55/08.06.05 - Vznik a registrace stálé provozovny subjektů založených v právní formě
GmbH & Co. KG ve světle pokynu Ministerstva financí ČR č. D-269
Ing.
Lucie
Vorlíčková,
daňová poradkyně, č. osvědčení 922
Mgr.
Ondřej
Dráb,
daňový poradce, č. osvědčení 3754
1. Úvod
Dne 30. 07. 2004 vydalo Ministerstvo financí ČR pod čj. 49/93 874/2004-494 pokyn č. D-269
- Sdělení k uplatňování Smlouvy o zamezení dvojího zdanění mezi Českou republikou a Spolkovou
republikou Německo ve vztahu k německým subjektům s právní formou GmbH & Co. KG (dále „Pokyn“).
Následně vydalo Ministerstvo financí ČR dne 08. 11. 2004 sdělení k pokynu D-269 čj. 49/115
981/2004-494, ve kterém se zabývalo aplikací Pokynu ve zdaňovacím období 2004 a budoucích
zdaňovacích obdobích.
2. Problematika rozsahu působnosti Pokynu
Pokyn, včetně sdělení k němu, se zabýval pouze aplikací Smlouvy o zamezení dvojího zdanění
mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo jakožto kolizní normy mezinárodního práva na
subjekty s právní formou GmbH & Co. KG. Z Pokynu tak jednoznačně vyplývá potvrzení v praxi již
delší dobu známé skutečnosti, že subjekty s právní formou GmbH & Co. KG jsou z pohledu smlouvy o
zamezení dvojího zdanění (dále „SZDZ“) tzv. daňově transparentní, tj. při určení jejich postavení a
přiznání benefitů poskytovaných příslušnou SZDZ (zejména omezení výše sazby srážkové daně aplikované
na výplatu dividend, úroků apod.) je třeba brát v úvahu nikoli SZDZ uzavřenou mezi Českou republikou
a státem, ve kterém mají tyto subjekty své sídlo, ale SZDZ uzavřenou mezi Českou republikou a
státem, jehož daňovými rezidenty jsou společníci příslušné GmbH & Co. KG.
Pokyn se však nezabývá aplikací vnitrostátního práva, zejména tedy ustanovení zákona č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů (dále „ZDP“), na subjekty s právní formou GmbH & Co. KG. Přesto se v daňové praxi
vyskytují některé názory, že Pokyn je aplikovatelný i ve vztahu k tuzemskému daňovému právu, zejména
k ZDP a zákonu č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění
pozdějších předpisů (dále „ZSDP“). Tento výklad se však podle našeho názoru neopírá o právní
základ.
3. Praktické dopady Pokynu do vnitrostátního daňového práva
3.1 Vymezení osoby
ZDP rozděluje poplatníky daně z příjmů na
dva okruhy - fyzické osoby a ostatní osoby, kterými zákon rozumí osoby, které nejsou fyzickými
osobami, a organizační složky státu. Fyzické osoby podléhají na základě
§ 2 odst. 1 ZDP dani z příjmů fyzických osob,
zatímco ostatní