DŮVODOVÁ ZPRÁVA
Ing.
Andrej
Babiš
Předseda vlády
Jan
Hamáček
1. místopředseda vlády a ministr vnitra
A. Obecná část
1. Zhodnocení platného právního stavu
Podobu přístupu k platnému právu (či přesněji k celostátně závaznému platnému právu) v
současné době upravuje zákon č. 309/1999 Sb., o Sbírce
zákonů a o Sbírce mezinárodních smluv, ve znění pozdějších předpisů, (dále
"zákon o Sbírce zákonů a o Sbírce
mezinárodních smluv"). Oficiální podoba přístupu k platnému právu a k informacím o právních
předpisech je založena na právně závazné listinné podobě oficiálních sbírek [listinná podoba Sbírky
zákonů a Sbírky mezinárodních smluv je zakotvena nepřímo (ale jednoznačně) v
§ 8 odst. 1,
§ 10 odst. 1,
§ 11 odst. 1 a
§ 12 odst. 2 zákona o Sbírce zákonů a o Sbírce
mezinárodních smluv]. Vydávání a vyhlašování právních předpisů a mezinárodních smluv v České
republice je tak založeno na tradiční podobě úřední sbírky právních předpisů.
Jejími hlavními rysy jsou listinná podoba a právní závaznost vyhlašovaných textů právních
předpisů, které tvoří zároveň jediný právně závazný zdroj informací o právní úpravě. Jejich
správnost je garantována státní mocí. V oficiální sbírce jsou publikovány právní předpisy obvykle v
plném znění, ve formě základních předpisů a jejich novel, doplněných v některých případech i úplným
zněním právního předpisu (to ovšem postrádá závazný charakter). Redakční práce a lhůty jejich
vydávání musí respektovat zákonitosti soudobé předtiskové přípravy textu a tiskařské
práce.
Právně závaznou listinnou podobu doplňuje informativní elektronické vyhotovení Sbírky
zákonů a Sbírky mezinárodních smluv zpřístupňované na různých internetových stránkách, které ovšem
není považováno za Sbírku zákonů a Sbírku mezinárodních smluv (je bez garance úplnosti a
správnosti). Veřejná správa dále publikuje na internetových stránkách jednotlivých úřadů metodická a
výkladová stanoviska k právním předpisům. Odůvodnění právních předpisů je dostupné prostřednictvím
informačních systémů Poslanecké sněmovny, Senátu a elektronické knihovny Úřadu vlády České republiky
(eKLEP). Jednotlivé výše uvedené zdroje informací o právních předpisech nejsou navzájem propojeny a
související odůvodňující dokumenty nejsou provázány s texty právních předpisů. Texty aktuálních
úplných znění pocházejí z komerčních zdrojů a jejich správnost a úplnost není státem ověřována a
garantována.
Bezplatnou dostupnost oficiální podoby platného práva České republiky a Evropské unie
zajišťuje § 13 zákona o Sbírce zákonů a o Sbírce
mezinárodních smluv. Vyžaduje, aby Sbírku zákonů zpřístupňovaly v pracovních dnech kraje,
obce, městské obvody a městské části územně členěných statutárních měst. Zajištění přístupnosti
Sbírky mezinárodních smluv a Úředního věstníku Evropské unie je úkolem krajů a hlavního města Prahy.
Statistiky odběru listinné podoby Sbírky zákonů a Sbírky mezinárodních smluv nicméně ukazují, že
oficiální podobu obou oficiálních sbírek České republiky zpřístupňuje pouze cca 1/3 povinných
subjektů, zatímco ostatní volí místo jejich odběru náhradní řešení (tisk ze stejnopisu na vyžádání,
zapůjčení atd.). Důvody pro relativně nízkou úroveň plnění této povinnosti způsobem v plném rozsahu
odpovídajícím požadavkům zákona o Sbírce zákonů a o Sbírce
mezinárodních smluv lze nalézt jednak ve finanční a administrativní náročnosti odběru a
uložení obou oficiálních sbírek, jednak v zanedbatelném zájmu občanů o poskytnutí přístupu k oběma
oficiálním sbírkám touto formou.
S ohledem na úzkou propojenost právního řádu České republiky a Evropské unie je třeba
zmínit i dostupnost informací o právu Evropské unie a zohlednění vzájemných vazeb obou právních řádů
v nástrojích poskytujících tento přístup. Základním informačním nástrojem pro právo Evropské unie je
právní informační systém Evropské unie EUR-
Lex
, dostupný v českém jazyce. Oficiální české zdroje
právních informací jsou se systémem EUR-Lex
propojeny pouze velmi omezeně a nezohledňují v rámci
textů právních předpisů vazby mezi českými a evropskými právními předpisy. Druhým významným
evropským zdrojem informací o právních předpisech je evropský portál pro přístup k národním právním
informačním systémům zemí Evropské unie N-Lex
. Systém N-Lex
bude s informacemi o právu České
republiky propojen až realizací projektu e-Sbírka a e-Legislativa
.V oblasti tvorby práva je hlavním problémem zastaralost prostředků pro tvorbu práva i
některých postupů tvorby práva, které neodpovídají nárokům komplexního právního řádu České republiky
úzce provázaného s právem Evropské unie a s mezinárodním právem. Tato situace vede k prohlubujícímu
se zhoršování kvality právního řádu České republiky, udržuje nízkou transparentnost tvorby práva a
představuje překážku zvyšování konkurenceschopnosti České republiky jako celku a českých
podnikatelských subjektů v rámci společného trhu Evropské unie. Praxe postrádá moderní nástroj
tvorby a projednávání návrhů právních předpisů, který bude založen na využívání přesných dat o textu
právních předpisů v úplném (a tedy i výrazně srozumitelnějším) znění. Ten by měl respektovat
přirozenou podobu legislativní práce, propojit celý legislativní proces od počátku prací až po
publikaci právního předpisu ve Sbírce zákonů, zvýšit přehlednost legislativního procesu pro tvůrce
práva i