Zásoby
OSVČ přechází z § 7 na § 9 ZDP a pronajímá stroje. Podnikání v kovovýrobě dle § 7 ZDP je přerušeno. DPH bude dále odvádět jako doposud, ale už není OSVČ. Předpokládám, že se v daňovém přiznání pouze změní kolonka „hlavní činnost“ z „kovovýroba“ na „nájem strojů“, nebo musí dát finančnímu úřadu na vědomí ještě něco jiného? Pokud je roční obrat do 200 000 Kč, může požádat o zrušení registrace, když tyto stroje má již více než 8 let a odepsané a zásoby a drobný majetek v minulosti (před 8 lety) spotřebovaný?
OSVČ si průběžně uplatňovala odpočet DPH u zásob. Hodnota skladu bez DPH činí 1 mil. Kč. Nyní zásoby OSVČ vloží do s.r.o. s cenou 900 tis. Kč dle znaleckého posudku do s.r.o. V zákoně o DPH § 13 odst. 4 písm. d) se píše, že dodání zboží je vložení vkladu v nepeněžní podobě ve hmotném majetku, ale definice hmotného majetku se odkazuje na zákon o dani z příjmů a tam nepatří zásoby. Je tedy nutné DPH vrátit v momentě vložení zásob v evidovane skladove hodnotě na ř. 45 dle § 77 (DPH -210 000 Kč)? Případně jak jinak postupovat?
Firma zabývající se montáží vodoměrů do bytových domů bude mít na konci roku rozdělanou zakázku - např. zakázka celkem na 100 ks, přičemž v roce 2024 namontováno 80 ks, v 2025 bude namontováno 20 ks. V účetnictví 2024 bude mít přijatou fakturu za provedené (80 ks) montáže a vodoměry. Faktura vydaná ale bude až po skončení zakázky (namontování všech 100 ks) v roce 2025. Mohu na konci roku účtovat přes účty náklady příštích období nebo příjmy příštích období? Nebo je třeba účtovat přes nedokončenou výrobu? Jak správně postupovat?
Lze účtovat o zvířatech ve smluvním výkrmu jako o aktivech - oběžném majetku - zásobách v položce C.I.4. Mladá a ostatní zvířata a jejich skupiny? Pokud ano, za jakých podmínek? A jak konkrétně? Zemědělské družstvo mělo v roce 2022 vlastní zvířata v rozvaze k 31. 12. 2022 ve výši 5 464 000 Kč, ale konečný stav vlastních zvířat byl v hodnotě 4 409 000 Kč, rozdíl 1 055 000 Kč vysvětlilo tím, že jsou to zaúčtované přírůstky zvířat ze smluvního výkrmu? V roce 2023 všechna vlastní zvířata prodalo na porážku, ale poté si na sebe nahlásilo do registru zvířat jako chovatel zvířata jiného vlastníka a v roce 2023 mělo v rozvaze k 31. 12. 2023 zvířata v hodnotě 5 266 000 Kč s tím, že na účet 124 zaúčtovalo přírůstky zvířat ze smluvního výkrmu? V registru zvířat jsou nahlášena zvířata na chovatele, který může, ale nemusí být zároveň vlastníkem zvířat.
- Článek
Vnitřní předpis je písemně vyjádřené pravidlo, které řadíme mezi vnitřní organizační normy. Tyto normy předepisují chování určitého okruhu osob, které mají společné cíle a motivaci, a to v rámci konkrétní organizace. Obecně je úkolem těchto předpisů rozpracovat jednotlivé činnosti a vztahy uvnitř organizace, nastavit jednotný postup při řešení určitých situací a tím zajistit, aby organizační procesy fungovaly pružně a efektivně a v neposlední řadě v souladu s platnou legislativou.
Společnost s r. o. bez stavebního povolení provedla na pozemku společníků stavbu trojgaráže. Stavbu provedla v roce 2010. Stavba nebyla zařazena do užívání a zůstala na účtu 042. Z dokladů materiálů bylo uplatněno v roce 2010 DPH. Nyní v roce 2024 došlo ze strany stavebního úřadu k výzvě a formou zjednodušené dokumentace. Společníci tedy trojgaráže zkolaudovali touto zjednodušenou formou, ale pouze na své fyzické osoby (nikoliv na společnost s r. o.). Tuto trojgaráž nevyužívají pro ekonomické činnost a nechtějí, aby byla v obchodním majetku společnosti. Je možné náklady přefakturovat společníkům ve stejné výši, jako je hodnota v účetnictví? Nebo by šlo účtovat o zmařené investici nedaňové?
