Společenství vlastníků jednotek (SVJ)
V jaké sazbě DPH vyměřit DPH mezi Subdodavatelem (pronájem lešení) a Zhotovitelem (Stavební práce), oba plátci DPH, když Objednatel (Společenství vlastníků má v SoD sazbu DPH 12 %). Tedy Zhotovitel (stavební firma) fakturuje Objednateli (společenství vlastníků) s 12 % sazbou DPH. V jaké sazbě ale vyměřit Subdodavatelskou fakturu z pohledu Zhotovitele?
Společnost s r. o. vlastní byt v bytovém domě. Měsíčně hradí zálohy na energie společenství vlastníků vč. správy a příspěvku do fondu oprav. Nájemníkovi stanovil zálohy na platbu energíí dle výpočtového listu společenství vlastníků s tím, že chce od nájemníka hradit jako další položku (součástí nájmu) i tento poplatek za správu a příspěvek do fondu oprav. Může tedy s. r. o. účtovat o poplatku za správu a příspěvek do fondu oprav přímo celé do nákladů, když proti tomu má i nájem včetně těchto poplatků definovaných ve smlouvě jako součást nájmu? Jak by to pak bylo s fondem oprav, v případě, že se s. r. o. rozhodne byt prodat?
Prosím o kontrolu účtování příkladů popř. opravu účtování. Přijatá záloha od majitele bytu na účet 221/955 fond oprav 1000,- Kč, zálohy na služby 221/324001 100,- voda/324002 100,- energie apod. Pak přijatá faktura na vodu 324001 / 321 a energie 324002 / 321, tím zjistím jaký je stav účtu záloh dle analytiky, voda, energie apod. Přijaté faktury, které se týkají údržby domu např. revize, vedení účetnictví apod. účtuji do nákladů 518/321, ne přes zálohy 324. Přijaté faktury na opravy domu z fondu účtuji 955 / 321. Na konci roku pak přeúčtuji částky z nákladů na dům z 5... účtů na 955/648, kladné úroky účtuji na 221/644, je to jediný zisk, který se po uzavření roku přeúčtuje do fondu 931/911.
Za jakých podmínek je možné dát do nákladů a proplatit dvěma členům SVJ náklady za jejich internet pro správu datové schránky a komunikaci se správcem a úřady? Stanoveno bylo proplacení 70 % nákladů, které tito členové platí soukromě. Je to 2770 Kč ročně pro každého. Co je potřeba doložit nebo schválit? Bude tento příjem daňovým příjmem těchto dvou členů, který musí zdaňovat?
Bytové družstvo vzniklé v roce 2000 začalo převádět byty do osobního vlastnictví nyní v 2024. úplatně za 4 000 Kč. 15 bytů. Vše zprostředkovává notář, ale nevíme si rady z účetního hlediska. Vedle BD vzniklo SVJ a všechny byty budou převedeny najednou. A časem BD bude zlikvidováno. Rozvaha 021 = 8 mil., 411= 50 tis., 413 (další členský vklad) = 9,2 mil, 422 (nedělitelný fond) =17 tis., 427 (fond oprav) = 625 tis., 429 = 183 tis.
Mohu odúčtovat bytové jednotky MD 413/D 021? nebo jiný postup?
Jakým způsobem se může v BD vypořádat se ztrátou? Převážně vznikla náklady na právní úkony. Může jí pokrýt 413? MD 413/D 429?
Fond oprav 427 můžeme převést na SVJ? Jsou proti tomu prostředky na bance.
SVJ v roce 2023 mělo na spořicím i běžném účtu úroky, které byly zdaněny srážkovou daní. Tyto úroky tvoří hospodářský výsledek-zisk o kterém bude rozhodovat shromáždění vlastníků na nejbližší schůzi.
Pokud by došlo k variantě
a) HV by byl rozdělen dle podílu vlastníků a převeden na dlouhodobé zálohy na opravy ("fond oprav")-je toto příjmem vlastníka, který bude muset případně zdanit vlastník?
b) HV bude použit na úhradu nákladů spojenou se správou a údržbou-vlastník nemusí zdaňovat?
Jsme nové SVJ.
Odkdy musí SVJ vést účetnictví?
V domě je 5 bytových jednotek a 7 majitelů.
