Účetní odpisy
Firma pořídila v rámci své ekonomické činnosti mulčovací stroj FAE RCU-55 Stage V, dále univerzální mulčovač BL1/RCU55-125, lehký mulčovač PML/RCU55-150, zadní naviják s tažnou silou 2t a rychloupínací zařízení s naklápěním RCU-55. Dohromady vše pořídila za 2.590.000 Kč bez DPH. Chtěla bych se zeptat, zda mohu vše odepisovat dohromady jako soubor hmotných movitých věcí? Pokud se nepletu, tak by to mělo patřit do druhé odpisové skupiny a daňově odepisovat po dobu pěti let, je to tak správně? A zároveň pokud by se firma rozhodla pro účetní rovnoměrné odpisy po dobu deseti let, bylo by to tak v pořádku? Když si nyní firma plátce dph fakturuje za sekání náletových dřevin podél dálnic další firmě plátci dph, použije se při fakturaci režim přenesené daňové povinnosti či nikoliv? Když jsem se podívala na všechny činnosti, které spadají do kódu služeb dle CZ CPA 41-43, tak dle mého názoru sekání náletových dřevin do žádné z těchto činností nespadá. Pokud by to tak opravdu bylo a nespadalo by to do režimu PDP, když by firmy řekly, že se domluvily na základě zásady opatrnosti režim PDP použít, tak by nemělo být chybou, když režim PDP použily, mám pravdu? A pokud by se takto domluvily, tak je možné u prvních faktur, které v režimu PDP vystavily, to takto už ponechat a neopravovat a u následujících faktur, pokud by mi někdo potvrdil, že do režimu PDP sekání náletových dřevin nespadá, už režim PDP nepoužít?
Firma prodává dlouhodobý hmotný majetek - 2 vozidla, jedno je prodáno 30. 9. a druhé 1. 10. 2024. Z hlediska daňových odpisů uplatníme poloviční odpisy. Ale jak je tomu v případě účetních odpisů. Je možné u prvního vozidla uplatnit účetní odpis 1-9/2024 nebo pouze odpis k 1-8/2024? U druhého vozidla je možno uplatnit odpis za 10/2024?
Když má společnost k pohledávce, která není promlčená, splatnost faktury byla 1. 8. 2021, vytvořenou opravnou položku ve výši 100 % dle § 8a zákona o rezervách, může k ní vytvořit daňový odpis pohledávky k rozvahovému datu, tj. k 31. 12. 2024? K rozvahovému dni 31. 12. bude pohledávka po splatnosti 40 měsíců, tzn. že by se mělo jednat o promlčenou pohledávku (do 3 let). Jak to jinak udělat, když opravné položky dříve tvořit nejde? Mám odpis pohledávky, tak by byl daňový udělat dříve, tj. max k 1. 8. 2024 nebo to nevadí, když bude k rozvahovému dni 31. 12. 2024, jak jsme zvyklí pohledávky odepisovat? Navrhovaný postup: splatnost pohledávky: 1. 8. 2021 - 1. 2. 2023 =18 měsíců = OP ve výši 50 %, 1. 2. 2024 = 30 měsíců = OP celkem 100 %, 31. 12. 2024 - účetní odpis pohledávky + rozpuštění opravné položky. Podotýkám, že pohledávka splňuje všechny aspekty pro daňový odpis a její vymahatelnost dále není reálná, jelikož klient má spoustu dluhů a exekucí, navíc je nekontaktní.
Účetní jednotka, která vede účetnictví podle vyhlášky pro podnikatele č. 500/2002 Sb., nakoupila několik veteránů v různém technickém stavu (osobní automobily, dodávky, motocykly), které ve vlastní dílně renovovala. Veteráni mají původní rok výroby v období 1955 - 1970. Nejsou určeny k prodeji, ale mají sloužit k promo akcím a budou umístěny v reprezentačních prostorech. Po jejich uvedení do majetku na účet 022 řešíme, jak nastavit účetní a daňové odpisy, resp. zda se nejedná o majetek vyloučený z odpisování. Účetní a daňové předpisy jsou v tomto podobné, ale ne stejné.