Společnost v kalendářním roce účtovala o zásobách metodou B, následující rok metodou A. Při počátku dalšího účetního roku zvažuje některé druhy zásob účtovat metodou B, jiné metodou A. Je to možné?
Podnikatel fyzická osoba (daňová evidence) chce ukončit podnikání a zůstaly mu zásoby zboží. Situaci chce řešit prodejem zásob jako celku konkurenční firmě. Jak stanovit kupní cenu, která bude zcela jistě nižší, než účetní hodnota zásob i s ohledem na daňovou uznatelnost. Jaké doklady se k této účetní operaci budou uchovávat pro případnou kontrolu ze strany FÚ.
Děkuji za odpověď.
Jsme příspěvková organizace, správa hřbitovů. Pokud nájemmce, který ukonči pronájem místa a zanechá nám pomník vč. příslušenství,který můžeme použít pro další prodej (tak se děje několikrát v průběhu roku). Jak toto co nejlépe evidovat ve skladové evidenci? Doposud jsme 1× ročně k 31. 12. provedli vlastní ocenění a až na konci roku dali do skladových zásob na účet 132, vždy vlastně až o rok později. Dřívější paní účetní účtovala i přes účet 384, takže máme něco i na účtu 384, ale rádi bychom to sjednotili a účet 384 asi vyčistili, pokud je to možné, nebo jaký postup zvolit?
Jak správně evidovat přijatou fakturu za náhradní díly, které neprošly přes náš sklad a byly od subdodavatele dodány rovnou zákazníkovi. Stačí přijatou fakturu zakázkově evidovat a zaúčtovat na účet 542 a vyfakturovat 642, bez příjemky a výdejky dílů?
Developer staví bytový komplex. Účtujeme na účet zásob – zásoby vytvořené vlastní činností . Na financování přijal úvěr. Vstupují úroky z úvěru do hodnoty zásob jako přímé náklady nebo se účtují rovnou do nákladů (se zohledněním nízké kapitalizace, pokud by úvěr byl od spojené osoby).
Jsme strojírenská společnost a zabýváme se zakázkovou výrobou plechových dílců. Ve směrnici máme uvedeno, že zásoby oceňujeme výrobními náklady. V reálu naskladňujeme výrobky, tzn. oceňujeme následovně: materiál-přímý náklad, energie-přímý náklad, mzdy-přímý náklad + odpisy. Odpisy máme stanoveny jako pořizovací cena/počet let odepisování/počet odpracovaných hodin stroje za rok/60 = odpis stroje za minutu užívání. Zásoby oceňujeme dle počtu minut výroby. Domnívám se, že odpisy jsou nepřímý náklad, resp. fixní náklad. Je správně mít tuto hodnotu zavedenou do ocenění zásob? Pokud ano, je správně uveden termín: ocenění výrobků výrobními náklady?
Na který účet zaúčtovat fakturu za vývoj zařízení (320.000 Kč)? Dále fakturu za zhotovení návodů, a za zhotovení štítků, dále jak zaúčtovat fakturu od externí firmy za dílčí práce na výrobku (osazení desky-která je součástí výrobku)? A pak jak dále proúčtovat tyto náklady do výrobku?
Pokud koupím několik kusových koberců v hodnotě nad 80 000 Kč, musí se odpisovat nebo jdou rovnou do spotřeby?
Firma A (s. r. o.) účtuje o zásobách metodou B. Nakupuje od německého dodavatele speciální papír do strojů a tento dodavatel poskytl firmě A zdarma vzorky papíru jiných než obvyklých rozměrů, s tím, že je má nabídnout/rozdat svým odběratelům, s cílem zjistit, zda i o takový papír by byl mezi nimi zájem. Je možnost o nich v tomto případě vůbec neúčtovat (tedy mimo sklad a mimo účetnictví) a jenom si evidovat, komu byly vzorky rozdány? V případě, že to nejde takto jednoduše, stačilo by zaúčtovat (mimo sklad) 501/648 v reprodukční pořizovací ceně?
Jsme s. r. o., plátci DPH, účtujeme způsobem B. Uzavřeli jsme s naším dodavatelem zboží „Kupní smlouvu na zboží a smlouvu o poskytnutí finančního bonusu“. Dodavatel nám dodal stroj (pro nás hmotný majetek) za 30 0000 Kč bez DPH, vystavil fakturu a splátkový kalendář na 30 měsíců na celou tuto částku. Je ujednáno, že pokud odebereme od dodavatele každý měsíc zboží ve stanovené výši, tak nám bude každý měsíc dobropisovat částku ve výši splátky, stanovené ve splátkovém kalendáři, až do celkové výše ceny stroje. Vlastnické právo ke stroji přechází na nás až po úplném zaplacení stroje. Jak účtovat pořízení stroje a v jaké výši a kdy ho zařadit do majetku? Jak účtovat jednotlivé dobropisy – minusem na účet zboží nebo pořízení majetku? Jak je to s účetními a daňovými odpisy – kdy a v jaké výši začít odpisování Pokud nesplníme výši odebraného zboží v měsíci, tak musíme v tomto měsíci splátku zaplatit a dodavatel nevystaví dobropis. Bude to mít vliv na pořizovací cenu stroje při odpisování?
