Důvodová zpráva
I. Obecná
část
Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Celní správě České
republiky vychází z usnesení vlády České republiky č. 465 ze dne 12.5.2003, kterým byl schválen
návrh věcného záměru zákona o celní správě, a z vládou projednaného materiálu "Dopady vstupu České
republiky do Evropské unie na celní orgány", ke kterému bylo přijato usnesení vlády České republiky
č. 653/2002. Toto usnesení
obsahuje mimo jiné úkol pro ministra financí projednat s dotčenými rezorty možnosti převzetí
některých kompetencí nebo využití uvolněných personálních zdrojů celních orgánů po vstupu České
republiky do Evropské unie pro jiné resorty.
Vstup České republiky na jednotný vnitřní trh EU znamená pro celní orgány ČR i další instituce
významné změny jejich kompetencí, vzájemných vazeb, forem i úrovně koordinace vykonávaných činností.
Tyto změny zásadně ovlivní rozsah i obsah vykonávaných činností v porovnání se stavem před vstupem
do Evropské unie. Kromě legislativního sjednocení činností všech celních správ členských států
Evropské unie, které musí být provedeno před datem nabytí účinnosti smlouvy o vstupu do Evropské
unie, musí každá kandidátská země připravit vlastní řešení administrativně kapacitních problémů své
státní správy vyvolaných vstupem do EU. Toto významně ovlivní celní orgány České republiky jak z
hlediska budoucích kompetencí a postavení ve struktuře státních orgánů, tak i z hlediska
organizačního uspořádání a personálního zajištění.
Od prvního dne členství v Evropské unii budou muset celní orgány České republiky zrušit
pravidelné celní kontroly pohybu zboží přes vnitřní hranici, tedy společnou hranici s dalšími
členskými státy. Dále užívané pojmy vnitřní, či vnější hranice Evropské unie jsou míněny ve smyslu
pravidelné kontroly pohybu zboží pro celní a daňové účely, která je v kompetenci celních orgánů. Tím
není dotčen systém hraničních kontrol na budoucí vnitřní a vnější hranici ve smyslu definice
Schengenského acquis, kde je hlavním gestorem Ministerstvo vnitra.
Nezbytné změny priorit v dosavadní činnosti a povinnost zajištění nových funkcí celních orgánů
vyvolaných vstupem do Evropské unie jsou tak závažné, že se musí nutně projevit i v jejich
organizační a personální struktuře.
Ministerstvo financí vycházelo při přípravě komplexní legislativní úpravy kompetencí celních
orgánů z toho, že by měly být prioritně navrhovány
kompetence
a činnosti, které by celní orgány
vykonávaly k zajištění jiných činností, než které jsou v přímé působnosti Ministerstva financí,
např. ve prospěch územních finančních orgánů, a to zejména formou poskytování "servisu" a služeb
(asistenčních činností) při ochraně majetku a osob při výkonu jejich působnosti. Současně se však
předpokládá, že celní orgány budou sdílet některé stávající kompetence
s jinými orgány státní
správy, jakož i že budou vytvořeny kompetence
zcela nové, a to zejména v oblasti kontrolních
činností nejrůznějšího charakteru. Při zpracování návrhu zákona byly zohledněny jak úkoly, které orgány celní správy