Účetní odpisování: vyhláška č. 500/2002 Sb., § 56 odst. 11 písm. b) Spadají veteráni pod označení "předměty kulturní hodnoty a obdobné hmotné věci stanovené zvláštními právními předpisy"?
Daňové odpisování: ZDP § 27 písm. d) Spadají veteráni pod označení "předměty muzejní a galerijní hodnoty a jejich soubory nebo stálé výstavní soubory"?
Pro doplnění uvádíme, že se nejedná o movité věci uveřejněné v seznamu kulturních památek vedeném MK ČR.
Firma pořizuje elektroautomobil pro firemní účely s tím, že je má zaměstnanec možno využívat také pro soukromé účely. Do mzdy se mu bude dávat částka 0,25 % hodnoty vozidla vč. DPH. Na faktuře jsou 3 položky: 1. hodnota vozidla - např. 900 tis. Kč, 2. vyřízení dovozové STK a přihlášení na CZ SPZ 4200 Kč, 3. Sleva 8 300 Kč. Jedná o fakturu s nárokem na odpočet DPH. Z jaké hodnoty se bude počítat 0,25 % zaměstnanci do mzdy a jaká hodnota půjde do majetku? Poměr firemní a soukromé je odhadnut na 80:20 %.
- Článek
Vnitřní předpis je písemně vyjádřené pravidlo, které řadíme mezi vnitřní organizační normy. Tyto normy předepisují chování určitého okruhu osob, které mají společné cíle a motivaci, a to v rámci konkrétní organizace. Obecně je úkolem těchto předpisů rozpracovat jednotlivé činnosti a vztahy uvnitř organizace, nastavit jednotný postup při řešení určitých situací a tím zajistit, aby organizační procesy fungovaly pružně a efektivně a v neposlední řadě v souladu s platnou legislativou.
Společnost (s.r.o.) vykonává podnikatelskou činnost v oblasti internetu. Mimo tuto běžnou podnikatelskou činnost nakoupila v roce 2023 PC sestavu včetně serveru na těžbu bitcoinů za 1,5 mil. Kč. V souvislosti s prodejem bitcoinů nerealizovala v roce 2023 žádný zisk (nic neprodala). Ve své podnikatelské činnosti z poskytování internetu dosáhla vysokých tržeb a kladného základu daně. 1) Může uplatnit daňový odpis u této PC sestavy i když z těžby bitcoinů nedosáhla v roce 2023 žádných tržeb? 2) V jaké odpisové skupině by toto zařízení bylo? 3) Musí zahájit účetní odpisování v roce 2023? 4) Pokud platila každý měsíc náklady na energii na toto PC, můžou tyto náklady zůstat v roce 2023 daňově uznatelné?
Společnost vlastnící nemovitosti k pronájmu uzavřela smlouvu o dílo na instalaci fotovoltaické elektrárny. Dodavatel zajistí stavební i technologickou část pro instalaci díla v hodnotě 7 mil. Kč. Vyrobená elektřina bude spotřebována pouze v rámci nájemních prostor, které společnosti (pronajímatel) využívá k podnikání. Dotaz, jak odpisovat fotovoltaiku účetně a daňově s tím, že společnost v současné době eviduje v majetku komplex budov (každá budova je v majetku evidována samostatně a také i samostatně odpisována) a fotovoltaika bude zajišťovat dodávku elektřiny do všech těchto budov (jedna budova bude mít rozvodnu a ostatní budou mít na střeše fotovoltaické panely).
Společnost s r. o. má v majetku nákladní automobil. V roce 2022 vznikl požár tomto na automobilu (vznícení slámy). Vůz neměl havarijní pojištění, nebylo zde žádné plnění od pojišťovny, automobil byl vložen do depozitu. V roce 2023 se firma rozhodla, že automobil opravovat nebude. Část v hodnotě 60 000 Kč z něho použila na opravu jiného automobilu a vrak prodala jako železo za 51 000 Kč. V roce 2023 měl automobil zůstatkovou cenu 72 000 Kč. Mohu ještě uplatnit 1/2 odpisu, tj. 18 000 Kč a zůstatkovou cenu 54 000 Kč zaúčtovat do daňových nákladů?
