Důvodová zpráva
I. OBECNÁ ČÁST
a. Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů právní regulace
(RIA)
Seznam použitých zkratek
1. Důvod předložení
1.1 Název
Hodnocení dopadů zákona, kterým se provádí novela zákona č.
86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně
ovzduší), ve znění pozdějších předpisů platném ke dni 1.9.2010 (dále jen „zákon“), a novela
zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve
znění pozdějších předpisů, ve věci transpozice právních předpisů Evropských společenství (dále jen
„ES“) upravujících použití biopaliv jako složek automobilových benzinů, motorové nafty a dalších
(směsných) paliv sloužících k pohonu motorových vozidel, a stanovujících kritéria udržitelnosti
biopaliv a biokapalin. Jedná se zejména o Směrnici
2009/30/ES a dále také o Směrnici
2009/28/ES - obě jsou jmenovány a blíže popsány
níže v textu.
1.2 Identifikace problému a cílů, kterých má být dosaženo, rizik spojených s
nečinností
V odvětví dopravy je v současné době realizováno více než 30 % celkové spotřeby energie v
členských zemích Evropské unie. K této hodnotě se pozvolna blíží i spotřeba energie v dopravě na
území ČR a na území nových členských států, což znamená prudký nárůst emisí oxidu uhličitého. Dosud
se jedná především o
emise
CO2
vznikajícího spalováním fosilních paliv,
který je největší příčinou absolutního nárůstu obsahu skleníkových plynů v atmosféře. Jeho emise
musí být v zájmu minimalizace dopadů změny klimatu důsledně omezovány a to především zvyšováním
energetické účinnosti dopravy, využíváním klimaticky šetrné dopravy a využíváním alternativních
paliv a pohonů.Historie právní úpravy aplikace biopaliv jako příměsí (biosložek) automobilových benzinů a
motorové nafty používaných k pohonu silničních a nesilničních vozidel a dalších spalovacích motorů
mobilních zdrojů znečišťování ovzduší (včetně motorových sekaček a ručního nářadí) začala v r.
2004 u příležitosti vstupu ČR do EU, a to formou novely zákona, provedené
zákonem č. 92/2004 Sb. Zde byl do
§ 3
zákona doplněn nový odstavec 10, který stanovil,
že „výrobci, dovozci a distributoři jsou povinni zajistit, aby sortiment motorových benzinů a
motorové nafty dodávaných na trh obsahoval minimální množství biopaliva nebo jiného paliva z
obnovitelných zdrojů stanovené od 1.5.2004 zvláštním právním předpisem“. Tímto zvláštním právním
předpisem bylo nařízení vlády č. 66/2005 Sb., o
minimálním množství biopaliv nebo jiných paliv z obnovitelných zdrojů v sortimentu motorových
benzinů a motorové nafty na trhu České republiky. Tento předpis nabyl účinnosti 15.2.2005.
Minimální poměr biopaliv a jiných paliv z obnovitelných zdrojů byl stanoven jako národní
indikativní cíl - jednalo se o minimální hodnotu přídavku biopaliv pro r. 2005 ve výši 2 %, ale
zejména také o minimální hodnotu k datu 31.12.2010, která měla činit 5,75 % přídavku biopaliv
vypočítanou podle energetického obsahu celkového množství motorových benzinů (rozuměna
komodita
automobilových benzinů (dále také jen „BA“) a motorové nafty (dále také jen „MN“) prodávaných na
trhu České republiky pro dopravní účely. Tímto nařízením vlády a popsaným zmocňovacím ustanovením
zákona byla do národního právního řádu transponována Směrnice Evropského parlamentu a Rady
2003/30/ES, ze dne 8.5.2003, o podpoře používání
biopaliv nebo obnovitelných paliv v dopravě. Jmenované
nařízení vlády č. 66/2005 Sb. bylo ke dni 1.1.2007
zrušeno, a nahrazeno změnou zákona provedenou zákonem č.
180/2005 Sb. (účinnost od data 1.8.2005), která již stanovila i dosud chybějící kontrolní a
vynucovací pravomoci a další náležitosti, nestanovila však konkrétní závazný parametr objemu
přídavku biopaliva k BA a MN. To učinila o 2 roky později novela zákona provedená zákonem č.
180/2007 Sb., účinným k datu 1.9.2007, které
je možno považovat za výchozí časový bod stabilizace oblasti aplikace biopaliv v dopravě. V
návaznosti na tuto novelu se utvořila skupina (systém) osob, které aplikaci biopaliv zajišťují,
zahrnující výrobce a dovozce pohonných hmot (dále jen „PHM“), výrobce biopaliv, pěstitele plodin,
provozovatele čerpacích stanic, dopravce, kontrolní a finanční orgány, ad. Na tomto místě je třeba
konstatovat, že zákon ukládá povinnosti výhradně „osobám uvádějícím BA a MN do volného daňového
oběhu na daňovém území ČR pro dopravní účely“, tzn. rafineriím a hlavnímu tuzemskému distributorovi
a dále dovozcům na území ČR. Transpozice směrnice
2003/30/ES ve věci přídavků biopaliv do PHM byla
dokončena zákonem č. 172/2010 Sb., ze dne 29.4.2010,
kterým se mění zákon o ochraně ovzduší (hodnoty viz tabulka níže). Výsledná stávající zákonná
úprava je příspěvkem pro naplnění „Víceletého programu podpory dalšího uplatnění biopaliv v
dopravě“, který přijala vláda České republiky usnesením č. 164 ze dne 25.2.2008. Docílené podíly
biopaliv jsou také v souladu s novou vyhláškou č. 133/2010
Sb., o jakosti a evidenci pohonných hmo