřejněny klasicky v obchodním rejstříku?
Je třeba změnit společenskou smlouvu v případě změny adresy společníka a jednatele. Zadali jsme pouze formulářem do obchodního rejstříku, ale nyní vznikla kolize mezi zápisem v obchodním rejstříku a společenskou smlouvou. Která adresa je v tomto případě považována za adresu jednatele? Společnost se ještě nepodřídila ZOK, bohužel. Není tedy veden seznam společníků.
Týká se evidence údajů o skutečném majiteli (novela zákona č. 304/2012 Sb.) pouze těch společností, které mají i majitele neuvedené v obchodním rejstříku (tichého společníka, podíl v jiné firmě atd.), nebo se musí v této evidenci evidovat všechny obchodní společnosti bez rozdílu?
- Článek
Nový občanský zákoník, tedy zákon č. 89/2012 Sb. , občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „občanský zákoník“), už svůj přívlastek „nový“ pomalu ztrácí, jelikož od jeho účinnosti uplynuly na začátku ledna již čtyři roky. Jako většině nejdůležitějších zákonů v našem právním řádu se ani jemu již nevyhnula novelizace. O novele upravující fungování svěřenských fondů jsme pojednali v jednom z předchozích čísel tohoto časopisu. Dnes se budeme věnovat novele v pořadí druhé, která byla provedena zákonem č. 303/2017 Sb. , kterým se mění některé zákony v souvislosti se zrušením statusu veřejné prospěšnosti.
OSVČ - Ukrajinec, s trvalým pobytem v ČR je od r. 2009 zapsán v obchodním rejstříku a z toho důvodu vedl účetnictví. Nyní by chtěl přejít na daňovou evidenci. Je tento přechod možný? Pokud ano, za jakých podmínek ?
Jsme právnická osoba a týká se nás povinnost zaslat údaje o skutečných majitelích do rejstříku. Prosíme o informaci ohledně podepsání a podání návrhu na zápis skutečných majitelů do této evidence. Návrh vyhotovíme na stránkách issm.justice.cz. Dle nápovědy návrh musí podepsat navrhovatel. Navrhovatelem bude tedy např. v. o. s., takže podpis v tištěné podobě bude podpis jednatele úředně ověřen. Nevíme ale, jak to bude v případě, že se bude návrh podávat přes datovou schránku, zda to bude přes datovou schránku v. o. s. nebo by to mělo být přes soukromou datovou schránku společníka (pokud ji má)? Návrh, který se bude zasílat datovou schránkou bude ve formátu pdf exportovaném z již zmíněných stránek. Musí být tento formulář pdf podepsán a naskenován nebo může být odeslán bez podpisu jak ručního tak bez elektronického, čistě tak jak byl exportován ze stránek issm.justice.cz?
Převzal jsem účetnictví i daňovou evidenci od cizinců - vietnamské národnosti. Měl jsem zato, že cizinec-FO musí vést účetnictví. Nebo může vést i daňovou evidenci?
- Článek
Jaké výkazy musí SVJ odevzdat do obchodního rejstříku? Jak to bude s uzávěrkou za rok 2016? Které paragrafy toto upravují?
Ve vašem nově vydaném časopise jsem se dočetla, že společnosti, které se svými parametry člení mezi tzv. malé společnosti nemusí za rok 2015 dodávat do Veřejného rejstříku - Sbírky listin účetní závěrku. Chtěla jsem si potvrdit, zda to tak skutečně je? Jsme s. r. o. zabývající se obchodní činností a v roce 2014 máme ve Sbírce listin uloženou rozvahu + výkaz zisků a ztrát + přílohu. Máme tedy povinnost za rok 2015 do Sbírky tyto dokumenty opět doručit nebo nikoli?