Malá s. r. o. nakupuje podíly na nemovitostech (např. byty nebo rodinné domy). Udělá za rok např. 2 obchody. Nakoupí podíl 1/8 za 100 000 Kč a prodá ho za 150 000 Kč. Protože se jedná o zboží, tak vede skladovou evidenci a nakládá s podíly jako se zbožím. Nerozlišuje hodnotu nemovitosti a pozemku, který k tomu patří, protože to není pro účely zboží potřeba. Je nutné do hodnoty podílu započíst 2 000 Kč poplatek návrh na řízení o povolení vkladu: Jelikož se jedná o malé částky, tak by firma radši do pořizovací ceny zásob tento poplatek nedávala. Pokud je podíl (např. byt a související část pozemku patřící k bytu) evidován účetně jako zásoba, tak to znamená, že pro účely daně z příjmů nemá hmotný majetek, ale 1× zásobu - je to tak? Pro účely DPH nemá v tomto případě dlouhodobý majetek, protože pro účely DPH se dlouhodobý majetek definuje u staveb (jednotek) jako hmotný majetek z DPPO a pozemky jako pozemky dle zákona o účetnictví. To znamená, pokud podíl (byt + související pozemek) prodá, tak je to pro účely DPH dodání nemovité věci. Ale tyto nemovité věci pro účely zákona o DPH nedisponovala nikdy dlouhodobým majetkem pro účely jiných ustanovení. Pokud v DPH neudělá jinou ekonomickou činnost než prodej takových podílu, tak se nikdy nestane plátcem i za předpokladu, že překročí obrat 2 mil. Kč, protože uskutečňuje pouze plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet daně. Je navrhovaný postup správný?
Výrobní firma - vyrábí zakázkové výrobky z kovů. Sklady vede metodou B. Při zpracování dochází k vytváření odpadu - odřezky z kovových profilů, špony atd. Na konkrétní výrobek je ze skladu vydán materiál a tím je spotřebován (zákazníkovi se účtuje cena za celé profily, protože je to zakázková výroba, nejsme schopni určit, kolik zbytků bude, část odřezků se použije při výrobě - různé podložení apod.) Zbytek odřezků, špony, piliny se třídí a ukládá. Pak je prodán do výkupny kovů. Během roku účtujeme na výnosy - prodej materiálu / 642. Nejsme si jisti správností, protože tento materiál už vlastně jednou ve výnosech proběhl - při prodeji výrobku. A nyní jsme prodali 10. 1. 2024 odpad z r. 2023 (na skladě už vedený není, byl vydán na zakázku), zaúčtujeme na dohadné položky? Přesnou částku se dozvíme až při prodeji odpadu, při vážení ve sběrně. Ve výrobě toho nejsme fyzicky schopní, jedná se někdy o stovky kg. Navíc ceny se mění v řádu dnů.
Vznik společnosti s r. o. dne 1. 11. 2023, plátce DPH od 20. 2. 2024.
1) Společnost zaplatila zálohu v prosinci 2023 ve výši 100 000,- na nákup automobilu, který bude dodán během roku 2024. Musím uplatnit DPH ze zálohy v prvním přiznání k DPH za únor, nebo lze uplatnit celé DPH z konečné faktury?
2) Společnost nakoupila v roce 2023 drobný majetek > 10.000,-, na dokladu samozřejmě neuvedené DIČ. Mohu uplatnit DPH z těchto dokladů > 10.000,- v prvním přiznání k DPH? Nebude problém v kontrolním hlášení? Popř. je potřeba žádat o opravné doklady, kde bude již uvedené DIČ?
Firma s.r.o. plátci DPH, ukončuje v roce 2024 ekonomickou činnost. Na skladě firmě zůstává neprodané zboží v hodnotě 500 tis Kč, které by chtěla jednorázově prodat cizí společnosti. Prodej zásob by proběhl pod nákupní cenou. Jak zohlednit tento prodej v účetnictví, má se tvořit opravná položka? V lednu a v únoru se zboží prodávalo za obvyklou cenu. Firma účtuje B.