Jsme s. r. o., plátci DPH, účtujeme způsobem B. Uzavřeli jsme s naším dodavatelem zboží „Kupní smlouvu na zboží a smlouvu o poskytnutí finančního bonusu“. Dodavatel nám dodal stroj (pro nás hmotný majetek) za 30 0000 Kč bez DPH, vystavil fakturu a splátkový kalendář na 30 měsíců na celou tuto částku. Je ujednáno, že pokud odebereme od dodavatele každý měsíc zboží ve stanovené výši, tak nám bude každý měsíc dobropisovat částku ve výši splátky, stanovené ve splátkovém kalendáři, až do celkové výše ceny stroje. Vlastnické právo ke stroji přechází na nás až po úplném zaplacení stroje. Jak účtovat pořízení stroje a v jaké výši a kdy ho zařadit do majetku? Jak účtovat jednotlivé dobropisy – minusem na účet zboží nebo pořízení majetku? Jak je to s účetními a daňovými odpisy – kdy a v jaké výši začít odpisování Pokud nesplníme výši odebraného zboží v měsíci, tak musíme v tomto měsíci splátku zaplatit a dodavatel nevystaví dobropis. Bude to mít vliv na pořizovací cenu stroje při odpisování?
Společnost v rámci výstavby nové budovy určené k pronájmu vyjmula z pořizovacích nákladů na dokončení této nemovitosti nákup movitých věcí s dobou použitelnosti delší než 1 rok (konkrétně jde o nábytek: lavice, stoly, židle, zrcadla na pověšení na zeď, PC vybavení (klávesnice, optické moduly) v celkové hodnotě 334 000Kč (žádná z těchto věcí nemá pořizovací cenu za 1 ks větší než 80 000 Kč). Jaké máme možnosti účtovat/odpisovat tento soubor:
1. Jde o účetní soubor, tj. společnost si stanový časový odpis např. na dobu 3 let a daňové odpisy se budou rovnat účetním?
2. Společnost nechce tento soubor odpisovat, pouze časově rozliší náklady na pořízení souboru na období dle její směrnice na 3 roky, tj. účtování v roce pořízení celá faktura: MD 381/D 321 a část této faktury v roce pořízení k 31. 12. přeúčtována MD 501/D 381 a v dalších 2 letech to stejné, tak abych účet 381 postupně rozpustil do nákladů?
Společnost- plátce DPH, si objednala u programátora SW, který bude mít hodnotu 5 mil. Program je vytvářen více let. Programátor zasílá během každého roku dílčí faktury, roční hodnota faktur přesahuje stovky tisíc. Zákon o dani z příjmu již nezahrnuje odpisy nehmotného majetku.
1) jak bude společnost účtovat přijaté faktury během každého roku a jaký vliv na účetnictví bude mít dokončení díla
2) jaký vliv na daně bude mít dokončení SW či dílčí faktury? Bude se každá dílčí faktura považovat za daňově uznatelný náklad na účtu 518?
Firma pořídila nehmotný majetek software. Může si rozhodnout, že za nehmotný majetek považuje majetek nad částku 60 000 Kč s dobou použitelnosti delší než 1 rok a bude ho účetně odepisovat 36 měsíců?
V letošním roce jsme koupili a zařadili budovu s pozemkem. Je pravda, že pozemek by měl být vyjmut z pořizovací ceny budovy a zařazen zvlášť? Kupní smlouva neobsahuje samotné ocenění pozemků. K budově jsou přiřazeny dva pozemky, a to zastavěná plocha a jiná plocha(parkoviště).
Pokud mají být ceny pozemků zvlášť, můžeme použít pro jejich ocenění kvalifikovaný odhad ceny obvyklé?
Firma 19.3.2021 koupila diskový podmítač za 1 210 000 Kč a zařadila špatně do odpisové skupiny 1, položka 1-28. Nyní zjistila chybu, a chce diskový podmítač správně zařadit do odpisové skupiny 2 kód , položka 2-55. Podáme dodatečné daňové přiznání za rok 2021 a rok 2022. Jak postupovat v účetnictví? Co vše je potřeba zaúčtovat a na jaké účty?
