Důvodová zpráva k zákonu č. 343/2020
Sb., změna zákonů v souvislosti s implementací daňových předpisů Evropské unie a v oblasti
zamezení dvojímu zdanění
Ing.
Andrej
Babiš,
Předseda vlády
JUDr.
Alena
Schillerová,
Ph.D.,
Místopředsedkyně vlády a ministryně financí:
I. Obecná část
Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s implementací daňových předpisů
Evropské unie a v oblasti zamezení dvojímu zdanění, je souborem novel těchto daňových
zákonů:
1)
zákona č. 586/1992 Sb., o daních z
příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon
o daních z příjmů“),
2)
zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních
daních, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon
o spotřebních daních“),
3)
zákona č. 235/2004 Sb., o dani z
přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„zákon o dani z přidané
hodnoty“),
4)
zákona č. 164/2013 Sb., o mezinárodní
spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
(dále jen „zákon o mezinárodní spolupráci při správě daní“).
Kromě výše uvedených novel daňových zákonů je součástí tohoto zákona také novela zákona č.
292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních (dále jen
„zákon o zvláštních řízeních soudních“). Vazba na daňové zákony je u novely
zákona o zvláštních řízeních soudních jednoznačně dána
jejím obsahem, který navazuje na připravovaný zákon o mezinárodní spolupráci při řešení daňových
sporů. V tomto zákoně se stanoví nová pravomoc civilním soudům, avšak tuto je nutné promítnout také
do předpisů pro civilní soudnictví.
Zařazením těchto změn do jednoho právního předpisu se pro jejich adresáty (zejména daňové
subjekty a správce daně) zvyšuje přehlednost, neboť změny daňových zákonů, které jsou přijímány v
souvislosti s implementací předpisů Evropské unie a v oblasti zamezení dvojímu zdanění, jsou
obsaženy v návrhu jednoho právního předpisu. Pro adresáta je tak snazší orientovat se v provedených
změnách, neboť nejsou obsaženy v řadě dílčích novel jednotlivých právních předpisů.
Novely jednotlivých zákonů zařazených do návrhu zákona spolu věcně souvisí, neboť se
týkají daní v širokém slova smyslu (daní, poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění) a jejich
správy. Návrhem zákona je tak novelizována specifická část právního řádu, kterou lze označit jako
pozitivní daňové právo (hmotné i procesní), ve které se uplatňují stejná pravidla a principy a v
jejímž rámci se jako obecný právní předpis používá daňový
řád (obecný právní předpis upravující správu daní v širokém slova smyslu).
Rovněž z hlediska procesní ekonomie legislativního procesu je zařazení změn daňových
zákonů do jednoho právního předpisu vhodné, neboť umožňuje reagovat na problémy, které vyvstanou v
průběhu legislativního procesu (ať už v rámci připomínkového řízení, nebo v Parlamentu) komplexním
způsobem, tj. požadované změny v daňovém právu promítnout do všech relevantních předpisů.
Kromě zmíněné přehlednosti a komplexnosti je nespornou výhodou i menší administrativní a
časová zátěž pro všechny subjekty podílející se na legislativním procesu, což může pozitivně přispět
k délce legisvakanční lhůty. Pro daňové zákony více než pro jiné oblasti práva platí, že jejich
změna je tradičním a typickým nástrojem realizace politiky vlády, přičemž se jedná o proces
periodický. V případě klíčových daňových zákonů tak lze hovořit o každoroční novelizaci, k čemuž,
jako v tomto případě, přispívá vydatnou měrou též působení evropského zákonodárce. Důsledkem toho je
krátká legisvakance, neboť při průměrné délce legislativního procesu (1 rok) nelze daňovou politiku
vlády pro daný rok zajistit rychleji. Časová úspora vzniklá spojením daňových zákonů, které by jinak
musely být předkládány samostatně, tak pozitivně přispívá k tomu, aby legisvakance mohla být co
nejdelší.
Předložený návrh zákona respektuje závazek uvedený v Programovém prohlášení vlády, podle
kterého budou změny soustavy daňových zákonů prováděny pouze několika málo souhrnnými
novelami.
1. Zhodnocení platného právního stavu
Tato část je rozdělena podle novel jednotlivých zákonů.
Současná právní úprava nemá dopad ve vztahu k zákazu diskriminace ani ve vztahu k rovnosti
mužů a žen.
1.1. Daně z příjmů
Právní úprava tzv. přímých důchodových daní, které zahrnují daň z příjmů fyzických osob a
daň z příjmů právnických osob, je obsahem zákona o daních z
příjmů. S tímto právním předpisem je úzce propojen