Jaké povinnosti z GDPR výplývají správě domu, která zajišťuje pro SVJ dodavatelsky služby pro vlastníky jednotek vč. vyúčtování těchto služeb a účetnictví? Jaká další povinnost by přibyla, kdyby byly v domě instalovány kamery?
Jak je to s uznatelností nákladů při výpočtu daně z pronájmu bytové jednotky? V roce 2023 zaplaceno v rámci předpisu měsíčních plateb za správu domu a pozemku za bytovou jednotku v rámci SVJ celkem 17 722 Kč. Částka zahrnuje dlouhodobé zálohy na opravy, platbu za správu, platbu za účetnictví a havarijní službu. V roce 2023 bylo provedeno zateplení části domu částkou 975 984 Kč, na které si společenství vlastníků vzalo úvěr. Je možné částku 17 722 Kč považovat rovnou za uznatelný náklad? Nebo musím postupovat tak, že zvýším vstupní cenu bytové jednotky o podíl na zateplení (107 341 Kč) a zvýšit hodnotu odpisů o 3,4% × 107 341 Kč = 3 650 Kč? Dále v případě navýšení odpisů předpokládám nutnost každoročního krácení odvedených peněz za správu domu a pozemku o tuto částku, tj. 17 722 Kč - 3 650 Kč = 14 072 Kč. Oba postupy by tak vedly ke stejným uznatelným nákladům pro výpočet daně, což se mi nezdá.
Běžný účet SVJ byl zapojen do cashpoolingého financování s jinou právnickou osobou. Mezi SVJ a právnickou osobou byla podepsána smlouva o krátkodobém úvěrování, na základě které obdrží SVJ od právnické osoby úroky z kladných zůstatků na účtu. Podléhá tento úrok srážkové dani dle §36 odst.5 písm. b) zákona č. 586/1992 Sb.?
Při rekonstrukci výtahů v našem SV došlo k prodlení s dodávkou a byla uplatněna smluvní pokuta. Je nám jasné, že to není osvobozený příjem a SV bude muset podat daňové přiznání a pokutu bez ohledu na uhrazení zdanit. Máme celkem 3 vchody a tedy 3 výtahy, u každého došlo k jinému prodlení, i cena výtahů je každá jiná a tím pádem i výše smluvní pokuty . Existuje nějaký způsob, jak takto získané prostředky rozpustit mezi vlastníky v daném vchodě jako kompenzaci za jejich strádání a pokud ano, jaké to případně bude mít pro ně a pro SV daňové dopady a jak to zaúčtovat?
Společenství vlastníků jednotek má tříčlenný výbor. Finanční odměnu pobírá pouze jeden ze členů.
Musí být na zdravotní pojišťovnu přihlášeni všichni členové výboru nebo jen ten, který dostává odměnu?
V našem bytovém domě máme nedávno založené společenství vlastníků. Chtěli bychom jako výbor SVJ v místnostech pro skladování kol udělat pořádek. V této místnosti se totiž nachází vraky kol, kočárky, sáňky,které nikdo nepoužívá,tyto předměty zabírají hodně místa. Jedná se věci,které zde zanechali bydlící v minulých letech a odstěhovali se jinam a byty mají nové vlastníky. Můžeme jako výbor tyto věci odvézt do sběrného dvora případně nabídnout v bazaru? Není nutné bývalé obyvatele domu ,kteří předměty v domě zanechali, nějakým způsobem kontaktovat a vyžádat si jejich souhlas s likvidací? Jedná se nám o právní stránku věci a to,jestli můžeme s cizím majetkem ke kterému se už nikdo nehlásí volně jako SVJ disponovat?
SVJ koupilo na základě kupní smlouvy 3× nebytový prostor, jedná se o tři sklepy. Část kupní ceny SVJ uhradilo z dlouhodobých záloh (500 000 Kč) a na větší část si vzalo SVJ úvěr (2 mil. Kč). V roce 2022 proběhl vklad na list vlastnictví na katastru. Jaké je zaúčtování této situace a jsou odpisy nutné?
