DŮVODOVÁ ZPRÁVA
k návrhu zákona, kterým se mění zákon č.
256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve
znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Ministerstvo financí ČR
(tato verze důvodové zprávy zohledňuje změny schválené Poslaneckou sněmovnou a zaslané do Senátu
dne 9. května 2017 a zohledňuje prováděcí předpisy k MiFID II publikované v Úředním věstníku EU 31.
března 2017)
I. OBECNÁ ČÁST
A. Zhodnocení platného právního stavu
1 Důvod předložení a cíle
1.1 Definice problému
Důvodem pro předložení návrhu zákona je potřeba implementace nových evropských předpisů na
úseku kapitálového trhu do českého právního řádu. Konkrétně se jedná o následující
předpisy:
-
směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/65/EU ze dne 15. května 2014 o trzích
finančních nástrojů a o změně směrnic 2002/92/ES a 2011/61/EU, ve znění směrnice 2016/1034 (dále též
"
MiFID II
"),-
nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 600/2014 ze dne 15. května 2014 o
trzích finančních nástrojů a o změně nařízení (EU) č. 648/2012, ve znění nařízení 2016/1033 (dále
též "
MiFIR
"),-
nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 596/2014 ze dne 16. dubna 2014 o
zneužívání trhu (nařízení o zneužívání trhu) a o zrušení směrnice Evropského parlamentu a Rady
2003/6/ES a směrnic Evropské komise 2003/124/ES, 2003/125/ES a 2004/72/ES, ve znění nařízení
2016/1033 (dále též "
MAR
"),-
směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/57/EU ze dne 16. dubna 2014 o trestních
sankcích za zneužívání trhu (směrnice o zneužívání trhu, dále též "
CSMAD
"),-
prováděcí směrnice Komise EU 2015/2392 k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU)
č. 596/2014, pokud jde o oznamování skutečných nebo možných porušení tohoto nařízení příslušným
orgánům (dále jen "
prováděcí směrnice k MAR - whistleblowing
"),-
nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/2365 ze dne 25. listopadu 2015 o
transparentnosti obchodů zajišťujících financování a opětovného použití a o změně nařízení (EU) č.
648/2012 (dále jen "
SFTR
"),-
nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1286/2014 ze dne 26. listopadu 2014 o
sděleních klíčových informací týkajících se strukturovaných retailových investičních produktů a
pojistných produktů s investiční složkou (dále jen "
nařízení PRIIPs
"),-
nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1011 ze dne 8. června 2016 o
indexech, které jsou používány jako referenční hodnoty ve finančních nástrojích a finančních
smlouvách nebo k měření výkonnosti investičních fondů, a o změně směrnic 2008/48/ES a 2014/17/EU a
nařízení (EU) č. 596/2014 (tzv. nařízení o benchmarcích, dále jen "
BMR
").Z členství ČR v EU vyplývá závazek odpovídajícím způsobem zapracovat unijní legislativu do
českého práva. Vzhledem k tomu, že tyto evropské předpisy nahrazují, popřípadě pozměňují dosavadní
unijní úpravu, která však již byla implementována do příslušných sektorových zákonů, je tak nezbytné
uvést tyto zákony do souladu s novou unijní regulací.
1.2 Popis existujícího právního stavu v dané oblasti
Z věcného hlediska se výše uvedená unijní
legislativa
týká následujících českých právních
předpisů:1.
zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na
kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů (dále též "
ZPKT
"),2.
zákon č. 141/1961 Sb., o trestním
řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů (dále též "
TŘ
"),3.
zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon) (dále též "
ŽZ
"),4.
zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve
znění pozdějších předpisů (dále též "
ZoB
"),5.
zákon č. 87/1995 Sb., o spořitelních a
úvěrních družstvech a některých opatřeních s tím souvisejících a o doplnění zákona České národní
rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů (dále též "
ZSÚD
"),6.