Společnost zhotovila nový chodník ze zámkové dlažby na svém pozemku v hodnotě PC: 70.000 Kč - jde o v tomto případě drobný hmotný odepisovaný majetek (hranice pro evidovaný majetek v této společnosti: 20.000 Kč): účtování 022 či 021? a daňové odpisy=účetní odpisy? Jak to bude v případě PC 80.000 Kč a vyšší: účtování 021 - stavby a daňové odpisování: 5. odpisová skupina, délka odpisování 30 let?
Fyzická osoba vlastní 10 let bytovou jednotku. Následně ji dva roky pronajímá jako fyzická osoba. Po 13 letech se rozhodne, že bytovou jednotku vloží jako nepeněžní vklad mimo základní kapitál do svého s. r. o. Soudní znalec ocení a jako nepeněžení vklad je vloženo do s. r. o. v ceně, která je násobkem ceny původní pořízené nemovitosti. Je tak vytvořena zcela nová „účetní“ hodnota, která se odpisuje 30 let, roční náklad, odpis proti příjmům z pronájmu. V budoucnu valná hromada rozhodne, že část vkladu mimo základní kapitál bude vyplacena. Proti hodnotě se použije jako náklad cena pořízení, a tedy výsledná 15% daňová povinnost bude nulová. Je prostým oceněním znaleckým posudkem při vkladu do s. r. o. je vytvořena nová hodnota?
Jak zaúčtovat a daňově posoudit pořízení orientačně-informačního systému u školy (příspěvkové organizace), který se bude skládat z 5 velkých informačních tabulí, s plánem rozložení místností v jednotlivých podlažích, a 25 menších tabulí, které označují jednotlivé místnosti v budově školy? Součástí zakázky bude zhotovení i montáž cedulí na zdi budovy. Celková hodnota zakázky bude cca 100 tis. Kč. Lze osazení budovy informačními tabulemi považovat za jednorázový provozní náklad nebo se jedná o investici? V případě investice – do jaké odpisové skupiny tento informačně-orientační systém zatřídit?
Společnost má jako hlavní činnost nákup a prodej nemovitostí, o kterých účtuje jako o dlouhodobém majetku, nikoliv jako o zboží (neprodává většinou hned, obvykle je i rekonstruuje nebo v období mezi nákupem a prodejem také pronajímá). Primárně předem neví, kdy jakou nemovitost a za jakou cenu prodá, proto je problematické nastavení odpisů do zůstatkové hodnoty a reálně nemovitosti spíše stoupají na hodnotě, než že by jejich hodnota klesala. Jak byste doporučoval(a) nastavit v tomto případě účetní odepisování tohoto dlouhodobého hmotného majetku, aby byla dodržena zásada poctivého zobrazení?
Dodavatel tepelné energie se smluvně dohodne s investorem na vybudování horkovodní přípojky k bytovému domu investora ("vybudování vlastním jménem a na náklady investora"). Přípojku vybuduje dodavatel tepelné energie. Z dohody plyne, že přípojka bude ve vlastnictví dodavatele tepelné energie a investor poskytne na vybudování přípojky příspěvek ve výši odsouhlaseného rozpočtu na vybudování přípojky. Jak proúčtovat tento příspěvek u dodavatele tepelné energie? Domníváme se, že mohou připadat v úvahu 3 varianty:
1. Příspěvek bude snižovat pořizovací cenu přípojky (stavba nezapisovaná v katastru), takže pořizovací cena bude 0.
2. Přípojka se zařadí do majetku a bude se odpisovat, příspěvek se proúčtuje jako ostatní provozní výnos.
3. Přípojka se zařadí do majetku a bude se odpisovat, příspěvek se proúčtuje jako ostatní provozní výnos, ale bude se časově rozlišovat po dobu odpisů přípojky.
Z pohledu DPH se domníváme, že se jedná o finanční příspěvek. Nedochází k žádnému zdanitelnému plnění.