561/29.01.20 Daňové aspekty použití plug-in hybridních vozidel pro účely nesouvisející
s ekonomickou činností zaměstnavatele a jejich dobíjení elektrickou energií z vlastní elektrické
sítě zaměstnance
Ing. Bc.
Jan
Hájek,
MBA, DiS.,
daňový poradce, č. osv. 4503
Ing.
Lenka
Nováková,
daňový poradce, č. osv. 4991
Cílem tohoto příspěvku je vyjasnění některých otázek v souvislosti s použitím plug-in
hybridních vozidel zaměstnancem, neboť jejich úprava ve stávajícím právním řádu České republiky
zcela absentuje. V současné době stále více společností, které si uvědomují svoji odpovědnost vůči
životnímu prostředí, tato ekologičtější vozidla pořizují do svého vozového parku, popřípadě je
pořizují formou finančního leasingu a následně je pak poskytují svým zaměstnancům pro služební i
soukromé účely. Dále je potřeba upozornit na skutečnost, že i stále více zaměstnanců si pořizuje
vlastní plug-in hybridní vozidla a poté je se souhlasem zaměstnavatele používají při pracovních
cestách. Vzhledem k chybějící právní úpravě se pak zaměstnavatelé při praktické aplikaci právních
předpisů potýkají s problémy, které jsou zejména způsobeny odlišností plug-in hybridních vozidel
oproti "běžných" vozidlům, které spalující fosilní paliva. Do budoucna lze očekávat, že stále více
plug-in hybridních vozidel bude poskytnuto zaměstnancům zaměstnavatelem k použití při služebních i
soukromých cestách, proto bychom chtěli některé problémy, se kterými se zaměstnavatelé a jejich
zaměstnanci potýkají, projednat v rámci Koordinačního výboru.
1 Popis problému
Plug-in hybridním vozidlem (označovaného také jako "PHEV") se rozumí
motorové vozidlo obsahující spalovací a elektrický motor, u kterého dochází k automatickému
přepínání mezi jednotlivými pohonnými soustavami. U novějších typů těchto vozidel je rovněž možnost
manuálního vynucení použití pouze elektřiny či fosilní pohonné hmoty. Nad rámec běžného spalovacího
motoru je ve vozidle osazen jeden či více elektromotorů včetně nezbytného systému ukládání
elektrické energie ve vozidle nebo na přívěsu (dále jen "baterie")1). Při
plném dobití baterie je možné využít výhradně elektrický pohon zpravidla po několik desítek
kilometrů. Pokud je spotřebována veškerá elektřina, dojde k automatickému přepnutí na motor
spalovací, při němž jsou baterie dobíjeny z residuální energie vznikající například bržděním. Údaje
o spotřebě pohonných hmot a elektřiny plug-in hybridního vozidla jsou v technickém
průkazu2) uvedeny vždy samostatně pro daný druh pohonné hmoty tj. v l/100 km
u fosilního paliva a v kW/100km v případě elektřiny, přičemž nejsou obsaženy údaje o spotřebě
kombinované na 100 km elektřiny a fosilní pohonné hmoty. Z hlediska legislativního vymezení je daný
typ vozidla považován za silniční vozidlo motorové3), k němuž je v rámci
právního řádu České republiky přistupováno jako k běžnému vozidlu bez jakéhokoliv bližšího vymezení
aspektů jeho použití pro účely veřejného práva.
in genere
Úpra