Důvodová zpráva
I. Všeobecná část
Předkládaný návrh zákona zavádí s účinností od 1. ledna 1993 daň z nemovitostí,
která nahrazuje dosavadní daň zemědělskou z pozemků podle zákona č.
172/1988 Sb., o zemědělské dani,
ve znění pozdějších předpisů, a daň domovní podle zákona č.
143/1961 Sb. o domovní dani, ve
znění pozdějších předpisů.
Dosud se velká část nemovitého majetku vůbec nezdaňovala. Zdanění podléhaly pouze
pozemky vedené v evidenci nemovitostí jako zemědělská půda v lepších agroekologických podmínkách a
okrasné zahrady ve vlastnictví občanů. Do celkové výměry všech pozemků podléhajících dani z pozemků
se nezapočítávaly pozemky patřící k rodinným domkům a pozemky zemědělské půdy členů zemědělských
družstev, které souvisely s pozemkem, na němž se nacházela obytná budova, nebo byl v zastavěném
území obce, činila-li jejich úhrnná výměra mimo zastavěnou plochu nejvýše 800 m2. Domovní dani
podléhaly pouze budovy zřízené k trvalým účelům včetně plochy jimi zastavěné. Nezdaňovaly se budovy
v tzv. socialistickém vlastnictví.
Podle nové právní úpravy bude daňově zatížena většina pozemků a zdanění bude
podléhat většina staveb. Pro velký rozsah předmětu daně bylo nutno přihlédnout k hospodářským,
celospolečenským a ekologickým zájmům České republiky rozšířením ustanovení o osvobození a úlevách
na dani.
Stanovení základu daně z nemovitostí vychází z možností současného stavu v evidenci
nemovitostí a oblasti ocenění nemovitostí. Navrhuje se stanovení základu daně u pozemků zemědělské
půdy z průměrné ceny stanovené na 1 m2 přiřazené ke katastrálnímu území odvozením od bonitovaných
půdně ekologických jednotek, u pozemků hospodářských lesů a rybníků s chovem ryb z ceny zjištěné
podle platných cenových předpisů a u ostatních nemovitostí z jejich výměry. Jedná se o jediné
technicky i administrativně realizovatelné řešení do d