561/29.01.20 - Daňové aspekty použití plug-in hybridních vozidel pro účely nesouvisející s ekonomickou činností zaměstnavatele a jejich dobíjení elektrickou energií z vlastní elektrické sítě zaměstnance

Koordinační výbor / KV GFŘ; Komora daňových poradců (KDP); Hájek, Jan; Nováková, Lenka Vydáno:
561/29.01.20 Daňové aspekty použití plug-in hybridních vozidel pro účely nesouvisející s ekonomickou činností zaměstnavatele a jejich dobíjení elektrickou energií z vlastní elektrické sítě zaměstnance
Ing. Bc.
Jan
Hájek,
MBA, DiS.,
daňový poradce, č. osv. 4503
Ing.
Lenka
Nováková,
daňový poradce, č. osv. 4991
Cílem tohoto příspěvku je vyjasnění některých otázek v souvislosti s použitím plug-in hybridních vozidel zaměstnancem, neboť jejich úprava ve stávajícím právním řádu České republiky zcela absentuje. V současné době stále více společností, které si uvědomují svoji odpovědnost vůči životnímu prostředí, tato ekologičtější vozidla pořizují do svého vozového parku, popřípadě je pořizují formou finančního leasingu a následně je pak poskytují svým zaměstnancům pro služební i soukromé účely. Dále je potřeba upozornit na skutečnost, že i stále více zaměstnanců si pořizuje vlastní plug-in hybridní vozidla a poté je se souhlasem zaměstnavatele používají při pracovních cestách. Vzhledem k chybějící právní úpravě se pak zaměstnavatelé při praktické aplikaci právních předpisů potýkají s problémy, které jsou zejména způsobeny odlišností plug-in hybridních vozidel oproti "běžných" vozidlům, které spalující fosilní paliva. Do budoucna lze očekávat, že stále více plug-in hybridních vozidel bude poskytnuto zaměstnancům zaměstnavatelem k použití při služebních i soukromých cestách, proto bychom chtěli některé problémy, se kterými se zaměstnavatelé a jejich zaměstnanci potýkají, projednat v rámci Koordinačního výboru.
1 Popis problému
Plug-in hybridním vozidlem (označovaného také jako "PHEV") se
in genere
rozumí motorové vozidlo obsahující spalovací a elektrický motor, u kterého dochází k automatickému přepínání mezi jednotlivými pohonnými soustavami. U novějších typů těchto vozidel je rovněž možnost manuálního vynucení použití pouze elektřiny či fosilní pohonné hmoty. Nad rámec běžného spalovacího motoru je ve vozidle osazen jeden či více elektromotorů včetně nezbytného systému ukládání elektrické energie ve vozidle nebo na přívěsu (dále jen "baterie")1). Při plném dobití baterie je možné využít výhradně elektrický pohon zpravidla po několik desítek kilometrů. Pokud je spotřebována veškerá elektřina, dojde k automatickému přepnutí na motor spalovací, při němž jsou baterie dobíjeny z residuální energie vznikající například bržděním. Údaje o spotřebě pohonných hmot a elektřiny plug-in hybridního vozidla jsou v technickém průkazu2) uvedeny vždy samostatně pro daný druh pohonné hmoty tj. v l/100 km u fosilního paliva a v kW/100km v případě elektřiny, přičemž nejsou obsaženy údaje o spotřebě kombinované na 100 km elektřiny a fosilní pohonné hmoty. Z hlediska legislativního vymezení je daný typ vozidla považován za silniční vozidlo motorové3), k němuž je v rámci právního řádu České republiky přistupováno jako k běžnému vozidlu bez jakéhokoliv bližšího vymezení aspektů jeho použití pro účely veřejného práva.
Úpra