SVJ, neplátce DPH, vyhrálo soudní spor s vlastníkem bytu. SVJ bylo zastupováno advokátem, plátcem DPH. V usnesení soudu byly vyčísleny náklady řízení 10 200 Kč + DPH 2 142 Kč s tím, že je má prohraná strana uhradit k rukám advokáta - ten si celou částku ponechal a započetl na fakturu za své služby. Advokát vystavil SVJ fakturu na předem dohodnutou částku 9 652,17 vč. DPH, z celkové ceny odečetl pouze vysouzené náklady 10 200 Kč.
Je správné, že advokát na faktuře neodečetl i vysouzenou DPH a nezvýšil tak částku, kterou má poslat na účet SVJ? Pokud SVJ zaúčtuje do pohledávek vysouzenou částku včetně DPH ve výši 12 342 Kč a odečte od ní fakturovaných 10 200 Kč, zůstane mu v pohledávkách neuhrazených 2 142 Kč. V případě, že je fakturace advokáta v pořádku, jak má SVJ zlikvidovat zbytek pohledávky?
Člen výboru SVJ má schválenou měsíční odměnu, výplata je 4× za rok, za čtvrtletí se vyplácí 9 000 Kč brutto. Od června 2023 bude nezaměstnaný (pracoval jinde) a požádá si o podporu v nezaměstnanosti. Bude mít nárok na podporu v nezaměstnanosti při zmíněném příjmu z vyplácených odměn v SVJ. Dle § 39 odst. 2 písm. d) a e) zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, nemá nárok na podporu uchazeč o zaměstnání a nevíme, zda v uvedených bodech do této kategorie spadá. Pokud by bránilo výplatě podpory výše nastavené odměňování, bylo by pro něho výhodnější nastavení zúčtování měsíční odměny ve výši 3 000 Kč kvůli posouzení výše příjmu?
Dostali jsme fakturu za provedení roční požární preventivní prohlídky s revizí požárně bezpečnostních zařízení včetně hasicích přístrojů. Takto zní text na faktuře. Tato faktura je s daní ve výši 21 %. Je to správně? Neměla by být sazba DPH 15 %?
SVJ má příjmy z pronájmu společných prostor, které vyplácí vlastníkům. Vlastníkům vyčísluje jejich podíl na těchto příjmech v Potvrzení o příjmu z pronájmu. V loňském roce proběhla v domě rekonstrukce rozvodů vody, hrazená z dlouhodobé zálohy na správu domu (rekonstrukce souvisí i s pronajímaným prostorem). Částka nákladů převyšuje výši příjmu z pronájmu.
1) Lze podíl na těchto nákladech vyčíslit jako daňově uznatelný náklad vlastníků na Potvrzení o příjmech? 2) Pokud ano, jakým způsobem se vlastníkům vypočítá podíl nákladů připadající na jejich příjem z pronajatých prostor? Lze ho vypočítat z celkové ceny rekonstrukce podílem podle rozměrů bytů, nebo se se podíly nákladů počítají z ponížené ceny za rekonstrukci?
3) Pokud se cena za rekonstrukci pro výpočet podílů nákladů snižuje, jakým způsobem?
- Článek
S příchodem nového roku opět nabízíme přehled zajímavých soudních rozhodnutí vydaných v případech týkajících se oblasti neziskových organizací. Přestože v českém právním prostředí nemají soudní rozhodnutí precedentní povahu, zaujímají významnou úlohu v utváření práva v praxi, vyplňování mezer v zákonech i jako návod pro činnost a fungování cílové skupiny subjektů. Vydaná rozhodnutí se zabývala problematikou spolků, odborových organizací, společenství vlastníků jednotek, zájmových sdružení právnických osob či honebního společenstva. Výběr z těchto rozhodnutí přinášíme níže. Právní věta soudního rozhodnutí obsahuje to podstatné, o co v dané věci šlo a jaký právní názor k tomu soud zaujal.
Společenství v únoru založí spořící účet, kam převede z běžného účtu větší částku. Úrok za rok 2023 by měl dělat cca 25 000 Kč. Jakým způsobem zaúčtuji tento úrok? Na účet 644? Tyto peníze z úroků, ale nepotřebujeme převádět do fondu oprav. Jak jinak s ním můžeme naložit? Rozdělit mezi jednotlivé vlastníky a dát jim potvrzení pro zdanění u jednotlivých vlastníků? Předpokládám, že daňové přiznání nemusíme kvůli tomu dělat, když nemáme jiný příjem.